Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

iemand ervaring met pleinwacht van Brood en Spelen?

Onze basisschool heeft alweer geruime tijd een continurooster, wat een aantal jaren geleden (voor mijn tijd) met name is ingevoerd omdat het toezicht tijdens de overblijf stroef liep en de leerkrachten in de middag eerst een half uur bezig waren met het sussen van ruzies die tijdens de overblijf waren opgekomen.

Goed, een continurooster dus. Maar dat is voor het team in die zin weer een nadeel dat het lastig is om het zo te regelen dat de kinderen onder toezicht buiten kunnen spelen en de leerkrachten ook hun pauze krijgen. Daarnaast hebben de leerkrachten niet meer allemaal gelijk pauze en zijn er klachten dat ze elkaar amper meer spreken tussen de bedrijven door.

Nu wordt er gedacht over het inschakelen van een externe organisatie, Brood&Spelen, voor de pleinwacht tijdens de pauze van de leerlingen. Leerkrachten hebben dan allemaal echt pauze, en er is toch toezicht.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze organisatie, en ben je dan positief of negatief? Het gaat dus om pleinwacht tijdens een continurooster, niet om toezicht/begeleiding bij overblijf.

De kosten zijn aanzienlijk, maar als de financiële ruimte er is wordt daarmee een hoop regelstress en ergernis afgekocht. Maar er is een beetje een zorg dat dit niet de oplossing is waarop is gehoopt, en dat dan na een korte tijd alsnog weer moet worden teruggegrepen op het huidige model met toezicht door leerkrachten.

Groeten,

Temet

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

02-05-2017 om 11:23

Terug naar de oude situatie

Daarmee gaan ze dus weer terug naar de oude situatie waarin externen toezicht houden op de kinderen in de pauze en de leerkrachten na de pauze weer de ruzies kunnen sussen. Die organisatie zal zeggen dat het professionals zijn die toezicht houden, maar daar zou ik me niet te veel bij voorstellen, waarschijnlijk mensen die een cursusje hebben gevolgd.

Li

Li

02-05-2017 om 11:28

Temet, geen antwoord, maar...

Toezicht tijdens de lunch is ontzettend belangrijk, want dat is de tijd wanneer allerlei rottigheid plaatsvindt. Ik ken deze organisatie niet, maar als ze er echt bovenop zitten in plaats van gezellig te zitten kletsen, zou ik er zeker voor zijn. Maar dat zou ik dan wel zeker willen weten: hoe gaan ze dat waarborgen? Hoeveel mensen zullen er zijn en hoe gaan ze hun taak invullen?

Hier breidden ze de aanstelling van sommige BSO mensen uit zodat ze dit ook konden doen, met het idee dat ze in elk geval een deel van de kinderen al kenden. Het werkte helaas niet erg, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de BSO liggen. Of aan het feit dat een BSO toch wat overzichtelijker is dan een schoolplein met 300 kinderen.

Hanne.

Hanne.

02-05-2017 om 11:42

Offerte aangevraagd

Wij hebben als MR ooit een offerte aangevraagd. De kosten vielen ons nog mee, maar de 'professionaliteit' van toezichthouders viel tegen. Kwam er in feite op neer dat ze de ouders die op dat moment al toezicht hielden zouden gaan benaderen om toezicht te houden.

Tja, dat voegt weinig toe.

Triva

Triva

02-05-2017 om 12:38

let op

Ik vermoed dat nu de ene helft buitenspeelt en de andere helft eet in de klas. Elke andere manier is dan twee keer zo duur: dubbele hoeveelheid pleinwachten omdat de hele school tegelijk buitenspeelt of de leerkrachten hebben nog steeds niet tegelijk pauze.

Ervaring

Geen persoonlijke ervaring, maar één van onze scholen had de overblijf uitbesteed aan Brood & Spelen. Dat heeft niet lang mogen duren, de school was niet tevreden en zijn al snel overgestapt naar een andere aanbieder. Ik heb nog contact gehad met een manager van Brood & Spelen over de afwikkeling van de huurovereenkomst en dat was hoogst onaangenaam. Ronduit agressief. Ik hoop dat ze niet net zo met kinderen omgaan als met mij en de schooldirecteur.

skik

Geen professionals

https://www.broodspelen.nl/vacatures-vrijwilligers/

Zou dat nou die eigentijdse kijk op kinderopvang zijn waar ze van reppen.Aanzienlijke kosten rekenen, en dan het werk laten doen door vrijwilligers. Interessant verdienmodel.

Angela67

Angela67

02-05-2017 om 14:14

conceptueel niet begrepen

Temet,
Ik denk dat 'ze' het bij 'jouw' school niet begrepen hebben.
De meerwaarde is juist dat leerkrachten en leerlingen veel nauwer met elkaar tijd doorbrengen op school, waarbij pauzes (en het gedrag en de regels daarbij) juist integraal onderdeel vormen.
Vergelijk het met het eten met de demente bejaarden in het verpleegtehuis waar mijn vader vijf jaar verbleef. Eerst hielp men de bejaarden met eten en ging dan ingewikkeld doen met zelf pauzes houden en 'even rust'. Daarna ging men over op samen eten en dus ook zelf eten. Eenge integratie dus. Van buitenaf gezien (als ik daar was voor mijn vader) een rustiger, prettiger sfeer. Ook meer gericht op 'samen' zijn. Ik begrijp natuurlijk wel de wens van de leerkrachten om gedurende zo'n schooldag even te kunnen sparren of even een koffiemomentje te hebben etc. maar dat kan in diverse samenstellingen in 'korte' pauzes misschien ook best wel. Maar het concept is juist gericht op het niet uitbesteden van die lunchpauzes. Er is kennelijk nog niet genoeg creativiteit bij de leerkrachten/organisatie om het van een andere kant te bekijken. Dat lijkt me zinniger om ter discussie te stellen.
gr Angela

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

02-05-2017 om 14:21

Angela

Dat is wel zo, maar ik kan me voorstellen dat leerkrachten wel heel even geen kinderen met vragen om zich heen willen hebben op een dag. Hoe lang duurt die met een continurooster? Van 8.30 tot 14.00 u?
Even een kwartiertje aan iets anders denken, even met een collega over een film of boek praten. Maar dat moet inderdaad anders worden opgelost en niet met mensen van buiten.

Triva

Triva

02-05-2017 om 15:08

kan best

Het kan allemaal best maar nee dan hebben niet alle leerkrachten tegelijk pauze. Wat ze wel hebben is dat ze gemiddeld eerder klaar zijn in de middag als alle dagen even lang zijn.

Je kunt het oplossen door twee klassen samen te laten eten waar dan 1 leerkracht pauze heeft. Dan laat je die twee klassen buitenspelen waarna de andere leerkracht pauze heeft. Als je dit te druk vindt als leerkracht neem je naast elke leerkracht 1 vrijwillige ouder om te helpen. Je hebt dan in ieder geval de autoriteit van een leerkracht en de hulp van een gratis ouder. Klaar.

Zeuren dat ze elkaar niet zien is onzin, dat kun je ook vóór en ná schooltijd, ze vergaderen toch altijd uren met elkaar?

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

02-05-2017 om 15:16

zeuren

Ik vind sowieso dat leerkrachten graag zeuren, ik was juist deze keer een keer mild over hun pauzes

Wat een school hier doet

Die hebben de bso ingeschakeld en de pauze verdeeld in 2 schifts. De lagere groepen eten eerst van 1145tot 1230en de oudere groepen van 1230 tot1315. Daar is de bso op gezet
Andere school heeft gewoon de leerkracht de pauze met pleinwacht van 3 leraren met buiten spelen. De andere leraren hebben dan even gezamelijk pauze.dat rouleert.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-05-2017 om 19:04

Bij ons

Is de middagpauze in 3 shifts. Het gaat om de lokatie van groep 4 en hoger. 3 groepen per shift. Kinderen eten een kwartier met leerkracht, worden opgehaald door overblijfouder en zijn dan een half uur buiten. Daar zijn 4 ouders. School heeft een aparte ruimte waar na een kwartier kinderen heen kunnen die even rust kunnen gebruiken en daar is dan een vaste ouder. Die ook ervaring heeft met kinderen met een extra gebruiksaanwijzing. Iemand van het mt is achterwacht voor de ernstige toestanden.

Het is bij ons echt de bedoeling dat leerkrachten na de pauze geen gedoe hoeven op te lossen. Als het de overblijfkracht niet is gelukt doet het mt het.

Wij doen dit nu 1,5 jaar. Eerste half jaar hebben we links en rechts wat bij moeten schaven. Eerst hadden we 2 shifts, maar dat gaf veel gedoe want veel te druk op plein. Nu gaat het goed.

Onze ervaring met externe bedrijven is dat ook zij met vrijwilligers werken en dat er dan veel te veel verschillende gezichten op het plein staan. Voor de gezelligheid is het vooral belangrijk dat het voor de kinderen bekende gezichten zijn waar ze naartoe durven gaan als er iets mis dreigt te gaan. En voor de overblijfkrachten is het belangrijk dat de kinderen bekend zijn. Zeker nu er meer kinderen met extra gebruiksaanwijzing rondlopen, wel zo fijn als je weet welke kinderen je beter op een aangepaste manier kunt benaderen.

Angela, CAO

"Ik begrijp natuurlijk wel de wens van de leerkrachten om gedurende zo'n schooldag even te kunnen sparren of even een koffiemomentje te hebben etc. maar dat kan in diverse samenstellingen in 'korte' pauzes misschien ook best wel."

Da's niet alleen een begrijpelijke wens van leerkrachten maar ook een bepaling in de CAO. Na 5,5 uur werken hebben leerkrachten recht op pauze. Ze beginnen om 8 uur, dus je redt het niet zonder pauze tot 14.00 uur. En twee keer een kwartier, wat volgens de CAO mag, lijkt me niks. Eer je in de personeelskamer of buiten bent moet je al weer richting je klas, daar heb je echt weinig aan.

skik

Angela67

Angela67

02-05-2017 om 21:29

skik

maar hoe hadden ze zich dat dan gedacht?
als het concept is dat je de lunchpauze van de kinderen onder begeleiding van leerkrachten laat plaatsvinden, dan zal er in dat concept ook een oplossing voor pauzes zijn.
Dus daarom vind ik het zo raar om nu juist het 'plein-leerling-leerkracht' deel onderuit te schoffelen. Als ze elkaar missen én ze hebben recht op bepaalde onderbrekingen dan moet dat wiel toch allang uitgevonden zijn?
Snap je mijn verwondering (nee ergernis mag ik niet zeggen )?
Ik zou het gewoon echt conceptueel stom vinden om juist die lunchpauze zonder leerkrachten te doen.
gr Angela

Temet

Temet

02-05-2017 om 22:47 Topicstarter

Angela

Wat Skik zegt, wordt hier op school ook genoemd. Dat continurooster is niet ingevoerd om een hechtere band tussen leerkrachten en leerlingen te krijgen oid, de overblijf werkte gewoon slecht en de naweeën daarvan belemmerde het werk in de klas in de middag.
Ook als B&S wordt ingeschakeld krijgen de leerkrachten vziw niet allemaal tegelijk pauze, maar dan wel in twee blokken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet eens precies weet, maar ik begrijp wel dat het nu altijd een heel gepuzzel is. Leerkrachten houden toezicht op het plein, en daar geldt een soort rooster voor, maar daar zijn natuurlijk wel eens uitvallers en dan moeten leerkrachten die eigenlijk pauze hebben inspringen etc.

Dat B&S met vrijwilligers werkt had ik ook gezien. Persoonlijk zou het mij het aantrekkelijkst lijken als die vrijwilligers geheel van buiten kwamen. Ik hoorde al een moeder zeggen dat zij niet wil dat vreemden toezicht houden op haar kinderen (hoezo, ken jij alle teamleden van de school dan zo persoonlijk, vroeg ik me af), mij lijkt het juist niet zo heel handig als ouders dit gaan doen, en daar zal het natuurlijk wel op neerkomen. Er wordt dan wel een coordinator door B&S benoemd, maar of die ook steeds fysiek aanwezig is of alleen maar een aanspreekpunt vormt op het hoofdkantoor is de vraag. Ik vraag me ook af hoe de continuïteit in het aantal vrijwilligers kan worden gewaarborgd, het lijkt mij ook niet handig als er iedere dag of iedere week andere mensen staan

Een andere vraag is wat er met de kinderen gebeurt als het flink regent - nu blijven ze in dat geval vziw in de klas, maar als het idee is dat de leerkrachten rustig kunnen pauzeren, kan dat natuurlijk niet. En onze school heeft toevallig een grote inpandige 'wintertuin' maar daar krijg je geen 150 leerlingen tegelijk in, althans niet als ze ook nog hun kontjes moeten kunnen keren.

En Angela, ik begrijp dus dat het wiel op dit punt nog niet is uitgevonden. Er is een spanning tussen de rechten op basis van de CAO en de praktijk van een continurooster, klaarblijkelijk. Ik vond het ook heel verbazingwekkend. Ik verbaas me wel over meer dingen trouwens. Dan zijn er bepaalde dingen niet duidelijk en dan snap ik niet dat dat niet allang al bij een of andere koepel of belangenclub is nagevraagd of dat men even een andere school heeft gebeld.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

02-05-2017 om 23:52

volledig andere structuur

als het qua werktijden niet lekker loopt dan is dus de oplossing dat je in shifts gaat werken. Ofwel de shifts in de pauze (zoals ik hierboven ergens las) ofwel de shifts in de lesdag. Dus de ene leerkracht doet de ochtendshift + pauze en de ander begint in de pauze en werkt door tot einde schooldag.
gr Angela

Triva

Triva

03-05-2017 om 07:26

skik

Het is juist prima te doen als je vijf dagen hebt van 8:30-14:00 uur. Daarna dus pauze, of anders van 8:30-13:45

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.