Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
essie

essie

22-05-2014 om 14:06

Identiteitsnummer basisschool

Ik heb een vraag. Ik ben onlangs gevraagd om wederom het IB-nummer van mijn dochter door te geven aan school. Of ik even het identiteitsbewijs wil kopiëren.

Nu vraag ik mij gelijk af: Ik vind het zomaar even kopiëren van een ID-bewijs nogal fraudegevoelig.
Moeten er niet een aantal zaken doorgestreept worden? Het gaat toch immers om het ID-nummer?

Hoe zat dat nu ook alweer?

Melle

Melle

22-05-2014 om 14:11

Volgens mij

Volgens mij moeten ze wel je BSN vragen, maar mogen ze geen kopie maken van je ID-bewijs. Ze kunnen wel vragen om het ter controle te laten zien.

Lucerna

Lucerna

22-05-2014 om 15:33

De officiële regels

http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-identiteitsbewijs/Werk/Paginas/Werk.aspx

Hier staat: "Mag een onderwijsinstelling een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?
Onderwijsinstellingen (in het lager, voortgezet, hoger en wetenschappelijk onderwijs) zijn wettelijk verplicht om uw identiteit vast te stellen en een aantal gegevens van u te registreren op het moment dat u zich inschrijft. Maar het kopiëren of scannen van uw identiteitsbewijs, zoals uw paspoort of identiteitskaart, is daarbij meestal niet nodig.

Persoonsgegevens registreren
Op grond van onderwijswetgeving moet een school als u zich inschrijft een aantal persoonsgegevens van u registreren, zoals uw naam, geboortedatum en onderwijsnummer. U moet hiervoor uw identiteitsbewijs laten zien of uw bewijs van uitschrijving van een andere school. Maar de school hoeft geen kopie van uw identiteitsbewijs in de leerlingadministratie te bewaren.

De school mag wel uw burgerservicenummer (BSN) gebruiken. Dit is namelijk hetzelfde als uw onderwijsnummer. Scholen zijn verplicht het onderwijsnummer te gebruiken in hun administratie.

Uitzonderingen
In sommige gevallen mag een onderwijsinstelling wel een kopie van het identiteitsbewijs van een leerling maken. De school dient in een dergelijke situatie zelf de wettelijke grondslag aan te geven op basis waarvan de school een kopie van het identiteitsbewijs verwerkt."

Lucerna

Lucerna

22-05-2014 om 15:34

Overigens

weten instellingen, scholen, bedrijven, hotels enz vaak zelf ook helemaal niet wat de wettelijke regels zijn. Handig dus om het zelf goed uit te zoeken.

essie

essie

22-05-2014 om 17:48

Lucerna

Bedankt voor de info. Dus als ik gewoon het BSN-nummer doorgeef van mijn dochter, is dat genoeg.
Ik zocht ook al naar de wetgeving op dit gebied, maar kon het even niet zo snel vinden. Bedankt.

bibi63

bibi63

22-05-2014 om 21:26

Sterker nog

Voor je 14e ben je niet verplicht een ID of paspoort te hebben. BSN nr krijg je bij je geboorte.
Bibi

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 10:04

bibi

Toch wel want in het ziekenhuis moet je er, ook als kind, één hebben.

bibi63

bibi63

24-05-2014 om 13:14

Dalarna

Ik denk van niet hoor. We hebben voor dochter pas op haar 10e een ID aangeschaft (voor die tijd alleen in NL op vakantie geweest). En ze is daarvoor toch een paar keer in het zkh geweest. Nooit naar gevraagd. Ik weet uiteraard niet wat de off. regel hiervoor is, maar het lijkt me tocht sterk als je met je jonge kind naar het zkh gaat een ID wordt geeist.
Bibi

Melle

Melle

24-05-2014 om 14:27

Ziekenhuis

Het ziekenhuis kan en mag een ID eisen. Ook van 'n kind. Dat wil niet zeggen dat ze niet behandelen als je geen ID kunt laten zien en er haast bij is, maar dat moet je 'm achteraf tonen. Niet alle ziekenhuizen zijn daar even streng in, maar buiten de douane om is het de enige (dacht ik) instantie die identificatie van kinderen mag eisen.

Voor 'n kind dat niet buiten Nederland komt en nooit naar het ziekenhuis hoeft kan je dus prima tot 14 jaar zonder ID af.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 18:22

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.