Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Silke

Silke

25-01-2018 om 17:27

Iemand die het zelfde voorheeft ,?

Werd daarstraks in de klas geroepen van onze dochter. Ze is 5 en gaat dus volgend jaar naar het eerste leerjaar. Nu zij de juf dat ze zo snel mogelijk een gesprek met ons willen . Dus met zorgjuffen en directeur . Ze heeft een enorme werkhouding . Ze is ook getest net als al de rest die naar het eerste leerjaarjaar gaan . Ze zij tegen ons al dat het simpele werkjes waren . Leest boeken en kan even veel dan der 6 jarig broertje . Die oefeningen dat hij krijgt voor thuis doet zij vlot mee. Maar weet iemand waarom we zulk gesprek moeten hebben en waarom die directeur er bij zijn ? Ons zoontje kreeg vorig jaar gewoon meer uitdaging in zijn klas zelf . Zal een beetje willen weten wat ons te wachten kan staan . Ze kunnen toch zelf ook bedenken wat ze moeten doen . Zou zeggen ga wat boeken uit het lager halen en geef der wat werkjes . Of zie ik dit verkeerd ?

Ik gok

..dat ze haar versneld naar de volgende groep willen laten gaan.
Maar ja. Dat is mijn gok, en verder nergens op gebaseerd.

Zorgjuffen en directeur?. Vooral dat laatste vind ik bijzonder merkwaardig.
Misschien heeft ze haar cito's niet zo goed gemaakt en willen ze daarom in gesprek. Ik snap alleen niet wat een directeur daar mee te maken heeft.
Hier 3 versnelde kinderen maar nooit een directeur gezien of gesproken hihi
Ik zou het maar even afwachten.

Silke

Silke

25-01-2018 om 21:50

Zeker geen slechte testen

Nee hoor ze heeft natuurlijk wel verteld waarover het gesprek zal gaan . Het eerst wat ze zij was zelfs niet schrikken het is enkel maar zeer posithief . En of we thuis ook merkte dat ze zo voor stond . Wat ik wel niet snap is dat ze dit niet gewoon zelf kunnen op lossen . Hebben ze bij zoontje ook gedaan . Dus ben benieuwd wat ze nu verlangen. .

Ook gehad.

Het voorstel om een klas over te slaan.
Je kan hierover overleggen. Kwam hier ook geen directeur aan te pas overigens.
Leuk toch als je kind het goed doet op school?

Silke

" Wat ik wel niet snap is dat ze dit niet gewoon zelf kunnen op lossen"

Ik denk dat maar weinig ouders het zouden waarderen wanneer hun kind halverwege het schooljaar zonder overleg van tevoren wordt doorgezet naar de volgende klas

lieverdje

lieverdje

26-01-2018 om 09:01

uit Belgie?

Als ik het goed lees komt Silke uit Belgie, misschien is het daar meer gebruikelijk dat de directeur meekijkt met dit soort dingen?

Overleg lijkt me logisch

Overleg met de ouders lijkt me logisch. School ziet alleen hoe het in de klas gaat. Zeker het "sociaal-emotionele" aspect kan beter beoordeeld wordt als er ook informatie is van thuis. Met welke kinderen gaat ze het liefst om, en hoe oud zijn die. Wat vertelt kindlief thuis over school, wat vindt ze ervan? Kan ze thuis meer dan ze op school laat zien? Wil je graag niet opvallen, zich aanpassen aan de groep, of wil ze liever haar eigen gang gaan? Is er thuis sprake van internaliserend of externaliserend probleemgedrag, en hoe gaat het tijdens schoolvakanties?

De keus tussen versnelling of tussen een aangepast programma in de groep bij leeftijdsgenoten is er één die genomen moet worden met input van de ouders.

Niki73

Niki73

26-01-2018 om 11:45

Overleg met ouders moet

Een klas overslaan kan goed werken, maar niet bij iedereen. Als je dochter emotioneel nog wat jong is, is het misschien beter om haar bij haar leeftijdsgenoten te laten en uitbreidings- en verdiepingsstof aan te bieden. Daarom wordt er altijd overlegd met de ouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 17:21

Niki73

"Een klas overslaan kan goed werken, maar niet bij iedereen."

Yep, extreem voorbeeld:

"From first to fourth grade, Kaczynski attended Sherman Elementary School in Chicago, where administrators described him as "healthy" and "well-adjusted". In 1952, three years after David was born, the family moved to southwest suburban Evergreen Park, Illinois; Ted transferred to Evergreen Park Central School. After testing scored his IQ at 167,[10] he skipped the sixth grade. Kaczynski later described this as a pivotal event: previously he had socialized with his peers and was even a leader, but after skipping ahead he felt he did not fit in with the older children and was bullied."

Ted Kaczynski werd later bekend als de UNA bomber...

Silke

Silke

28-01-2018 om 14:59

Inderdaad België

Ik kom inderdaad uit België . Niet bij stil gestaan dat het kan schelen . Sociaal en emosionneel is super . Soms iets te naar mijn gevoel . Heeft veel vriendinnen . Ook in het lager . Zelf dacht ik ertder aan extra werkjes in der eigen klas . Of is dat niet mogelijk ? Als ik het aan haar moest vragen pakte ze haar zakken en vertrok vandaag nog naar het lager . Maar of dat nu zo goed is geen idee . En weet ook niet wat ze willen voorstellen .

Lynn

Lynn

28-01-2018 om 15:03

lager

Silke, wat is het lager? (ken ik hier in Nederland niet)

Of bedoel je de lagere school die na de kleuter school komt?
Hier is het inmiddels samengegaan tot basisschool.

Eerste leerjaar

Ja na de 3de kleuterklas ben je dus kleuter af . Dan ga je naar het eerste leerjaar dus het lager zoals ze het hier ook noemen. Dan is het spelen voor een groot deel voorbij en begint het echte werk zeg maar . In de 3de kleuterklas maken ze wel ook al werkjes ze leren al wat letters en wat rekenen . Zo worden ze stilletjes klaar voorbereid voor de volgende stap .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.