Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

21-01-2015 om 14:44

Info avond over profielen/stromingen - wat vragen?

Er is binnenkort een infoavond over profielen en stromingen (kind gaat volgend jaar naar 4 vwo).

Kind wil in principe de beta-richting gaan doen (ivm meeste keuze in vervolgopleidingen), maar staat nu een 6 voor wiskunde. Wil dat zelf nog wel opkrikken (naar een 7). Nask staat nu een 7 geloof ik.

Wat is slim om daar te vragen (als ze het niet uit zichzelf vertellen)?

four

four

21-01-2015 om 14:47

of ze dat mag

Veel scholen vragen minimaal een 7 om wiskunde B te mogen kiezen. Wiskunde A en Natuurkunde mag tegenwoordig wel, maar is niet een ideale combi volgens mij.

Ik dus willen weten hoe het beleid van school op dat gebied is.

Lynn

Lynn

21-01-2015 om 15:07

en andere dingen?

Four, bedankt. Dat heb ik al eerder nagevraagd; min een 7 is bij deze VO-school gelukkig geen eis (hoewel ik hoop dat kind wel een 7 komt te staan - hoger mag ook ).

Ben benieuwd of we nog andere vragen moeten stellen (of die in elk geval slim zijn te stellen).

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 15:18

Lynn

Of bepaalde combinaties mogelijk zijn maar vraag dan wel eerst aan je kind welke vakken het zeker niet worden.

Ik dacht toen dat aardrijkskunde niet kon maar het bleek wel te kunnen.

Marea

Marea

21-01-2015 om 15:34

op zo'n infoavond

is er vaak geen tijd voor persoonlijke vragen. Tenminste als het in de aula is met alle ouders van alle derdeklassers. Ik zou de info in je opnemen en daarna kom je op vragen.

Verder vind ik wel grappig dat je schrijft dat ze haar wiskunde wil opkrikken naar een 7. Ik vraag me dan af waarom ze nu al niet op een 7 staat. Misschien lukt haar dat dus niet.

Lynn

Lynn

21-01-2015 om 18:41

Marea

"Verder vind ik wel grappig dat je schrijft dat ze haar wiskunde wil opkrikken naar een 7. Ik vraag me dan af waarom ze nu al niet op een 7 staat. Misschien lukt haar dat dus niet."

Ja, goed punt .

Ik denk dat kind nog wat meer tijd en energie in wiskunde moet stoppen om hoger te scoren. Of het kwartje moet vallen. Ik denk (en kind ook) in elk geval dat er meer in zit dan een 6. Maar misschien moeilijker om gemiddelde zo omhoog te krikken, maar als proefwerken nu rond de 7 komen, zou al fijn zijn.

De tijd zal het leren.

zebra

zebra

22-01-2015 om 09:34

formulier

wij hadden een jaar geleden de info avond over profielkeuzes (hier intussen havo 4). Er werd goede uitleg gegeven en je kreeg ook een invulformulier (hetzelfde waarop de leerlingen hun keuze moesten invullen) waarop je kon zien welke vakken geclusterd waren waardoor bepaalde combinaties dus niet mogelijk waren.

Maar als je na die avond toch nog vragen hebt dan kun je die vast wel mailen naar de decaan of mentor.

Karin

Karin

22-01-2015 om 09:47

Suggestie

Ik heb vorig jaar (zoon nu in 4V) via een website van de rijksoverheid vooraf de informatie opgezocht die als eis worden gesteld aan profielen bij vervolgstudies. Daarmee had ik de informatie waarmee duidelijk wordt welke studies bij een bepaalde keuze uitgesloten worden (valt best mee).
Verder ontdekte ik dat VO-scholen niet verplicht zijn alle profielen/vakken aan te bieden. Tja, rijkelijk laat want eigenlijk moet je die informatie hebben op het moment dat je een VO-school kiest. Maar goed, op de VO school van zoon worden alle vakken aangeboden dus in principe zou alles mogelijk moeten zijn.
Vervolgens vond ik de informatie op de school ook interessant: het is tamelijk logisch dat de kinderen op deze leeftijd nog niet kunnen zeggen wat ze later gaan studeren. Natuurlijk is er een te verwachten richting maar om er iets definitiefs over te zeggen is eigenlijk onmogelijk. Advies was dan ook: kies een profiel waarmee je in elk geval de richtingen waar je kind belangstelling voor heeft én waar zijn talenten liggen waarbij je er rekening houdt met de uitsluitingen van bepaalde vervolgstudies. Kies dus niet in de richting die hij nu heel graag wil maar kies de richting waarmee je zo min mogelijk uitsluit van wat hij misschien wil (of wat hij goed kan).
En, kies niet het 'moeilijkste' omdat je denkt dat je kind dat kan, het gaat er vooral om dat hij het haalt en daarna een vervolgstudie naar zijn keuze kan doen. Als het voor de eventueel te volgen studierichting niet uitmaakt kies dan vooral dat profiel/die vakken die voor hem het gemakkelijkst zijn.

Schoolresultaten

Bij het samenstellen keken we ook naar de resultaten van de school bij het eindexamen. Een mooie score voor de betavakken leek erop dat de docenten hun vak duidelijk konden overbrengen. Nu we er middenin zitten, bemerken we hoe leerlingen tussentijds van profiel veranderen en alleen de echte knappe bollen overblijven, vandaar dat mooie cijfer.

Je kunt vragen hoeveel leerlingen van een bepaald vak vasthouden aan hun profiel, dat geeft een eerlijker beeld dan de eindresultaten. Het eindresultaat geeft aan welk procent is geslaagd en met wel pakket, niet hoeveel leerlingen bij welk specifiek vak tussentijds zijn veranderd.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-01-2015 om 15:17

Mijn ervaring

Mijn ervaring is dat er op zo'n infoavond best gelegenheid is om vragen te stellen. Dat hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe groot de groep is, bij ons waren er ouders voor zo'n 75 (oudste zoon nu VWO5) en 60 (jongste zoon nu VWO4) kinderen. Juist bij het vragen stellen blijkt dat meerdere ouders toch dezelfde vragen hebben, bijvoorbeeld over de mogelijke combinaties van keuzevakken. Ook was er bij ons achteraf nog mogelijkheid om 1-op-1 vragen te stellen aan een aantal docenten/decaan. Soms moet je dan wel even op je beurt wachten.
Bij het voorjaarsrapport wordt door de school ook een advies gegeven of een bepaald vak wel of niet gekozen kan worden. Bij wiskunde wordt dan ook aangegeven welke variant aangeraden wordt. Ik weet niet of dat bindend is.
Inhoudelijk ging het bij ons vooral om welke keuze-vakken er gekozen zouden worden, het profiel stond bij allebei al snel vast op NT-technasium. Dan blijven er nog 2 keuzes over: welke 2e taal, en welk keuzevak (en nog éen extra keuzevak). Dat was bij beiden best lastig, omdat ze veel leuk vinden en niet alle combi's altijd mogelijk zijn (roostertechnisch wordt ieder jaar gekeken of er voldoende aanmeldingen zijn voor een 'klein vak' om dit in te roosteren. Dus tekenen viel af (vooral vanwege 'kunst algemeen' wat erbij hoort). En muziek ook ('dat doe ik thuis al genoeg'). Informatica kan evt ook buiten het rooster, maar daar is voldoende belangstelling voor. Beiden hebben uiteindelijk informatica gekozen, oudste ook WisD en jongste economie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.