Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juno

Juno

02-02-2015 om 14:00

Iemand ervaring met het Grafisch Lyceum, VMBO?

Ik twijfel of het onder 'ouders en school' moet of 'zorgenkinderen'. Kind, McDD en flink veel begeleiding op school zit in groep 8. In feite is de middelbare school al uitgezocht. Advies is TL regulier onderwijs, kind zit wel in de PCL (heet nu anders, kindkracht of zo) en ondersteuning vanuit cluster 4 en krijgt een gogantisch dik overstapdossier mee. Mijn andere kinderen zitten ook op de school in het dorp en uit ervaring weet ik dat de zorg daar goed is geregeld. Wel een hele grote school maar vlakbij. In geval van een lekke band zou hij nog kunnen lopen.
Nu had een vriendje het over het Grafisch Lyceum en ik riep met mijn grote mond dat dat pas na de middelbare kan. Nu blijkt dat ze een vmbo-afdeling hebben! Kind is ontzettend druk met computers, filmpjes maken enzovoort. Eigenlijk precies wat ze daar ook aanbieden. Als ik lees wat ze doen dan denk ik dat dit een opleiding is waar hij erg blij van gaat worden.
Kind kwam er net in de lunchpauze mee, ga man nu niet lastig vallen en als ik mijn moeder bel dan schiet ik nog niets op dus vandaar dat ik het hier vraag.
De voordelen: kleine school, TL, een hoop vakken die hij enorm leuk gaat vinden. Nadeel: in Rotterdam dus kind moet met OV. Dat kan hij wel, kwestie van een keer uitleggen en doen. Ik weet niet hoe goed de zorg is, ik kan er niet even hup heen in geval van calamiteiten en ik weet niet hoe los cq creatief alles geregeld is. Kind werkt niet met picto's maar zaken als een deadline heeft hij echt wel nodig.
Hij kan natuurlijk ook eerst in het dorp naar het VMBO en daarna naar Rotterdam. Zijn vrienden gaan allemaal naar de Christelijke middelbare school en één vriendje naar het Grafisch Lyceum.
Wie heeft ervaring met het GLR of heeft tips, adviezen of goede raad? Dat alles al bijna rond is qua middelbare school vind ik geen reden om al op voorhand te zeggen dat het GL niet mag.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 15:54

tip

Bedenk dat de onderbouw daar vaak bijna net zo saai is als elke andere vmbo. Die moeten ze toch door voor ze bij dat leuke komen en dat kan dan extra zwaar zijn als je daar voor moet reizen.

Verder zie ik dat je vooral die vakken krijgt als je basis, kader of gemengd doet. Bij theoretisch vraag ik me af hoeveel uur je aan grafische vakken besteedt. Zie http://www.glr.nl/opleidingen/vmbo/de-leerwegen/23 daar zijn ze erg vaak over TL.

Ik zou zo'n school dus kiezen als je een kind hebt wat TL niet gaat halen of als je het geen probleem vindt dat het gemengd gaat doen (wat het vaak ook niet is) maar jij hebt het over TL.

four

four

02-02-2015 om 16:02

gemengde klassen

Deze school heeft ook in de bovenbouw klassen die gemengd zijn qua niveau. Iedereen doet ook examen in een praktijkvak (gemengde leerweg), door hier een extra vak bij te kiezen krijg je ook een TL diploma zodat doorstroom naar de havo gewoon mogelijk is.

Verder is zijn er in de onderbouw 4 uur grafische vakken en twee uur tekenen.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 16:10

Dan is het meer dan zo leesbaar is maar een gewoon vmbo geeft vaak ook andere vakken ernaast. Hier kun je twee of drie keer per jaar kiezen uit een pakket dingen en dat doe je dan een aantal weken lang twee uur in de week. Veel gevarieerder dus.

Wat ik wil zeggen: staar je niet blind, kijk naar de lesuren in de onderbouw en bekijk wat een gewoon VMBO doet. Elke dag een uur minder reistijd is óók wat waard en pas op dat je zoiets niet inruilt voor een paar uur één richting terwijl je op een gewoon vmbo kan kiezen.

Juno

Juno

02-02-2015 om 16:22

Het vmbo hier

Het vmbo in het dorp heeft de gewone vakken en twee keer per jaar acht weken een cursus naar keuze zoals extra muziek, sport, ict. Die cursus is sowieso in de eerste, misschien in de tweede en daarna niet meer.
Begeleiding van dyslectisch zorgenkind en reistijd zijn ook heel belangrijke dingen om mee te wegen. Ik vind het lastig!
Qua IQ moet TL kunnen maar zijn stoornis zit het leren wat in de weg. Het kost thuis veel moeite om hem aan zijn schoolwerk te krijgen, met name omdat alles ook op papier moet. Als TL niet zou lukken kan hij wel op de dorpsschool (is wel wat groter, heeft een regiofunctie maar ik weet het even niet anders te omschrijven) blijven maar komt dan bijvoorbeeld op de kookafdeling terecht.
Zijn resultaten zijn enorm grillig. Het enige voorspelbare is dat kind zo onvoorspelbaar is.

Angela67

Angela67

02-02-2015 om 16:27

reistijd

reistijd is ook zonde-tijd, zeker voor een kind dat leren niet spontaan in de trein alvast even opstart. ik zou het voor bijvoorbeeld de eerste twee jaar niet overwegen, maar als mogelijkheid op een later moment.
Er zullen daar vast ook instromers in andere jaren zijn dus waarom niet?
gr Angela

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 17:26

koken

Is de enige sector die je op jullie vmbo op basis/kader kan kiezen koken? Hier zijn veel meer richtingen...

Dat met die cursus bedoelde ik, dat is hier ook. Elke keer kiezen wat je wilt en dat is hier ook in het tweede jaar maar dan proeven ze ook aan al die sectoren die ze moeten kiezen in de derde.

Oh, Juno

Da's ruk, de open dag was afgelopen zaterdag. Ik ken de school verder niet en kan je er dus niks over vertellen, maar ik zou gewoon morgen de school bellen om te vragen wat de school nou precies voor lesaanbod heeft en wat ze voor je zoon kunnen doen.

skik

Juno

Juno

02-02-2015 om 23:13

Skik

Ja, vriendje had het er over in de kring die was dus op de open dag geweest. De twijfel is nu:
GLR --> reistijd, extra uren op school, passend onderwijs?, in hoeverre past dit zo goed bij hem dat allerlei aanpassingen niet nodig zijn?, als TL niet lukt kan hij op dezelfde school blijven doen wat hij leuk vindt op een lager niveau, gevoel dat dit 'past als een jas'.
Scholengemeenschap om de hoek --> passend onderwijs, uit ervaring weet ik dat de zorg goed is, de mogelijkheid om weg te gaan uit de klas en naar een speciaal auti-lokaal te gaan waar een docent aanwezig is, vlakbij dus bij escalatie kunnen wij (de ouders) snel komen, valt qua zorg onder dezelfde organisatie. Wel een 'echte' middelbare school, de andere kinderen lopen tegen dezelfde dingen aan als man en ik ooit ook op de middelbare.

Hij is erg gevoelig voor groepsdruk, wat dat betreft heb ik kind liever vlakbij. Wat ook meespeelt, al is dat misschien niet helemaal eerlijk is het gesprek dat ik recent met de zorgcoördinator heb gehad. Vorig jaar ben ik een aantal scholen afgeweest en hier had ik een zeer goede indruk. Ze kon duidelijk vertellen wat mogelijk was en wat niet en hoe ze zaken konden aanpakken. Ik moest terug komen als kind in groep 8 zat en er wat toetsgegevens bekend waren. Ze had helemaal níets, geen enkele aantekening van het vorige gesprek, ik had dossier, dyslexieverklaring de hele bups vorig jaar mee genomen en daar achter gelaten. Dit was echt zo'n hatseflats gesprek, ik had het ook niet zo goed voorbereid omdat ik er van uit was gegaan dat we verder zouden gaan waar we vorig jaar waren gebleven. Daar had ik in de mail aan gerefereerd maar desondanks was het kwartje niet gevallen. Ondanks dat ik heel tevreden ben wat de zorg betreft voor de andere kinderen, heeft mijn vertrouwen toch wel een deukje opgelopen.
Nou goed, dit speelt dus ook nog wel mee.

Juno

Een klasgenoot van dochter is daar 3,5 jaar geleden heen gegaan. Ik weet niet hoe het hem vergaat, ik heb hem daarna nog maar één keer gezien, toen ging het prima met hem. Het is een kind met ADHD dat het op gedragsgebied behoorlijk lastig had. Ik denk dus dat de school er in elk geval wel voor open staat, maar het fijne weet ik er natuurlijk niets van. Ik zou ze gewoon bellen. Jammer dat je niet geheel overtuigd bent van de andere school, en dat het Grafisch zo ver weg is moeilijke keuze hoor!

skik

Juno

Juno

03-02-2015 om 14:33

Knoop doorgehakt

Zo tussen neus en lippen door vroeg ik aan kind wat hij nu wilde qua school. "Ik ga niet maar de Christenen en het GL doe ik als ik klaar ben met het vmbo dus ik ga gewoon naar dorpsschool."
Duidelijk dus, hij weet wat hij wil en sterker nog hij heeft een idee wat hij in de toekomst zou willen anders dan gebouwen laten ontploffen, uitvinder worden of met een bazooka schieten.
Bedankt voor al het meedenken!

Mooi, Juno

Nou, kijk eens aan, da's mooi en snel opgelost! Ik wens je zoon een fijne middelbareschooltijd toe.

skik

Juno

Juno

03-02-2015 om 21:31

Skik

Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.