Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

07-12-2016 om 10:43

Huiswerkbegeleiding vinden

Mijn zoon zit in de brugklas op een huiswerkarme-school en veel huiswerk heeft hij dus niet. Wel heeft hij veel moeite met het starten (eigenlijk al op school) en weet hij vaak gewoon niet hoe hij iets aan kan pakken. De stof is heel eenvoudig, daar ligt het niet aan, maar hij heeft duidelijk wat hulp nodig om op gang te komen.

Die hulp zou ik hem natuurlijk zelf kunnen bieden, maar mijn zoon kennende werkt een buitenstaander beter en het liefst in onze eigen omgeving, om het zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Een huiswerkinstituut waar hij heen zou moeten gaan, zou voor mijn zo'n al een flinke drempel zijn en bovendien gaan ze daar vaak uit van aanzienlijk meer uren begeleiding dan mijn zoon nodig zou hebben.

Ik denk dat mijn zoon veel baat zou hebben bij 1 a 2 uur individuele begeleiding door een student ofzo. Die gewoon echt even met hem gaat zitten en hem op weg helpt. Op internet kom ik dan een aantal commerciële bemiddelingsbureau's tegen, maar de ervaringen van de studenten die daar werken, zijn minder (wat ik zo snel lees).

Heeft iemand wat dat betreft tips hoe ik een student zou kunnen vinden die 1 keer in de week tijd heeft om mijn zoon te begeleiden?

We wonen in Utrecht, wel een studentenstad dus...

Triva

Triva

07-12-2016 om 11:08

misschien een tip

Stel je zoon voor een keuze; jij helpt hem op een tijdstip dat het hem uitkomt en als dat goed gaat krijgt hij meer zakgeld (je hoeft de student niet te betalen). Het kan best zijn dat jij het in twee keer 20 minuten per dag ook kan. Niet te snel denken dat het van buitenaf moet komen.

Li

Li

07-12-2016 om 11:16

soms

hebben scholen een systeem waarbij ouderejaars voor een kleine vergoeding onderbouwers helpen. Dat zou ik zelf wel fijn vinden, want dan kan het op school gebeuren. Helaas gebeurt dat hier niet.

Om aan een student te komen moet je er achter komen wat het lokale studentenblad is. Daar kun je dan een advertentie in zetten.

specht

specht

07-12-2016 om 11:17

School

Informeer eens op school of zij niet een (oud)leerling weten die hem op weg kan helpen.

Anoniem

Anoniem

07-12-2016 om 11:21

Liever wel buitenaf

Ik ken mijn zoon en ik weet gewoon dat hulp van buitenaf bij hem beter gaat werken. Dat extra zakgeld trucje heb ik overigens al geprobeerd.

Mijn zoon is niet mijn eerste kind op het vo, oudste is inmiddels met het vierde jaar vo bezig, dat loopt nu prima, die gaat nu zelfs zelf bijles geven. Ook dat heeft me de eerste jaren heel veel energie gekost, maar met resultaat. Ook zij zou haar broertje inhoudelijk prima kunnen helpen, maar dat werkt gewoon niet.

Zoon zou zelf ook het liefst hebben dat een student hem 1 keer per week zou komen begeleiden. Bovendien als ik het zeg, dan is de eerste reactie vaak dat ik er toch geen verstand van zou hebben en dergelijke, van een ander neemt hij die dingen veel eerder aan. Voor mezelf vind ik het fijn om even iets uit te kunnen besteden, zitten ook maar 24 uur in een dag he.... Maar eigenlijk zou ik vooral strijd willen voorkomen.

Overigens zou die 2 keer 20 minuten op een dag al veel te veel zijn, het is echt bijna niets wat hij aan huiswerk heeft.

Li

Li

07-12-2016 om 11:26

broertje helpen

nee, dat zou hier ook niet werken. Ook geprobeerd en het is nog erger dan wanneer je het zelf doet. Mag je ook nog een ruzie gaan sussen.

Anoniem

Anoniem

07-12-2016 om 11:27

Bedankt!

Sowieso allebei natuurlijk bedankt voor het meedenken.

Dat systeem met ouderejaars ken ik nog van mijn eigen middelbare school en ook bij de school van mijn oudste doen ze dat. School van de oudste zit echter niet om de hoek. School van zoon is een nieuwe school en heeft nog geen ouderejaars.

School heeft wel een aantal uren studieles in de week ingepland, in die uren zouden ze in principe het huiswerk moeten doen, maar ik heb de indruk dat er in die uren vooral gegamed wordt. Ook in de lessen gebeuren er volgens mij vaak heel andere dingen dan werken. Zo blijft het wiskundeschrift van mijn zoon na een blokuur regelmatig leeg. Probleem heb ik op school aangegeven, maar blijkbaar maakt dat niets uit, dus dan maar thuis oplossen.

Als hij eenmaal weet hoe hij aan de slag moet met iets, dan wil hij ook wel is mijn ervaring, dus waarschijnlijk is dit ook maar tijdelijk.

Studentenblad zoeken is een goede tip.

Mams

Mams

07-12-2016 om 11:58

Universiteit bellen?

Telefoontje naar de universiteit en vragen of zij studenten weten die dit zouden kunnen en willen doen.
Of via je netwerk proberen: overal noemen dat je voor 1x per week een uurtje iemand zoekt voor dit en dat tarief en dan vragen of mensen willen rondkijken in hun netwerk. Of misschien weet je oudste een klasgenoot ofzo die dit zou kunnen en willen doen? Andere optie is berichtje op facebook en vragen of je netwerk dit bericht wil delen.

Probleem lijkt mij wel dat 1x per week een uurtje erg weinig is voor een student die wil bijverdienen. Iemand die enorm dichtbij woont of jullie al kent zou misschien willen, maar verder zullen ze niet in de rij staan denk ik.

Succes!

Vogel

Vogel

07-12-2016 om 13:38

Studentsplus

Je ziu kunnen kijken of je daar iets aan hebt.

Dymo

Dymo

07-12-2016 om 22:49

welk niveau?

Welk niveau doet je zoon? Ik ken een superleuke HBO studente pedagogiek die woont en studeert in Utrecht. Als je wilt kan ik haar vragen om contact met je op te nemen.

Triva

Triva

08-12-2016 om 06:07

vreemd

Zo weinig wiskunde uitwerkingen? Ik zou mijn twijfels hebben... Een uur per week: wat heb je er aan als hij zo weinig huiswerk heeft? Hoe moet die student dat invullen dan?

Als je je eigen kind met deze hoeveelheden niet kan en mag helpen dan mag je heel blij zijn dat je geen kind met dyslexie hebt

Triva

Triva

08-12-2016 om 06:09

ik bedoel

hoe helpt een student hem eens per week als hij moeite heeft met opstarten? Dat kun jij veel beter zelf elke dag.

sara

sara

08-12-2016 om 09:15

Triva

Je dramt
Ik heb hier geen geld 'over', maar anders zou ik dochter zó uitbesteden!
Ik begeleid haar regelmatig, soms loopt dat prima, vaker loopt dat helemaal niet prima!
Ik stop er zelfs regelmatig mee, omdat mijn geduld dan helemaal op is. Ga dan na een half uurtje wel weer verder maar ooo wat kost het soms veel.
Ken mijn dochter, bij een vreemde zou ze zich 600 % anders gedragen. Voorbeeldig zeg maar. Is ook áltijd een voorbeeldige leerling geweest. Het enige dat ze niet zo is is een voorbeeldige dochter
Helemaal geen probleem hoor, ze is de geweldigste dochter die ik me kan wensen, maar dat uitbesteden van haar zo af en toe? (huiswerk, leren, maar ook wel wat andere momentjes misschien gelijk?) héél graag.

Dus ja, ik snap je helemaal, sowieso snap ik zelf ook niet waar die 24 pd maar blijven...
Het klinkt wel alsof het haast heeft. Achterstand wordt steeds lastiger in te halen. Het begin is nog rustig aan, daar wordt verder alles op opgebouwd.
Dus ik zou voor een snelle oplossing gaan, je kunt altijd nog rustig kijken voor een betere. Misschien toch alvast een buro, bij een advertentie weet je ook niet wat je krijgt.
Is het een nogal experimentele school waar hij gaat? Weet je zeker dat het de juiste keuze is voor hem?

Triva

Triva

08-12-2016 om 09:33

leg dan eens uit

Hoe een student iemand 1 uur per week moet begeleiden terwijl er amper huiswerk is terwijl het er op lijkt dat deze brugklasser niet kan beginnen thuis. Die moet dus elke dag even op gang geholpen worden, elke dag de planning doorlopen dus.

Hoe moet een student dat doen?

Anoniem

Anoniem

08-12-2016 om 12:26

Beetje vervelend

Wil toch even kwijt dat ik het wel een beetje vervelend vind, dat ik hier verantwoording af moet leggen als ik een hulpvraag stel. De vraag is duidelijk en ik heb redenen om voor die oplossing te kiezen. Ook die opmerking dat ik blij moet zijn dat zoon geen dyslexie heeft, voegt wat mij betreft niets toe. Wie zegt dat zoon geen dyslexie heeft?

Zomaar een paar redenen waarom ik dit niet zelf wil doen? Alleenstaande moeder van 3 kinderen, fulltime baan, afgelopen jaren al teveel strijd gehad met mijn oudste over het huiswerk, een zoon die van een buitenstaander gewoon veel eerder iets aanneemt. Ik kan nog wel even doorgaan.

En 1 à 2 uur per week kun je bij hem heel veel bereiken. Zijn zus doet gymnasium, dan is het niets. Hij doet tl en krijgt nauwelijks huiswerk. In principe zou alles op school moeten kunnen, maar daar doet hij het niet. Dan wil hij eerst een vraag stellen, dat kan op dat moment niet en hij komt niet verder. Of hij gaat met vriendjes gamen, ik weet het niet allemaal.

Zoon heeft regelmatig een toets, dat is minder vaak dan zijn zus, maar toch. Hij moet voor die toetsen leren, zeker als hij in de les niets doet. Zoon heeft leesproblemen, waardoor het beginnen met het lezen van een grote tekst een flinke drempel voor hem is. Wel is hij snel van begrip. De onderwerpen boeien hem en hij heeft een goed geheugen. Laatst heb ik een half wiskunde hoofdstuk in 10 minuten uitgelegd, alleen die strijd daar aan vooraf duurde veel langer. Een geschiedenis hoofdstuk samen doorlezen en hij weet alles. Als ik dat moet doen, levert dat strijd op. Als iemand anders dat doet, weet hij vantevoren wat en wanneer hij gaat werken, dat zal hem goed doen.

Met oudste heb ik heel andere afspraken gemaakt, maar mijn ervaring is gewoon dat het een stuk gezelliger is in huis zonder die strijd over dat huiswerk en dan betaal ik graag wat.

Anoniem

Anoniem

08-12-2016 om 12:28

Die studente

Vergeet helemaal op die vraag te reageren, maar als je dat aan die studente kunt vragen of contactgegevens hebt, graag.

Googel even

Op 'student' en 'bijles' gezocht en je vind diverse websites met studenten, ook in Utrecht.

Anoniem

Anoniem

08-12-2016 om 13:07

Google

Google had ik al gebruikt en ik had 3 van die sites gevonden, als ik dan die bureaus verder zocht op internet, waren de ervaringen vaak niet positief. Ook las ik vaak dat studenten liever zelf bijles gaven, omdat er zoveel geld naar die bureaus verdween. Vandaar eerst hier de vraag hoe ik zelf iemand zou kunnen vinden. Ik heb namelijk zelf geen studenten in mijn netwerk en mijn netwerk in deze stad is sowieso erg klein.

Anoniem

Anoniem

08-12-2016 om 13:09

Maar je hebt wel gelijk

Drukte iets te snel op verzenden. Die bureaus zijn er en zijn dus inderdaad een alternatief als ik zelf niets vind. Die poging hier was ook op die manier bedoeld.

Dymo

Dymo

08-12-2016 om 16:53

studente

Ik ga even voor je vragen of het haar wat lijkt!

Dymo

Dymo

08-12-2016 om 17:04

forumbeheer

Ik mag je haar mailadres en 06 nummer geven, dan kunnen jullie onderling overleggen. Mail maar even naar [email protected], dan zal ik je haar gegevens doorsturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.