G
20-10-2014 om 10:39
Iemand technasium (O&O) ervaringen?
We zijn ons aan het orienteren voor het VO voor onze zoon.
Het Technasium spreekt hem wel aan. Dat kan in zowel havo als vwo klassen op de school in Driehuis (Ichthus Lyceum). We weten nog niet of het advies havo of vwo gaat worden maar dat maakt dus niet uit.
Het technasium behelst het vak O&O (Onderzoek en Ontwerpen). Iemand ervaring mee? Specifiek misschien met het Ichthus Lyceum?
Marjoleine64
20-10-2014 om 11:17
Ja nu al 5e jaar
2 zoons die VWO-technasium doen, oudste nu in de 5e (jongste in 4e). Op deze school zijn ze vroeg begonnen, de eerste lichting met O&O doet dit schooljaar VWO-examen, de eerste HAVO-technasium examens waren afgelopen voorjaar. De school scoort erg goed met de focis op techniek, is de enige in de stad die technasium heeft (er zijn er nog 2 in onze regio). Of het iets voor je kind is hangt van het kind af, en van de manier waarop de school het heeft opgezet. Oudste was vanaf dag 1 helemaal enthousiast (eigenlijk al vanaf de dag dat hij er iets over hoorde op het jeugdjournaal, hij zat toen in groep 6 denk ik), en nog steeds. Jongste is na de brugklas overgestapt naar gymnasium omdat in zijn jaar de organisatie van O&O compleet waardeloos was. Nu in de 4e heeft hij toch weer O&O gekozen als profielvak, en Grieks zodat hij gymnasium en technasium combineert.
Het vak O&O is (op deze school) projectgericht opgezet. Ieder jaar hebben ze 4 projecten van 8 weken, die ze in groepjes van 4 moeten uitvoeren. Vaak met een externe opdrachtgever. Dan komt de opdrachtgever naar school voor een introductie van het project, en ook weer bij de afsluitende presentaties van de groepjes. Ze hebben in de brugklas 3 lesuren (van 70 minuten) per week hiervoor, daarna wordt dat minder en moeten ze meer zelfstandig werken, thuis of op school. Soms hebben ze ook kleine excursies voor een project. Een greep uit de projecten die ik me kan herinneren:
- Maak een ontwerp voor de nieuwe vleugel die school gaat bouwen voor de huisvesting van de technische/creatieve vakken. Inclusief maquette.
- een woningbouwvereniging gaat een flatgebouw isoleren, maar het blijft bewoond. Bezoek aan flat als excursie, opdracht: bedenk hoe ze dit kunnen aanpakken.
- Ontwerp een klim/speeltoestel voor 12-15 jarigen om in een speelbos te plaatsen. Hier hoort ook het maken van een maquette bij.
- bedenk een manier waarop Shell Moerdijk de installaties geschikt kan maken zodat ze ook zout water als koelwater kunnen innemen als de Haringvlietsluizen opengaan. Inclusief een excursie naar Shell Moerdijk.
- Ontwerp een veilige fietsroute van het dorp M naar school (opdrachtgever de gemeente).
De technasium klassen kregen bij ons in de brugklas geen 'natuur en techniek' en ook minder uren nederlands omdat alles wat de andere klassen daar leerden verweven zat in het vak O&O (maquettes bouwen, presentaties geven, etc). Netto hadden ze daarom één uur meer per week dan de gewone HAVO of VWO klassen.
Vanaf de 4e klas mogen ze de onderwerpen ook zelf bedenken, uiteraard in overleg met de docent. Mijn zoon is zich gaan bezighouden met het probleem dat schepen in hun ballastwater allerlei dieren/planten meenemen naar andere werelddelen die daar het ecosysteem bedreigen. In de 5e hebben ze dan 2 projecten die elk een half jaar duren, en in de 6e de meesterproef die de hele 6e klas duurt (nou ja, totdat de schoolexamens afgesloten worden ergens in maart).
Het Ichthus Lyceum ken ik niet, dus die specifieke kennis kan ik je niet geven. Vraag eens rond bij mensen die al oudere kinderen daar hebben, dat heeft ons erg geholpen bij de definitieve keuze.
Ginny Twijfelvuur
20-10-2014 om 12:07
Andere stad
Maar hier soortgelijke ervaringen als Marjoleine64. Mijn oudste zit nu in de 4e en heeft na lang twijfelen besloten om O&O niet als examenvak te kiezen. Het lijkt een heel technisch vak, maar de verbale component is minstens net zo belangrijk. Verslagen maken, overleg voeren, het bleek toch allemaal niet zo makkelijk te zijn voor onze rastechneut.
Hij heeft daarom toch maar besloten om voor een dubbel profiel NT-NG te kiezen.
Nastia
20-10-2014 om 12:13
Ik heb twee kinderen op technasium (gehad). Ons is het tegengevallen... Het klink technisch, maar is alles behalve dat, het draait vooral om samenwerken en projectorganisatie. De techniek is eigenlijk ondergeschikt aan het proces, de samenwerking en verslaglegging. De opdrachten zijn in beginsel wel enigszins technisch, maar de uitvoering niet. Dat komt voor een deel ook door de docenten die bij ons op school het van O&O geven, dat zijn lang niet altijd leerkrachten met een technische achtergrond (of enige technische kennis).
De invulling verschilt uiteraard per school en voor sommige kinderen is het erg geschikt. Mijn oudste zat er niet op z'n plek, m'n jongste heeft het prima naar z'n zin: Lessen zijn in een speciaal lokaal, ze krijgen veel vrijheid er zijn regelmatig excursies.. genoeg om leuk te vinden. Ik denk/hoop alleen niet dat hij het als examenvak gaat kiezen.
Ginny Twijfelvuur
20-10-2014 om 12:33
Daar wil nog wel iets aan toevoegen...
In de echte wereld draait het ook niet alleen om techniek. Echte specialistische functies waarin je de hele dag lekker technisch kunt navelstaren zijn heel dun gezaaid.
Ik denk daarom dat het Technasium wel een goede voorbereiding is voor iets in de techniek, maar dat het belangrijk is om je te realiseren dat het ook daar niet om de techniek alleen draait. Ik wist dit van te voren, oudste niet en i, heb het toch laten gebeuren omdat ik het een goeie leerschool vond voor hem. Ik snap echter wel waarom hij voor de laatste drie jaar kiest voor de veilige weg en hoop dat ie voldoende geleerd heeft in de eerste drie jaar om mee te nemen naar zijn technische vervolgopleiding. Want ook daar draait het niet alleen om techniek.
G
20-10-2014 om 13:57
projectmatig
Dank jullie wel. Het is hier denk ik ongeveer zoals Marjoleine beschrijft. Inderdaad niet alleen-maar-technisch, maar dat is niet erg. Het projectmatige en de organisatie die erbij komt kijken spreken ook aan. Vorig jaar bij topwerk (plusklas) toen mijn zoon in groep 7 zat, moest hij in een groepje een excursie organiseren voor de hele klas. Bedrijf uitzoeken, contact leggen, mailen, plannen, vervoer organiseren, vragen voor de klas opstellen, uitwerking maken, later presenteren en in een filmpje laten zien hoe ze te werk waren gegaan en het proces was geweest. Dat vond hij prachtig.
Ik ben al verder aan het vragen in brede kring wie ervaringen heeft op die school. Dank voor de input.
Barvaux
20-10-2014 om 16:33
Oh ik ben al weer te laat zie ik
.... Mijn zoon zit nu in havo4 en zijn school heeft het alleen voor de havo. Of dat de reden is weet ik niet (dus of er een groot verschil is tussen havo en vwo) maar ik ben er niet echt heel erg enthousiast over. Andere ouders ook niet want in de tweede en derde kwamen steeds dezelfde klachten: teveel opdrachten van de 'softe' sector: dus van de gemeente etc. Eigenlijk geen één opdracht van een echt bedrijf gericht op winst, een fabriek of wat dan ook. Vooral dierentuinen, gemeenteopdrachten, een keer ging het over virussen etc.
De 'excursies' vielen daardoor ook flink tegen als je elk jaar iets voor je eigen gemeente moet doen. Ik betaal er extra geld voor maar dat is niet verbruikt aan busvervoer vind ik.
Ik zie al dat je zoon het niet kiest omdat hij zo extreem technisch is, want inderdaad de naam dekt de lading totaal niet. Je bent er vooral goed in als je een allrounder bent, het leuk vindt om presentaties te geven, het leuk vindt om je eerst ergens in te verdiepen ipv meteen te bouwen, het leuk vindt om maquettes te maken en vooral HEEL goed in groepjes kan werken. Mijn zoon bleek dat uiteindelijk inderdaad te kunnen, hij kan onderhand goed leiding geven en weet precies wie hij uit zijn klas waarvoor kan gebruiken. Nu heeft hij zelfs een keer niet echt de leiding en dat wilde hij al anderhalf jaar... daarentegen weten ze natuurlijk precies hoe ze Pietje en Keesje kunnen gebruiken omdat die echt alles met de computer kunnen maar die kunnen ook niets anders
Let goed op hoe ze het compenseren. Bij mijn zoon is het zo dat hij nooit tekenen, techniek en handvaardigheid heeft gehad en daardoor had hij evenveel lesuren als de gewone havo. Check dus via de schoolgids de lesuren, dat kun je zo zien en dat vind ik wel belangrijk.
Mijn zoon heeft het dus uiteindelijk als examenvak gekozen maar vooral ook omdat hij toch 8 vakken heeft. Hij heeft beide natuurprofielen en daarboven op nog O&O.
Zijn school heeft vorig jaar ook de eerste examenkandidaten afgeleverd met O&O. Veel bedrijven kennen het dus niet maar daar zal jouw zoon geen last van hebben, dat scheelt.
G
21-10-2014 om 11:21
Barvaux
Nooit te laat hoor, ook als ik 'dank jullie wel' schrijf kijk ik vaak terug om te zien of er iets is bijgekomen, het is meer een tussentijds 'dank je wel'.
Hm als tekenen, handvaardigheid en techniek daardoor vervalt... goed om na te gaan. Dat zijn namelijk ook helemaal 'zijn' vakken, vooral techniek. Ik zie dat ik er nog beter in moet duiken dus qua lesuren.
Ze hebben hier wel voor iedereen in het 1e jaar (zowel havo als vwo) O&O, 2,5 uur per week. Iedereen maakt er dus kennis mee. Na het 1e jaar kun je kiezen of je ermee door wilt, of dat je een andere talantstroom wilt kiezen:
Kunst en Cultuur -
http://www.ichthuslyceum.nl/node/17393
Internationalisering - http://www.ichthuslyceum.nl/internationalisering
Dus iedereen kiest uiteindelijk een talentstroom. Het lijkt mij dus iets extra's (ook certificaat) tov 'gewone' havo-vwo scholen.
Dank Barvaux, ik duik nog even verder in de info over die lesuren!
G
21-10-2014 om 11:25
oja Barvaux
Ik lees dat ze vanaf de vierde klas zelf hun opdrachten / bedrijven uit mogen zoeken al naar gelang interesse. Ik weet nog niet hoe dat in de praktijk werkt.
Punt is, dat als dat technasium niks is, en (tweede optie denk ik) internationalisering ook tegenvalt, dat hij dan net zo goed naar die school hier in het dorp had gekund.
Voor de school met het technasium moet hij 2 stations met de trein of een flink stuk fietsen met pont.
Barvaux
21-10-2014 om 13:53
tja
Zoon zit er nu middenin en ik krijg er inderdaad niet veel hoogte van, hij heeft nu in de vierde maar 2 ipv 4 opdrachten en is net vorige week met zijn groepje naar een architectenbureau geweest voor hun opdracht. Sowieso is hij niet scheutig met praten over de o&o opdrachten geweest, al vanaf het begin.
Achteraf is een koe in de kont kijken of iets dergelijks maar ik zelf zou er niet meer voor gekozen hebben. Probleem is dat zijn school wel een echte bétaschool is en andere scholen in de buurt zijn meer taliger en dat trok hem al helemaal niet. Hij zit hier qua school dus behoorlijk op zijn plek en ook hij heeft een school op nog geen km afstand en ging nu naar een school op 6,5 km. Er voor moeten treinen zou mij echt te gek zijn als dat niet hoeft.
Hij had overigens vanaf het begin 5 uur o&o maar dit jaar zijn er nog weer nieuwe kinderen bij gekomen. Vind ik eigenlijk een beetje belachelijk...
Barvaux
21-10-2014 om 13:54
verkeerd
Niet twee treinen maar twee stations, ok, en hoe komt hij bij het station en vanaf station naar school? Is dat op loopafstand?
G
21-10-2014 om 17:18
barvaux
Ja hier vanaf huis 3 min lokpen en daar vanaf station 2 a 3 min lopen, total 8 min in de trein, goed te doen dus, de fietsweg met pont duurt wel lang, kost je zoveel tijd (al je huiswerk moet daarna nog) -
We hebben nog even gelukkig maar ja we denken er wel vast over na.
Barvaux
21-10-2014 om 17:38
tja
Ik vind een stukje fietsen wel prettig voor pubers eigenlijk maar dan ligt de grens van wat leuk is voor mij wel bij 5-6 km. Die treinreis is prima te doen bij slecht weer. Hoe lang is het fietsen in tijd dus inclusief pont?
Urslau
21-10-2014 om 17:43
is het anders niet zinvol om naar een open dag te gaan.
Mijn zoon gaat er zelf ook een kijkje nemen. Deze school is helaas voor hem veel te hoog gegrepen. Door dyslexie mag hij aan minimaal 2 niveaus lager denken. IJmuiden (ook met techniek) gaat wrs beter bij hem passen.
G
21-10-2014 om 23:37
hoi
Hee hallo Urslau zie ik je ook hier
Zit jouw zoon ook in groep 8 nu?
Ja we gaan sowieso naar de open dagen van het Ichthus in Driehuis, en naar de school in mijn dorp.
Ook de kennismakingslessen gaat hij volgen in Driehuis.
We zullen het wel merken. Ik kan niks vinden over welke vakken wegvallen ten koste van O&O dus daar zal ik naar informeren.
Hoe lang het fietsen is zoek ik ook nog uit, misschien valt het wel mee.
Leen13
22-10-2014 om 22:01
Techniek
Ik snap steeds minder wat 'techniek' is.
Ik dacht dat het ook te maken had met praktische vaardigheden als lassen, solderen, proefjes in zuurkasten, meten en regelen, natuurkundeproefjes, zeg maar praktische handvaardigheden die je op school kunt leren.
Ik snap ook wel dat echte constructies samenwerking vragen en organisatie maar de uitvoering kun je toch niet overslaan?
Misschien is dat wel te duur want dat vraag materialen, amanuensae, extra begeleiding. En dat zal wel te duur zijn om er veelvuldig gebruik van te maken.
Gelukkig is er NEMO en ook de universitaire dagen voor kinderen, boekjes, internet en mijn oude electronicadoos. Daarmee heb ik mijn kinderen toch wat 'techniek' en 'technisch' inzicht kunnen bijbrengen. Maar mij wel verbaasd dat dat zo weinig gedaan werd op school.
Is 'technasium' niet een soort nieuwe kleren van de keizer. Met schaars onderwijsgeld zaken herbenoemen als technisch?
Urslau
22-10-2014 om 23:03
ja ja... ik kijk wel eens verder als het maar al te bekende andere blad.
Oudste is nu groep 8er. Hij gaat 5 november naar de doe middag van technisch college Velsen. Dat wordt wrs meer zijn niveau en hij is graag met zijn handen bezig en liever niet te veel met zijn hoofd.
Ik kijk nu al op de sites wat ik zoal over handelingsplannen voor dyslexie en andere problemen kan vinden. Daarnaast hoe begeleiden ze kinderen, wat voor vakken zijn er, wat voor mogelijkheden om op of af te stromen ed..
Ik kan op de site van Ichthus ook niet echt vinden hoe zich dat vertaalt. Misschien minder uren van bepaalde vakken.
Ik zou mij ook niet blind staren op het O&O. Het belangrijkste is dat jullie zoon zich thuis voelt op die school, jullie het idee hebben dat de school hun best gaan doen het beste uit jullie kind te halen ed..
Reisafstand zou ik toch ook mee laten wegen in de evt schoolkeuze. En anders bereikbaarheid met openbaar vervoer. Hou daarbij ook rekening met het feit dat de Velsertunnel ook ruim een half jaar gesloten gaat worden en de treinverbinding ook niet altijd super is (is mijn ervaring tenminste).
Linda K
23-10-2014 om 00:46
Plusklas techniek
Hier was een plusklas techniek. Een middag in de week (kwam wel bovenop de gewone uren) aan de slag met techniek. Robots bouwen, kettingreacties, etc. Het fysieke sloop- en bouwwerk dus. Dat was gewoon op een havo/VWO. De plusklas was alleen in de onderbouw, oudste vond het leuk!
Barvaux
23-10-2014 om 07:41
annej
Volgens mij is er wel gewoon een vak 'techniek' en omdat ik de docent daarvan ken die les gaf op de school waar mijn oudste technasium volgde kreeg ik leuke 'inside information': ze ergerde zich mateloos aan de technasiumleerkrachten die vonden dat de kinderen het allemaal zelf moesten ontdekken zonder instructie vooraf over de gereedschappen. Gevolg: er werd hout gezaagd met een ijzerzaag en metaal met een houtzaag
Gelukkig zitten ze met het technasium nu al anderhalf jaar in een heel ander gebouw met hun eigen ruimte en dat vind ik wel belangrijk. Het technasium heeft een eigen lokaal nodig en moet niet bij 'techniek' in zitten.
Overigens heb ik er al eens een draadje over geopend in het verleden: wat stel je je voor bij een technasium?
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-stel-je-je-voor-bij-een-technasium
Leen13
23-10-2014 om 08:49
te theoretisch
Inderdaad Barvaux. Ik denk dat scholen het verschillend invullen, maar ergens denk ik ook dat het theoretisch onderwijs te ver doorgevoerd is. Ik kreeg op het voortgezet onderwijs bij Natuurkunde gewoon radio bouwen, antennes en signalen opvangen en magnetisme en polen werden behandeld met ijzervijlsel en magneten. Op schaaltekenen heug ik me ook nog. Daar heb ik ze bij mijn kinderen nooit op kunnen betrappen.
Maar goed, die hebben dan ook geen technasium gedaan.
Wij hebben zelf een nogal technische familie dus solderen, zagen, electronica en computers zijn een gedeelde vrije tijd besteding. Bij opa waren er altijd dingetjes te doen op dat gebied. Zoon en ikzelf deden proefjes. Maar ja thuis.
Maar als je dat niet hebt vond ik op de basisschool het aanbod al erg mager. Misschien ook omdat er zoveel juffen zijn en weinig geld.
Al die tijd heb ik naar knutselclubjes en dergelijken gezocht, maar niet gevonden.
Leren samenwerken en projecten allemaal prima maar dat leren ze ook bij andere vakken, mijn zoon is daar nu druk mee op het HBO en eerlijk gezegd is hij daar nu pas aan toe.
Barvaux
23-10-2014 om 09:23
o maar
Ik geloof niet dat scholen het technasium heel verschillend invullen, het ligt vooral aan de opdrachten en daar ben ik hier niet zo enthousiast over. Veel te soft (bedenk een goed idee voor een braakliggend terrein) etc.
Ginny Twijfelvuur
23-10-2014 om 10:38
Waarom is dat soft, Barvaux?
Wat vind jij dan goeie Technasiumopdrachten?
Ik denk eigenlijk dat er een mix van opdrachten zou moeten zijn. Zodat alle vakgebieden min of meer aan bod komen. Dan heeft het echt toegevoegde waarde.
En ik denk dat er wel verschil in invulling is. Ik zie op het Technasium waar mijn zoon op zit hele andere dingen gebeuren dan op het Technasium waarmee ik vakinhoudelijk wel eens mee samenwerk. Opdrachten zijn anders, verslaglegging is anders en benadering van de kinderen is anders.
Enige overeenkomst is dat er 4 opdrachten per jaar zijn, dat er iets van techniek in moet zitten en dat ieder project met een eindpresentatie moet worden afgesloten.
Ginny Twijfelvuur
23-10-2014 om 10:51
En AnneJ
Techniek is niet hetzelfde als Technasium. Het zit er wel in want uiteindelijk moet er toch gebouwd worden. En dat kan ook met hout, metaal, solderen, zagen en lijmen zijn. Of met lampjes, draadjes en batterijtjes.
Ik weet nog van mijn eigen opleiding hoe belangrijk dat samenwerken in projectvorm toen al was, en vond daarom juist dat wat extra oefenen geen kwaad kan.
In tegenstelling tot Barvaux ben ik nog steeds enthousiast over deze onderwijsvorm, en vind ik het jammer dat oudste dit niet als examenvak gekozen heeft. Al snap ik wel waarom. En zoals hij gisteren zei: maw Technasium of wiskunde D, doe mij maar wiskunde D. Ja dat is wel meer zijn ding.
Ik zie trouwens wel verschil tussen havo en vwo technasium. De diepgang in de vwo vorm is veel groter en dat zie je duidelijk terug in de uitwerking en de presentaties. Het is allemaal net wat meer 'out of the box'.
Barvaux
23-10-2014 om 13:12
Ginny
Dat heb ik al een beetje bij reactie 7 uitgelegd. Ik heb hier nog geen bedrijf gezien wat echt winst moet maken, het zijn steeds dierentuinen, de gemeente (soms samen met een architectenbureau) en dus een keer over virussen en nog wel wat.
Ik had bijv een fabriek gehoopt die een oplossing voor hun lopende bandjes wilde hebben (ik noem maar wat).
Als je maar zeven vakken mag doen op havo weet ik niet of ik het mijn zoon had aangeraden om te kiezen. Als achtste vak vind ik het prima.
Ginny Twijfelvuur
23-10-2014 om 13:20
Ja het zou een mix moeten zijn
Vond het voorbeeld op zich wel aardig. De mogelijkheden van zo'n braakliggend terrein zijn immers eindeloos.
Op school van oudste zitten er echt wel wat industriële opdrachten tussen. Het staat of valt volgens mij met de contacten die school heeft.
Barvaux
23-10-2014 om 15:07
ginny
Dat denk ik ook en ik ben ook niet de enige die het er niet mee eens is, bij elke ouderavond aan het begin van het jaar wordt er over geklaagd
Ginny Twijfelvuur
23-10-2014 om 15:12
En nu Barvaux?
Heeft ie nou persoonlijke opdrachten? Of is dat op havo niet zo?
Barvaux
23-10-2014 om 16:38
Ginny
Nu in havo 4 heeft hij nog een groepje (twee opdrachten) maar hij weet niet zeker of hij het volgend jaar alleen moet doen.
amk
23-10-2014 om 17:16
Techniek
is de praktische vaardigheden op VMBO en MBO, maar de havo en vwo-ers komen in principe niet op die praktische functies terecht maar zitten al veel sneller via HBO en Universiteit gewoon op kantoor. En gebruiken daar wel hun technische kennis, maar niet de praktische vaardigheden.
En techniek is heel breed idd. Laboratorium onderwijs is bijvoorbeeld ook techniek. Een studie wiskunde kan ook onder techniek vallen.
Urslau
23-10-2014 om 22:32
Inderdaad amk
ik ben nog van de laatste lichting die ing voor zijn naam mocht plakken met een hlo opleiding (hoger laboratorium onderwijs). Veel techniek, maar heel anders als een techniek op vmbo en mbo.
Wat ik mij ook nog kan herinneren is dat mijn man twee mts opleidingen had afgerond. Heel praktisch, maar ook deels theoretisch. Toen hij naar een hts ging viel het hem erg tegen hoe daar met de technische kant om werd gegaan. Gedesillusioneerd is hij via een omweg in de ict gekomen. Kinderen die dan techniek op havo of vwo doen zullen wrs ook enorm moeten wennen als ze met een hbo of wo in de technische sector verder willen gaan. En of technasium daar de beste opstap voor is; ik weet het nog niet.
G
23-10-2014 om 23:10
interessant
Wow al die reacties - interessant!
Ik staar me niet blind op O&O - mijn zoon misschien wel, maar hij heeft nog te weinig informatie denk ik en ook de scholen van binnen nog niet gezien. Komt allemaal nog. Welke vakken er weg gaan vallen of minder worden is ook belangrijk.
En ja treinen gaat hier goed denk ik, 8 minuutjes onderweg. Maar ja, wel 5 of 6 jaar. 'sZomers toch even lekker fietsen? Over de pont.
Ik zie idd op hun site met welke bedrijven ze contact hebben over opdrachten. Zijn 16 bedrijven.
Op zich is het idee van dat ontwerpen wel wat voor hem, hij wil graag ontwerper bij Lego worden, daar sets ontwerpen die uiteindelijk in de winkel belanden
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.