Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Individuele leerling eindcitotoets laten afnemen?

Dag
de school waar mijn kind nu in groep 8 zit heeft behloten enkele jaren geleden om geen citoeindtoets meer te laten afnemen. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n enorm vertrouwen in het oordeel van de meester van groep 8: jong en weinig ervaren, hij gaf aan om zoon als een havo-vwo leerling te zien. Zoon is hogbegaafd (officieel getest, geen wens van mijn overijverige moedergeest en ik ben ervan overtuigd dat, gezien wat ik ken van mijn zoon en mijn eigen zeer uitgebreide ervaring op het gebied van Havo-Vwo brugklassen (ik geef er les) dat hij zich stierlijk zal gaan vervelen. Hij moet echt naar een goede gymnasium of tecnasium klas, Ik wil de NIO toets afwachten, hoop dat het meester gaat overtuigen maar zo niet, wat dan? Ik weet als geen ander dan middelbare scholen zich steeds vaker blind staren op het cito resultaten en steeds minder op het kind zelf (ik schrijf ook al jaren leerlingen uit groep 8 op mijn school en weet wat de eisen -officiele en officieuse- zijn). Is het mogelijk om de cito individueel te laten afnemen? Ik kan een twee drie geen antwoord erop vinden.
Sini

pubermoeder

pubermoeder

28-09-2013 om 12:54

Sini

Volgens mij valt of staat alles bij de middelbare school waar hij naar toe zou willen. Heeft hij al een keuze gemaakt? Welke toelatingseisen hanteert de school? Hier ook een zoon zie waarschijnlijk wel een havo/vwo-advies zal krijgen (want basisscholen lijken er van overtuigd te zijn dat je voor het VWO een fantastische werkhouding nodig hebt). Zoon wil zelf naar gymnasium (is hij ook slim genoeg voor), en op de school van zijn keuze daar geldt een havo/vwo-advies als toelatingseis. Misschien hebben jullie dat 'geluk' ook?

pubermoeder

pubermoeder

28-09-2013 om 12:58

wat ik dus eigen bedoel te zeggen

Sini, wat ik dus eigen bedoel te zeggen: vraag aan de middelbare school wat zij nodig hebben om ervan overtuigd te zijn dat jouw zoon naar het gymnasium/technasium kan.

Zet je moederlijke intuïtie aan het werk.

Ik lees uit je stuk, dat je zelf werkzaam bent in het onderwijs en erg goed op de hoogte bent.
Ik neem aan dat je voor je zoon al om je heen hebt gekeken welke vervolgstudie de beste voor hem zou zijn.
Er zijn scholen die zelf eigen toelatingstesten hebben.
Cito is een moment opname, dat advies hoef je niet te volgen, hoewel er scholen zijn die zich er blind op staren.
Eventueel het Cedin inschakelen? Die werkt wel met individuele toetsen.

Evanlyn

Evanlyn

28-09-2013 om 13:24

werkhouding

Daar loop ik ook tegenaan en ik word er gestoord van. Ik heb er één op de HAVO zitten die daar nooit terecht had moeten komen. Ze haalt mooie cijfers en wil opstromen, maar dreigt nu afgerekend te worden op "werkhouding". Net alsof het VWO alleen weggelegd is voor brave studiebollen. In mijn tijd was dat beslist niet zo, toen werd er gewoon gekeken naar wat je kon. Of je dat ook deed, was je eigen probleem. Een briljant jochie uit mijn gymnasiumklas heeft het zelfs op de universiteit nog een keer gepresteerd om uit de collegezaal gestuurd te worden vanwege zijn gedrag. Toen was hij dus 18. Nou, dan weet je wel hoe hij tijdens de puberteit was. Leuk joch, beslist niet gemeen, wel wat druk. Er is nu steeds minder tolerantie voor het afwijkende.

Evanlyn

Evanlyn

28-09-2013 om 13:32

andere kind

Voor mijn volgende kind twijfel ik tussen NIO en WISC. De laatste schijnt betrouwbaarder te zijn, maar de NIO geeft ook een achooladvies. Een individuele CITO ben ik nooit tegengekomen. In ons geval zou die ook niet helpen, want ze hebben slecht onderwijs gehad (blijkt nu, want de hele klas heeft slecht gescoord op de entreetoets). WISC en NIO kijken vooral naar potentieel, wat beter is omdat het om de toekomst gaat en niet om het verleden. Maar het is idd. maar net hoe de VO school er tegenaan kijkt. Ons probleem is dat we nog moeilijk een VO school kunnen kiezen zonder verdere gegevens over zijn niveau.

Dalarna

Dalarna

28-09-2013 om 14:23

sini

Ik begrijp dat ze wel een NIO doen (ze moeten overigens iets objectiefs aanbieden) maar waarom neem je daar al vooraf geen genoegen mee?

Je weet dat technasium veel samenwerken, onderzoeken, een oplossing vinden, een maquette bouwen en presenteren is? Vooral dat samenwerken moet je wel kunnen en willen. Mijn zoon heeft behoorlijk last van anderen die het allemaal niet zo serieus nemen en liever computerspelletjes spelen of rondwandelen in school. Het ligt erg aan de leerkracht of daar goed op gelet wordt of niet.

lauk

lauk

28-09-2013 om 19:50

vwo

Nee, vwo kinderen hebben zeker niet standaard een goede werkhouding. Mijn dochter zit nu op de universiteit en heeft altijd een belabberde werkhouding gehad. Nu lijkt het wat beter te gaan. Dus als het advies daarop gebaseerd is zou ik protesteren

sini

Hier kijken de VO scholen vaak ook naar de gewone CITO's van groep 6 t/m 8. Als je kind daar allemaal A's op scoort èn zijn NIO goed maakt, zal de mening van de leerkracht lijkt mij geen al te grote waarde meer hebben, of zal hij zijn mening nog bijstellen.
Op onze basisschool doen ze ook geen eind cito, maar daar doen ze in groep 8 naast de NIO ook nog een drempelonderzoek. Verder is ook de IB-er betrokken bij het afgeven van het schooladvies.
Ik zou als ik jou was eerst de NIO afwachten. Als je zoon die (als naar verwachting) goed maakt, kun je daarna het gesprek met de leerkracht (+eventueel IB-er) aangaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2013 om 15:34

Als je van je kind weet

dat het hoogbegaafd is, heb je ook een testverslag (WISCIII?). Onze middelste is onder anderen op basis van een dergelijke recente test aangenomen op een schooltype dat niet paste bij de uitslag van de eindcito. Andere factoren waren de constante goede Lvs score voor begrijpend lezen en de reputatie van degene die de WISCtest had afgenomen. Ik zou idd eens informeren of een school hem op het gewenste niveau wil aannemen op basis van vastgestelde hoogbegaafdheid.
Aagje

Dalarna

Dalarna

29-09-2013 om 18:15

Aagje

Dat kan alleen als die IQ test niet langer dan 2 jaar geleden was.

Pubermoeder

Pubermoeder

29-09-2013 om 18:34

Aanname

"Dat kan alleen als die IQ test niet langer dan 2 jaar geleden was."
Dat is aan absolute aanname. Het gaat erom dat de school ervan overtuigd moet worden dat kind hoog niveau aankan. En wie zegt dat dat deze specifieke school dat niet zou doen op basis van een IQ-test die ouder is dan twee jaar? Ja, onder de wisc staat (als het goed is) dat de score slechts een jaar 'houdbaar' is (en geen twee jaar). Maar het is natuurlijk aan de school om te bepalen wat zij nodig hebben om overtuigd te worden. Daar doet een 'officiele' houdbaarheid niets aan af. Een IQ-test (hoe actueel ook) is sowieso geen garantie dat een school overtuigd is.

Dalarna

Dalarna

29-09-2013 om 20:24

Pubermoeder

Als BEWIJS zal de VO school een IQ test ouder dan 2 jaar niet accepteren. Ik begreep dat Aagje denkt dat dat al voldoende zou zijn. Dat is wat ik zei en wat mij kort geleden ook gezegd is. Natuurlijk kan een VO school een kind accepteren op basis van het verhaal van de leerkracht maar als die VO school een bepaalde CITO uitslag wil zien zullen ze geen genoegen nemen met zo'n oude IQ test.

Het is denk ik ook niet toevallig dat men tegenwoordig de CITO testen van groep 6/7 meeneemt, die zijn precies 2 jaar oud in de winter in groep 8.

Pubemoeder

Pubemoeder

29-09-2013 om 21:06

Dalarna

Wat ik wil aangeven: de criteria van scholen voor toelating verschillen enorm, en zijn soms boterzacht. Het blijft daarom gewoonweg speculeren wat een school wil zien. Sommige scholen geven bijvoorbeeld aan: "Is je cito te laag, dan kun je een gesprek aanvragen." (en ja, ik ken iemand die met een cito van 542 vervolgens alsnog op het gymnasium terecht kon). Anderen willen perse een cito-score zien en helemaal niets anders. Dat zul je gewoon eerst scherp moeten krijgen voprdat je je druk gaat maken over een mogelijk-verlopen-IQ-test of de mogelijkheid je kind een individuele cito te laten doen.

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 20:26

Pubermoeder

Ik snap je wel maar ik gaf toch echt alleen een reactie op Aagje, je MOET een objectieve test meegeven als basisschool naar de school van de keuze van de ouders/kind maar een IQ test van meer dan 2 jaar oud valt daar gewoon niet onder.

Ik heb nooit gezegd dat je niet door praten een kind 1-2 niveaus hoger kan krijgen dan de cito of nio of wat dan ook aangaf maar je kunt gewoon niet gaan zwaaien met zo'n oude IQ test als basisschool.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2013 om 22:19

Dalarna

Ik zei in mijn posting niet voor niets 'recente' test. Verder is het schoolafhankelijk of ze aan die tweejarentermijn van die test hangen of daar wat soepeler mee omgaan.

Aagje

Dalarna

Dalarna

01-10-2013 om 07:10

Aagje

Hoe moet sini nu weten wat recent is?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-10-2013 om 19:11

Dalarna

Beetje spijkers op laag water dit... Sini is een intelligente vrouw, die snapt wel dat 'recent' niet betekent veel jaren oud.

Aagje

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 08:47

Aagje

Jouw tekst: " Als je van je kind weet dat het hoogbegaafd is, heb je ook een testverslag (WISCIII?). Onze middelste is onder anderen op basis van een dergelijke recente test aangenomen op een schooltype dat niet paste bij de uitslag van de eindcito. Andere factoren waren de constante goede Lvs score voor begrijpend lezen en de reputatie van degene die de WISCtest had afgenomen. Ik zou idd eens informeren of een school hem op het gewenste niveau wil aannemen op basis van vastgestelde hoogbegaafdheid."

Het woord recent stond alleen bij het voorbeel van jouw middelste. Ik mis het toch echt vooral in de eerste en laatste zin! Verder gaat het niet om recent maar is 2 jaar gewoon een harde eis.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-10-2013 om 10:06

Dalarna

Goed hoor, jij je zin mbt het woordje recent.
Maar die harde eis waar je het over hebt, dat is vlgs mij een formele houdbaarheidsdatum die de test zelf hanteert en die idd ook redelijk algemeen wordt overgenomen. Maar scholen bepalen uiteindelijk echt zelf of ze daar aan vasthouden of niet. De meeste zullen dat ook vast doen, maar echt niet altijd. Pas nog meegemaakt dat een kind (niet het mijne) werd aangenomen op een schooltype dat niet was in overeenstemming met de uitslag van de eindcito, waarbij een WISC score van ruim meer dan twee jaar oud (vlgs mij zelfs vier jaar oud) een zeer bepalende rol heeft gespeeld. Dat was trouwens een andere school dan de school waar mijn middelste werd aangenomen.

Mijn punt is vooral: informeer vooraf bij de school waar je het kind naar toe wilt hebben. Zij kunnen namelijk heel goed aangeven wat zij willen zien. En als blijkt dat de test die de hoogbegaafdheid heeft vastgesteld niet geaccepteerd wordt, dan kun je vandaar uit een nieuwe actie bedenken. Als dat alleen is omdat 'ie ouder dan twee jaar is, kun je bv ook overwegen om die test opnieuw te laten afnemen. Als ze 'm niet accepteren omdat ze niet geïnteresseerd zijn in iq-uitslagen (pas nog een interview met een schooldirecteur gelezen, die aangaf dat iqtesten geen rol spelen in het aanname beleid voor zijn excellente leerlingen programma), dan weet je dat je iets anders moet verzinnen. Uiteindelijk moet je vooral weten wat de school van keuze belangrijk vindt/wil zien.

Aagje

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 07:55

Aagje

Hier dus niet, de IQ test van mijn zoon is straks bij inschrijving 3 maanden te oud. De IB heeft mij er al op gewezen dat het advies straks 2/3 niveau's lager zal uitkomen dan de IQ test aangeeft en als ik mij zou richten op 1 niveau lager we echt een NIO of iets anders moeten gaan doen. Met de oude IQ test, slechte gewone cito's en een te verwachten lage gewone CITO score (entreetoets was zeer laag). Ik begreep zelfs dat school daar dan achter aan wil gaan maar we doen het niet, mijn kind is al genoeg getest.

Sinilind

Sinilind

03-10-2013 om 22:02 Topicstarter

Even reageren

Zoon is in groep zes getest, omdat hij met zijn juf vastliep. Er werd een plus klas geopend en ik zag het als een kans voor zoon, juf vond hem geen geschikte kandidaat. Hij liep toen al bij een psycholoog voor angstklachten, en de psych zei "Ik zal regelen dat hij getest wordt want als er een kind is die baat bij zo'n plus klas is is het wel jullie zoon". Goed, bij het moment van inschrijven op de middelbare zal de test dus ouder dan twee jaar zijn. Mocht het nodig zijn dan trek ik mijnnportemonnee open om hem nog een keer te laten testen.
Verder vind ik het gewoon jammer dat de leerkracht niet lijkt te zien wat erin zit maar ik ben niet zelf in de klas en weet natuurlijk niet hoe zoon zich gedraagt. Ik vind het sowieso moeilijk om twee petten op te hebben, van moeder aan de ene kant en van docente aan de andere kant.
Sini

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-10-2013 om 20:14

Dalarna

Waardeloos zeg, dat de school zich zo formeel opstelt. Wij hadden zelf helemaal geen probleem met de houdbaarheid van de WISC test, omdat die nog geen jaar oud was toen, maar evengoed vonden we het bijzonder dat het resultaat daarvan zo'n doorslaggevende rol speelde. Prettig bijzonder, dat wel. Maar bij beide kinderen van vrienden van ons keek hun school wel degelijk naar WISCuitslagen die lang over de formele termijn waren. Niet verzonnen, dus niet alle scholen stellen zich hetzelfde op....

Wat betreft jouw zoon: moeilijke afweging lijkt het me, vooral als je kind testmoe is. Zijn er nog meer scholen waar jouw zoon naar toe zou kunnen, of stellen ze zich allemaal hetzelfde op? Een aantal niveaus lager dan het niveau waar je hem op inschat, lijkt me ook lastig. Wat schat je in: wordt hij daar gelukkig, of juist niet? En verder niet onbelangrijk: de school waar je het over hebt, hebben die de mogelijkheid tot opstromen? Dat zou jouw zoon misschien wel weer kansen geven om terecht te komen op het niveau dat bij hem past.

Wij kregen na de voor dochter te laag uitgevallen Cito het advies om een aantal testen te laten afnemen die haar inhoudelijke kennis zou laten zien. Wij hebben dat ook geweigerd, omdat dochters zelfvertrouwen een flinke deuk had opgelopen en we het idee hadden dat een dergelijke test alleen maar kon leiden tot meer faalangst en mislukking. Dat herken ik dus wel.
Aan de andere kant: de WISC heeft mijn dochter helemaal niet als belastend ervaren. Dochter hier zag het niet eens als een echte test, het was gewoon een morgen leuk werken met een aardige psycholoog. Hij werd ook niet afgenomen als onderdeel van een groter onderzoek (dyslexie, adhd oid) en er hing op dat moment ook niet zoveel van af: het was vooral voor onszelf om te weten of we haar overschatten of onderschatten. Maar goed, hoe mijn dochter het ervaren heeft, is natuurlijk niet maatgevend voor jouw zoon.

Hoe dan ook, sterkte met deze dingen,

Aagje

Dalarna

Dalarna

05-10-2013 om 09:28

Aagje

Het is niet echt een probleem, het is gewoon duidelijk. De gewone cito's en de entreetoets geven duidelijk aan dat hij echt niet het niveau aan kan van zijn IQ uitslag. We zijn in januari al op de open dag geweest, kind voelt zich daar helemaal thuis en we zien wel.

Deze school heeft basis en kader bij elkaar en pas na 2 jaar halen ze ze uit elkaar. De andere optie heeft alle niveau's apart en kind moet dan zeker op basis beginnen. Mijn kinderen moet je ook niet elk jaar een klas omhoog doen zodat ze weer aan nieuwe kinderen moeten wennen, dat weet ik ook al 100% zeker dus het wordt die school waar ze basis en kader in 1 klas hebben, na 2 jaar moeten ze toch een sector kiezen.

Evanlyn

Evanlyn

07-10-2013 om 12:37

Niveau, Dalarna

Dat valt nog te bezien. Weet je zeker dat de school alles eruit heeft gehaald wat erin zit? Die CITO's testen vergaarde kennis, niet potentiële.

Mijn dochter kwam met een te laag advies van school af, gebaseerd op het LVS. Uiteindelijk bleek dat ze "gewoon" slecht onderwijs had gehad, met name in haar zwakkere/minder interessante vakken. Ze gaat nu opstromen met knalgoeie cijfers, in overeenstemming met haar IQ. Dus hou die mogelijkheid open.

Dalarna

Dalarna

07-10-2013 om 20:55

Evanlyn

Ik weet wel zeker van niet maar het probleem zit voor een groot deel in de ernstige dyslexie. Eén op één kan ik met hem rekenen maar hij is zeer snel afgeleid. Op school krijgt hij verlengde instructie en zit hij op het laagste van drie rekenniveau's (thuis op het middelste) maar hij laat het nooit zien op toetsen. Ik moet hem stap voor stap bijstaan en dan gaat het goed maar school levert helaas geen privé-leerkracht.

Ik hoop dat het basisschoolsysteem niet goed past bij dit kind, thuis verspreid over een aantal dagen huiswerk maken en leren en dan binnen een paar dagen een toets zal wellicht wat makkelijker voor hem zijn dan wekenlang met iets bezig zijn en dan een toets krijgen zonder thuis te leren waarbij het brok te groot is en hij in zijn hoofd weer het wiel moet uitvinden.

Topografie krijgt hij nu elke week en dat is een week flink stampen maar hij haalt wel bijna altijd een 9 of een 10. Veel overzichtelijker voor hem dan vier weken een uurtje per week bezig zijn met Aardrijkskunde en dan een toets krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.