Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Xander_utrecht

Xander_utrecht

24-02-2016 om 10:04

Informatieverstrekking van school aan derden (nieuwe partner)

Hai,

Mijn ex en ik zijn anderhalf jaar geleden uit elkaar gegaan en sinds 6 maanden heeft ze een nieuwe partner. Nu wil zij die partner meenemen naar ouderavonden op school, en ik vind dat wat er op die momenten wordt besproken over ons kind in principe niet voor derden bedoeld is.

Ik wil hem er ook niet als derde wiel bij hebben op die avonden en weet dat veel scholen daar een expliciet protocol voor hebben. Zij hebben dan in de schoolregels staan dat er geen enkele informatieverstrekking is aan derden, inclusief de nieuwe partner van een van de ouders, indien niet beide ouders hier toestemming voor geven.

De meeste scholen hebben dit protocol, echter de school van onze zoon heeft dit protocol niet.

Weet iemand of scholen wettelijk verplicht zijn hiertoe, en of er een wettelijke bepaling is die aan de school mag voorleggen om hem deze gesprekken te weigeren?

Het gaat me dus niet om de vraag waarom ik hem er niet bij wil, of dat ik het gesprek met mijn ex hierover aan moet gaan (geloof me, dit zijn paden die al bewandeld zijn). Ik wil vooral weten wat de wettelijke bepalingen hiervoor zijn...

In de wet?

Voor zover ik weet is alleen wettelijk geregeld dat de school beide ouders informeert. Dat was ooit een antwoord van AMK in een draadje over het tien minutengesprek. Misschien weet iemand hier meer.

Er staat niets over stiefouders of privacy, ik heb nog nooit gehoord dat 'derden', ik nam ook weleens mijn vader mee naar een gesprek op school, werden weggestuurd.

Wat ik ook begrepen heb is dat er privacyregels zijn bij overdracht naar een andere school, meer niet. Privacy leeft niet zo op scholen.

Overigens zijn scholen daar autonoom in en heb je vrij weinig in te brengen.

Xander_utrecht

Xander_utrecht

24-02-2016 om 17:10

Oplossing...

Hai,

Ik ben er mee aan de slag gegaan en heb ook de Jurofoon gesproken.

Er is inderdaad een artikel dat hierover gaat en waarin expliciet wordt benoemd dat altijd de beide ouders recht hebben op informatie. In dit artikel staat eea dusdanig dat het erop neerkomt dat er inderdaad geen informatie mag worden verstrekt aan derden (in ons geval dat beide ouders officieel het gezag voeren. Het staat er weliswaar minder letterlijk, maar volgens hen is de school hier inderdaad aan gehouden indien één der ouders hierom vraagt.

Ook heb ik begrepen hoort een school hier een protocol voor te hebben, al is er niet wettelijk vastgelegd in welke vorm of met welke bepalingen (dit mag nooit afwijken van het wetboek van strafrecht lijkt me)

Noet

Noet

24-02-2016 om 18:13

nou

denk dat de jurofoon dan toch niet helemaal juist zit, want je mag als ouder altijd een adviseur meenemen.

De school mag niet actief aan derden informatie verstrekken, ook niet als die er om vragen. Maar als ouder met gezag mag je de informatie delen met wie je wil en ook meenemen wie je wil, daar staat niet expliciets over in de wet.

De wet benoemt idd dat beide ouders recht hebben op informatie, maar dat sluit anderen niet per definitie uit.
de school moet zich aan de wet houden, daar hoeven ze niet specifiek een protocol voor te hebben, dat staat namelijk niet in de wet.

Er wordt in artikel 1:377 alleen gesproken over ouders met gezag en eventuele beroepsmatige informatiehebbenden, niets over de partners van ouders en of deze wel of niet bij gesprekken aanwezig mogen zijn.

Noet

Noet

24-02-2016 om 18:17

voor de volledigheid

het betreffende wetsartikel

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%201.html#1717

Miep

Miep

24-02-2016 om 22:10

De meeste scholen?

Nou, mijn N is slechts drie maar ik ben ook als stief meegeweest naar school én met den vriendin meegeweest naar school van haar kind. Beiden op verzoek overigens, ik sta nooit opeens voor iemands neus .
Maar g

Miep

Miep

24-02-2016 om 22:12

Oeps

Ik wilde nog zeggen dat het natuurlijk niks zegt. Zeker niet als je al te vuur en te zwaard bent met jurofoons enzo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.