Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

29-05-2017 om 10:37

Iemand ervaring met een PLUS-aanpak voor VMBO-tl?

Oriënterend op mogelijkheden na de basisschool, kwam ik het volgende tegen op een kleine VMBO-school:
"Leerlingen met een twijfeladvies (kader of theoretisch) of die extra begeleiding nodig hebben bij hun werkhouding in de klas of het huiswerk, kunnen terecht komen in mavo+. De leerlingen, die mede op advies van de basisschool, groen licht hebben gekregen om deze opleiding te doen, krijgen veel extra’s. Zo is de klas niet groter dan 24 leerlingen, krijgen ze in plaats van Frans een uur extra wiskunde en een uur extra Nederlands. Ook wordt in de lessen getraind op huiswerk en vaardigheden. Aan het eind van klas 2 wordt gekeken of de leerlingen van PLUS de theoretische leerweg aankunnen. Meestal lukt dat heel goed. En als het niet lukt? Dan kunnen ze hun opleiding verder vervolgen in één van de andere leerwegen."

Heeft iemand hier ervaring met deze aanpak? Het lijkt mij aantrekkelijk voor mijn jongste.

Iemand van Bona

Iemand van Bona

31-05-2017 om 00:39

Ik ken oud-leerlingen

Ik herkende de school al aan de titel. Zelf zat ik op de Marienpoelstraat maar u heeft het over Bona Boerhaavelaan/vmbo boerhaavelaan.

Eerlijk gezegd hoor ik niet veel goede dingen over de vmbo/mavo met plus-aanpak.
Een vriendin van mij heeft daar twee jaar gezeten. Het Bona wilde dat ze naar vmbo-kader ging omdat de plus-aanpak niet gewerkt heeft. Ze is toen vlak na de vakantie naar een school voor mavo/havo/vwo gegaan waar het ineens heel goed ging. Zo goed dat de docenten wilden dat ze verder ging op de havo...
Daarnaast stromen heel veel leerlingen alsnog af naar kader of zelfs basis. (Toch wel ruim de helft) Intussen maakt deze school reclame met dat in het eerste tijdvak 100% van de leerlingen al is geslaagd. Wat ze er dan niet bij vertellen is het verhaal over mijn vriendin of hoeveel leerlingen afstromen naar lagere niveaus.

Een andere vriendin van mij wilde overigens van school wisselen, waar ze van heeft afgezien omdat de gewenste school wilde dat ze 2 jaar Frans ging inhalen.
Overigens kan je op de Boerhaavelaan geen examen doen in Frans, dan moet je overstappen naar de mavo van de Burgravenlaan. (In de onderbouw krijgen niet-plusaanpak leerlingen op de mavo wel Frans)

Anderzijds zijn er wel veel leerlingen die van kader opstormen naar tl met plusaanpak en daarna op de Marienpoelstraat nog de havo gaan doen en daar een diploma behalen.

Tevens heeft er een aantal jaar geleden een fusie plaatsgevonden met een vestiging van Visser t Hooft waardoor de school nu vmbo Boerhaavelaan heet, en hebben zowel Bona Marienpoel (vwo, 2 jaar) als Bona Burggravenlaan (vwo, iets korter) problemen gehad met de onderwijsinspectie. Het gevolg hiervan is dat zeker op de Marienpoelstraat de scholen nu niet meer zijn als een paar jaar geleden omdat ze gedwongen moesten veranderen... Het zijn nu wel goede scholen, maar ik denk dat je zeker op vestiging Boerhaavelaan rekening moet houden met dat er niet wordt verteld hoeveel leerlingen alsnog afstromen (en dat op Marienpoel zeer veel leerlingen huiswerkbegeleiding kregen een aantal jaar geleden, geen idee hoe dat op de Boerhaavelaan is)

Het enige vmbo in Leiden/Oegstgeest waar ik wel goede verhalen over hoor is het Wellant... Maar dat is dan wel een groen vmbo wat zeker niet bij ieder kind past.

Erica

Erica

31-05-2017 om 06:10

Stel dat dat waar is

Misschien had Emmawee expres geen school of locatie genoemd. Je had dit ook unaniem kunnen doen. "Ik herkende de school al op basis van de titel. Zelf zat ik op de dependance. (...)" Ook leuker voor de school, misschien. Maar als ik even Google, kom ik ook een VMBO-tl met plusaanpak tegen in Roermond, Nijmegen, Gouda, Helmond, Almelo, Den Bosch, Hellevoetsluis, Emmeloord, Zaandam, Almere, Beek en Donk, Wijchen, Eindhoven, Amersfoort, Venlo, Middelburg, Barendrecht, Laarbeek, Maas en Waal, etc.

Angela67

Angela67

31-05-2017 om 09:39

waarom

alleen voor plus? ieder kind heeft hier toch baat bij?
Het zou de standaard moeten zijn.
gr Angela

MK

MK

31-05-2017 om 13:37

ach Erica..

Emmawee had in een ander draadje al aangegeven dat het om 071 ging.

Iemand van Bona

Iemand van Bona

31-05-2017 om 16:02

Andere school een optie

De tekst in de op is letterlijk een citaat van de website van die school.

Overigens is er in Oegstgeest een mavoschool die speciaal wordt aanbevolen aan een bepaalde groep vmbo-t leerlingen. Het is het Duinzigt met de Ivo-werkwijze. Dit is een school waar overigens veel kinderen zitten die extra steun nodig hebben, wat natuurlijk ook ervoor kan zorgen dat andere kinderen te weinig steun krijgen...
Ik hoorde in ieder geval goede verhalen als dat daar veel leerlingen met verschillende leerproblemen na twee jaar doorstromen op een havo elders en dat met succes afronden. Of dat een leerling onverwacht toch de mavo afrond.
Helaas ook dat leerlingen overstappen naar andere scholen omdat ze het niet fijn vinden om in klassen te zitten met veel leerlingen die extra hulp nodig hebben.

Waarom niet elke school alle leerlingen "plus" zou bieden heeft waarschijnlijk te maken met er budget.

Verder heb je in Leiden volgens mij geen vmbo met echt extra ondersteuning zonder dat het lwoo is, behalve Boerhaavelaan en duinzigt volgens mij.
De school waar mijn vriendin ineens hele goede resultaten behaalde was waarschijnlijk een school die beter bij haar paste, ook iets om rekening mee te houden.

V@@s

V@@s

31-05-2017 om 16:38

misleidend

Ik vind VMBO-plus hier erg misleidend. Meestal wordt met VMBO-plus een school bedoeld waar de theoretische leerweg wordt aangeboden met extra's zodat er gemakkelijker kan doorgestroomd worden naar de havo nadat er een diploma behaald is.

Dit lijkt meer op een VMBOt-min, juist voor de zwakkere leerlingen, die misschien net aan het niveau kunnen halen. Door het weglaten van frans is directe doorstroom in de onderbouw naar de havo al niet meer mogelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.