Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-04-2016 om 13:56

In 1 vak examen doen

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen in een vak, de rest van de vakken gewoon volgend jaar. Krijgt ze dan voor dat vak apart een certificaat (plus uitreiking), of is het alleen een briefje met uitslagen en volgt dan volgend jaar een normale cijferlijst waar dit vak ook op staat?
(In de categorie 'van die vragen waar je ineens mee zit op zaterdagmiddag').

Kelly

Kelly

16-04-2016 om 14:37

Vavo

Zit je dochter op een vavo school?

Ze krijgt een certificaat voor de vakken die ze behaald heeft.

Het ziet er hetzelfde uit als een diploma alleen staat er certificaat
plus de vakken die ze behaald heeft en een cijferlijst erbij. (Wat bij een diploma ook het geval is.)

Wanneer ze volgend jaar de andere vakken haalt krijgt ze gewoon een diploma.
Het vak / de vakken die ze nu gaat halen komen er dan automatisch bij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-04-2016 om 14:42

Gewone school

Nee, het is een gewone school waar de mogelijkheid bestaat om in de vijfde al in wat vakken examen te doen. Ik zal eens vragen of ze daar dan ook een certificaatuitreiking voor hebben. Je wilt het niet zomaar ongemerkt voorbij laten gaan, maar het is ook wat overdreven om er taart voor te halen (hoewel, een gebakje kan natuurlijk wel

mirreke

mirreke

16-04-2016 om 15:00

Nee.

Mijn dochter heeft dat twee keer bij de hand gehad (deed in 4 havo examen in 1 vak, en deed in 5 vwo examen in 1 vak.). Het komt gewoon op het lijstje met cijfers te staan, maar een uitreiking of certificaat was er niet bij...

Zoonlief gaat zijn zus achterna en doet nou ook in 4 havo voor 1 vak examen.

Het was voor mijn dochter elke keer wat katerachtig, want de rest heeft vrij tijdens de examenperiode en kan zich volledig op het examen focussen, en zij moest gewoon tussen de lessen door, ohja, niet vergeten!, ook nog even een examen doen.

Maar, in totaal wel vier keer naar het gala geweest, dat dan weer wel

Kelly

Kelly

16-04-2016 om 16:02

Benieuwd

Hmm ik ben benieuwd.. Lijkt me toch op z'n minst een certificaat waard. Of in ieder geval een bewijs van deelnemen. Neem aan dat dit ook niet is weggelegd voor iedere leerling.

Succes!

Ik hoop dat ze het gaat halen!

Triva

Triva

16-04-2016 om 17:16

Maar....

een cijfer zegt toch helemaal niets tegenwoordig omdat je een diploma krijgt door óók te kijken naar een gemiddelde van de cijfers (6.5 ofzo_ en dan moet je je ook nog bezig houden met de kernvakken en die cijfers. Dus acht aparte vakken maken nog geen diploma want 2 vijven voor Nederlands en Engels zijn dus geen diploma waard? Hoe kun je dan toch een certificaat krijgen van dat je het behaald hebt of krijg je dat alleen bij een 6 of hoger?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-04-2016 om 17:36

Triva

Dat lijkt me hier niet helemaal aan de orde. School heeft alleen kinderen toegelaten die (bijna) zeker gaan slagen. Het is momenteel zelfs zo dat de hoogste drie gemiddelde cijfers van 'examenleerlingen' van vijfdeklassers zijn Voor de kinderen die vervroegd examen doen gaat het dus waarschijnlijk gewoon om compensatiepunten.
Ik weet trouwens niet hoe dat zou gaan met een her. Je mag voor je examen maar 1 her doen, maar stel dat je in de vijfde een 5 voor Duits haalt, dan kun je dus beter nog niet die her doen maar pas in de zesde. Ik weet alleen niet of dat dan toegestaan is.

Triva

Triva

16-04-2016 om 18:11

principe

Ik snap wat je bedoelt maar ik bedoel dus te zeggen dat ik het raar vind dat je zo een certificaat kan halen voor een vak. Het kan dus bijna niet anders dan dat dat een voldoende moet zijn. Je kunt wel met een vijf slagen bedoel ik maar dat kan voor een enkel vak nooit voldoende zijn.

Certificaat

Dochter kreeg certificaten voor de vakken die ze afsloot in 4havo. Ook degene waar ze een vijf voor had.
Inderdaad, gezien de mail van Mirreke: geen certificaten, heeft dat mogelijk met de school te maken of die dat al dan niet doet?
Krijg je hier op zaterdag geen antwoord mee helaas.

Moeder van

Moeder van

16-04-2016 om 18:54

Ja dat is toegestaan

Een her pas in de zesde van een vak dat al in de vijfde is gedaan. Mijn kind heeft zo nog een punt hoger gescoord. Hier verder geen uitreiking. Wel de cijferlijst ophalen met de rest.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-04-2016 om 19:01

Als je zakt

Als je zakt voor je eindexamen, en je doet het jaar over, krijg je dan ook certificaten? Nee toch? En zeker niet op de diploma-uitreiking. Dus ik zij zoiets nu ook niet verwachten.

Moeder

Moeder

17-04-2016 om 10:31

Iets anders

Mijn zoon heeft in de loop van zijn opleiding certificaten behaald en uiteindelijk is dat in een mapje gebundeld tijdens een officiële ceremonie aan hem en een deel van de medeleerlingen uitgereikt.
En iets anders, je schrijft dat het overdreven is om taart te halen maar vier de feestjes zoals ze komen Je weet nooit hoe dingen lopen en dat feestje heb je dan toch maar al mooi binnen
Succes voor je dochter

mirreke

mirreke

17-04-2016 om 14:09

Per school weer anders

want bij ons mocht een her van het vak gedaan in 5 vwo meteen in 5 vwo worden gedaan (ze wilde zo hoog mogelijk cijfer halen) en bij de rest van de vakken in de zesde was er nog steeds een her mogelijk. Dat heeft ze ook gedaan, voor wiskunde toen...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-04-2016 om 14:13

Mirreke

Dat is niet volgens de regels, want je mag eigenlijk maar een keer een her doen. Overigens staat dochter nu een 8,7 (waar ze van baalt, want ze heeft een keer een misser gemaakt met 'slechts' een 7), dus ze moet het wel heel bont maken als dat lager wordt dan een 8 op haar lijst.

mirreke

mirreke

18-04-2016 om 08:44

Geen klachten hier

gehad, examencommissie heeft ernaar gekeken...

Misschien is dat omdat je als je certificaten haalt, wel voor elk vak een her mag doen?

Enfin, mijn dochter had er daardoor een mooie acht (helaas idd net geen negen) van gemaakt op haar eindlijst. Echter, vanwege die toen nieuwe regeling dat je voor de hoofdvakken maar 1 vijf mag hebben (of zoiets, een nieuwe regeling die net toen gold), moest ze in het tweede jaar een her doen voor wiskunde (niet haar favoriete vak), was een bizarre situatie, het ging werkelijk om 1/10 punt. De her gelukkig extreem veel beter gemaakt, dus uiteindelijk zelfs voor wiskunde goed geslaagd toen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.