Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Syl

Syl

23-03-2014 om 16:47

inhoud onderwijskundig rapport - wat wel wat niet?

In het OKR van mijn zoon (met rugzak, diagnoses) staan al zijn diagnoses vermeld. Ook staat aangegeven dat de onderzoeksverslagen mee worden gestuurd.

Dat aangegeven wordt dat hij een rugzak heeft vind ik ok, hoewel het weinig nut heeft, want de rugzak gaat er toch uit. Maar ik wil liever niet dat zijn diagnose wordt vermeld. Kan ik dit laten schrappen? Ik wil ook liever niet dat alle onderzoeksrapporten mee worden gestuurd. Wat moeten die mensen daar mee? De tests zijn bovendien al meer dan 2 jaar oud.

Hoe doen andere ouders van rugzak leerlingen of leerlingen met etiketjes dat?

Suze

Suze

23-03-2014 om 22:39

Dingen verwijderen

Bij ons kind stonden er ook dingen in die we er liever niet in wilden hebben. Geen rugzakje, maar andere dingen.

Wat ik gedaan heb is een mail sturen en vragen of die dingen er verplicht in moesten staan. Zo nee, dat we ze er uit wilde hebben.

Bij ons is toe, alles naar onze wens aangepast.

Mochten ze het na die vraag niet aan wille, passen, dan kan je vragen waaruit blijkt dat al die informatie in detail met alle rapporten er in moeten worden vermeld. Als ze dat niet kunnen aantonen, dan zeg je dat je het er echt uit Wilt,hebben.

Overigens heb ik begrepen van OO (Miriam Lavell) dat zo'n OKR helemaal niet meegestuurd mag worden voordat kinderen geaccepteerd zijn op het VO. De praktijk blijkt echter anders te zijn.

Dalarna

Dalarna

24-03-2014 om 09:06

hmm

Je wil wel het rugzakje er in houden maar geen diagnoses... dat zou ik niet doen, je zegt dat het rugzakje er toch al uit gaat en dan gaan ze alleen maar gissen wat je zoon hebt. Daar heeft al helemaal niemand wat aan.

Syl

Syl

24-03-2014 om 22:00

Dus

wel de diagnoses noemen? Maar wat tav de onderzoeksrapporten? Wij willen die dus niet meesturen. Is dat raar?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2014 om 22:27

Hier

Zijn de onderzoeksrapporten niet meegestuurd, maar heeft de leerkracht deze wel als bron gebruikt voor het onderwijskundig rapport. Of dit gebruikelijk is weet ik niet. De juf heeft de rapporten speciaal voor dit doel bij mij opgevraagd.

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 07:44

Syl

Of helemaal niets over het rugzakje zeggen?

weg met die diagnoses

Die diagnoses kunnen eruit. Ze moeten eruit zelfs. Alleen relevante informatie moet mee. Rapporten van 2 jaar oud dus ook niet. Zolang die rugzak relevant is, is het alleen het feit dat er een rugzak is en de bijbehorende indicatiestelling (de beschikking van de RVC) relevant.
Nog een puntje inderdaad: dit soort informatie is bestemd voor de school die de leerling accepteert. Het is niet relevant als er nog geen school gevonden is. Dan is jouw woord (het inschrijfformulier) genoeg (heeft een rugzak cluster x sinds...)

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 08:59

miriam

Die rugzak gaat er uit, dan kun je dat beter ook niet zeggen toch anders gaan ze juist diagnoosjes raden?

hangt van de behoefte af

Heeft dit kind extra aandacht/begeleiding nodig of niet? De rugzak gaat er wel uit maar er blijft wel geld beschikbaar voor kinderen die dat nodig hebben.

Als dit kind op zijn nieuwe school speciale aandacht nodig heeft, zou ik dat wel bij de aanmelding vermelden. Heeft hij inmiddels geen speciale aandacht meer nodig, dan kan je dat weglaten.

Geen diagnoses

Nee Dalarna. Ze gaan niks raden. Medische diagnoses doen er helemaal niet meer toe. Het moet gaan om onderwijskundige diagnoses. Dat gaat dus over (op school) geconstateerde concentratie, gedrag, cognitieve voortgang, etc.
In die context is de uitkomst van de eindtoets en het lvs net zo geldig als de uitkomst van een indicatie. Dus wel cluster x beschikking datum niet ouder dan 2 of 4 jaar, maar niet de rapporten etc. die tot die uitkomst hebben geleid.

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 15:57

miriam

Begrijp je mij wel?

Vraagsteller zegt dat het rugzakje niet mee gaat naar het VO maar dat hij een rugzakje heeft gehad komt wel in de papieren.

De diagnoses wil de vraagsteller er niet in hebben maar ik vraag me af of ze dan niet beter de vermelding van dat rugzakje ook niet beter kunnen weghalen?

Suze

Suze

25-03-2014 om 16:09

OKR en acceptatie

Kan de aanmelding nog geweigerd worden na indiening OKR? En zou vermelding van rugzakje (en evt. meer)in dat verband nog nadelig kunnen werken? (officieel vast niet, maar misschien in de praktijk wel?)

In dat geval: weg laten halen wat ongunstig uit kan vallen.

Na formele acceptatie kan je de school toch ook nog inlichten over alle relevante dingen, dus die dingen waar de school iets mee kan om je kind tijdens de schooltijd extra te begeleiden?

Dit jaar

Dalarna:"Vraagsteller zegt dat het rugzakje niet mee gaat naar het VO maar dat hij een rugzakje heeft gehad komt wel in de papieren"
Nee dat zegt ze niet. Ze zegt dat die rugzak er toch uit gaat. En dat klopt per ingang van 1 augustus. Maar daarmee gaat de leerlingenzorg er niet uit. Dat het kind een rugzak heeft gehad is daarom wel van belang. De diagnose niet omdat leerlingenzorg per 1/8 aanstaande niet meer over medische diagnoses mag gaan. In een leerling zorg dossier komt dus geen ADHD meer te staan (dat moet geschrapt worden) maar wel 'concentratieproblemen'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-03-2014 om 20:10

Nee helaas Suze

Zover ik begrepen heb, wordt in februari al bepaald wat er aan zorgvraag nodig is voor het volgende schooljaar. Als je pas na acceptatie aankomt met het verzoek om zorg, loop je het risico dat je achteraan moet sluiten. Het kan dus zijn dat jouw kind dan niet vanaf het begin van het schooljaar in aanmerking komt voor een auticoach, gereduceerde huiswerkbegeleiding, leren omgaan met plannen, etc maar pas als er weer ruimte komt doordat andere kinderen qua zorg aan het afbouwen zijn en als je pech hebt is het schooljaar dan al een flink eind gevorderd. Ik heb een vooraanmelding gedaan en daar is samen met mij besproken en ingeschat wat dochter aan zorg nodig heeft. Dat wordt door school ingekocht.

Zonder diagnose wordt het moeilijk om de hulpvraag te onderbouwen.

Het is wel een dilemma, want door open kaart te spelen geef je scholen wel de kans om nee te zeggen. Aan de andere kant ken ik ook een voorbeeld van een kind dat voor de herfstvakantie van school verwijderd was omdat ouders toen pas met het complete verhaal kwamen. De reactie van school was toen: die zorg kunnen wij niet bieden, en deze situatie is niet handhaafbaar. Kind moet thuisblijven totdat wij een andere school gevonden hebben. En dat duurde dus anderhalf jaar....

Suze

Suze

25-03-2014 om 21:57

Ginny

Goh, dat is heftig! Maar inderdaad: als je specifieke dingen van school verwacht is het wel belangrijk dat ze dat kunnen bieden. En ik wist inderdaad niet dat ze het lang van tevoren moeten weten ivm het evt. inkopen van hulp. Klinkt ook wel weer logisch.

Ik neem dan trouwens aan dat je dat van tevoren uitzoekt of die school din die specifieke problemen iets kan betekenen, kan begeleiden.

Als je van tevoren open bent, kan je dan wel altijd een geschikte school vinden, zoals in jullie geval? Of wordt het kind dan mogelijk op meerdere scholen geweigerd?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2014 om 19:08

Wij hebben de school er op uitgezocht

Het was wel een dilemma want eigenlijk mag je hier je kind maar op één school inschrijven. En als die dan nee zegt, tja dan wordt het ingewikkeld.
Maar ik wist van deze school dat ze goeie zorg kunnen bieden en ik heb er het vertrouwen in dochter met de juiste aanpak best aardig kan draaien. Zo gaat het nu op de basisschool namelijk ook. En ik had dus het vertrouwen dat deze school dat wel kan en vooral ook wil bieden. En terecht, want ik heb gehoord dat ze toegelaten is. Soms komt het gewoon goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.