Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tijgermama

Tijgermama

19-01-2014 om 17:30

Ik ben een Tijgermoeder!

Ik heb het boek van Amy Chua gelezen.

Wie is er hier een Tijgermoeder en durft er voor uit te komen?

Ik ben zelf een echte tijgermoeder. Mijn kinderen zijn uitmuntende leerlingen en sporten op hoog niveau.


angela

code is 2012 ingegaan en duurt in principe 4 jaar. Dan volgt evaluatie

Tijgermama?

zeg je ook nog wat, of gooi je alleen maar een botte stelling op het forum en kijk je hoe daar op gereageerd wordt?

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2014 om 18:01

8 jaar over vwo

Ik heb 8 jaar over het vwo gedaan, en ik heb in 1997 eindexamen gedaan. Bij ons op school was de regels dat je geen twee leerjaren achter elkaar over mocht doen, maar ik ben in de 2e en 4e blijven zitten, en dat was geen probleem. Ik kreeg in de 4e wel het advies om over te stappen naar 4 havo, maar dat vond ik zonde, om na 2 keer blijven zitten alsnog havo te doen. (Het is helemaal goed gekomen hoor, daarna wist ik wat voor vervolgopleiding ik wilde doen en was ik veel gemotiveerde, en heb ik met goede cijfers vwo en hbo afgerond )
Ik was niet de enige, ook van andere scholen ken ik mensen die twee keer zijn blijven zitten in de jaren negentig, zelfs op de mavo.

Tja

Als je wilt dat je kind gaat stapelen na Mavo of Havo, dan lijkt het mij zinvol om daarover vooraf te informeren zodat je die optie openhoudt. Ofwel kiezen voor de school waar het makkelijk kan, ofwel accepteren dat je kind later van school veranderd.

Yura

Yura

21-01-2014 om 22:09

6 jaar over de mavo

Ik realiseer me opeens dat ik 2 mensen van heel nabij ken die 6 jaar over de mavo hebben gedaan, zowel mijn mans broer als zijn zus. Mijn kinderen liggen in een deuk als ze dat horen.

Yura

Wat vinden jouw kinderen daar zo lachwekkend aan dan?

skik

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 07:54

nou inderdaad skik

Ik hoorde van de week van een jongen in vmbo kader of basis die deze maand 15 wordt. Hij zit in de derde en dat zou betekenen dat hij ongeveer de oudste zou moeten zijn op wat zittenblijvers en herfstkleuters na maar nee hij is de JONGSTE!

Het is dus heel normaal dat je op het VMBO zeker een jaar bent blijven zitten en sommigen inderdaad al twee jaar.

Wat er nu weer zo lachwekkend is over 2 jaar mavo terwijl we het over zo lang geleden hebben is mij een raadsel en echt iets voor VWO'ers!

Yura

Yura

22-01-2014 om 08:39

Lachwekkend

Ik denk voornamelijk omdat dat nu gewoon echt helemaal niet meer kan. Ik ben ook een vwo'er maar heb het nooit lachwekkend gevonden, omdat het in die tijd heel "normaal" was. De reactie was ook zoiets van: "ja maar dat vond de school toch nooit goed? Dan doe je er de helft van de tijd langer over." Ze moeten ook lachen om het feit dat wij geen mobieltjes hadden of noem maar wat, pubers lachen nou eenmaal overal om en vooral om hoe dingen 30 jaar geleden gingen.

Yura

Yura

22-01-2014 om 08:43

6 jaar vmbo

Het lijkt me trouwens heel "normaal" om 6 jaar over vmbo-basis te doen. Al die scholen op hogere niveau's laten hun zittenblijvers zo snel mogelijk afstromen, maar de vmbo-basis opleidingen kunnen hun leerlingen nergens mee heen sturen. Dat is natuurlijk een ongewenste situatie, de andere scholen willen zo snel mogelijk van die leerlingen af omdat ze anders teveel geld kosten, maar de vmbo-basis opleidingen blijven ermee zitten. Ik neem aan dat die hetzelfde bedrag per leerling krijgen. Dat vind ik wel oneerlijk.

Molleke

Molleke

22-01-2014 om 10:09

Yura

Wat vindt je precies oneerlijk. Ik begrijp het niet.

Yura

Yura

22-01-2014 om 10:44

Molleke

Dat een vmbo-basis evenveel geld per leerling krijgt, terwijl die ze wel 6 jaar op school houden, als andere scholen die hun kinderen gelijk laten afstromen als die moeten doubleren. Dan houden ze minder geld over voor andere dingen.

misschien krijgt het vmbo wel meer geld

zou kunnen toch? Maar er zijn toch nog steeds leerlingen die blijven zitten op het vwo? Ik ken er wel een paar hoor.

Yura

Maar als die kinderen er op school zitten, dan is het toch logisch dat de school daar geld voor ontvangt? Ik zou het omdraaien: het zou VWO scholen sieren als ze wat meer moeite doen om de leerlingen binnenboord te houden. 'Probleemgevallen' wegsturen is de makkelijkste oplossing.

Yura

Yura

22-01-2014 om 11:52

Gonniegans

Maar dat bedoel ik toch ook juist, dat scholen tegenwoordig wel erg makkelijk probleemgevallen weg sturen.

Mammahippie, volgens mij krijgen scholen tegenwoordig geld per leerling, ongeacht hoeveel jaar die erover doet. Ik zal eens googelen of ik dat kan achterhalen.

Yura

Yura

22-01-2014 om 11:57

Aantal leerlingen per 1 oktober

Hoeveel geld een school krijgt hangt af van het aantal leerlingen op 1 oktober. Zie hier:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/financiering-voortgezet-onderwijs

Mijn vorige postings kunnen jullie dus vergeten . Sorry.
Blijkbaar is men uitsluitend zo gebrand op afstromen vanwege het behalen van zo goed mogelijke eindresultaten.

Molleke

Molleke

22-01-2014 om 12:17

Bedankt Yura

voor je uitleg. Ik ga die link straks even lezen.

Yura

Ok, dan had ik dat niet goed begrepen. Het leek dat jij het oneerlijk vond dat ze meer geld kregen.

En ja, dat scholen alles doen voor mooie lijstjes en uitstroompercentages heeft dit tot gevolg helaas.

Stenna

Stenna

22-01-2014 om 20:07

terug

naar het onderwerp. Weten we nu al wat deze tijgermoeder nu precies doet, om haar kinderen op te stuwen? Kan me nog geen antwoord herinneren, of heb ik wat gemist?

Lidie Schoonhoven

Lidie Schoonhoven

23-01-2014 om 11:20

Tijgermoeder

Ik denk eigenlijk dat Tijgermoeder helemaal niet bestaat maar zin heeft in een felle discussie. (waar ze misschien niet eens aan mee wil doen).

just another troll..

Was gewoon weer een of ander trolletje om de boel hier op te stoken

Stenna

Stenna

23-01-2014 om 22:30

student

ik denk niet zozeer een troll, maar een student die voor een onderzoek hier en daar opvoedstellingen poneert, verkleed als een soort scenario's. Er staan er meer de laatste tijd. Allemaal samen vormen ze waarschijnlijk een opvoedschaal, die wij nu mooi met z'n allen getest hebben.

Yura

Yura

24-01-2014 om 08:49

Journalist?

Of een journalist die een stukje over tijgermoeders schrijft. Misschien moeten we maar vragen om het draadje te verwijderen, voordat we straks onszelf overal geciteerd zien?

Rosemarie

Rosemarie

17-02-2014 om 19:10

Moeder....

Het enigste iets waarin ik lijk op een tijgermoeder is....dat ik waak over mijn kind,hem bescherm met mijn leven als het moet,hem wil behoeden voor gevaarlijke situaties, hem geef wat hij nodig heeft,maar bovenal onnoemelijk veel van mijn kind hou......ook dat is een tijgermoeder,maar ik moet er niet aan denken een moeder te zijn die boven aan haar lijstje het vreselijke woord : Prestatie's heeft staan......ik heb een hoogbegaafd kind,maar als hij zou zeggen mama ik word vuilnisman zou ik dat ook prima vinden,net zoals ik het nu ook prima vind dat hij zegt dat hij wetenschap wil studeren. Zijn geluk staat bij mij bovenaan,en alleen dat telt,en in mijn ogen heeft dat niets met presteren te maken,geluk overkomt je,beleef je,haal je uit kleine en grote dingen,maar voor een gelukkig mens te zijn en worden bestaat nog geen school,en dat is maar goed ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.