Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mirreke

mirreke

25-06-2013 om 10:20

Inschrijving vwo maar met verplichting tot het betalen van de schoolbijdrage. mag dat?

Mijn dochter heeft haar HAVO-diploma gehaald en mag nu van haar school VWO gaan doen.

Daarvoor moeten wij de volgende overeenkomst/bevestiging ondertekenen. Mijn vraag is: mag dat zomaar.

BEVESTIGING

De ouders/verzorgers van _________________

Gaan er wel/niet mee akkoord dat hij/zij het schooljaar 2013-2014 ingeschreven wordt als leerling van de .... te ....

Hij/zij kan ook tussentijds de school moeten verlaten indien tussentijdse resultaten, werkhouding, gedrag of absenteïsme, daartoe aanleiding geven.

De ondertekenaar verplicht zich de door het schoolbestuur vastgestelde schoolbijdrage alsmede alle andere kosten die door de school worden berekend te voldoen, ook indien de leerling meerderjarig is.

ondertekening enz.

Brutaal terug doen

Een school mag alles vragen.
Dit verzoek is wel wat direct en intimiderend, maar de school kan je niet dwingen. De school mag er niet de toelating van af laten hangen, maar dat zeggen ze ook nergens.
Dus doe je gewoon direct en brutaal terug of je neus bloedt.
Teken boven de laatste alinea en stuur retour.
Ga er in alles van uit dat je dochter is toegelaten en wacht rustig af. Waarschijnlijk hoor je niks meer.
Pas als de school je kind verwijderd en of toch niet toelaat omdat je niet ondertekend hebt/niet betaald hebt, dan doet de school iets wat niet echt niet mag.
Tot die tijd kan het allemaal nog een verzoek zijn, een misverstand, u moet het niet zo letterlijk nemen, etc.
Negeer dat.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

25-06-2013 om 11:07

Aanvulling

Via het internet lees ik op diverse websites (dus niet die van de betreffende school) dat de schoolbijdrage de vrijwillige ouderbijdrage is die door het schoolbestuur wordt vastgesteld.
Ik lees o.a. op de website van het Nibud, 5010, en van de Rijksoverheid dat het al dan niet betalen van de vrijwillige bijdrage geen consequenties mag hebben voor het volgen van het onderwijs
Mijn dochter heeft nu dus al een diploma, misschien gelden dan andere regels?

mirreke

mirreke

25-06-2013 om 11:17

Miriam

Ga ik ook doen.

Ik ga de eerste twee gewoon ondertekenen, de derde voor gezien.
Inmiddels heb ik contact gehad met de telefonische informatiedienst van de Rijksoverheid. De persoon in kwestie wist überhaupt niet van het bestaan van de vrijwillige ouderbijdrage voor vervolgonderwijs en dacht dat zoiets alleen maar speelde bij het basisonderwijs (dat vond ik wel een beetje maf...) maar heeft mijn vraag doorgezet naar het Ministerie van Onderwijs. Van hen krijg ik een antwoord. Alleen moet ik het formulier uiterlijk morgen retourneren, en is het antwoord van het ministerie dan nog niet gegeven.

Mijn idee waarom dit eventueel zou kunnen is: Omdat mijn dochter al een startkwalificatie (dat is dit toch, of is dit alleen een diploma?) heeft, kan het zijn dat in dit geval het wordt gezien als een 'gunst' dat ze voor het VWO wordt toegelaten (kan dat trouwens?). En omdat dit niet het eerste diploma is dat ze haalt mag de school dan extra eisen stellen, zoals ook de eisen dat ze vertrekt als ze niet gemotiveerd is, of goede cijfers haalt oid. Mag dat trouwens wel?

Let wel, dit is mijn idee, want dat het niet mag bij gewoon je eerste diploma wist ik wel.

Ik heb dus die 'vrijwillige' ouderbijdrage ook nooit betaald, wij hebben altijd kosten tussendoor voldaan: dus een specifiek bedrag voor de schoolreis, of voor de kunstattributen, of voor de plusklas (wat voor alle deelnemers trouwens extra kost), oid.

Laat je niet intimideren

Voor jouw dochter gelden geen andere regels. De regel is eenvoudig en geldt voor scholen (niet voor dochters): scholen mogen aan toelating geen financiele voorwaarden verbinden.
De brief wekt de suggestie dat de school dat wel doet, maar feitelijk is er nog niks aan de hand. Je kind is toegelaten.
Teken boven die tekst over geld en wacht af. De school die werkelijk alleen wil toelaten op voorwaarde dat je betaalt, wordt zo gedwongen initiatief te nemen (mevrouw, u moet het helemaal tekenen/betalen anders laten we uw kind niet toe).
Ik denk niet dat de school zo brutaal is om zo ver te gaan. Die school weet ook wel dat intimideren wellicht nog wel werkt, maar eisen niet.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

25-06-2013 om 12:30

Okay!

Zo ga ik het ook doen. Bedankt!

Ik vind het trouwens wel naar, zo. Ik krijg even zo'n bleh-gevoel.

Inge M

Inge M

25-06-2013 om 12:52

Niet voor gezien tekenen

Ik zou alleen die onderdelen tekenen waarmee je het eens bent. Rest doorstrepen. En natuurlijk kopie maken.
Voor gezien tekenen geeft alleen verwarring.

mirreke

mirreke

25-06-2013 om 21:01

Okay! (maar....?)

Heb voor de rest nog geen antwoord trouwens.
Maar het is zeker zo dat ze mijn dochter geen onderwijs mogen weigeren als wij niet tekenen om dit te betalen? Bizar trouwens, want ik heb geen lijstje met kosten, straks stellen ze bij wijze van spreken een bijdrage van 1000 euro vast. Ze verplichten mij alles te betalen wat zij later nog kunnen gaan vaststellen. Sowieso raar.

Inge M

Inge M

25-06-2013 om 22:54

Nog nooit gehoord van andere rechten/plichten als je al een star

Misschien moet je eens met een andere school bellen, met de administratie om te vragen hoe het werkt als je je dochter daar zou inschrijven op het vwo als ze al een havo-diploma heeft.
Waarschijnlijk krijg je snel bevestigd dat er geen andere regelingen zijn in dat geval.

mirreke

mirreke

26-06-2013 om 00:51

Ga ik ook doen

Morgen bel ik een andere school.

mirreke

mirreke

26-06-2013 om 16:25

Spoed! vraag:

Ik heb net gehoord dat in dit geval, dus als je al een hoger middelbare schooldiploma hebt (dus geen vmbo), een dergelijke voorwaarde wel degelijk zou mogen, omdat een school niet meer verplicht is om de leerling aan te nemen. De leerling heeft namelijk al voldaan aan de eis een startkwalificatie te krijgen. Dat dochter nu VWO 'mag' doen is een gunst, en school mag daar de voorwaarden aan verbinden die school goeddunkt.
Klopt dit???

(Ik wil namelijk ook school niet meer dan nodig tegen de haren instrijken...)

Misschien blonde vraag

Maar waarom is dit zo'n issue voor je?

Inge M

Inge M

26-06-2013 om 21:35

Lijkt me niet

In dit document staan alle regels omtrent de ouderbijdrage. Ik zie niets staan over het reeds hebben van een startkwalificatie.
Je zou hiernaar kunnen verwijzen bij het doorhalen van de ouderbijdrage. Er staat ook duidelijk dat het wel of niet inschrijven nooit afhankelijk kan worden gesteld van het betalen van de ouderbijdrage.
Ik vond wel ergens dat jongeren vanaf 18 jaar op het volwassenenonderwijs wel verplicht kunnen worden gesteld om een bijdrage te betalen. Maar ook daar geen link naar een kwalificatie, wel naar het type onderwijs.

http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Documents+algemeen/2012/toelichting-op-aangepast-toezicht-ouderbijdrage-en-handhaving-juli-2012.pdf

Onzin

Nee. Zie art 27 wvo.
Er wordt geen uitzondering gemaakt voor leerlingen met een startkwalificatie.
Maak je nou niet druk. Dat deel van dat geld niet tekenen. Het waait vanzelf over.
Gonniegans, Mirreke gaf het al aan. Er wordt gevraagd om een blanco cheque. Zonder te weten wat de kosten zijn, moet je tekenen dat je ze zult betalen. Dat lijkt me iets om je druk over te maken.
Zeker omdat je al betaald hebt. Via de belasting.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

26-06-2013 om 23:25

Nog bonter

De school van mijn oudste maakte het nog bonter. Die vroeg bij de inschrijving voor de volgende klas al om het bewijs van betaling van de ouderbijdrage voor het jaar daarop, waarbij intimiderend werd gesteld dat ze als dat ontbrak ze de inschrijving niet in behandeling zouden nemen.

Ik heb gewoon het inschrijvingsformulier ingevuld, plus een copy van de wettekst dat inschrijving NIET aan het al of niet betalen van de ouderbijdrage kan worden gekoppeld en een keurig briefje dat ik best bereid ben om een ouderbijdrage te betalen, maar niet een half jaar van te voren en niet als ik geen overzicht krijg waar het geld aan wordt besteed zodat ik een keus kan maken.

Nooit meer wat van gehoord. Nou jammer, dan krijgen ze ook niks. Als ze werkelijk de inschrijving van dochter hadden gewijgert dam had il ze voor de rechter en in de kranten gesleept.
Zijn ze nou helemaal. Als er iets is wat me strijdlustig op de kast krijgt zijn het van deze chantage-achtige praktijken.

Verder ben il erg tevreden over de school en de docenten en als ze me het nog eens vriendelijk vragen zou ik graag dat deel van de ouderbijdrage betalen wat me nuttig lijkt. Alleen als het speciferen daar van kennelijk teveel werk is, tja dan houdt het op.

mirreke

mirreke

27-06-2013 om 08:01

Als volgt gedaan:

Laatste voorwaarde doorgehaald met opmerking erbij. Plus de begeleidende mail:

Bijgevoegd de betreffende pdf. Graag wil ik nog even vermelden dat wij de laatste voorwaarde hebben doorgehaald. Ik heb er een opmerking bijgeschreven.

Hiervoor verwijzen wij naar het volgende document:

http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Documents+algemeen/2012/toelichting-op-aangepast-toezicht-ouderbijdrage-en-handhaving-juli-2012.pdf

Hierin staat onder andere dat inschrijving nooit afhankelijk mag worden gesteld van het wel of niet (bereid zijn tot het) betalen van de ouderbijdrage.

Voor de goede orde: het is niet zo dat wij niet bereid zijn tot het betalen van een ouderbijdrage. Graag ontvangen wij een specificatie van de schoolkosten. Eventueel bekijken wij per onderdeel of wij dit betalen of niet.

Vriendelijke groet, enz.

mirreke

mirreke

27-06-2013 om 08:06

Gonniegans, waarom?

De manier waarop het gesteld is (en ook nog eens cursief gedrukt).
Het feit dat deze school telkens weer probeerde te verhullen dat de ouderbijdrag vrijwillig is. Ergens boven lees ik een draadje over Iddink. Bij ons was het een aantal jaren geleden zo dat de boeken pas werden geleverd als je de (vrijwillige!) ouderbijdrage aan Iddink had betaald.
Pas het laatste jaar was er een keurig formuliertje met uitgesplitste posten. Wij hebben het vervolgens zo opgelost dat wij sommige kosten wel, en sommige kosten niet hebben betaald.

Daarnaast vind ik het nogal wat, hoe het gesteld is: de door de school vast te stellen schoolkosten, dus nu moet je blind tekenen voor iets wat je nog niet weet? Ik kan daar niet tegen.

En ja, inmiddels weet ik dat ze me lastig vinden daar op school... maar dat is dan maar zo.

mirreke

mirreke

28-06-2013 om 10:25

Keurig antwoord terug

Met de strekking: deze voorwaarde is inderdaad onrechtmatig, de overeenkomsten worden aangepast. Dank voor het meedenken. )

Opgelost dus.

mirjam

mirreke

mirreke

28-06-2013 om 10:35

Verder nog iets

Namelijk de eerste voorwaarde, aanwezigheid, motivatie, voldoende resultaten, ed. School mag dit wel extra eisen, maar mag een leerling alleen aan het einde van een schooljaar op deze gronden van school sturen.

Wie weet heeft iemand hier wat aan

mirjam

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.