Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fermatje

Fermatje

19-02-2015 om 20:13

Iemand tips voor rekenprobleem zoon (groep 7)

Poeh, net het 10-minuten gesprek gehad over rapport en cito. Score voor rekenen: een V. (Dus niet Voldoende, maar de laagst mogelijke score). Op andere vakken scoort hij prima. Het probleem is dus rekenen.
Nou werk ik al een tijd een paar keer per week een kwartier met hem. Hij snapt breuken, procenten, tijd, maten. Kan daar ook prima mee rekenen. Dus 3/4 is 75%, inhoud aquarium is 6m2, 15 procent van 300 is 45, dat soort dingen.
Het probleem zit hem volgens mij in het vermenigvuldigen, optellen en aftrekken. Hij probeert dat zo veel mogelijk uit zijn hoofd te doen, maar dat lukt nu niet meer foutloos. Hij heeft een slecht handschrift(veel aan gewerkt maar wordt niet echt beter) en kan een som zeer moeizaam opschrijven. Bijvoorbeeld een som als 356,5 keer 38; als je dat uitrekent op papier moet je het heel precies en netjes onder elkaar opschrijven, en dat lukt hem niet. Ik heb hem laatst 10 zulke sommen laten maken; 9 ervan waren fout.
Tafels automatiseren ging moeizaam, maar is redelijk gelukt. Hij kan het eigenlijk prima allemaal en tegelijkertijd kan hij het niet. Het is voor hem erg frustrerend. Uitleg heeft hij eigenlijk niet nodig, maar krijgt hij op school toch heel veel omdat de uitkomst van zijn sommen fout zijn. Juf weet ook niet wat ze er mee moet.
Iemand herkenning en/of advies hoe ik het beste te werk kan gaan met hem?

Tango

Tango

19-02-2015 om 22:15

Automatiseren

Het lijkt een probleem te zijn in het automatiseren. Misschien dyscalculie. Daarnaast nog een slecht handschrift. Rekent hij de sommen onder elkaar uit op ruitjespapier? Misschien kan je hem leren het op die manier goed onder elkaar te zetten, 1 getal per ruitje.
Voor het automatiseringsprobleem zou ik toch verder laten onderzoeken. Kijk of er in de buurt een instantie zit die onderzoekt op rekenproblemen danwel dyscalculie.
Verder kan hij misschien gebruik maken van hulpmiddelen. Maar w.s. is daar eerst een diagnose voor nodig.
Hoe lang speelt dit probleem eigenlijk al? Het komt in groep 7 niet opeens uit de lucht vallen lijkt mij. Vreemd trouwens dat school er ook geen raad mee weet. Die moeten toch kunnen zien of het echt een automatiseringsprobleem is of meer een probleem met het handschrift.

Speciale pen?

Ruitjespapier inderdaad en een ergonomische pen (stabilo) wil nog wel eens helpen. En langzaam schrijven, schoonschrift oefenen
Een kinderfysiotherapeut kan ook goede tips geven.
Als jij de som voor hem onder elkaar schrijft geeft hij wel de goede antwoorden?

Emmawee

Emmawee

20-02-2015 om 12:40

Groter ruitjespapier

Zoek uit op welk formaat hij goed kam schrijven (1 cijfer per hokje)'en laat hem op dat formaat werken.
En leer hem dat sommen die hij op papier moet maken, meer tijd kosten. Dat hij zichzelfmdisneven de tijd moet gunnen om het netjes te doen. Een kind dat gewend is om snel te hoofdrekenen zal jet gevoel hebben dat het niet goed gaat wanneer het langer duurt.
Succes! Maw.

Fermatje

Fermatje

20-02-2015 om 13:47

Dank!

We zijn al een tijd geleden met fysiotherapie bezig geweest, echter, daar was zijn handschrift dan weer net niet slecht genoeg voor. Als ik het opschrijf voor hem maakt hij ook wel fouten trouwens. Maar het slordig onder elkaar zetten en de moeilijk leesbare cijfers helpen niet natuurlijk. Met een stabilo schrijven helpt ook helemaal niet, een potlood gaat wel iets beter. Ik maak vaak zelf de ruitjes, helpt ook wel iets.
Ik ga eens kijken naar dyscalculie. Nooit over nagedacht omdat ik dacht dat je dan helemaal geen rekeninzicht had, terwijl hij dat wel heeft, veel meer nog dan zijn zus die vwo plus doet.

therese

therese

20-02-2015 om 13:57

rekenen

laat hem darten klinktraar maardoor het spel te doen moet hij automatich rekenen s6 er mee

Bennikki

Bennikki

20-02-2015 om 17:41

Toch geen dyscalculie denk ik

Heb even zitten kijken naar wat sites maar hij voldoet niet echt aan de kenmerken:
-geen telproblemen (nooit gehad)
-geen kortetermijngeheugenproblemen
-Breuken, getalwaarden etc, geen probleem
-schatten, geen probleem
-hoofdrekenen is nu wel een probleem, omdat hij alles uit zijn hoofd wil doen, en vastloopt op vermenigvuldigingen als 453x78.
-hij is goed in kaartlezen en tabellen, links-rechts orientatie beter dan de mijne
-houdt van strategiespellen

Het enige wat klopt is afkeer van rekenen. Mm, ik weer het nu even niet meer. Het lijkt me toch meer een slordigheid/concentratie probleem.. Hij vindt het al snel goed, snapt het nut van sommen maken ook niet. Toch doet hij op zijn manier wel zijn best.

Darten is best een leuke tip, ga eens kijken wat hij daar van bakt.

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 18:32

lijkt me ook

Echt een slordigheids/luiheidsprobleem. Dit soort sommen moet je niet uit je hoofd doen en gewoon netjes onder elkaar zetten.

Ik vermoed alleen wel dat alleen slordigheid niet kan leiden tot een V maar ik weet niet of je dat kunt verbeteren. Je kunt pas zien waar de problemen liggen als hij netjes werkt.

Ik zou hem eens een rij van die sommen geven en ruitjeskladpapier en zeggen dat hij elke dag mag stoppen met rekenen als hij één som keurig onder elkaar heeft gezet mét het goede antwoord. Dus elke dag opnieuw. Als hij eieren voor zijn geld kiest hoeft hij elke dag thuis maar één som te maken. Leg hem uit dat het zo ook op de toets moet: kladpapier gebruiken anders maak je zeker fouten en netjes onder elkaar zetten anders maak je óók fouten. Verder is een gesprekje over wat hij wel en niet wil later en dan ophangen aan het niveau waar hij nu op rekent misschien een idee want zo komt hij niet verder dan vmbo-basis met rekenen.

Slordigheid

Als hij het belang niet ziet van netjes rekenen dan is hij nog niet bezig met de gevolgen van slechte rekentoetsen. Ook vind hijj rekenen sowieso niet leuk.
Dus hij moet het belang ervan inzien. Is hij al bezig met het vo? Wat wil hij graag na de bs?
Het idee van iedere dag een som totdat het netjes is, is een idee. Misschien met een beloning als de getallen netjes leesbaar op papier staan? Geen commentaar op een eventueel verkeerd antwoord, kan je altijd nog samen uitrekenen. Maar een beloning voor zijn inzet om netjes te werken.
Beetje omkopen voor het goede doel Opvoedkundig niet verantwoord, maar toch het proberen waard om de motivatie wat te stimuleren?

Karen

Karen

28-02-2015 om 12:14

Ook nog

van belang is, denk ik om te kijken naar de toetsen zelf waarop hij die V heeft gescoord (of V's). Als slordigheid/luiheid inderdaad een rol speelt (het klinkt wel als mijn zoon, al was die minder extreem) dan geldt dat ook voor andere sommen. Ik heb enkele maanden cito opgaven geoefend. Vaak zit daar een 'grapje' in de vraagstelling bij sommen. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd naar een percentage terwijl je met de som een breuk uitrekent. Vervolgens staat de breuk ook bij de antwoorden. Als je de som dus goed uitrekent maar vergeet om te zetten naar een percentage heb je een fout. Daarop heb ik met mijn zoon geoefend. Elke som bestaat uit een aantal stappen die je zorgvuldig moet nemen, ook al denk je dat je het antwoord 'zo' kunt uitrekenen. Was voor mijn zoon erg lastig op te brengen. Maar heeft hem uiteindelijk wel geholpen!
Boven de aanpak van 'elke dag een som totdat het netjes is' zou voor mijn zoon te veel negatieve lading hebben. Ik heb elke dag samen met hem sommen gemaakt (afwisselend sommen maken en CITO opgaven maken) waarbij we mini-beloninkjes hadden. Bijvoorbeeld: bij CITO opgaven eerst kijken of we een 'trucje' zagen in de som (bv: antwoorden lezen, bij de antwoorden staan breuken én percentages; dat is dus opletten geblazen!): high five!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.