Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
TLC

TLC

07-05-2014 om 20:05

Huiswerk maken en leren tijdens vakantie

Mijn dochter van bijna 14 (2 havo/vwo) vindt het beláchelijk dat ze van mij tijdens de vakantie huiswerk moet maken en moet leren voor toetsen. Ik wil het liefst dat ze elke dat een half tot een heel uur hier aan besteed. Ook omdat het niet erg goed gaat en ze af dreigt te stromen naar mavo, met een havo/vwo advies van de basisschool.
Hoe is dat bij jullie? Doen jullie kinderen iets aan school tijdens de vakanties? Of ben ik echt zo belachelijk

Hadewich

Hadewich

07-05-2014 om 20:18

Neehoor,

Je bent echt niet belachelijk. Mijn oudste werkt uit zichzelf in de vakantie aan school, omdat ze volgende week een repetitie en een presentatie heeft. Met jongste gaat het ook niet zo super op school, net als jouw dochter. De eerste week van de vakantie mocht hij vakantie houden, deze week moet hij ook iedere dag aan de bak ivm repetities volgende week.
Maar als hij geen repetities zou hebben volgende week, dan had hij van mij ook niet aan school hoeven werken. Heeft jouw dochter volgende week ook toetsen?

inge

inge

07-05-2014 om 20:24

wel huiswerk

Pubers ( brugklas,VWO en 4VWO)maken in de vakantie volop huiswerk. Op een van de eerte dagen wordt er een planning gemaakt. Er wordt gekeken welke toetsen er geleerd moeten worden en naar boekverslagen e.d die gemaakt moeten worden.
Er worden ook dagen ingepland waarop ze geen huiswerk maken.
De laatste vakantie heeft zoon (6VWO) bijna elke dag volop geleerd voor zijn examen.

Ook

Dochter /brugsmurf heeft direct na de vakantie een toets aardrijkskunde en chinees. Ze heeft hier een ochtend flink aan gewerkt, en zal dat nog twee keer een ochtend doen.

Minthe

Minthe

07-05-2014 om 20:40

Hier niet

Wij zijn de hele vakantie weggeweest en ook de week voor de vakantie. Er is geen seconde aan school gedacht die drie weken. De laatste dag voor school heeft oudste (3 vwo) nog even 'n uurtje geleerd omdat hij een toets moest inhalen die hij in die week had gemist, de jongste (1 vwo) heeft helemaal niks gedaan, volgens mij.

Andere vakanties is het niet anders. Als er ergens echt een grote achterstand zou zijn, zou ik wel aandringen op wat huiswerk maken. Als we thuis zijn tenminste.

groep 8

Tot nu toe heeft aankomend puberella hier alle vakanties van het afgelopen jaar huiswerk gemaakt. Een werkstuk maken, weektaken afmaken, toetsen leren jet hoort er allemaal bij. Deze vakantie een stuk rekenen dat nog af moet en de teksten en liedjes leren vvor de musical.

Katniss

Katniss

07-05-2014 om 20:44

Nee

De proefwerkweken worden bij oudste voor de vakantie gepland, zodat de kinderen in de vakantie huiswerkvrij zijn. Voor de dag na de vakantie mogen docenten ook geen huiswerk opgeven.

Scheikunde bijles

Mijn zoon wil graag NT kiezen, maar stond eerst nog onder de zes gemiddeld voor scheikunde, dus heb ik de bijles scheikunde in de vakantie door laten gaan. Vond mijn zoon eerst onzin,vrij is vrij, maar toen ik hem uitlegde dat hij dan of geen NT kon kiezen of heeeeel erg hard zou moeten werken na de vakantie begreep hij wel dat het verstandiger is in de vakantie er ook aandacht aan te besteden.
Zeker toen bleek dat bijles helpt en hij een mooie 7.5 heeft gescoord bij de laatste toets en nu wel zes gemiddeld staat.
Verder heeft hij ook nog een vervelend leesboek voor Engels gelezen.

Mijn dochter zit vlak voor haar eindexamen, dus dit jaar zijn we niet op Meivakantie geweest, mijn dochter wilde graag naar examentraining en zelf examens oefenen.

Molleke

Molleke

07-05-2014 om 22:07

Ligt er aan

Als er toetsen staan gepland voor die week daarna dan moet ze wel aan de studie. Dat was in de kerstvakantie wel het geval. Vlak na kerst was het leren geblazen. Dit keer had ze mazzel en heeft ze 2 hele weken niks hoeven doen. Met huiswerk bemoei ik mij niet. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ze daar op school vrij streng in zijn (huiswerk niet gemaakt is nablijven) dus dat regelt ze zelf en dat gaat gelukkig allemaal goed.

Ja hoor

Mijn havo 3-dochter moet wel wat doen, want na de vakantie heeft zij drie toetsen en een presentatie. Maar het valt niet mee om haar aan het werk te krijgen met al dat uitslapen en een nieuwe boekenserie die ze maar moeilijk weg kan leggen.

Skik

Dalarna

Dalarna

07-05-2014 om 23:09

Hier

Hier heeft zoon in het derde jaar helemaal door hoe fijn het is dat hij het hele jaar hard werkt en de laatste weken kan 'freewheelen' daar waar zijn klasgenoten alles op alles moeten zetten om nog wat goede cijfers te halen. Omdat hij deze week (hij is alweer naar school) maar één toets had heeft hij ook een keer echt vakantie gehad.

Natuurlijk waren er wel een paar dingen die hij moest doen maar ik heb het amper gemerkt, als hij wel veel toetsen had gehad was hij wel gaan leren. Leren voor toetsen die hij nog niet heeft opgekregen doet hij niet maar dat komt dus ook doordat hij niets meer kan verpesten.

creabea

creabea

08-05-2014 om 09:52

in groep 5 al!

direct na de vakantie een toets engels en een boekbespreking. Vond zoon niet zo leuk...

carola

carola

08-05-2014 om 11:03

hier wel

Zoon in 3 havo had maar 1 week vakantie en had voor deze week 4 toetsen staan en een boekverslag dus heeft maar een paar dagen vrij gehad en verder helaas veel moeten leren.
Wat nog erger is,ik heb er al eerder over geschreven,dat de klas het voor elkaar heeft gekregen om 3 toetsen niet door te laten gaan deze week en dus heeft zoon voor niets geleerd.
Alleen het Franse mondeling is doorgegaan.
Het blijft een grote ergenis van mij,dat leerkrachten zich zo makkelijk laten overhalen om toetsen te verzetten,mijn zoon had zooo graag een rustig weekje gehad,hij heeft het zo nodig,maar ja niet leren was geen optie,want dan hadden de toetsen vast doorgegaan.
Dus herkenning hier,vakantie is niet echt vakantie helaas en zeker de hele week op vakantie gaan en dus niet leren is geen optie hier.

Tango

Tango

08-05-2014 om 13:10

Hier niet

Dochter heeft in de vakantie niets aan school gedaan. De dag na de vakantie was huiswerkvrij en deze week heeft ze heel veel uitval omdat een andere klas op kamp is met een aantal docenten. Lijkt bijna nog wel vakantie. Dochter staat er ook niet echt goed voor maar zou niet aan schoolwerk te krijgen zijn als ze geen huiswerk heeft staan. Een proefwerk een paar dagen tevoren inkijken vindt ze al niet nodig. Echte puber.
Zoon moest eigenlijk dyslexiebegeleidingshuiswerk doen in de vakantie maar daar is vorige week op de camping echt niets van terecht gekomen. Zelfs geen leesboek aangeraakt, alleen maar buiten gespeeld. Nu zijn we dus weer flink aan de slag gegaan. Een weekje vrij moet ook kunnen, vind ik.

Druif

Druif

08-05-2014 om 13:14

nauwelijks

Alleen dochter die examen gaat doen, is druk. Die moet van mij wat rustiger aan doen, omdat ze in de loop van de vakantie steeds witter wordt.

En de rest is vooral aan het ontspannen. Ik laat dochter van zeven vanaf vandaag wel weer haar tafeloefeningen doen, omdat ze dat echt niet goed kan. En zoon in vwo 3 moet ongeveer nu aan de slag, omdat hij na de vakantie nog een toets voor Frans moet inhalen. Dat was het.
De andere twee doen niets.

Zoon doet niets.

Heeft dezelfde houding als jou dochter. Vakantie is letterlijk niets doen. Dat afstromen eind 2e jaar is hier reeds achter de rug. Ik lees hier op OO veel over ijverige pubers, ook tijdens de vakantie, ik zou er bijna jaloers op worden. In mijn directe omgeving zie ik juist veel lanterfantende pubers die tijdens de vakantie echt niets doen voor school.
Dat "moeten" en "aan het werk zetten" werkt hier al helemaal niet.

Annet

Annet

08-05-2014 om 21:07

Ja, hier wel

Jongste zit in brugklas. Hij staat slecht voor Duits en heeft een proefwerk na de vakantie. Hij moet van mij elke dag woordjes leren. (eigen schuld, hij had het niet goed bijgehouden en daardoor erg slect gescoord)
Verder doet hij op eigen initiatief wat aan Wiskunde zodat hij de eerste twee weken na de vakantie minder huiswerk heeft.
Hij doet in de vakantie altijd wat aan opdrachten zoals boekverslag, project,etc. Dit zijn onderdelen die veel tijd vragen maar verder vrij relaxed zijn om thuis te doen. Hij heeft de tijdsdruk van dit soort dingen liever niet in de gewone weken.

Oudste heeft na 1,5 week vakantie ook wat aan school gedaan. Bij haar is dat meestal omdat ze in de schoolweken helemaal niets gedaan heeft.

Ilva

Ilva

10-05-2014 om 00:06

Nee

Oudste zit hier 2 VWO en school heeft als regel dat als een vakantie minimaal een week is, dan is er geen huiswerk die week. Sinds dit jaar zijn ook de proefwerkweken voor de vakantie dus leren hoeft ook niet. Heerlijk voor de kinderen, eindelijk echt vrij.

TLC

TLC

12-05-2014 om 09:41

Bedankt iedereen

Iedereen bedankt voor de input
Nou, de vakantie is voorbij en dochter heeft niet zo veel gedaan als ik had gewild, maar wel íets.
Vandaag heeft ze 2 toetsen en morgen nog 1, en voor ze die toets van morgen mag doen moet ze nog huiswerk ervan afmaken... daar heeft ze dan 16 dagen de tijd voor gehad maar nee....dat moet vanmiddag nog afgemaakt worden.
Ik heb haar dit draadje nog laten zien trouwens, maar als een echte puber blijft ze bij haar eigen mening dat werken voor school in de vakantie belachelijk is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.