Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ishtar

ishtar

15-11-2012 om 19:07

Ijsvogeltje

Zoekend in het archief naar mogelijkheden om zoon bij te spijkeren op begrijpend lezen kom ik iets van jou tegen over (het ontbreken van)leesstrategieën en 'slimme kinderen probleem'
Is zoiets ook op het www te vinden? Of is externe RT eigenlijk de enige weg? En wat heeft die bij/voor jullie eigenlijk kunnen doen?
Als je er wel wat over wil zeggen, maar liever niet hier openbaar mag je me ook mailen op ishtar_ool @ yahoo.com
We zitten hier ook met een zoon met percentiel erg hoog op rekenen, en percentiel nog niet eens gemiddeld op begrijpend lezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-11-2012 om 19:34

Ishtar

Het is alweer een paar jaar geleden dat dit speelde. Op de cito entree in groep 77 had hij geloof ik een percentiel van 99 op rekenen en 35 (?) voor begrijpend lezen.
Na wat zoekwerk op internet werd ons wat meer duidelijk over begrijpend lezen. In de onderbouw ligt de nadruk op het halen van feiten uit een tekst (kon zoon uitstekend), in de bovenbouw gaat het steeds meer om het leggen van verbanden, kunnen samenvatten en het tussen de regels door lezen. En dat kon zoon niet. School wilde de beperkte RT-uren niet inzetten voor een slim kind dat het VWO dreigt mis te lopen (snap ik), dus we zijn zelf op zoek gegaan en vonden een RT'er bij een lokaal huiswerkinstituut. Hij is een half uurtje met hem aan de slag gegaan en bevestigde ons vermoeden. En noemde dit inderdaad een typisch 'slimme kinderen probleem'. Alleen maar feiten uit een tekst halen, en daar komen ze lang mee weg. Maar op enig moment 'vallen ze door de mand'. Zoiets. Zoon is in groep 8 iedere week een uur naar die RT'er gegaan, tot aan de eindcito in februari. Had hij in september nog meer dan de helft fout bij een oefencito (bij RT); in februari was nog maar 5% fout. Hij heeft er dus echt wat van opgestoken.
Inmiddels zit hij in 4 gymnasium

ishtar

ishtar

15-11-2012 om 19:51

Je woont niet toevallig

in het midden van het land?
Dat jouw zoon nu in 4 gym zit geeft de burger moed.
Wij kregen net een vmbo-t advies. (maar tov de vmbo-k van de entreetoets is dat al een hele vooruitgang )

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-11-2012 om 20:11

Ishtar

Ik mail je wel even!

Jesse_1

Jesse_1

15-11-2012 om 23:20

Ishtar (o.t.)

Gaat dat over de middelste??? Dat lijkt me niet echt een vmbo kind toch???

ishtar

ishtar

16-11-2012 om 08:30

Jesse

klopt, en klopt!
Maar hij is bereid om hard te werken, zei hij vanmorgen. En dat is een stap die hij (helaas) nu (als in: 2 maanden geleden) pas kan zetten. Hij heeft die afgelopen 2 maanden laten zien dat hij dat ook (op school) vol kan houden. Nu thuis nog. Ach, dat is ook een mooie voorbereiding op het huiswerk in de brugklas, ze krijgen nu ook nauwelijks huiswerk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.