Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

09-12-2014 om 10:11

Iemand een idee om n jaar vertraging op te lopen?

Mijn zoon doet dit jaar examen vmbo-tl. Hij staat er op zich goed genoeg voor. Hij is 15 als hij zijn diploma krijgt, hij is 15 als hij zal beginnen aan een mbo 4 opleiding. Of hij naar de havo mag, zal heel erg afhangen van zijn komende cijfers maar ik ben bang dat men zijn cijfers niet hoog genoeg vindt. Op de school waar zoon zit moet je een 7,5 gemiddeld staan, wil je naar de havo mogen gaan. Waarschijnlijk gaat hij dat niet halen. Bovendien zal men kritisch naar hem kijken want dat doet men hier met leerlingen die al op de havo hebben gezeten. Hij heeft moeten afstromen na de 2e want hij had niet genoeg compensatie. Wij hebben toen gepleit om hem te laten doubleren, gezien zijn leeftijd, jong in gedrag. Daar was begrip voor maar toch ook niet want hij moest afstromen.
Wij hebben altijd gehoopt dat hij ergens een jaar vertarging op zou lopen. Nu ook weer. Hij wil eigenlijk leraar worden maar daar heeft hij hbo voor nodig. Het alternatief is een technische mbo-opleiding. "Mam, dan ben je verzekerd van werk" Maar ik zie dat helemaal niet zitten. Hij heeft nu al zijn werk vaak niet in orde, is jong in gedrag en is dus pas 15 als hij begint.
Heeft iemand een idee hoe hij nu nog een jaar vertraging op kan lopen? Voor vavo moet je op 1 augustus 16 zijn en dat is hij dan niet, dus die valt af. Ik kom niet verder dan vlak voor het examen terugtrekken maar ik weet niet of dat mag.
Hij zelf heeft helemaal geen benul wat hij nou wil doen of wat hij uberhaupt wil. Hij is flink aan het puberen. Vandaar dat ik een jaar extra ook wel fijn vind.
Wie denkt mee?

Barvaux

Barvaux

09-12-2014 om 10:17

maar waarom

Laat hem lekker beginnen aan die technische opleiding en kijk of hij daarna door kan naar het HBO? Ik zie niet in waarom je nu zo perse dat jaar vertraging wil. Hij zal heus wel eens 16 worden, wellicht een paar maanden later dan gemiddeld maar ze groeien net zo hard tussen mavo en de kerst mbo4 als tussen groep 2 en de kerst groep 3 en tussen groep 8 en de kerst van de brugklas!

Barvaux

Barvaux

09-12-2014 om 10:18

oja

En na een jaar mbo4 kan hij dus alsnog vavo doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-12-2014 om 10:39

naar het buitenland

Is een jaar buitenland een optie? Mijn zoon is afgelopen schooljaar 10 maanden naar de VS geweest. Heeft daar op highschool gezeten en in een gastgezin gewoond. Ik kan wel stellen dat het zijn meest leerzame jaar van zijn leven is geweest. En ook het leukste
Je kunt eens kijken bij organisaties als EF; zij bieden dit soort programma's aan.

Lynn

Lynn

09-12-2014 om 10:45

IJsvogeltje

Hoe oud was jouw zoon toen hij ging en had hij de middelbare school net afgerond? Welk niveau?

Ik kan mij voorstellen dat TS dat voor haar zoon van dan 15 minder geschikt vindt. Als HIJ er al aan toe is om zijn ouders een jaar te missen, is de vraag of TS daar dan al aan toe is .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-12-2014 om 11:13

net 16

Hij was net 16 toen hij vertrok.

De highschool-programma's zijn juist gericht op deze leeftijdsgroep. Vandaar je ook in een gastgezin gaat wonen, en naar een gewone middelbare school gaat.

Niveau maakt niet uit: in Amerika gaan alle kinderen naar dezelfde highschool. Het onderwijs is systeem is heel anders dan hier. Mijn zoon had trouwens net de 4e van de middelbare school (gymnasium) afgerond, en is na dat jaar verder gegaan in de 5e. Het is dus echt een 'tussenjaar' geweest.

mams

mams

09-12-2014 om 11:45

hier ook 15

Zoon zal hier ook 15 zijn als hij mavo examen heeft gedaan en nog 15 als hij aan zijn mbo opleiding begint.
Wij zien dat alleen maar als voordeel,omdat hij een versnelde mbo 4 opleiding gaat doen,die maar twee jaar duurt,want daarna wil hij ook naar het hbo.
Zoon komt ook van de havo en als hij deze route neemt is hij maar 1 jaar langer bezig dan direct zonder doubleren van havo naar hbo.
Dus miss hien is dat een optie voor hem, met iets technisch moet hij daarna toch naar een leraren opleiding kunnen?

Leonie

Leonie

09-12-2014 om 12:09

kijk aan

Kijk aan, fijn dat jullie meedenken. Allemaal nieuwe inzichten.
Barvaux, ik had inderdaad ook bedacht dat hij na een jaar mbo mogelijk naar het vavo kan gaan. Dus wie weet, wordt het deze weg wel. Ik wil een jaar vertraging vanwege zijn jonge gedrag en zijn werkhouding (oa vermijdingsgedrag). Ik zie hem nog niet rondlopen tussen de "grote" jongens maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.
Ijsvogeltje en Lynn, ik denk dat ik zoon wel een tijd kan missen maar hij ons niet. Ik denk niet dat dit hem gaat worden.
Mams, dat is natuurlijk ook een goede optie. Toch maar weer eens bij de dekaan langs want dit had hij mij niet verteld. Goed idee.

Leonie

Leonie

09-12-2014 om 12:09

kijk aan

Kijk aan, fijn dat jullie meedenken. Allemaal nieuwe inzichten.
Barvaux, ik had inderdaad ook bedacht dat hij na een jaar mbo mogelijk naar het vavo kan gaan. Dus wie weet, wordt het deze weg wel. Ik wil een jaar vertraging vanwege zijn jonge gedrag en zijn werkhouding (oa vermijdingsgedrag). Ik zie hem nog niet rondlopen tussen de "grote" jongens maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.
Ijsvogeltje en Lynn, ik denk dat ik zoon wel een tijd kan missen maar hij ons niet. Ik denk niet dat dit hem gaat worden.
Mams, dat is natuurlijk ook een goede optie. Toch maar weer eens bij de dekaan langs want dit had hij mij niet verteld. Goed idee.

Die eis

Van 7,5 mag niet

Link

Ik heb nu geen tijd maar ik zal de link opzoeken.

amk

amk

09-12-2014 om 23:58

jong gedrag is blijvend

als ik had moeten wachten tot dat over ging had ik nu nog op de kleuterschool gezeten.

kaatje66

kaatje66

10-12-2014 om 00:14

mbo

Waarom geen mbo onderwijsassistent. Hier op het mbo kun je deze versneld doen in 2 jaar en kun je daarna na pabo/hbo. Dan doet hij er net zo lang over als Havo.

creabea

creabea

10-12-2014 om 09:36

amk

inderdaad, op sommige punten ben ik heel onvolwassen! Iets met peterpansyndroom denk ik

wat is het probleem?

Hier is oudste ook op haar 15de naar de mbo gegaan. Die heeft ze versneld gedaan, in ieder geval het snelste dat hier in de omgeving kan (3 jaar, van 2 jaar heb ik nog nooit gehoord) en ze zit nu om de hbo. Daar mocht ze een half jaar overslaan omdat ze mbo had trouwens, dus uiteindelijk was het 2,5 jaar verschil. Niks langer dan de andere hbo ers overigens. Ze is 1 van de jongsten daar. Oudste heeft het erg naar haar zin gehad op de mbo, werd daar pas echt gemotiveerd over 'school' . Iets dat ze voor het mbo nog nooit geweest was. en ze werd erg gemotiveerd qua zelfstandigheid. En daarbij hielden ze echt wel rekening met haar leeftijd.
Ik zou ook kiezen voor een algemene brede opleiding. Onderwijsassistente is een goede als hij leraar wil worden. Oudste heeft een mmz gedaan (medewerker maatschappelijke zorg) en doet nu SPH op de HBO.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.