Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mirthe

Mirthe

04-10-2016 om 10:54

Huiswerkbegeleiding

Hoi,

Iemand hier ervaringen met huiswerkbegeleiding?
Mijn zoon zit er nu op, sinds het begin van dit schooljaar op. Maar de resultaten zijn sindsdien alleen maar slechter geworden dan beter. En ik betaal verdorie een flink bedrag om hem daaraan deel te laten nemen.
Mijn zoon moppert over het woordjes leren, daar moet hij een week van tevoren aan beginnen terwijl hij die meestal in een dag geleerd heeft (met goed resultaat). Daardoor is er minder tijd voor wiskunde en andere vakken.
Jullie vragen je af, waarom we hem erop hebben gedaan. Omdat hij dan in een rustige omgeving zit, en klaar is als hij thuiskomt. Ook om hem te leren plannen. Maar dat lukt dus nog niet echt.
Hoe werkt dat bij jullie?

Loes

Loes

04-10-2016 om 15:24

Hier net zo'n puber

Alleen hebben wij hier geen geld voor huiswerkbegeleiding. Onze dochter wil wel leren en huiswerk maken, alleen doet ze er uren over en heeft uiteindelijk met veel moeite 1 vak af. Waardoor ze tot nu toe bijna alleen maar onvoldoendes heeft behaald. Ze kan het nog rechtzetten maar dan moet er wel snel verandering in komen. We proberen haar nu te motiveren door per iedere 5 voldoendes die ze haalt, haar zak en kleedgeld te verhogen. En te verlagen bij iedere 5 onvoldoendes. We zijn radeloos. Begonnen op vwo en nu op vmbo nog steeds allemaal onvoldoendes. Alle tips zijn welkom.

Triva

Triva

04-10-2016 om 15:46

Loes

Wat doe je om haar te helpen? Je laat een kind toch niet uren alleen huiswerk maken van 1 vak als je ziet dat het niet werkt? Ik neem aan dat je zelf al alles geprobeerd hebt maar dat staat er niet. Je beloont en straft alleen na het binnenkomen van de cijfers.

Wat zegt de hw begeleider ervan?

Ik herken de houding van:" ik krijg te weinig tijd voor.....het ligt niet aan mij want......."
En ook de houding van de dochter van Loes:" ik wil wel graag over maar we hebben een slechte wiskundedocent.....jeetje, ik heb een week op geschiedenis zitten stampen, hoe kan ik nou een onvoldoende hebben?"

Vragen jullie bij de huiswerkbegeleiding en op school wat de andere kant van het verhaal is? Want die is er vast, lang leve het puberbrein.

Pirata

Pirata

04-10-2016 om 16:05

Hier

Hier een puber met huiswerkbegeleiding. Online, dat is goedkoper dan in een zaaltje oid. De cijfers zijn nu van 4-en naar 6,5-en gegaan. Gemiddeld natuurlijk. Het scheelt ons als ouders veel stress, daarom doen we het. Ik red het niet om 4 uur naast een tegenstribbelende puber te zitten.
Loes, zit jouw dochter écht te leren? Of leukere dingen te doen? Vandaag staat in het AD(+) overigens een artikeltje over het aanpakken van huiswerk.

Pirata

Pirata

04-10-2016 om 16:06

Mirthe

Wat zegt de begeleiding van de lagere cijfers? Er kan ook iets anders aan de hand zijn. Is hij echt klaar als hij thuiskomt?

Pennestreek

Pennestreek

04-10-2016 om 16:12

Pirata, daar ben ik wel nieuwsgierig naar

Hoe dat werkt en waar je dat regelt. Ik kan me er weinig bij voorstellen, online...
Probleem hier is dat ik 4 dagen werk (en man 5) en dat er dus 's middags geen toezicht is. En als ik dan thuis kom, en we gegeten hebben, moet ik zelf vaak nog aan de slag met huishoudelijke klussen en/of ben ik moe en trek ik het eigenlijk niet om de strijd over het huiswerk aan te gaan. Dus ik zoek naar een werkbare oplossing die me niet mijn hele salaris kost.
Voor oudste hebben we al eens huiswerkbegeleiding geprobeerd, maar dat werkte maar 3 weken, toen hadden ze hem al los gelaten. En ja, doen alsof hij aan het werk is kan hij als de beste, maar ze controleerden niet meer en hielpen hem ook niet met studievaardigheden, dus dat waren een paar dure onvoldoendes . Dat doen we dus niet meer. Maar wat dan wel?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2016 om 16:24

gesprek aangaan met huiswerkinstituut

Marthe, ik zou, samen met je zoon, een gesprek aangaan met de mensen van het huiswerkinstituut. Wat zien zij, wat ervaart jouw zoon? Het lijkt mij bijzonder als ze hem een week lang woordjes laten leren, terwijl hij dat niet nodig heeft en hij daardoor aan andere vakken niet toe zou komen. Ik denk dat er ook een andere kant van het verhaal is. Dus: in gesprek.

Uiteindelijk moet hij zelf de toetsen maken en die voldoendes zien te halen. Met huiswerkbegeleiding 'koop' je geen goede cijfers. Je koopt begeleiding voor je kind. Als dat niet goed aansluit, dan gaat het niet werken.

Hier ook een zoon die huiswerkbegeleiding heeft. Wij hebben regelmatig contact met de begeleiders. Wij zien thuis soms andere dingen dan de begeleiders zien, ik denk ook dat dat logisch is. Dat stemmen we dan even af. Meestal per mail of soms fiets ik even langs om te overleggen.

Pirata

Pirata

04-10-2016 om 16:37

Pennestreek

Dit is het:
www.huiswerkned.nl
Het is niet 100% zaligmakend. Je hebt er een pc bij nodig en je spreekt via de microfoon/speaker met de begeleider. De ene begeleider is beter dan de andere, ze wisselen elkaar af. Van het gemaakte huiswerk moet je een foto insturen of het scannen. Ik merk dat hij nu tenminste iets doet voordat het half 9 's avonds is en hij in zijn stressmodus schiet. Dat was hier helemaal out of control op een zeker moment. Liever gamen dan leren. :-p
In de vakanties is er ook begeleiding mogelijk. En de mijne heeft ook bijles Engels om zijn achterstand weg te werken.
Het kan ook 3 dagen per week of als examenbegeleiding.

Loes

Loes

04-10-2016 om 18:10

Triva, Pirata en anderen

Ik heb mijn dochter zeker geprobeerd te helpen. Voordat zij naar de middelbare school ging zijn haar vader en ik gescheiden. Haar vader heeft ons verlaten en heeft helaas sindsdien niks meer van hem laten horen. Ze waren altijd erg close met elkaar. Mijn ex trok graag mijn dochter voor. Waar ik het zeker niet altijd mee eens was, omdat ik vond dat mijn andere kinderen net zo goed bijzonder zijn. Dit heeft de relatie tussen mij en mijn dochter beïnvloed.

Doordat ik zelf geen hoge opleiding heb gevolgd heb ik mijn andere kinderen gevraagd of zij samen met hun zus huiswerk willen maken. Met hen gaat het wel goed en mijn oudste zoon gaat dit jaar voor zijn vwo examen met cum laude punten. Zo zorg ik er iedere dag voor dat er lekkere dingen in huis zijn als de kinderen beneden aan het studeren zijn. Ondertussen zorg ik dan voor het avondeten en het verdere huishouden.

Natuurlijk komt het ook wel voor dat er wordt geklierd in plaats van gestudeerd. Wat ik zie is dat mijn dochter haar best probeert te doen. Alleen is haar aandacht snel vervlogen. Of ze roept dat ze het niet snapt, een van mijn andere kinderen haar 'bijles' geeft en dan aan het eind van de dag het nog steeds niet begrijpt. Dit terwijl ze voorheen de slimste van allemaal was. En dat is dus wat ik niet begrijp. Kan het echt dat zelfs vmbo nu te moeilijk voor haar is?

Ik heb mijn dochter naar een psychologe gestuurd voor een oriënterend gesprek. Eerst leek dit positief, maar ook hier wil ze na 3 keer niet meer heen. Ze voelt zich goed. En als ze thuis is, of met vriendinnen is of een dagje met mij en haar zussen winkelen is, dan merk ik ook niet dat het niet zo is.

Strijd om het huiswerk heb ik altijd zoveel mogelijk vermeden. Ik wil dat mijn kinderen gelukkig zijn met wat ze doen, niet een zo hoog mogelijke opleiding. Voor mezelf heb ik nu al ingecalculeerd dat het dit jaar blijven zitten zal worden, maar ik wil voor volgend jaar toch wel dat ze dan overgaat en een diploma gaat halen.

Al ben ik er erg verdrietig van. Ik gun mijn meisje zoveel beter. Maar wat kan ik doen om haar te helpen. (Hulp die ze liever afwijst..)

Loes

Bennikki

Bennikki

04-10-2016 om 19:44

Loes

Je verhaal over je dochter raakt me. Het klinkt alsof ze zichzelf aan het saboteren is, bewust of onbewust. Heeft ze na het vertrek van haar vader hulp gekregen? Zo'n gemis kan jij als moeder met alle liefde en koekjes van de wereld niet compenseren...

Pirata

Pirata

04-10-2016 om 19:51

oeh loes

Dat is wel heel jammer. Ik krijg het gevoel dat haar puberteit nu even voorgaat op haar leervermogen.
Wat je daaraan kan doen, geen idee. Het is fijn dat ze toch wordt geholpen thuis door de anderen. Misschien luistert ze toch minder omdat het een brus is. Vreemde ogen dwingen meer, vandaar de huiswerkbegeleiding bij ons thuis. Is er misschien toch een klein budget waardoor je een slimme buurtadolescent kunt inhuren voor af en toe? Of is er op school iets van begeleiding? Voor VMBO moet trouwens ook nog redelijk geleerd worden, rijtjes van 80 woorden stampen zijn bepaald geen uitzondering.
Als ze slim is, dan komt het er later alsnog uit vermoed ik. Ze moet dan wel haar achterstand nog inlopen.
Is er niets anders in het spel, dat ze zich zo slecht concentreert?

Elfje65

Elfje65

04-10-2016 om 21:56

Hier positieve ervaring

Met huiswerkbegeleiding. Hij leerde tijdens die uren en kon vragen stellen. Hier heeft t hem wel geholpen naar de overgang. Maar dit was een puber die wel kon maar maar even een steuntje nodig had. Jaar erna heeft hij alles op eigen kracht gedaan. Dit was een externe huiswerkinstituut binnen de school.

Mirthe

Mirthe

05-10-2016 om 18:15

Bedankt voor reactie

Hoi
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb contact gehad met de HB. Mijn zoon blijkt zijn planningen niet af te krijgen. Bv als je woordjes hebt geleerd, dan moet je het echt helemaal kennen voordat het afgetekend wordt. Zijn maakwerk lukt wel prima.
Ook doet hij op de dagen dat hij het thuis moet doen, dus woe-vrij-zat-zon niet wat hij volgens planning moet doen. Dan loopt hij tegen een berg werk op die hij bij HB moet maken.
Maw ik moet er thuis ook weer achteraan zitten. En daar heb ik nou net geen zin in. Ik wil best helpen, als hij vraagt, maar ik ga niet nog vier jaar strijd voeren hier, ik merk dat ik er gewoon sjacherijnig van word. Overigens geeft mijn zoon aan dat hij het wel fijn vindt als ik hem help. Maar ja, hij heeft nog twee broers, ik kan toch niet de hele middag en avond met hun bezig zijn. Zo worden ze nooit zelfstandig,
Misschien waren mijn verwachtingen van de Hb te hoog. Dacht ik dat ik het wat meer los kon laten.
Overigens was het de bedoeling van HB was om hem te leren plannen. Dus dat doel houden we vast. Hij blijft er tot de herfstvakantie, daarna moet hij het thuis doen. (Het is ook erg duur). Dus we gaan even voor 'het proces'.

Angela67

Angela67

05-10-2016 om 18:21

mirthe

hoe oud zijn ze?
en het is natuurlijk niet logisch dat als ze het niet zelf kunnen of doen, dat ze dan nooit zelfstandig worden als jij ze zou helpen.
Je moet ze dus helpen onder voorwaarden
gr Angela
ps dreigen met kosten huiswerkbegeleiding op hem verhalen is de negatieve optie, aanbieden dat hij het geld krijgt als hij het zelf goed doet is de positieve optie

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-10-2016 om 18:23

Mirthe

Ik ben eigenijk wel benieuwd hoe oud je zoon is en in welke klas hij zit. En hoeveel middagen gaat hij naar HWB?

Ik heb wel de indruk dat je het wat groot maakt. Je hebt het erover dat jij er 'de hele middag en avond mee bezig moet zijn' en dat je 'niet nodig vier jaar strijd wil'. Ondertussen schrijf je dat je zoon het fijn vindt om hulp te krijgen. Dat klinkt alsof hij het gewoonweg nog niet helemaal zelfstandig kan. Hij heeft blijkbaar gewoon nog wat hulp nodig. Ook thuis. Maar daar hoef jij toch niet een hele middag en avond mee bezig te zijn?

Op basis waarvan denk je trouwens dat hij het rond de herfstvakantie (dat is al over twee weken) plotseling wel zelfstandig kan?

Een kind dat nog niet kan zwemmen, moet dat leren. En soms duurt dat eindeloos. De meeste kinderen kunnen niet plots wél zwemmen als je ze zonder kurkjes in het diepe gooit.

Zitten?

Je hoeft toch niet de hele tijd naast hem te zitten? Mijn oudste zit in de derde, heeft adhd en op zijn eigen verzoek doen wij het zo: hij komt thuis, ik vraag welk huiswerk hij heeft en waar hij mee gaat beginnen. Ik help hem eraan herinneren dat hij de meldingen op zijn ipad (nodig voor huiswerk) uit zet en zijn telefoon uit zet. Dan gaat ie aan het werk en ik kom af en toe ff kijken hoe het gaat en wat lekkers brengen en zo. Ff vragen: Wat heb je al af en wat ga je nu doen? Toetsen help ik inplannen als hij daarom vraagt. Ik overhoor zaakvakken bij toetsen. Meer niet. Als het alleen om plannen gaat kom je zo al een heel eind. Gaat het om motivatie dan is het een ander verhaal. Dat lijkt me heel lastig.

woordjes leren

Hoi Mirthe,

Wat me meteen opviel was het woordjes leren, jij zegt dat ie dat normaliter de avond ervoor leert en dan gaat het goed. Op HB moet hij een week van de voren beginnen maar moet het eigenlijk ook meteen helemaal kennen voor het wordt afgestreept.

Ik ben wel een voorstander van een week van te voren beginnen met een rijtje woorden leren. Maar die hoef je niet meteen te kennen. Juist een paar keer kort kijken/lezen/leren geeft herhaling en dan zorg je dat iets van je korte naar je lange termijn geheugen gaat. Dus prima dat HB een week tevoren begint maar laat ze het kort houden bij je zoon en elke dag een klein stukje leren. Dan gaat er niet zoveel tijd verloren en kan hij dat aan bijvoorbeeld maakwerk besteden.

Succes!
Lalena

Loes

Loes

06-10-2016 om 14:13

Onverwachts verzoek

Gisteren werd ik opgebeld door de mentor van mijn dochter. Of ik thuis was en hij mocht langskomen. Ik wilde weten waarom hij kwam maar dit wilde hij alleen maar persoonlijk komen vertellen. Uiteindelijk kwam deze man samen met nog een docent. Het bleek dat de docenten vergadering hebben gehad en dat er in de klas van mijn dochter nogal het een en ander speelt. Hiervan ben ik erg geschrokken en begrijp nu deels waar het gedrag van mijn dochter vandaan komt. Afgelopen schooljaar zat ze ook met dezelfde mensen in de klas.

In ieder geval mogen een aantal leerlingen tot aan de herfstvakantie niet meer in de lessen komen en behoort mijn dochter tot een van de leerlingen die niet verplicht is om te komen, maar zelf mag beslissen of ze dit wil.

Mijn dochter heeft aangegeven dat ze graag naar havo wil en de afspraken rondom doorstappen naar havo zijn verschoven naar de kerst. Tot dan heeft ze de tijd om zichzelf te bewijzen dat in staat is om voldoende punten te behalen om naar de havo te mogen.

Na dit draadje te hebben gelezen heb ik gevraagd of het via school mogelijk is om huiswerkbegeleiding te krijgen om de hiaten hieruit te krijgen en het blijkt dat er op school een huiswerkklas is. Hier gaat dochter nu ook heen.

Het spijt me dat ik over de situatie niet duidelijker kan zijn, het doet me erg veel verdriet en ben ook deels bang voor herkenning. Ik wil jullie bedanken voor jullie luisterend oor en ik heb hiervan veel geleerd, dat je soms kunt denken dat er niks mis is met je kind en dat het gelukkig is maar dat het achteraf helemaal niet zo blijkt te zijn.

Loes

Pirata

Pirata

06-10-2016 om 14:43

Loes

Aha, er was dus inderdaad iets anders gaande. Gelukkig dat de mentor dit heeft opgepakt. De kwestie op school stopt hopelijk defintief en start niet opnieuw na de vakantie?
Ik zou van de gelegenheid gebruik maken voor wat qualitity time met haar. Kennelijk heeft ze het niet makkelijk gehad.

Li

Li

06-10-2016 om 15:07

direct naar de HAVO. Als ze op die manier uit deze situatie is, dan lijkt het me zo dat de school haar dit wel verplicht is, inmiddels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.