Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

26-05-2020 om 21:14

Informatie VO scholen

Hebben jullie al informatie gekregen over hoe jullie VO-scholen weer met onderwijs op school gaan beginnen?
Zoon, 15, zit op het PRO en hier is nog niets aan informatie verstuurd. Wij zitten dus echt af te wachten hoe het eruit gaat zien. Niet wenselijk, want zoon ziet er vreselijk tegenop om weer naar school te gaan. Hij ging twee weken voor de corona-maatregelen al niet meer naar school dus de stap is voor hem echt heel groot.
Ik had het er gisteren met zijn hulpverlener over en die vond het ook echt onwenselijk dat de informatie zo laat komt. Hij vond het zeker voor een PRO-school wenselijk dat er ruim van tevoren informatie gedeeld wordt met ouders en leerlingen. Hij heeft ook contact met school opgenomen, maar vandaag ook nog geen nieuws.
Is dit normaal? Weten jullie al iets? Ik ben een beetje bang dat ze pas donderdag of vrijdag met informatie komen, dat is voor zoon echt te laat om nog een beetje een plan op te stellen...

Triva

Triva

26-05-2020 om 21:29

maar

hij kan toch gewoon zijn mentor mailen? Had hij ook al eerder kunnen doen. Of bedoel je dat met 'contact opgenomen met school'?

Pluk

Pluk

26-05-2020 om 22:08

Maar pas een paar dagen geleden en nog niet in detail. Alleen dat er max 11 kinderen in een klas komen, de klassen dus worden opgesplitst en de kinderen telkens een hele dag les hebben en de andere dagen via livestream meekijken met hun klasgenoten in de klas. De eerste dagen is er alleen mentorles, de mentor legt dan alles uit. Een rooster volgt hopelijk nog wel deze week, dat zou wel handig zijn.

Met livestream meekijken?

Moet de school eerst de AVG goed checken, dat mag niet zomaar....

En hier alleen een toetsrooster, verder niks

Eva

Eva

26-05-2020 om 23:26

Hier

Bij beide dochters, die op verschillende scholen zitten, ook nog niks bekend.

Stelle

Stelle

26-05-2020 om 23:56

Laat je niet gek maken

Hier vandaag pas nieuws. (geen lessen meer, alleen nog ev toetsen)

Maar weet je, het is gewoon een rotsituatie, voor iedereen.
Dat kun je je zoon vast uitleggen.
En het maakt niet uit wie wat daarover vindt. (je hv bijv)

Doe je voordeel met deze situatie.
Ziekmelden is heel gewoon nu en neemt niemand je kwalijk.
Je kunt dus prima een plan maken met je zoon.
Als er plannen komen die hem te snel gaan of hem overrompelen, dan hoesten jullie flink. Bijvoorbeeld.

@nnemoon

@nnemoon

27-05-2020 om 06:38

Hier

Hier krijgt zoon vanmidag te horen wat de plannen zijn met ingang van volgende week.

Tango, wat Stelle zegt lijkt mij een goed idee. Laat hem zelf aangeven of iets te snel gaat.

anoniem

anoniem

27-05-2020 om 07:41

verschillende invulling

Hier ook nog weinig bekend,
De ene school wilde eerst 's ochtends online les gaan geven en de middagen gebruiken voor mentorlessen en onderdelen (practica etc) waarvoor je dan wel op school moet zijn.
Vorige week wel een mail gekregen dat dit niet mag en dat verwacht kan worden dat je 1/3 van de tijd op school moet zijn.

De andere school heeft wel aangegeven dat docenten het zelf mogen invullen. De klassen worden in 2 gedeeld. Er zullen docenten zijn die livestreamen in de klas, er zullen docenten zijn die twee keer dezelfde les gaan geven en de les dat je niet aanwezig bent zorgen voor huiswerk. Er zullen docenten niet aanwezig zijn (dus ik vermoed dat er dan wel alleen on line lessen zullen zijn en zit je deze op school te volgen). Focus in het begin ligt meer op het proces en het wennen aan de nieuwe situatie en minder op de stof.

Exacte communicatie moet van beiden scholen nog volgen.

Overigens weet ik van school 2, dat er sommige leerlingen ook helemaal niet zullen komen de komende periode en sommige leerlingen gewoon de hele week aanwezig zullen zijn. Dit alles vanwege uiteenlopende redenen. Je kan dus eventueel ook contact met school opnemen om te kijken wat er mogelijk is.

Zonne

Zonne

27-05-2020 om 07:59

2 weken geleden

Kregen wij een uitleg van de planning. Hier zijn ze uiteindelijk niet meer van afgeweken en gisteren kwam het uitgewerkte rooster.

Flavia

Flavia

27-05-2020 om 08:02

gister

Maandag kwam het plan: hele klassen naar school maar die worden op school in 3-en gesplitst, ze krijgen 1 blok van 3 lessen per week, de rest blijft afstandsonderwijs.

Afstandsonderwijs blijft leidend, de fysieke lessen zijn vooral om weer contact te hebben waar met name de leerlingen behoefte aan hebben.

Tango

Tango

27-05-2020 om 09:13

Bedankt!

Weet ik in ieder geval dat het niet uitzonderlijk is dat we nog niets weten. Ik merk aan zoon dat het hem onzeker maakt dat hij nog niets weet maar zal hem uitleggen dat het ingewikkeld is, dat gaf school eerder ook al wel aan. En dat we zijn tempo erin gaan volgen en hem niet gaan dwingen als het niet lukt.
Zelf heeft hij geen contact opgenomen. Dat heeft de hulpverlener dus gedaan en vond ik ook wel fijn. Ben blij dat er in ieder geval weer iets van hulp op gang komt voor zoon, want daarin hebben we ook een aantal weken zelf aangemodderd.
En wat Stelle zegt is op zich prima. Alleen valt er nu helemaal nog geen plan te maken omdat we werkelijk geen idee hebben wat ze gaan doen. Zoon zit in een klas van 10. Het lijkt mij dus dat zij op zich met de hele klas naar school kunnen. Maar hoe? Hoeveel uren? Welke vakken?
Maar we wachten gewoon nog even af. Er zal vast iets gaan komen deze week en dan ga ik samen met zoon en hulpverlening wel kijken wat wel en niet gaat lukken.

MC

MC

27-05-2020 om 23:47

vanavond

Deze avond mail gekregen.

"s ochtend online les en 's middags volgens schema . Max 9 leerlingen per klas.
Maar er vallen ook online lessen uit vanwege examenvergaderingen? En de eerste dag vanwege ontmoeting docenten met elkaar.

week 23 mentorlessen
week 24, 25 en 26 mentorlessen, keuzelessen, ondersteuningslessen creatieve vakken en praktische opdrachten.
week 27 toetsdagen (PTA)
week 28 toetsdagen (PTA)
week 29 afronding schooljaar

Evenzo

Evenzo

28-05-2020 om 20:26

1 dag per week

Hier gaat elke jaarlaag 1 dag per week naar school. De rest online. Alle toetsen (ook toetsweek) online. Hele klassen in de klas, dat kan omdat het een domeinschool is en 1 klas in een domein (normaal voor 3 klassen bedoeld) kunnen blijven.

Tango

Tango

28-05-2020 om 20:28

Hier nu ook info

Gisteren ontvangen. Nog niet het volledige rooster maar tot nu toe is de informatie dat zoon alleen op de woensdagen les heeft van 8.20 u. tot 14.20 u. Op de andere dagen geen les, wel nog deels thuiswerken.
Het zal allemaal niet anders kunnen denk ik, maar blij worden we er niet van. Zoon krijgt zo geen ritme natuurlijk en om 8.20 u. op school zijn is momenteel onhaalbaar voor hem. Hij komt niet voor 10.00 u. zijn bed uit.
Morgen mag hij dus met de nieuwe hulpverlener gaan bespreken wat voor hem haalbaar is. Ben benieuwd wat er uit komt.

Jesse_1

Jesse_1

28-05-2020 om 20:32

Hier allang bekend

Brugklassen krijgen min of meer de hele week les. Andere klassen 1 ochtend per week van 9.00-12.20. Voor de rest thuis werken en iets met online les (als de docent niet op school moet les geven natuurlijk).
Leerlingen (max 12 per lokaal) blijven zitten in de klas, docenten rouleren van lokaal.

En sporten

Mag weer wél op minder dan anderhalve meter afstand, nu de middelbare scholen!!

Pluk

Pluk

28-05-2020 om 22:08

Fijn!

Mijn kinderen zijn blijer met dat sporten dan met de scholen

@nnemoon

@nnemoon

30-05-2020 om 10:30

Hier

Gaat de onderbouw vijf ochtenden naar school en de bovenbouw vijf middagen met een 40 minutenrooster. Klas is verdeeld in groepen die iedere dag anders van samenstelling zijn. Staat per leerling op het rooster. Het ene groepje heeft fysiek les de overige leerlingen volgen de les via livestream.

Marsy, jij zei nog iets over privacy. Bij zoon op school is het geregeld dat je alleen de docent ziet en het digibord niet de leerlingen.

Zoon is er niet blij mee dat hij vijf middagen les heeft. Hij is 's morgens beter geconcentreerd dan 's middags. Hij vindt online les ook niet prettig, gaat volgens mij voor hem te snel omdat hij zo snel afgeleid is. Hij mag gelukkig deze week weer beginnen met praktijk. Hij heeft nog wel een repetitie week de eerste week van juli.

Tango

Tango

30-05-2020 om 10:53

En uiteindelijk

Gaat zoon alleen maar op woensdag naar school van 8.20 tot 12.30 u. Dat stond in het rooster dat hij gisteren ontvangt. Nog korter dus dan wat we eerder hoorden. De eerste 2 uur zijn mentoruren waarin er wordt gewerkt aan Nederlands en rekenen. Daarna heeft hij 3 lesuren praktijk (techniek). Dat laatste vindt hij op zich wel leuk, maar hij zei heel terecht: waarom moet dat dan zo lang en de rest nauwelijks of niet? Tja, daar had ik ook geen antwoord op.
Gisteren heeft hij met zijn hulpverlener erover gesproken en die gaat contact met school leggen. Dinsdag bellen we weer met hem en spreken we door hoe we het gaan aanpakken. Ik verwacht eigenlijk dat zoon minimaal zal gaan omdat hij hiervoor niet te motiveren zal zijn. Maar ik wil wel dat hij de belangrijke informatie aangaand volgend schooljaar meekrijgt. Ik merk dat, sinds ze weer deels op school zijn gestart, het contact vanuit school minder wordt. Zijn mentor belt hem niet meer omdat ze verwacht dat hij op school is. Maar ja, dat lukt dus nog niet. Dat zal dus op een andere manier vorm moeten krijgen.

Privacy

Privacy is niet alleen de zichtbaarheid van iemand, maar als de docent een beurt geeft en een naam noemt, of als de leerling vinger opsteekt en vraag stelt, waardoor je stem hoort, zijn allemaal dingen die onder de AVG vallen.

Daarom mag er niks bij ons op school niet verplicht de camera aan, geen live streams

Triva

Triva

30-05-2020 om 20:23

Tango

Het is niet de bedoeling dat er heel veel bewegingen en geloop komt op school door allerlei verschillende leerlingen. Dus liever een wat langere dag dan meerdere korte.

Pien

Pien

30-05-2020 om 23:21

Hier

Gaat brugklasser vanaf dinsdag elke dag naar school in de ochtend óf middag. Dit worden voor zijn klas per week vier middagen en één ochtend.
Ze hebben 4 lesuren à 40 minuten op zo'n dagdeel.

Het is, net als bij Evenzo, een domeinschool, waardoor de hele klas kan komen. Er is genoeg ruimte voor een hele klas met de tafels ver uit elkaar. Ze krijgen alleen de theorievakken: talen, wi, bi, ak en gs.

Alle overige vakken worden dit jaar niet meer gegeven (dit was in de online weken ook niet zo). Ik vraag me af wat die docenten dan al die weken doen. Hebben die dan helemaal geen werk? Ze krijgen van de creatieve vakken, muziek en gym ook geen opdrachten (ook niet gehad).

Er wordt niet meer getoetst, iedere leerling wordt besproken op voortgang, inzet en behaalde leerdoelen.

Tango

Tango

31-05-2020 om 11:25

Triva

Dat begrijp ik hoor. Het is ook allemaal lastig om het goed te organiseren. Maar dit is dus 1 korte dag. Van 8.20 tot 12.30 u. noem ik niet lang. Als het een hele dag was geweest hadden we nog iets gekund, zoon in eerste instantie later laten starten o.i.d. Dat is nu ook eigenlijk niet de moeite. Stel hij start om 10.00 u. dan heeft hij alleen die 3 lesuren techniek. We gaan hier wel op inzetten, maar ik vind het nogal was om voor 1 zo'n korte lesdag zijn hele ritme overhoop te gooien.

Triva

Triva

31-05-2020 om 11:33

Tja

en wat had je gezegd als hij drie dagen lang om 8:20 had moeten starten voor maar 2 uur?

Zeetakje

Zeetakje

31-05-2020 om 12:11

Tango

Ik heb begrip voor de lastige situatie waarin jullie zitten, maar je doet zo verwijtend naar de school over de manier waarop ze de komende tijd de lestijden gaan invullen.

Het is voor de scholen ongetwijfeld al meer dan 3 maanden een enorme puzzel om de boel een beetje rond te breien en ik denk niet dat je mag verwachten dat ze het rooster helemaal naar jouw wens kunnen plannen.

Er wordt op school gekeken naar een oplossing die voor het overgrote deel van de leerlingen en docenten werkbaar is. En dat ze niet twee weken van tevoren weten hoe ze dat kunnen doen en dat ze niet ieders wensen kunnen vervullen, is in deze omstandigheden niet raar. Zij moeten ook roeien met de riemen die ze hebben.

Het rooster is al zoveel uur minder dan het rooster van voor de Corona, dat school er misschien vanuit gaat dat dat halve dagje per week voor je zoon haalbaar is. Uit een eerder stukje van je begrijp ik dat je vindt dat de mentor de laatste tijd zo weinig laat horen, maar jij kan ook de telefoon pakken.

Neem zelf het heft in handen, maar doe niet verwijtend richting school. Probeer niet teveel de nadruk te leggen op wat niet kan, maar kijk wat er wel mogelijk is. School moet echt het gevoel krijgen dat het van twee kanten komt.

Petra

Petra

01-06-2020 om 14:20

Hier weinig informatie

School is 2,5 maand dicht geweest en de kinderen moeten morgen weer komen, maar niemand weet wie wanneer en waar verwacht wordt.

Ik verwacht dat er vanavond laat nog een mailtje komt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.