Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anonymous

anonymous

13-06-2015 om 18:09

hulp middelbare school

afgelopen week heb ik van de rector gehoord dat op de middelbare school van oudste er diverse kinderen zijn die geen eten mee krijgen voor overdag. geen fruit, geen lunch, geen drinken en de kans is groot dat ze ook nauwelijks hebben ontbeten. Ouders die zelfs dat niet kunnen betalen. de armoede is ongemerkt aanwezig, net als in de rest van Nederland.

ik merk dat ik daar moeite mee heb, en ik wil er graag iets mee doen. ik heb zelf bij een basisschool klasgenootje van mijn dochter mee gemaakt dat ze bijvoorbeeld geen tien-uur fruit en drinken mee kreeg, in een volledig versleten winterjas liep die minstens 3 maten te klein was, maar dat (beide werkeloze) ouders wel een mooie telefoon hadden, rookten enzovoort. hun financiele keuzes waren niet in het belang van het kind, ondanks dat ik uiteraard begrijp dat ik me niet met hun keuzes mag bemoeien. daarom wil ik niet met geld helpen, maar liever direct het kind op een praktische manier.

ik zit te denken aan iets samen met de school te regelen, dat ik geld stort en zij in hun kantine elke dag een lunchpakket maken. en dat een kind dat ergens op kan halen, of dat het in zijn kluisje wordt gelegd. zoiets…. anoniem, niet opvallend. zou dat werken? zijn er al dergelijke projecten op andere scholen? of heeft iemand andere ideeën? misschien redenen waarom zoiets niet werkt of geen goed plan is?

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 18:29

duur plan

Een lunchpakket via school vind ik een duur plan, voor die prijs kun je drie of vier kinderen eten geven wat je thuis maakt.

Je kunt dan beter een actie opzetten dat ouders zich kunnen opgeven voor het leveren van extra lunchpakketjes op bepaalde dagen. Dus ouder X maakt op di en do een extra pakketje en ouder X op woe etc en dan moet school dat maar verdelen.

Hoe weet zo'n rector nou welke van de leerlingen al dan niet wat te eten bij zich heeft en of ze 's ochtends ontbeten hebben? En verder, of dat is omdat de ouders ze niets meegeven en dat de reden daarvan geldgebrek is? Gaat hij in de kantine alle leerlingen af?

skik

anonymous

anonymous

13-06-2015 om 21:42

nou

de rector was voorheen coordinator/docent, en maakte leerlingen mee in de klas. daarnaast was ze verantwoordelijk voor het regelen van de financiën voor mensen die niet alles kunnen betalen wat voor school nodig is (bv gymkleding, excursies, plusklassen, …)…. kent alle leerlingen van haar afdeling bij naam. dus ik heb daar wel vertrouwen in.

ik weet niet of via de kantine duur is. op zich hebben ze daar mensen die ff wat broodjes kunnen smeren en plakjes kaas/ham er op kunnen doen. Het voordeel lijkt me dat het dan meer anoniem is, en beter geregeld dan dat een ouder dat doet?

sahara

sahara

13-06-2015 om 21:50

hoe weet je dat eigenlijk

Hoe weet je dat de ouders zo arm zijn dat ze geen eten voor ontbijt en lunch in huis hebben? Is het gemakzucht? Of onverschilligheid? Of is er sprake van een puber die geen zin heeft om zelf een paar boterhammen klaar te maken?

ik had als puber ook nooit brood bij mij. Ontbijten deed ik ook niet erg goed. Toch waren mijn ouders niet arm. Ik had gewoon geen zin om iets te maken en mijn ouders deden dat niet voor me.

en zo'n basisschool leerling daar zou de docent de ouders op moeten aanspreken. En verder ligt er op onze basisschool altijd wel wat fruit voor de kinderen die iets zijn vergeten. En water uit de kraan is ook prima te drinken.

Vreemd

Mee krijgen?
Wel zelf je boeken mee moeten nemen, zelf je jaarplanning doen met het oog op werkstukken, toetsen en spreekbeurten Ihkv de pta, zelf je agenda bijhouden en alert reageren op alle veranderingen in de school, maar dan wel brood en fruit mee krijgen van moeder?

Er zijn heel veel jongeren die geen brood en of fruit mee nemen naar school (vo). Die halen een patatje.

Hadewich

Hadewich

14-06-2015 om 10:17

Inderdaad

Ook al zou ik mijn zoon brood meegeven naar school, dan eet hij het toch niet op. Hij eet niks, of hij koopt wat op school. Brood blijft beschimmeld in zijn tas zitten...

cayuit

cayuit

14-06-2015 om 11:49

wild west

hier idem. Ik wilde het ook voor zoon smeren omdat hij het anders niet eet maar het is me tot strengste verboden. Als hij thuis komt eet hij de kast leeg.
Ik vroeg me ook al af hoe jij kunt weten dat dit een financieel dingetje is. Ik geloof daar niet zo in. Brood 85 ct bij Aldi, en daar zou het kind geen 2 sneetjes van mee kunnen krijgen?

bieb63

bieb63

14-06-2015 om 14:28

eens met Miriam

Je kunt ook water meegeven naar school........ T'is meer de vraag of moeders de moeite neemt om dat klaar te maken/zetten, dan de vraag of het over geld gaat. Ook in een arm gezin komt water uit de kraan en zal er vast een (goedkoop) brood in huis zijn idem als (goedkoop) beleg. Dus m.i. gaat het daar niet om...
De vraag is of ouder voor VO kids moet zorgen voor een gesmeerde boterham 's ochtends met een glas drinken (al is het water) en een pakketje mee naar school. Dat kan en is niks mee, maar kind kan het ook zelf doen. En daar hebben ze niet altijd zin in. En natuurlijk heb je daar als ouder ook de rol in om dat enigszins te sturen/stimuleren, maar als een kind geen eten bij zich heeft op het VO, dan denk ik niet dat dat om een geld probleem gaat, maar meer dat ouder en/of kind geen zin heeft om dat klaar te maken.

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2015 om 14:37

Tja...

Mijn dochter neemt een enorme warmhoudbeker thee met honing mee, en wat appelkoek achtige dingen en heeft verder helemaal geen behoefte aan eten. Dat doet ze als ze weer thuis komt. Niet alles is wat het lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.