Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Inschrijven universiteit, wat is wijsheid?

Mijn dochter heeft zich voor twee studies ingeschreven. De studie die ze het liefste wil, maar die wellicht niet helemaal aansluit bij haar sterke punten, een bij haar tweede keuze. Ze twijfelt of ze de eerste studie wel aankan. Ik heb haar geadviseerd het gewoon te proberen, blijkt het niet te werken, dan kan ze zich voor 1 februari uitschrijven.

Nou kan je bij inschrijving twee startmomenten kiezen, 1 september en 1 februari. Dochter heeft nog één inschrijfmogelijkheid over. Is het slim om haar nogmaals voor de tweede keus studie aan te melden, maar dan met startdatum 1 februari, zodat ze daar kan starten als ze met haar eerste keus studie stopt? Of ben je na 1 september, wanneer je je uiteindelijke keus gemaakt moet hebben sowieso je recht kwijt om op 1 februari met studie 2 te beginnen? In dat geval kan ze zich misschien beter nog voor een andere, derde keus studie aanmelden. Wie weet hoe dit zit?

skik

Sawo

Sawo

29-04-2014 om 14:22

afhankelijk universiteit denk ik

Hoi Skik

Volgens mij verschillen de regelingen per Universiteit en per faculteit.

Bij mijn zoon kan hij binnen het eerste jaar gewoon overstappen naar andere studierichting (technische Universiteit). Bij mijn dochter (Radbout Nijmegen)is dat veel moeilijker en komt het ook niet vaak voor.

Maar zal ze eventueel overstappen binnen dezelfde Universiteit en faculteit dan kan je die het beste bellen. Ervaringen van ons in het verleden lijken me geen goede graadmeter. En iemand inschrijven per 1 februari terwijl er nog niets duidelijk is wat heeft dat voor zin? Zijn er een beperkt aantal plaatsen?

En weet je zeker dat die opleiding ook op 1 februari weer begint?

groet

Saar

skik

skik

01-05-2014 om 11:09 Topicstarter

Sawo

Ja, die tweede opleiding heeft twee startdata waaruit je kan kiezen. Uiteindelijk hebben we toch maar niet voor beide startdata aangemeld, maar haar voor een derde studie ingeschreven. Die laatste studie lijkt me nog het beste bij haar passen. Misschien gaat zij er zelf ook wel zo over denken na de studiekeuzecheck. Helaas is het wel een studie met loting. We hebben dus nog geen idee welke studie ze straks daadwerkelijk gaat doen, ik ben benieuwd. Maar eerst maar eens slagen voor het examen, dat zal er net om hangen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.