Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maartje

Maartje

20-01-2017 om 10:14

Ik zoek ervaringen met LWOO

School zou best eens LWOO kunnen gaan adviseren. Ik weet er eerlijk gezegd niets van, is het iets om na te streven? Ik lees dat "school een intelligentieonderzoek doet" en dat soort zaken. Daar heb ik beslist geen behoefte aan. Mijn zoon is al getest en gediagnosticeerd en eigenlijk wil ik hem het liefst naar een reguliere vmbo-klas laten gaan. In de huidige setting functioneert hij ook prima, alleen verprutst hij zijn cito's.

Zijn hier mensen met ervaring?

busse

busse

20-01-2017 om 13:02

wat wil je precies weten?

Mijn zoon had ook LWOO. Had, want het geldt alleen voor de eerste twee jaar. Bij hem op school wilde dat niet meer zeggen dan een kleinere klas(15 ll) en minder gewissel van klaslokaal of docent. Prima dus, ik vond het zeker fijn voor hem omdat hij die eerste jaren best wat meer rust kon gebruiken. Niveau is hetzelfde als een vmbo-klas zonder Lwoo.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-01-2017 om 13:18

nodig?

Hangt er helemaal vanaf wat de ondersteuningsbehoefte is van je zoon. Is hij gebaat bij meer ondersteuning? Dan zou ik wel een school zoeken die LWOO aanbiedt. Probleem is vooral dat het je enorm beperkt in het aantal mogelijke scholen (althans hier in de regio). Maar alles staat of valt met de vraag of je zoon het in een klas zonder LWOO gaat redden. Wat is het argument van school om LWOO te adviseren?

Zit hij nu wel op een reguliere basisschool?

Agnes

Agnes

20-01-2017 om 13:19

LWOO

Ik heb er slechte ervaringen mee. De basisschool gaf een basisadvies met LWOO en ik had geen idee wat dat was maar na wat uitleg vond ik het prima. Let wel: het gaat hier om een kind die op dat moment ruim 2 jaar ervoor een IQ van 106 scoorde in combinatie met ernstige dyslexie.

Hij moest hiervoor een drempeltoets en een NIOtoets doen op zijn beoogde middelbare school. Hij vond het helemaal geweldig dat hij daar heen mocht. Hij werd met een flinke groep andere kinderen waarvan een aantal bekenden in een klas gezet met een dunne glazen wand naast het gymlokaal. Constant liepen er kinderen door die hal van en naar de gym en dat ging niet geruisloos. Hij kon mij na afloop elke grap navertellen.

Later bleek dat hij die testen niet zo goed gemaakt had en dat dat de reden was om hem naar het Praktijkonderwijs te verwijzen. De leerkracht van de basisschool begreep er niets van. Ik kon zo vinden dat zijn cijfers geen toegang gaven tot PRO (te hoog dus) maar het interesseerde de middelbare school niets. Ook andere LVS cijfers werden zo uitgelegd dat ze wezen op een achterstand van meer dan 2 jaar op taal en rekenen en dat dat reden was voor PRO. De CITO eind groep 8 wees overigens volgens sommige scholen op nét kader en volgens andere scholen op ruim basis.

De leerkracht heeft tegen de school gezegd (heeft ze mij in vertrouwen verteld) gezegd dat mijn zoon echt veel beter was dan kinderen die die middelbare school wel had aangenomen (zelfde groep 8) maar het hielp allemaal niets.

Snel twee andere VO scholen gebeld (liep allemaal voor of in de meivakantie) die hem gewoon aannamen maar ik heb een kind gehad wat hier een enorme knauw van heeft gekregen. Hij mocht niet naar de school waar hij al anderhalf jaar naar toe wilde.

Het is goed gekomen, hij haalt prima cijfers, top van de klas.

Er is niets mis met LWOO: op deze school zijn dat klasjes van max 18 leerlingen en dat is toch wel heel wat waard maar als je nu al zegt dat jouw kind cito's verprutst wil je dat niet meemaken. Achteraf heb ik van minstens vier andere kinderen precies hetzelfde verhaal gehoord en we vermoeden dat die school op dat moment een enorme toeloop kreeg van leerlingen vanwege een nieuw gebouw en dat dit waarschijnlijk de manier was om leerlingen te lozen. Het kan dus best zo zijn dat een school die dus niet zo in de belangstelling staat (die andere twee bijv) helemaal niet moeilijk doen.

Maartje

Maartje

20-01-2017 om 13:34

Thnx alvast

Voor de input.
Even wat antwoorden: mijn zoon gaat nu naar een reguliere basisschool en dat gaat prima. Althans, alles wat niet cito-gerelateerd is. Door leerkrachten werd hij op vmbo-tl ingeschat en ik kan me daarin vinden. Extra ondersteuning heeft hij niet nodig, wel van mij maar die krijgt hij volop en dat blijft zo. Alleen de citos' zijn zo slecht dat ze een tl-advies ws niet aandurven. Overigens alleen de laatste cito's, die van januari vorig jaar waren meer in lijn met wat ze van hem kennen. Ik heb geen idee waar juf nu mee zal komen, heb slechte ervaringen hier op school dus ik probeer me maar even overal wat op voor te bereiden.

Maar ik begrijp dus dat hij twee toetsen extra weer moet doen? (drempel- en NIO)? Dat wordt niks. Echt niet. En die toetsen gaan dan boven het eerdere advies van de leerkrachten?

Agnes

Agnes

20-01-2017 om 13:37

bij mijn zoon wel, ze schoven alle cijfers aan de kant (een cito van 521 en toch praktijkonderwijs adviseren en een iets te oude WISC van 106). Als ze jouw kind niet willen dan nemen ze het niet of ze verwijzen naar een niveau lager.

Nogmaals: dit hoeft niet aan de hand te zijn maar bij jou is al bekend dat jouw kind slecht scoort op testen. Bij mij niet eens.

Niet gedaan

Op basis van achterstanden in taal en lezen werd kind getest en voorgedragen voor LWOO. De redenen voor de voordracht waren discutabel, LWOO was niet beschikbaar bij de gewenste vervolgopleiding.

Bij elkaar opgeteld reden genoeg om LWOO vriendelijk en beslist af te wijzen: WISC was geen reden voor LWOO, de aangedragen gedragskenmerken waren gebaseerd op één interview en niet eerder genoemd tijdens oudergesprekken of rapporten. Van de drie redenen tot voordracht, waren er twee niet gegrond. Het zijn maar een beperkt aantal plaatsen, laat dan de leerling gaan die volledig in de eisen past, was ons eindoordeel.

Kind is naar de school van de keuze gegaan en gaat straks zonder oponthoud eindexamen doen. Kind is direct aangenomen bij de vervolgopleiding onder voorbehoud van het behalen van het diploma. Uiteraard!

Het kind blijkt prima te gedijen in een drukke school met heldere regels. De mentoren geven af en toe een figuurlijke schop onder de puberale kont, wat beter werkt dan extra begeleiding en kleinere klassen. Bij dit kind.

Jouw kind laat zonder de CITO terreur zien dat hij de stof goed beheerst en laat nu zien dat hij de CITO methode meer onder de knie krijgt. Ik zou in dat geval toch investeren in het leren toetsen in plaats van een LWOO traject. Kan je dat voorstellen aan de leraar?

Jan ligthart brugjaar

Wellicht is dit iets voor je kind: http://olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart/
Mijn dochter heeft dat gedaan, geen bijzonder problematiek, maar wel het gevoel dat ze door wat voor factoren dan ook niet echt goed uit de verf was gekomen. Ze is toen een jaar naar de Jan Ligthart gegaan, een tussenjaar, tussen basisschool en middelbare school. Het is het beste jaar van haar leven geworden (wat school betreft).
Ook daar helpt het als iemand een LWOO-verklaring heeft, dat is een verklaring die gaat over de achterstanden in het leerproces. bij mijn dochter zat dat op rekenen: meer dan twee jaar achterstand. De school krijgt dan extra geld, waardoor er in kleinere groepen kan worden gewerkt, de docenten veel overleggen met elkaar over elke leerling en het programma wordt aangepast als dat nodig is. uiteindelijk krijg je dan weer een advies over hoe verder.
Ind e praktijk is een LWOO-verklaring vooral nuttig voor de school: die krijgt extra geld. als je daar iets goeds mee kunt doen (zoals op de Jan Ligthart, ik ben fan), dan is dat prima. Maar vaak is niet goed zichtbaar wat de school met dat extra geld doet.
De school staat in Arnhem, maar er komen leerlingen uit het hele land, waarbij ouders allerlei ludieke manieren hebben gevonden om de afstand te overbruggen.

Tsjor

@Emma

@Emma

21-01-2017 om 12:26

Lwoo

Het is erg belangrijk dat je zelf een school voor ogen hebt die jouw kind kan bieden wat het nodig heeft. Kleine klassen is helaas geen garantie voor goed onderwijs. Let op dingen als rt, dyslexiebeleid, zorgstructuur. Ga in gesprek met de zorgcoördinator. Als de school geen lwoo biedt maar wel wat jouw kind nodig heeft dan zou ik de lwoo weglaten. Cito is niet meer leidend, dus ga met basisschool in gesprek over het advies.
Als er wel lwoo is op de school van je keuze zou ik het wel laten indiceren. De school krijgt er geld voor.

Tango

Tango

21-01-2017 om 15:02

Zoon hier

Heeft ook een LWOO advies gekregen. Op kader niveau. En ander dus VMBO Basis. Hier in de stad is maar 1 school die LWOO biedt op kaderniveau. Een andere school biedt het alleen op Basisniveau aan.
Bij ons op de basisschool werd gezegd dat als we inderdaad kiezen voor LWOO, zoon teruggetoetst wordt op de toetsen van het lvs, dus Cito. Om te zien of hij anderhalf jaar achter loopt op de DLE. Het gaat dan om de toetsen rekenen en taal. Er werd ons niets verteld over andere toetsen.
Voorlopig is onze insteek nog een gewone basis/kaderbrugklas op de school die zoons voorkeur heeft. We gaan nog wel kijken op de school die het LWOO aanbiedt op kaderniveau. Schijnt wel een heel fijne school te zijn volgens 1 van de basisschooljuffen. De derde school met alleen LWOO op basisniveau laten we afvallen. We zijn er gisteren wezen kijken en deze school biedt geen overduidelijke voordelen waardoor we er wel voor zouden gaan.

Maartje

Maartje

21-01-2017 om 16:10

Brugjaar

Wat zou dat heerlijk zijn, als iets dergelijks ook maar enigszins in de buurt was. Dat zou ik heel serieus overwegen, een jaartje langer rijpen zou heel goed voor hem zijn. Maar Arnhem is echt niet te doen. Niet eens voor mij, logistiek, maar het wordt te zwaar voor mijn zoon om dagelijks > 3 uur reistijd te hebben. En een gastgezin (ik denk even out of the box) is geen optie.

Volgens mij heeft hij ook geen leerachterstand. Hij vult cito's nog net niet random in, dat is waar, maar verder komt hij normaal mee. Docenten snappen er niets van. Ik denk dat het een combinatie van factoren is (faalangst, moeilijk kunnen schakelen). Overleg met school zoek ik wel, maar omdat ze wel eens onverwacht uit de hoek kunnen komen, wilde ik alvast iets over LWOO weten.
Dank voor alle input.

Kaplablokje

Kaplablokje

21-01-2017 om 17:05

Hier is eerder

Een draadje over geweest.Er zijn inmiddels meer scholen die zo iets hebben. Bijvoorbeeld ook in Tilburg of Nijmegen.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2017 om 18:38

Niet in Tilburg

In Tilburg had een school een groep 9, brugklas voor kinderen die versneld waren en nog niet helemaal toe aan de middelbare school. Is inmiddels omgedoopt in Gymnasium Plus, heel ander soort klas dus.

Maartje

Het is ook een heel goed jaar voor haar geweest. Ik ben overigens wel nieuwsgierig: meer dan 3 uur reizen, hoe kan dat in Nederland? Met de trein van Groningen naar Arnhem is 2 uur, Maastricht idem dito, Den Helder 2,5 uur.
Ik ben ook wel benieuwd waarom een eventueel gastgezin geen optie is. Daar ben ik benieuwd naar, omdat ik zelf mijn zoon op 10-jarige leeftijd naar Amsterdam moest laten gaan (vanuit Winterswijk, dus echt van oost naar west), en hem wel naar een gastgezin heb laten gaan. Maar ik weet dat er veel mensen zijn die dat niet zouden doen. Ik ben alleen wel benieuwd naar argumenten. Zelf heb ik een pleegdochter gehad die op 9-jarige leeftijd bij mij is komen wonen, dus misschien dat ik er daardoor wat anders naar kijk. Maar eerlijk gezegd: veel hangt af van het kind en de situatie.

Tsjor

Maartje

Maartje

22-01-2017 om 10:53

Tsjor

"Ik ben overigens wel nieuwsgierig: meer dan 3 uur reizen, hoe kan dat in Nederland? Met de trein van Groningen naar Arnhem is 2 uur, Maastricht idem dito, Den Helder 2,5 uur."

Hmm, ben je nu nieuwsgierig waar ik woon of denk je dat ik overdrijf?
Sowieso had ik het over dagelijks (dus heen en weer) en verder is de reis van treinstation tot treinstation natuurlijk niet de gehele reistijd. Van deur tot deur kan veel verder zijn. Ik zou ook nog op een waddeneiland kunnen wonen zelfs...
Enfin, het is te veel. En een gastgezin vind ik in zijn algemeenheid een prachtige oplossing. Zou voor mijn oudste bijv wellicht wel een optie zijn, maar die heeft zo'n brugjaar weer niet nodig. Mijn zoon om wie het nu gaat is autistisch, en hangt nog erg aan mij. Het zou enorm veel van hem vergen om elders te verblijven, véél meer dan wat zo'n brugjaar zou opbrengen.
Ik denk dus niet dat we zo verschillend naar de situatie kijken, ik denk dat het voor míjn zoon geen oplossing is.

Agnes

Agnes

22-01-2017 om 11:10

Sowieso

Waarom zou je voor een extra brugjaar kiezen op zo'n school omdat je kind ergens niet goed uit de verf is gekomen en het dan vervolgens zo belangrijk vinden dat je je kind de hele week bij onbekende mensen stopt?

Ik kan er met de pet niet bij. Zeer onverstandig. Als het in de buurt zit is het een ander verhaal maar alleen al het feit dat je kind twee keer achter elkaar (en wellicht zelfs drie keer) aan nieuwe mensen moet wennen kan al zeer slecht uitpakken en dan nog die reistijd of zelfs een gastgezin. Je kunt van tevoren echt niet weten of dat allemaal goed uitpakt.

Anneke

Anneke

22-01-2017 om 11:12

Hier bijna 2 uur reizen om 38 km te overbruggen

Om op mijn werk te komen met het openbaar vervoer moet ik 1 uur en 45 minuten reizen. De afstand is 38 kilometer. Huis en werk zijn beiden in Zuid-Holland en in mijn woonplaats is een station. In mijn werkplaats geen station, wel bussen.

Gelukkig heb ik een auto

Vooraf

Maartje, je hebt gelijk hoor. Mijn nieuwsgierigheid betreft met name de afstanden: Nederland is zo klein. En zoiets is zeker niet voor elk kind geschikt.
Agnes, er zijn heel veel ouders het echt niet met je eens. Voor mijn dochter was het het beste jaar wat ze heeft gehad op school. Ze stond daardoor steviger in haar schoenen, met beter onderwijs achter zich en een positief zelfbeeld (al blijft ze van zichzelf uit onzeker). Voor mijn dochter was het redelijk dichtbij, maar toch: op 12-jarige leeftijd alleen met de trein en de bus etc., Maakt bijna niet uit hoe lang die treinreis duurt. Het blijft een onderneming.
Ik had van mijn ervaring met 10-jarige zoon geleerd dat kinderen dan heel snel zelfstandig worden en dat is ook zo. Dat zijn allemaal zeer positieve ervaringen. Later ging met zoon met een vriend op 13-jarige leeftijd naar zijn gastgezin in Amsterdam. Zoon heel 'dagelijks': heb ik mijn portemonnee, treinkaart, klaar. De familie van het vriendje was in opperste staat van paraatheid: vader, moeder, zusje, zenuwachtig, foto's maken etc. Ik realiseerde me toen pas dat het voor de meeste 13-jarigen helemaal niet zo normaal is om zonder ouders met de trein te gaan en dan nog wel naar Amsterdam. Maar de kinderen kunnen het wel hoor! Het ligt echt niet aan hen. Ze kunnen heel veel: treinuitval, bussen, de weg vragen, leuke gesprekken aanknopen met onbekenden, op hun spullen passen etc. etc. Het zijn vaak de ouders die de rem erop zetten. Zeer onverstandig.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen extra-zorg-kinderen heb.
Voor Jan Ligthart komen ouders uit het hele land. Sommigen verblijven door de week in een caravan in de buurt, anderen rijden op en neer en zoeken een flexibele werkplek op, anderen kiezen voor een gastgezin, of laten het kind zelf reizen. Alles afhankelijk van de situatie natuurlijk. De belangrijkste reden is, dat ouders het gevoel hebben dat hun kind niet goed uit de verf is gekomen en dat ze hun kind een kans gunnen om op te knappen. Dat lijkt mij een reden die zwaarwegend genoeg is. Sterker nog, als je zou dnken dat zoiets voor je kind heel erg goed zou zijn, is het dan niet vreemd als je dat je kind zou onthouden?
Wat betreft ervaringen met een gastgezin, nou ja, ik was zelf een pleeggezin, dus waarom zou ik zoiets op voorhand afwijzen? De ervaringen zijn wel divers, ik heb mijn zoon ook een keer weggehaald uit een gastgezin omdat ik daar geen goed gevoel bij had. Maar met een ander gezin ging het uitstekend, hij heeft van hen heel veel dingen geleerd die ik hem niet kan leren, omdat het niet bij mij past.
Voor alles geldt: alleen maar doen als het een verrijking is van je kind of je kind ten goede komt op een of andere manier. Maar op voorhand vooral geen mogelijkheden uitsluiten of laten bepalen door je eigen angsten, bezitsdrang, of gebrek aan vertrouwen in je kind.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.