Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

22-01-2014 om 15:20

Hulp voor 11 jarige; HB en dyslectisch

Kind 3 is net getest en ook dit kind is net als de twee oudere kinderen HB en dyslectisch. IQ score is niet betrouwbaar vanwege ernstige dyslexie. Er is groot verschil tussen verbaal en performaal en kind is zeer sterk visueel aangelegd.
Pratend met de test psycholoog oer hulp kwam het advies om methodiek " ik leer anders" te gebruiken vanwege het gebruik van visuele begaafdheid. Mijn eerste vraag is of iemand hier ervaring heeft met die methode.
De standaard reactie op de diagnose dyslexie is RT, heel hard werken aan hetgeen waar het kind op uitvalt. Mijn oudste dyslectische kind is inmiddels bijna afgestudeerd op een technische opleiding en heeft allerlei manieren ontwikkeld om zijn dyslexie te hanteren en omzeilen. Dyslect 2 ploetert in 2 VWO. Gezien de ervaring met de oudste twee ben ik op zoek naar methoden waarbij gebruik gemaakt wordt van de intelligentie om om te gaan met de dyslexie. Dus niet het eindeloze stampen en herhalen van het RID, maar methoden die plezier en creativiteit gebruiken om met dyslexie om te gaan. Dit stampen heeft na 7 jaar tot resultaat gehad dat hij nog steeds E scoort op spelling en een schamele C voor lezen. In het kader van "als je doet wat je altijd doet krijg je wat je altijd krijgt" ben ik op zoek naar alternatieven.

Hartediefje

Hartediefje

22-01-2014 om 20:03

Kijkh hier eens...

Beste Marieke,

Ik ken een kind in mijn omgeving die hier veel baat bij had, hij is een beelddenker en liep vast in de reguliere methode om te leren lezen. Zijn moeder is coach in de methodiek ik leer anders. Neem anders eens een kijkje op haar site:

www.deleerhut.nl

Groetjes, Hartediefje

Hartediefje

Hartediefje

22-01-2014 om 20:03

Kijkh hier eens...

Beste Marieke,

Ik ken een kind in mijn omgeving die hier veel baat bij had, hij is een beelddenker en liep vast in de reguliere methode om te leren lezen. Zijn moeder is coach in de methodiek ik leer anders. Neem anders eens een kijkje op haar site:

www.deleerhut.nl

Groetjes, Hartediefje

Ook dyslexie moeder

Ook dyslexie moeder

23-01-2014 om 22:34

Hier

Hier ook een dyslectische HB-er. Zoon heeft veel gehad aan 'taal in blokjes'. Het zou fijn zijn dat hij straks een verjaardagskaart foutloos kan spellen (gefeliciteerd lukt hem nog steeds niet...) en voor de rest wordt het vertrouwen op spellingscontrole.

Voor lezen gebruikt hij nu soms voorleessoftware. Nu is bij hem het punt dat de teksten te lang worden om er nog iets van te begrijpen.

Ik geloof dat sommige aspecten van 'ik leer anders' wel werken (klokkijken vond ik bijv wel handig hoe ze dat uitlegden) maar ik zie het niet als de manier om dyslexie op te lossen.
Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor de methodiek en de echte dyslexie goeroe's zien er stuk voor stuk weinig in.

Waar denken jullie aan qua voortgezet onderwijs? Wij staan nu voor die keuze en twijfelen tussen HAVO en VWO. Juf twijfelt ook.

Dyslexie moeder

Dyslexie moeder

23-01-2014 om 22:39

Hartendiefje

De moeite die ik heb met ik leer anders is oa dat mensen met nul ervaring of kennis op onderwijsgebied in een paar dagdelen ik leer anders cursus je ik leer anders coach bent en met ik leer anders kun je het dyslexie probleem nagenoeg geheel oplossen. Ammehoela, make that the cat wise. Dan zou geen kind in NL meer dyslectisch zijn.

Zie ook de site van je vriendin. Ze moet nog aan PABO beginnen.....

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 08:18

Het bewijs

Ik heb een vriendin die 'Ik leer anders' aanbiedt maar HAAR kind is wel naar een echte dyslexiebegeleiding geweest, dus inderdaad die anderhalf jaar bikkelen! Ik vind dat het bewijs dat wat jij wil geen zin heeft. Die cursus is inderdaad handig voor kleine dingen zoals de beginselen van klokkijken en hoe moet je nu leren maar nooit in plaats van een echte dyslexietraining.

Trouwens: hoe heb je het met je andere kinderen gedaan en waarom is dit kind anders?

Fransien

Fransien

24-01-2014 om 12:09

Ik leer anders en taal in blokjes

Beide gaan deels van dezelfde dingen uit, taal ik blokjes ken ik het beste (ben gecertificeerd daarvoor, en dat was geen 2 dagen) en die gaat uit van meerdere zintuigen tegelijk aanspreken voor het beste resultaat. Bij taal in blokjes wordt met verschillende kleuren blokjes duidelijk gemaakt hoe de structuur van woorden is, en de logica van spellingsregels. En daarnaast zijn er ook gewoon woorden die je uit je hoofd moet leren, Nederlands is niet 100% logisch.
Bij ik leer anders wordt er vanuit gegaan dat er normaal gesproken puur auditief-sequentieel uitgelegd wordt en dat er nu visueel-simultaan uitgelegd wordt. Sommige kinderen hebben daar veel baat bij, maar die hebben geen dyslexie, die hebben uitleg gekregen op een manier die niet bij ze past.

Zelf heb ik een voorkeur voor taal in blokjes al gebruik ik elementen van ik leer anders, bijvoorbeeld voor het klokkijken.
Taal in blokjes geeft op meer manieren handvaten, en vooral logica.

Dalarna

Dalarna

24-01-2014 om 14:02

Fransien

Ken je ook de symbolen die OnderwijsAdvies gebruikt? Ik vind die veel beter voor wat oudere leerlingen dan die kleurtjes.

Fransien

Fransien

24-01-2014 om 14:25

Dalarna

Nee, die ken ik niet, ik zit meestal met jonge kinderen (of met oudere allochtonen die ook feitelijk van nul af aan moeten beginnen).
Het voordeel van die kleuren voor de kinderen die ik ken is dat ze bij alle tekst (dus ook de gewone boeken) vaag de kleuren over de letters heen zien en daardoor houvast hebben terwijl ze lezen. Klinkt misschien vaag, maar als je een tijdje met die kleuren werkt zie je ze over tekst heen verschijnen, ook als het gewoon zwarte letters op een witte achtergrond is.

Marieke

Marieke

24-01-2014 om 18:11

Didactische resistentie

Omdat dit het derde kind betreft en we al heel snel dezelfde dingen herkenden hebben wij dit kind steeds behandeld alsof hij dyslectisch was. Hij heeft al 3 jaar RT achter de kiezen en oefent al 5 jaar extra thuis, met dus bijzonder weinig resultaat. Ook bij de oudere twee kinderen heeft het gebikkel zeer weinig resultaat gehad. Didactische resistentie is een van de hoofdkenmerken van dyslexie is, daarom vind ik het ook raar dat er als remedie tegen dyslexie meer oefenen wordt geadviseerd en met kind 3 ben ik het zelf ook wel zat.
Uit de test bleek dat dit kind auditief zeer zwak is, maar visueel juist heel sterk, vandaar dat ik op "Ik leer anders' kwam. Ik verbaasde mij er inderdaad over dat het door goedwillende amateurs wordt gegeven en toch de prijs niet mals is. Misschien moet ik zelf de opleiding maar doen in plaats van mijn kind sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.