Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

18-09-2015 om 21:39

IEP-eindtoets?

Basisschool van jongste gaat dit jaar in april niet de CITO-eindtoets afnemen maar de IEP-eindtoets. Zie hier: http://wij-leren.nl/iep-eindtoets-route-acht.php

Ik krijg de indruk dat afgelopen april de eerste keer was dat deze eindtoets werd afgenomen. Ik vind het goed klinken qua opzet, en ik vroeg me af of iemand een kind heeft die 'm afgelopen jaar heeft gehad? Ik zou graag horen of het een methode is die zich makkelijk laat oppakken, en hoe het ging. Verder vraag ik me af of er dan midden groep 8 nog wel een cito is afgenomen, of dat daar dan ook iets anders voor werd gekozen. Ik weet namelijk nog niet wat 'onze' basisschool daarmee gaat doen (dat vraag ik a.s. dinsdag).

"De IEP Eindtoets geeft een schooladvies voor het voortgezet onderwijs op referentieniveau voor de vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. Dit is nog niet verplicht, maar Bureau ICE heeft ervoor gekozen dit vanaf het eerste moment aan te bieden, zodat scholen voor het voortgezet onderwijs op basis van de uitslag op referentieniveau al meteen vanaf de start van het schooljaar aan de slag kunnen het taal- en rekenonderwijs goed vormgeven voor de nieuwe leerlingen."

en:

"Taal geen struikelblok
Toetsen worden steeds taliger, is een veelgehoorde opmerking. Daarom is bij de IEP Eindtoets veel aandacht besteed aan de formulering van de opgaven: eenduidig en zo bondig mogelijk is daarbij het uitgangspunt. Taal mag immers bij het onderdeel rekenen geen struikelblok vormen voor zwakke lezers. Ook de toets is korter dan de leerlingen tot nu toe gewend zijn. De toets wordt afgenomen op twee ochtenden van elk maximaal twee uur"

en:
http://www.toets.nl/basisonderwijs/iep-eindtoets
"Wij vergelijken leerlingen dus niet met hun medeleerlingen (percentielscore)"

gr Angela

Hele goede zaak! Wel spannend

Geen ervaringen overigens.

@nnemoon

@nnemoon

17-06-2016 om 13:11

Geen ervaring

Ik heb toevallig een stuk gelezen over de verschillende soorten toetsen en van de iep-eindtoets had ik een positief gevoel. Ik kijk dan naar mijn kind en zie veel voordelen in deze toets. Duidelijk, alles in één boekje en zowel gesloten als open vragen.

Ik las dat je bij www.toets.nl voorbeelden van opgaven kunt bekijken en/of bestellen.

Doris

Doris

22-06-2016 om 21:54

Geen voorstander

Ik zocht toevallig naar een uitleg bij deze IEP-eindtoets en stuitte op dit topic. Mijn zoon heeft deze IEP-eindtoets dit jaar gedaan.

Het formulier met de uitslag vond ik helemaal niet duidelijk. De schaalverdeling lijkt op cito (ook met 50 punten (50-100) maar net weer anders).

Waarom zouden we bij de groep 8 leerlingen eigenlijk verschillende eindtoetsen laten afnemen? Zo is het veel moeilijker om de leerlingen te vergelijken/beoordelen. En dat zeker met de recente geluiden dat de eindtoets weer zwaarder moet gaan wegen.

Bij de IEP-toets worden leerlingen niet met elkaar vergeleken, staat hierboven.In theorie kan er dus uitkomen dat iedereen een vwo-advies krijgt? Wat zegt het hoeveel opgaven mijn zoon goed heeft (percentages) als ik niet weet wat het gemiddelde was?
Heel ander uitgangspunt dan bij Cito-eindtoets. Daarom is deze IEP-toets zo populair aan het worden bij scholen wellicht? Even op gezocht: vorig jaar werd op de IEP-toets hoger gescoord dan op de CITO eindtoets. Er zijn al kamervragen over gesteld vorig jaar. Ik ben benieuwd hoe dat dit jaar is gegaan, maar dat weten we pas over een aantal maanden denk ik.

Ik ben helemaal geen voorstander van verschillende eindtoetsen als ze zulke verschillende uitgangspunten hebben.
Als je een eindtoets afneemt bij kinderen dan graag dezelfde eindtoets. Dat was overigens ook het plan van Dekker maar dat kwam niet ongeschonden door de kamer. Had Dekker eens een goed plan: namelijk de eindtoets onder verantwoordelijkheid brengen van de overheid. Is er nu concurrentie mogelijk op deze toets door bureau ICE (bekend om inburgeringstoetsen) en route8. Echt heel apart. Snel terugdraaien deze onzin.

MK

MK

22-06-2016 om 22:03

monopolie

Als je alleen Cito toelaat als enige echte eindtoets, is er helemaal geen sprake van concurrentie en ook geen noodzaak voor Cito om scherp te blijven. Een monopoliepositie leidt meestal niet tot verbetering en innovatie.

Cito is een luie organisatie die het liefst jarenlang dezelfde LVS toetsen gebruikt met volledig achterhaalde vragen. Zo is een vraag uit groep 7: waar vind je een dierenpension? Internet als optie wordt niet gegeven, terwijl 9 van de 10 mensen daar gaat zoeken en niet in de Gouden Gids (het volgens Cito juist antwoord). Mijn kind van 10 heeft ook nooit een Gouden Gids gezien.

Bij ons worden Cito toetsen gebruikt en ik weet niet genoeg over die andere toetsen om daarover te kunnen oordelen, maar meer concurrentie voor Cito juich ik alleen maar toe. Misschien gaan ze dan aan het werk!

Vergelijken kan wel

Doris, ook de Cito-eindtoets is om/terug te rekenen naar een score op de referentieniveau's. Omdat die niveau's zijn vastgelegd (in feite het antwoord op de vraag: wat moeten kinderen kunnen), is het mogelijk om te vergelijken.

"In theorie kan er dus uitkomen dat iedereen een vwo-advies krijgt?"
Ja.

Dat is de bedoeling van onderwijs natuurlijk. Dat het helpt.
Wie het voor vwo noodzakelijke referentieniveau haalt, kan naar het vwo. Omdat die niveau's vaststaan en bekend zijn, kan er aan geleerd worden. In theorie is het mogelijk dat iedereen naar het vwo gaat.
In de praktijk zou het al mooi zijn als het niveau stijgt.

Doris

Doris

22-06-2016 om 22:34

Inderdaad Cito is ook niet alles

Ja, daar zit ook best wat in.

Kan heel goed zijn dat de toetsen van het LVS achterhaald zijn (hoor ik ook van docenten). Maar die LVS-toetsen worden gemaakt door cito als bedrijf. Die verkoopt die leerlingvolsystemen en maakt er winst mee. Als monopolist zijn ze lui geworden. Inderdaad erg. Ze moeten ook voortdurend de normering aanpassen de laatste jaren (strenger).
Ze maken daar een potje van en schromen niet om de normering met terugwerkende kracht aan te passen (komt door de computersystemen). Is ook bij mijn zoon gebeurt. En die toetsen tellen zwaar mee voor het schooladvies bij bijna alle scholen. Belangrijk dus dat ze up to date zijn en de kans op fraude klein(er).

Maar die eindtoets is dus juist weggehaald bij cito als bedrijf. Dat is juist goed lijkt mij. Het leerlingvolgsysteem dan misschien ook maar weghalen bij cito als bedrijf en onder directe verantwoordelijkheid brengen van de overheid net als de eindtoets? En de ambtenaren hard aan het werk zetten Zeker nodig! Want ook op die toetsen is heel wat aan te merken.

Bij eindexamens ga je toch ook niet bedrijven vragen om te concurreren met de examens? Waarom dan wel bij het meten van het eindniveau van groep 8 leerlingen? Dat is wat ik raar vind.

Doris

Doris

22-06-2016 om 22:49

referentieniveaus vergelijken kan inderdaad

M Lavell, referentieniveau's kunnen inderdaad worden vergeleken. Bij beide toetsen. Dat kan. Maar ja, het zijn verschillende toetsen dus hoe goed is die vergelijking nu echt? En uiteraard is het doel van onderwijs dat kinderen leren en beter worden, maar hier gaat het om het meten en om de vraag hoe je de leerlingen 'verdeelt' over de niveau's.

Cito verdeelt de leerlingen in percentages. Beste 20 procent krijgt I op LVS-systemen, slechtste 20 procent een V. Ook bij eindtoets vergelijken ze de leerlingen onderling. De percentielscore bij cito is ten opzichte van andere leerlingen. Bij IEP dus blijkbaar niet.

Paula

Paula

23-06-2016 om 00:09

Hier ook IEP gehad

Hoewel het idee goed klinkt, kon ik weinig met de uitslag.
Het advies klopte bij ons kind, maar of hij het nu juist goed of niet zo goed had gedaan kon ik niet echt wijs uit worden.

Hanne.

Hanne.

23-06-2016 om 07:58

uitslag onduidelijk

Ik vond de uitslag van de IEP ook niet duidelijk. Bij navraag bleek er ook nog een blad met toelichting te bestaan. Dat hielp iets.

Maar in feite is het natuurlijk niet minder duidelijk dan CITO. Alleen zijn we dat inmiddels gewend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.