Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

15-03-2014 om 13:40

Inschrijven bij middelbare school

Ik vroeg me af hoe het gaat bij andere middelbare scholen. Wij hebben onze zoon ingeschreven op de school van zijn keuze. Eerst online en daarna afspraak gemaakt. Naar de afspraak geweest, gesprek gehad en nu is hij aangenomen daar op school. De school waar hij heen gaat is buiten onze regio en nu hoorde ik van kinderen uit zijn klas dat zij de gegevens moeten inleveren bij de leraar van groep 8. Hij regelt verder de inschrijven (van de scholen binnen de regio). Gaan deze kinderen (met ouders) dan zelf niet naar de nieuwe school voor een gesprek? Mijn oudste zit op dezelfde school als deze zoon dus ik weet niet beter.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2014 om 13:44

via basisschool

Hier is het de regel dat je het inschrijfformulier bij de basisschool inlevert, en de basisscholen zorgen ervoor dat alles op 1 april bij de middelbare scholen ligt. Persoonlijke gesprekken zijn zeker niet de norm, maar volgens mij voor sommige specifieke klassen wel (tweetalig VWO bijvoorbeeld).

nee

De inschrijving verloopt via de basisschool. Na de open dagen en open lesmiddagen hebben wij op de basisschool aangegeven welke VO school onze eerste keuze is. Vervolgens hebben we een concept onderwijskundig rapport in mogen zien (en er nog wat dingen in aan kunnen passen) en dat is vervolgens afgelopen week door de basisschool naar de VO school gestuurd.
Op 11 april verstuurd de VO school een brief met daarin het bericht of je wel of niet bent aangenomen (dit na eventuele loting). Mocht je niet voldoen aan de eisen en daarom niet aangenomen zijn dan hoor je dit uiterlijk 2 april.
Dus voorlopig kunnen we niets anders doen dan afwachten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2014 om 13:51

inderdaad

Inderdaad, de basisschool voegt er het onderwijskundig rapport aan toe (vorige maand bij adviesgesprek besproken en voor gezien ondertekend) + de uitslag van de eind cito.
Maar op website van de school waar oudste zit en jongste komend jaar ook naar toe gaat, staat dat je het inschrijfformulier ook per post of mail naar de school kan sturen. Het zal hier in de stad/regio dus niet altijd via de basisschool lopen.

Ilva

Ilva

15-03-2014 om 13:55

Geen gesprek dus

Jullie hebben dus echt geen gesprek met de school van te voren. Ze vroegen hier nog naar evt. medicijn gebruik. Of er problemen waren waar school rekening mee moet houden. Ik vond het heel fijn zo, zeker omdat onze zoon nogal wat problemen heeft gehad op de basisschool en we zo even konden vertellen hoe het zat (over pesten e.d.). In het onderwijskundig rapport stond o.a. dat zoon agressief kan zijn tegen medeleerlingen. Dit gebeurd echter alleen als ze hem flink getreiterd hebben. Maar dat staat er niet bij in het rapport en school heeft ook nooit eerder erkend dat hij gepest werd (in het onderwijskundig rapport stond nu bij: werd gepest: soms). Dit kan je dan toch even overleggen met de nieuwe school.

Maar ja, misschien dat die andere scholen in het begin van het nieuwe school jaar, wat eerder oudergesprekken heeft. Iedere school zal wel zijn eigen idee hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2014 om 14:05

Ilva

Het een sluit het ander niet uit Ilva. Op het aanmeldingsformulier is ruimte om als ouder in te vullen of er bijzonderheden zijn. Ook op het onderwijskundig rapport dat de basisschool maakt, kunnen bijzonderheden worden vermeld. Onze jongste zoon vergt ook wel wat toelichting. We hebben dan ook op het inschrijformulier dan ook al vermeld dat we voor aanvang van het schooljaar een gesprek met de mentor willen hebben. Zo'n gesprek zou nu nog geen zin hebben, want de mentor is natuurlijk nog niet bekend. Bovendien is het niet logisch om nu al concrete afspraken te maken over hoe om te gaan met zijn nukken/buien en hoe ze hem goed zouden kunnen begeleiden.
Ik denk dat veel scholen het te arbeidsintensief vinden om met alle nieuwe leerlingen al bij de inschrijving een persoonlijk gesprek te hebben. Voor een groot deel van de leerlingen is zo'n gesprek niet nodig, en voor de kinderen met een echte gebruiksaanwijzing is op een later moment alsnog een gesprek met de mentor nodig.

Minthe

Minthe

15-03-2014 om 15:47

Nee

Hier schrijf je je kind zelf in op de middelbare school, en een gesprek is zeker niet gangbaar. Het kan wel hoor, bijvoorbeeld bij twijfelgevallen of als er specifieke dingen zijn waar de school rekening mee moet houden. Dat laatste kan ook ná inschrijving.

Annet

Annet

15-03-2014 om 16:35

Gesprek kan, meelopen ook

Op school van jongste geven ze aan dat je als ouder een afspraak kan maken met de brugklascoördinator. Daar hoef je geen speciale reden voor te hebben of voor een speciale klas te gaan. Wij hebben daar gebruik van gemaakt en uitgebreid vragen kunnen stellen. Vraag waar een open dag niet geschikt voor is.
Kinderen mogen een korte dag meelopen in een brugklas. Vaak met z'n tweeën of drieën.
Voor zorgkinderen zal dat wel anders gaan op deze school. Dat weet ik niet.

Voor speciale klassen (bijvoorbeeld sportklas of vwo+) gelden weer extra zaken, zoals een intakegesprek.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2014 om 16:49

Verschilt per school

Bij de grote scholengemeenschap hier in de stad worden de leerlingen ingeschreven door de basisschool. In principe hebben ze daar alleen open dagen, maar een gesprek is vast wel aan te vragen.

Dochter gaat naar een kleine school een stukje verderop. Hier hebben we haar vorige week zelf ingeschreven dmv een inschrijfformulier, de bs stuurt het onderwijskundig rapport na. Ze heeft daar een meeloopdag gehad en er was ook ruimte voor een gesprek met ons. Daar hebben we trouwens geen gebruik van gemaakt. De presentatie op de open dag en de schoolgids waren duidelijk genoeg. Er volgt ook nog een warme overdracht tussen bs en vo, maar hoe warm die is weet ik niet.

Zus

Zus

15-03-2014 om 16:58

Hier ook

Bij een vwo school hier in Amsterdam is de inschrijving een gesprek met ouders en kind. Ook als er niks bijzonders is. Vind ik positief overkomen.

hier

wij kregen alle benodigde gegevens van de basisschool inclusief de cito-gegevens. De middelbare school had 2 inschrijfavonden. Leerlingen + ouders gaan daar heen, en hebben een gesprek van ongeveer 10 minuten met een leraar die de leerling tijdens dat gesprek inschrijft.

wat ik heel positief van de middelbare school van dochter vond, is dat ze na plaatsing bij de basisschool langs zijn gegaan voor een gesprek met de juf van mijn dochter van groep 8. En dat doen ze bij alle kinderen (dus dat zijn nogal wat scholen/gesprekken!).

Katniss

Katniss

15-03-2014 om 17:23

Gesprekje

Zelfde school als Ilva, dus wij hebben ook het gesprekje gehad. Daarbij hebben we ervoor gekozen om alle bijzonderheden achterwege te laten omdat we het idee hadden dat de start zonder voorkennis beter zou gaan. Ik kan me niet meer herinneren of we een onderwijskundig rapport hebben gezien. Alle informatie is door de basisschool naar de nieuwe school gestuurd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2014 om 17:25

onderwijskundig rapport

het onderwijskundig rapport moet hier in de regio voor akkoord ondertekend worden door de ouders.

Katniss

Katniss

15-03-2014 om 17:30

Wat staat daar gewoonlijk in?

Ik heb wel een formulier gezien met alle cito-uitslagen vanaf groep 6. Was dat het onderwijskundig rapport?

Dalarna

Dalarna

15-03-2014 om 18:39

mwoah

Een gesprek rond de inschrijving zou ik niet nodig vinden en bij beide kinderen was dat ook niet. Als je wel een gesprek wil kan dat natuurlijk. Bij mijn oudste hebben we dus geen individueel gesprek, kind ging naar een open middag voor de zomer om zijn klasgenoten te leren kennen en na de zomervakantie hadden we een avond met de mentor en de ouders van de klas.

Mijn jongste krijgt in juni een aparte afspraak met zijn mentor waarbij hij zelfs een portfolio mee moet nemen (jaha en dat voor het vmbo!) waar ouders wel bij mogen zijn maar niets te vertellen hebben. Er is ook een dag waar hij zijn klasgenoten leert kennen.

Een standaard gesprekje met een directeur of onderdirecteur vind ik echt niet zo nodig, veel belangrijker zijn die gesprekken met de mentor en het kennismaken met de klas VOOR de zomervakantie.

Ilva

Ilva

16-03-2014 om 11:44

Niet standaard de directeur

Wij hadden toevallig deze keer het gesprek met de directeur maar dat was toevallig. De vorige keer was het de leraar Latijn (dat wisten we toen nog niet). Dus het kan iedere leraar op school zijn. Maar zoonlief vond het deze keer wel heel bijzonder om welkom te worden geheten op school door de directeur zelf (een onzettende leuke vrouw trouwens). We wisten nu ook gelijk dat hij aangenomen was.

Ik heb nog een zoon en deze zit nu al (hij zit in groep 5) dat hij niet naar dezelfde school wil. Misschien veranderd het nog maar anders zal ik het ook meemaken dat het anders gaat. Nou ja, volgens mij gaat het wel goed. Het is waarschijnlijk wat je gewend bent (nouja, gewend, wat je tegen komt).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.