Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mams

Mams

27-09-2016 om 14:07

Iemand die met me meegaat naar school

Ik zie hier vaker langs komen dat je ergens iemand kan vragen om met jou mee te gaan naar school.
Ik bedoel met mij als ouder omdat we er samen niet uit komen,
Ik weet niet meer hoe ik school moet bereken, puber met autisme moet alles zelf uitzoeken, is blijven zitten en we moeten verder.
Ik weet niet meer hoe dat heet en waar ik aan miet kloppen

Onderwijsconsulenten

https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/problemen-tussen-ouders-en-school/onderwijsconsulenten/

Zij kunnen je in elk geval adviseren en mogelijk kunnen ze met je mee.

Mams

Mams

27-09-2016 om 14:20

Of...

Leg de vraag andes eens neer op de plek waar je zoon in behandeling is. Vaak is een hulpverlener bereid om mee te gaan naar gesprekken met school als dat belangrijk is voor het welzijn van een kind.

Dreigende thuiszitter

Sommige gemeenten hebben een medewerker voor dreigende thuiszitters die zaken soms goed vlot kunnen trekken en scholen op hun verantwoordelijkheid kunnen wijzen. Het blijft kwetsbaar. Een school die tot nu toe niet meewerkt op gang krijgen is toch een moeilijke zaak.
Verdiep je zelf in elk geval eens in de mogelijke alternatieven. Speciaal onderwijs, afstandsonderwijs, een andere school, zelf ingeschakelde hulp.
Hoe gaat het met agendabeheer? Kun je daar zelf met je zoon nog iets aan doen? Trainen in het gebruik van de agenda op afstand? Zelf bovenop het huiswerk zitten?

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2016 om 14:35

Inderdaad

Onderwijsconsulent, ik heb daar goede ervaringen mee. Verder is er een gesloten groep op Facebook, ouders van thuiszitters. Daar zitten veel ouders met heel veel ervaring. Je zoon is weliswaar geen thuiszitter, maar ik weet zeker dat ze je willen bijstaan met tips en adviezen. En sommigen zijn misschien ook bereid om met je mee te gaan. We weten namelijk allemaal hoe vervelend het is om zulke gesprekken alleen in te gaan.

Mams

Mams

27-09-2016 om 15:04

Dank jullie wel

Dit is wat ik zocht!

Li

Li

27-09-2016 om 16:02

Mij hielpen ze niet

Te druk. Ze verwezen me naar het Samenwerkingsverband. Die zeiden: O, DIE school. Waarom doet u hem niet naar een andere school? En vervolgens hoorde ik niets meer.

Fruitella

Fruitella

27-09-2016 om 17:37

trekken aan een dood paard

Li, zo'n ervaring hadden wij ook. Mijn zoon kon niet spellen en daarom dachten wij aan woordblindheid. Toen ik in de buurt ging informeren voor hulp en informatie, kreeg ik een heel verhaal over alle mogelijkheden (ja, en we werken ook met de school samen) waarna gevraagd werd op welke basisschool hij (toen) zat. Op die... ohhh op die? die doen niets. Stilte.

Kind bleek uiteindelijk een achterstand van bijna een jaar in spellingsonderwijs te hebben opgelopen. En dat was door de leerkracht (die bijscholing remedial teaching deed) niet eens opgemerkt. (Later vond ze het wel een goed idee om te vragen of zij hem als voorbeeld in haar studie mocht bespreken.. maar andersom dat zij er voor hem was, was teveel gevraagd want bijspijkeren? nee dat was meer iets voor thuis!).

Ik heb kind er af gehaald, omdat het naar mijn gevoel actief verwaarloosd werd, net als meer kinderen trouwens. Schoolwissel was niet makkelijk maar heeft heel goed uitgepakt. Waarmee ik wil zeggen dat trekken aan een dood paard, voor wie dan ook, niet helpt. Ook intern niet. Je kan iemand niet dwingen te functioneren en als er veel van dat soort leerkrachten zijn, is dat omdat de school zo is.

Als je zulke informatie krijgt, van het samenwerkingsverband nota bene.. ik zou toch eens rondkijken en vooral rondvragen.

mirreke

mirreke

27-09-2016 om 19:16

nee (nog) niet de onderwijsconsulent

Maar wel in1school.nl

Doen! Zij zijn ervoor, werken ook vaak in nauw contact met het ministerie. Zijn onafhankelijk.

"In1school maakt zich sterk voor het recht op inclusief onderwijs. Onderwijs waar kinderen met én zonder beperking kunnen leren, samenwerken en spelen. Het recht op inclusief onderwijs is vastgelegd in het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap (IVRPH) en het VN-verdrag voor de rechten van. het kind (IVRK). In1school maakt ongelijke behandeling van kinderen in het onderwijs zichtbaar en vecht schendingen van dit recht aan bij de rechter. Zo brengen we een fundamentele en onomkeerbare verandering naar inclusief onderwijs op gang."

https://in1school.nl/kennis-ondersteuning/ondersteuning-voor-ouders

Kijk bij contact: daar staan mobiele telefoonnummers van zeer deskundige mensen die als het nodig is met je meegaan naar school of je doorverwijzen of zeer bruikbare tips geven.

Li

Li

27-09-2016 om 20:17

Het gaat nu goed (zie mijn draadje) maar als ik ooit nog hulp nodig heb, ga ik naar hen toe.

Overigens is mijn puber met autisme ook blijven zitten. Dat was een compromis, ze wilden hem eigenlijk naar speciaal onderwijs of de HAVO (alsof dat vergelijkbaar is). Nu is de schoolleiding vernieuwd en veel docenten zijn ook nieuw. Het gaat echt beter. Alleen verveelt zoon zich af en toe te pletter, dat is wel een dingetje.

mirreke

mirreke

27-09-2016 om 22:21

Fijn Li!

Hier gaat het ook nog steeds goed. Mbv in1school kunnen bouwen aan een veel beter OPP dat nog niet rond is, overigens. Begin van het jaar heeft zoonlief echter weer totaal geen begeleiding gehad, pas gisteren eerste gesprek gehad met coach die niet lang meer zijn coach is...

Enfin... als ik dan de berichten van Penny (@trotsopgezin) uit de VS lees, ben ik wel droevig dat dat hier niet kan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.