Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ali

Ali

25-01-2017 om 21:17

Huiswerk voor het vak gym

Zoon had vandaag huiswerk voor het vak lichamelijke oefening. Hij moest thuis een oefening op papier uitwerken, incl de verschillende houdingen van de oefening.
Ik was verbaasd over het huiswerk voor gym, ik kan me niet herinneren dat wij huiswerk hadden voor dat vak. Of komt het toch vaker voor?

Morgaine

Morgaine

25-01-2017 om 21:24

Jahoor

Hier ook wel eens. Ze moeten hier bij toerbeurt zelf een gymles verzinnen en dat moet ook op papier staan. En pas moest er een verslagje worden gemaakt over iets sportiefs.

Vesta

Vesta

25-01-2017 om 21:32

ja hoor

was bij ons ook al zo. Jaren 80.

Oefening uit werken of een werkstuk over een sport maar niet je eigen sport.

Elfje65

Elfje65

25-01-2017 om 22:01

Ik kan mij herinneren dat zoon dit ook had in de brugklas.

Inanna

Inanna

25-01-2017 om 22:26

hier niet

Ikzelf niet in ieder geval. Zoon heeft wel eens spelregels moeten leren van één of andere sport, daar kregen ze een so over, maar verder niks.

Zoon hier krijgt ook huiswerk voor gym, beeldende vorming en muziek. Voor de laatste twee zelfs toetsen in de toetsweek met een heel dik pak leerwerk. Alsof veertien toetsen in een week nog niet genoeg is...

En nee, ik zat vroeger op dezelfde school, maar had daar nooit toetsen of huiswerk voor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-01-2017 om 07:15

Ja hoor

En als het voor een cijfer is is het voor kinderen die niet zo sportief zijn heel handig, want zo kun je je cijfer een beetje opkrikken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-01-2017 om 08:42

Echt??

Nog nooit van gehoord hier. Het gymcijfer bestaat hier uit een gemiddelde van vaardigheid, inzet en gedrag. Daarbij tellen de laatste 2 als ik het goed uit mijn hoofd weet, zwaarder dan hoe goed je bent.

@Emma

@Emma

26-01-2017 om 09:38

Verslag?

En zo wordt er zelfs bij gym schrijfvaardigheid en/of begrijpend lezen getoetst en niet datgene waar het om gaat: gym. Idem dito bij rekenen en andere vakken.
Huiswerk prima, lesje voorbereiden hartstikke leuk, maar een verslag schrijven, pffff wat een onzin.

Ali

Ali

26-01-2017 om 12:42 Topicstarter

Ook voor muziek

Hij krijgt trouwens ook voor muziek huiswerk. Muziekstukje (eenvoudig) voorbereiden en met klasgenoot opnemen en een filmpje maken, een schrijfopdracht over de emoties in een muziekstuk, en een interview met een ouder/ opa of oma over een bepaald liedje. Het zijn originele opdrachten, dat zeker.

Vesta

Vesta

26-01-2017 om 12:50

@Emma

leuk dat jij dat onzin vindt, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het onzin is.

Sport is meer dan alleen bewegen. En er zijn kinderen die verder willen in de sport, mogen die ook nog wat nuttigs doen in die les.

Morgaine

Morgaine

26-01-2017 om 13:11

Emma

Dat huiswerk is hier maar één keer per jaar en het cijfer ervoor is één van de vele cijfers die ze voor gym krijgen. Cijfers dus voor schriftelijk huiswerk, en verder voor turnen, dansen, teamsport, hardlopen etc. Iedereen is dan wel ergens goed in. Dochter haalde bijvoorbeeld altijd een zes voor hardlopen, maar achten en negens voor turnen en het huiswerk. Zoon haalde zessen voor dansen en achten en negens voor turnen en hardlopen. Er worden hier alleen maar onvoldoendes geven voor gym als je geen inzet toont.

@Emma

@Emma

26-01-2017 om 14:50

Vesta

Dat jij het blijkbaar geen onzin vindt betekent natuurlijk ook niet dat het dat niet is
Ik schrijf ook nergens dat ik tegen huiswerk voor gym ben.

lk wel

Ik vind het echt onzin, huiswerk voor gym. Oudste kind kreeg tot mijn verbazing zware proefwerken voor dat vak in toch al ramvolle proefwerkweken. Van talloze teamsporten moest ze de in en outs kennen. Hele lijsten met spelregels heeft ze in haar hoofd zitten stampen. Bespottelijk. Gym op school heeft in mijn ogen geen ander bestaansrecht dan voor de broodnodige beweging tussen de lesuren door. Als de sectie gym meer werkbelasting toebedeeld moet krijgen laat ze dan extra mentortaken op zich nemen of wat meer surveilleren op schoolfeesten.

Toen we een school voor zoon uitzochten heb ik er ook expliciet naar gevraagd.

Jaina

Jaina

26-01-2017 om 16:25

Inderdaad

Huiswerk voor gym vind ik ook onzin. Maar ik vind sowieso cijfers voor gym onzin. Gym is prima want kinderen bewegen wat en maken kennis met verschillende sporten (hoop je, genoeg scholen die niet verder komen dan rondjes rennen en volleybal). En om te zorgen dat iedereen leuk mee doet is het prima om er een cijfer aan te verbinden maar als je met huiswerk en proefwerken gaat beginnen dan hecht je er toch iets te veel waarde aan.
Maar goed, ik had ook een hekel aan gym op school dus het is sowieso niet een vak waar ik met warme herinneringen aan terugdenk verder.

Kenfan...

Op mijn school heet gym tegenwoordig BSM ( bewegen, sport en ???????) en sinds de naamsverandering worden er heusche proefwerken gegeven. Ik moest laatst een keer surveilleren tijdens een gecoördineerde toets voor klas 3 en echt, de tranen sprongen me in de ogen. Vreselijk. Multiple choice.vsn het genre....

Wat de nederlamdse bond van weetikveel voorschreef qua wekelijks verstandige beweging

A) 3 keer per week 20 minuten matig intensief
2 keer per week 45 minuten intensief
C) dagelijks een half uurtje whatever ( tuinieren, wandelen you name it)

Hoe meet je het best je hartslag?

A) met je hand op je borstkas
met een vinger aan de pols
C) met 2 vingers in de neus

( die laatste vond ik dan wel weer erg geestig, naar dat terzijde)

Zet in oplopende mate van intensiviteit....

Op je mobiel,zitten- strijken- sprintje trekken - hond uitlaten - avondje disco - gemiddelde gymles

Nou ja. You get the picture. Vreselijk. Laat die kinderen toch lekker trefballen.....

( overigens heb ik bij de afkorting BSM hele rare associaties. Iets met latex pakjes en veel touw en zweepjes en zo. Maar dat zal mijn dirty mind wel zijn)

Ingrid

V@@s

V@@s

26-01-2017 om 17:51

BSM

Is ook echt een examenvak, waarvoor leerlingen kunnen kiezen. Dat is echt wat anders dan gym, wat gewoon een verplicht vak is waarin geen eindexamen wordt gedaan.

40er

40er

26-01-2017 om 18:16

Ingrid

Je mist vast de D (BDSM)

Persoonlijk vind ik huiswerk voor gym te ver gaan.... maar goed ik vond het ook niks dat ze een zang proefwerk hadden (ik kan zelf totaal niet zingen, althans niet op een wijs ed, vreselijk als je dan voor een klas zou moeten staan zingen...)

Mama

Mama

26-01-2017 om 18:49

IngridT

Gym is wat anders dan BSM ( bewegen, sport en maatschappij).
BSM is keuzevak hier op havo. Examenvak zonder CE. En dat komt naast gym.
In het geweldige rooster van mijn dochter had ze maandag de eerst twee uur gym en daarna twee uur BSM. Wat dus neerkwam op 4 uur achter elkaar gymmen.
En dan had ze op een andere dag BSM theorie in een gewoon lokaal.

Jaja jongens...

Ik weet wel wat het is BSM...het zijn mijn eigen collega's.

Maar t is wel opvallend dat sinds de nieuwe naam ze ook in de onderbouwvergadering anders te werk gaan, en opeens een stuk serieuzer willen worden genomen....met inderdaad proefwerken, werkstukken en noem maar op.

Ik vind het drie keer niks.

Maar ik vind BSM als examenvak ook niks eigenlijk.

Ingrid

Mama

Mama

26-01-2017 om 19:26

Nee IngridT

Het is geen nieuwe naam! BSM is geen gym .
Je hebt gym en BSM naast elkaar.
BSM start ook pas in de bovenbouw.
Mijn kind had nooit toetsen voor gym in onderbouw en overigens ook niet in de bovenbouw.
Wel heeft ze pittige toetsen van BSM.
En het klinkt voor docent wel een beetje sneu om het vak van een ander af te kraken. Maar goed, dat moet je zelf weten.
Mijn kind heeft BSM als extra vak. Is toch leuk omdat ze naar pabo of alo wil.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-01-2017 om 19:49

Waar voor zijn geld

Ik heb begrepen dat gymleerkrachten automatisch als eerstegraads worden ingeschaald. Voor wat hoort wat, dus dan is het natuurlijk wel eerlijk dat die mensen ook proefwerken moeten nakijken

Mama

Ik snap het echt wel.

Maar ook als collega mag ikbest een mening hebben over een examenvak.b

En dat gym in de onderbouw de laatste tijd ook opeens opgeleukt wordt met echte proefwerken vind ik echt jammer. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gym/BSM docenten opeens het idee hebben dat dit nu ook 'hoort' of zo. Ik zou liever ( ook als ouder vsn 3 pubers) zien dat ze gewoon zorgden voor een gezonde portie gevarieerde sport per week...

Ingrid

Vesta

Vesta

26-01-2017 om 22:16

over een gezonde portie sport

in de stad naast ons is nu een VMBO waar ze elke dag beginnen minstens 1 uur sport en vaak 's middags weer. ELKE DAG.
onder het motto dat je dan beter tot leren komt.
Dochter wilde er spontaan vmbo van gaan doen, tot we haar voorrekenden dat de route naar de alo dan wel erg lang zou worden.

Mama

Mama

26-01-2017 om 22:21

Aport

Vinden mijn kinderen heerlijk. Maar dagelijks 2 uur hoeft van mij echt niet. Ze fietsen elke ochtend al 12 km en 's middags weer. En dan nog 2 maal volleybaltraining en weekend wedstrijd.

Gezonde ontspanning tussen lesuren

Kinderen zitten al genoeg uren op school om vakken te volgen waarvan ze het nut niet direct inzien, bij niet altijd even getalenteerde en inspirerende docenten. Bij sommigen kinderen moet de motivatie echt uit de tenen komen.

En om ze nou nog extra te belasten omdat docenten van de lichte vakken zich ook willen profileren, lijkt mij contraproductief.
Ik zou er een voorstander van zijn dat dit soort vakken klasoverstijgend werden gegeven, als keuze blokuren. En dat leerlingen konden kiezen uit muziek, verschillende sporten, textiele werkvormen,koken, drama, dans of bevo of iets waar ze aanleg voor hebben, en waar ze plezier aan beleven. En dan mag een gedreven docent daar ook wel extra inspanning voor een cijfer van verwachten.

Ik deed de gymnasiumpoot op een scholengemeenschap. Na de brugklas heb ik geen muziek en beeldend vorming meer gehad, om de uren klassieke talen te compenseren. Maar we hadden wel evenveel gym als de havo en de atheneumklassen, drie uur per week maar liefst, inclusief zo'n ellendig blokuur waar maar geen einde aan leek te komen. En dat terwijl ik zo graag tekende. Daar baalde ik stevig van.

teuntje

teuntje

28-01-2017 om 09:42

Werkstuk gym

Hier moesten mijn kinderen in de brugklas een werkstuk schrijven voor gym. Te idioot voor woorden. Iedere docent vindt zijn eigen vak het belangrijkste dus kinderen worden dood gegooid met huiswerk,motetten, presentaties, praktische onderzoeken, veldwerk en werkstukken. Volgens mij slaat men in het onderwijs een beetje door.

zebra

zebra

29-01-2017 om 15:05

alleen in de brugklas

was er in het voorjaar een themaweek waarbij ze voor elk vak, dus ook gym, een huiswerkopdracht hadden.
Voor de vakken muziek en beeldende vorming en in de bovenbouw ckv, had hij naderhand wel af en toe een opdracht voor een cijfer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.