Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
AntonH

AntonH

22-11-2013 om 22:34

Hoogbegaafd, adhd? en dyslexie, havo of vwo?

We hebben een tweeling (ik noem ze even zoon 1 en zoon 2) , 10 jaar oud, in groep 8. Door problemen op school is er in groep 3 een IQ test afgenomen, daaruit kwam hoogbegaafd en toen zijn we naar huis gestuurd met het advies extra uitdaging. Ze hebben uiteindelijk groep 6 overgeslagen. In groep 7 ging het goed. Zoon 1 doet alles op zijn sloffen en zoon 2 is een beetje anders, heeft dyslexie en ook wel concentratie problemen vindt minder aansluiting. Als hij het saai vindt is hij moeilijk aan het werk te krijgen. Zoals verwacht heeft zoon 1 Vwo advies gekregen. Zoon 2 heeft Havo advies gekregen. Ik heb gezegd dat dit heel goed is maar zoon accepteert het niet. Aan de ene kant begrijp ik het wel. Hij is degene die veel meer interesses heeft dan zoon 1. Kijkt uren naar national geografic en is veel creatiever altijd bezig met iets te ontwerpen terwijl zoon 1 de hele dag zit te gamen. Heeft een ander soort slimheid dan zoon 1. Er zijn wel Vwo scholen waar hij toegelaten zal worden ondanks zijn cito havo advies want hij is hoogbegaafd. Mijn vraag: wat is goed voor zoon 2? Hij is nu heel boos en opstandig want vindt school toch al zo saai en nu mag hij eindelijk naar de middelbare en kan hij eindelijk leuke dingen leren maar nu mag het niet omdat hij dyslexie en concentratie problemen heb. Het dyslexie hoeft niet een heel groot probleem te zijn want het is alleen de spelling, alhoewel hij ook moeite heeft met de tafels automatiseren, waar hij moeite mee heeft. Qua concentratie problemen weet ik niet goed in te schatten hoe dit zal gaan. Hij kan zo afwezig zijn en zo dromerig. Vergeet zijn spullen en is moeilijk aan het werk te krijgen behalve dan als hij het leuk vindt. Dan kan hij toch beter naar het havo gaan. Pffff ik weet het even niet meer. Wat is wijsheid???? iemand een idee wat te doen? Zit een beetje met de zorg over toch Vwo, overvragen wij hem dan niet? Aan de andere kant heeft hij een groep overgeslagen, had hij dit niet gedaan dan was er zeker Vwo uitgekomen, dus toch Vwo? Of toch Havo maar hoe zit dit dan met het stukje adhd, kunnen kinderen met concentratie problemen zich niet nog minder goed concentreren als het saai is en dus beneden hun niveau. Waar doe ik goed aan. Ik heb wel even zitten googelen en herken zoon erg in beelddenken, dit zijn toch kinderen die op een andere manier slim zijn, leren door te doen. Graag advies want ik weet niet waar ik goed aan doe
Ik vind zoon 2 ook kwetsbaarder, hij is onzeker en minder weerbaar. Wat te doen????? Ik en zijn moeder kunnen hem niet heel veel helpen met huiswerk aangezien we allebei een drukke baan.... Iemand ook zo'n kind, ik hoor graag van jullie

wizzer

wizzer

22-11-2013 om 22:55

VWO natuurlijk

Je zoon is daarvoor gemotiveerd, dan zou ik ook daarvoor gaan. Afstromen kan altijd nog. (Verder is de havo echt niet minder werk, alleen anders).

Verder vind ik dat jullie als ouders ook je verantwoordelijkheid moeten nemen. Als jullie zelf i.v.m. je baan er niet kunnen zijn voor je kinderen, dan zou ik eens nadenken over structurele externe hulp bij het huiswerk.

Karmijn

Karmijn

23-11-2013 om 00:19

Hier ook zo'n kind. Adhd, dysthyme stoornis (=somberheid, depressie) en een hoog iq, wat zeer disharmonisch was. Heel veel moeite met spelling en automatiseren.

Hij kreeg havo advies, want: 'Dat is fijn voor hem, dan hoeft hij niet op zijn tenen te lopen.' Wij waren het er niet mee eens. Hij is heel slim en denkt anders dan de rest. Hij heeft het erg nodig, dat hij 'input' krijgt. Wat moeilijk voor hem is (organiseren, omgaan met zijn emoties en automatiseren), is ook moeilijk op het VMBO. Want ook daar zal hij die dingen moeten doen.

Gelukkig liet de juf zich op grond van onze argumenten (en een cito score van 547) overhalen. Hij kreeg havo/vwo advies en zit inmiddels in 3 vwo.

Het is moeilijk voor hem. Het is moeilijk om de hele dag in de klas te zitten. Het is moeilijk om zijn aandacht te richten. Hij doet zo'n beetje alles liever dan huiswerk maken. Hij heeft ons nodig om het te helpen aan zijn huiswerk te denken en om hem op gang te helpen. Hij heeft ons nodig om zijn woordjes in te oefenen, want dat gaat eigenlijk alleen maar verbaal.

Maar het gaat wel. En hij heeft het op school naar zijn zin.

Wij weten natuurlijk niet, hoe het was gegaan als hij op de havo terecht was gekomen. De havo is een prachtige opleiding, niets mis mee. Het vmbo vind ik trouwens ook een prachtige opleiding. Maar...

Die uitdaging, die doet hem goed. Die leraren, het zijn er veel. En sommige zijn echt stom, maar anderen vindt hij echt leuk. Hij heeft het gevoel dat hij echt wat van hen leert. En dat is waardevol.

Omdat hij een kind met een stoornis heeft, verloopt zijn ontwikkeling niet gelijkmatig. Op het ene gebied lijkt hij wel twintig, op het andere gebied lijkt hij tien. Maar met onze hulp, komt hij een heel eind.

Ik zou dus gaan voor een school met een havo/vwo brugklas. En ik zou op de basisschool vragen of ze het advies misschien toch bij willen stellen.

Als je zoon niet heel veel last heeft van zijn adhd-kenmerken, zou ik dat niet verder laten onderzoeken. Als je het gevoel heeft dat hij hierdoor geremd wordt in zijn ontwikkeling, dan zou ik er wel verder onderzoek naar laten doen.

Bij (kenmerken van) adhd zijn er vier punten, die erg kunnen helpen:
Kalm blijven (niet schreeuwen, niet boos worden, niet te veel zeuren, niet aandringen)
Positief blijven (complimenten, de goede dingen zien, een toekomstvisie hebben)
Georganiseerd blijven (duidelijkheid, voorspelbaarheid, structuur, pro-actief zijn, spullen handig opruimen, helpen met organiseren van dingen, een opgeruimd huis, ruimte (fysiek en psychisch))
Volharden (als het goed gaat, ga dan door, als het niet goed gaat, verzin dan wat anders; Zorg dat je het vol kunt houden; verwacht geen wonderen en 'genezing', maar denk in kleine stapjes)

Een moeder

Een moeder

23-11-2013 om 08:59

vwo

Een slim kind dat onder z'n niveau werkt zal school saai vinden, nog minder gaan doen en mogelijk ook minder aansluiting in de klas vinden. Daar kan een kind heel onzeker van worden en zijn werkhouding kan ervan achteruit gaan.
Misschien moet dit kind qua uitdaging juist iets meer op zijn tenen lopen en trekt dat mogelijk zijn concentratie en motivatie wat recht. Je herkent zoon in bepaalde dingen en je noemt zijn concentratie, laat hem dan snel dit jaar al testen. Je hoeft de uitkomst niet met school te bespreken maar je kan met behulp van de uitkomst je zoon ondersteunen in het leren en zijn ontwikkeling een slinger geven (in zelfstandig werken, in een beter zelfbeeld).

Sawo

Sawo

23-11-2013 om 12:10

VWO

VWO biedt veel meer uitdaging. Havo is vaak nog meer huiswerk en maakwerk en is dus lang niet altijd makkelijker voor kinderen alleen korter.

Wij hebben de afspraak met zoon dat zolang hij zelf zorgt voor goede cijfers erg geen extra begeleiding nodig is bij lagere cijfers. Anders eerst kijken we of we het zelf kunnen en anders zoeken we het ergens anders.

Nadruk blijven leggen op belangen van kind zelf. Hulp van buiten is geen straf maar ondersteuning met meer structuur.

Zeker als kind wel motivatie heeft dit ondersteunen.
succes

Suze

Suze

23-11-2013 om 23:48

Sociale aspect niet onderschatten

Wat voor vriendjes heeft hij nu? Als dat ook allemaal slimme kinderen ( VWO-niveau) zijn, dan zou het zomaar kunnen dat hij zich in een Havo-klas minder op zijn plek voelt. Belangrijk dat je kind het ook leuk op school vindt met vrienden.
Dus VWO zou echt beter bij hem kunnen passen, zeker als hij het zelf wil, dus vast bereid is er extra moeite voor te doen.

En ik zou inzetten op een school met Havo en Vwo, maar hem dan wel in een VWO-klas laten plaatse,, als dat lukt.
Nb. VWO-klas zou ook wat rustiger en serieuzer kunnen zijn dan Havo, ook gunstig voor hem.

Dalarna

Dalarna

24-11-2013 om 16:28

Suze

Bepalen nu ook al de vriendjes van je kind welk niveau een kind aan kan? Zou het hoogbegaafde jongetje wat jaren en jaren met mijn vmbo-basis/kader kind kon spelen nu niet naar het VWO kunnen ofzo?

Mussie

Mussie

24-11-2013 om 18:20

Vriendjes

Ik snap de gedachtengang van Suze wel, maar als ik naar m'n eigen kind kijk (3VWO) dan had hij op de basisschool alleen vriendjes die later naar het vmbo zijn gegaan. De jongens uit zijn klas die HAVO of VWO gingen doen, daar klikte het niet mee. Overigens zijn z'n huidige vrienden wel allemaal VWO leerlingen.

Annet

Annet

24-11-2013 om 19:06

Natuurlijk kunnen kinderen door elkaar spelen

Maar wat ik wel zie bij mijn kinderen (vwo-niveau) is dat ze in de onderbouw veel meer gemengde vriendjes hadden dan in de bovenbouw.
Op een of andere manier groeien ze toch uit elkaar. En dat is echt niet omdat wij een etiketje van het niveau erop plakken.

Dalarna

Dalarna

24-11-2013 om 20:42

Dat snap ik ook

De relatie is sinds een half jaar flink gekoeld maar hiermee kun je echt niet het verschil geven tussen Havo of VWO hoor.

lisbeth

lisbeth

26-11-2013 om 09:35

goh Karmijn

volgens mij zijn die van jou en mij broer en zus.
wat herkenbaar

bloom

bloom

26-11-2013 om 10:02

concentratieproblemen?

Zijn die echt en goed onderzocht? Veel 'concentratieproblemen' spelen bij hb, en zeker bij te weinig uitdaging. En het lijkt er ook nog eens op dat je zoon op een andere manier leert dan standaard is, dat kan problemen op dat vlak ook zeker verergeren, of er erger uit laten zien.
Ik zou vooral op dat laatste inhaken, zoeken naar een school die oog heeft voor alternatieve manieren van leren, flexibel met zaken om wil/kan gaan. En zéker uitdaging kan bieden. En idd kijken naar thuissituatie, het kan zomaar zijn dat hij een portie begeleiding nodig gaat hebben. (die begeleiding zou weleens fors groter kunnen zijn op een lager niveau.)

Heks

Heks

27-11-2013 om 14:16

Antonh, lees je nog mee?

Als je kind de uitdaging van het VWO aan wil, moet je hem natuurlijk de kans geven.
Maar het VWO is echt pittig voor een kind met dyslexie, ook als hij dit kan compenseren met zijn hoogbegaafdheid. In de tweede en derde klas krijgen ze 3 moderne talen en Nederlands, dat is heel hard werken voor een dyslectisch kind. Daarnaast is waarschijnlijk ook topo een probleem en geschiedenis/biologie toetsen waar veel vreemde namen worden gevraagd. Het licht er dus ook aan de mate van dyslexie.
Ik herken het sociale aspect van hoogbegaafdheid; als de keus er is trekken slimme kinderen vaak naar elkaar toe.

AntonH

AntonH

27-11-2013 om 22:28

Daar ben ik weer....

Dank voor alle reacties. Wat het dyslexie betreft. Er zijn zo veel soorten dyslexie dat het inderdaad moeilijk in te schatten is hoe erg het is voor iemand die zoon niet goed kent. Misschien helpt het om zijn zwakke en sterke kanten te omschrijven. Zwak is hij in spelling en automatiseren. Hij is ook niet bereid om de tafels te gaan oefenen, saai.... Kip en ei verhaal komt het door de dyslexie of toch concentratie probleem of toch door het hb zijn want die automatiseren ook moeilijker doordat ze veel al op kunnen lossen door hun slimheid en het dus niet leren te automatiseren. Hij hyperfocust echt op dingen die hij boeiend vindt. Bv origami vind hij leuk dan gaat hij door tot het lukt. hoort en ziet dan niemand meer. Hij komt dan echt tot bijzondere prestaties, echt knap. Alleen heeft het vaak weinig met school te maken, helaas. Hij heeft een heel goede ruimtelijk inzicht en is heel creatief. Hij kan zich moeilijk concentreren bij saaie klussen. Gaat die uit de weg en is moeilijk aan het werk te krijgen. Bv zijn kamer opruimen, ik moet eerst echt boos worden wil hij echt op gaan ruimen. Verder kan hij niet tegen drukte, raakt in paniek op een druk feest en weet zich werkelijk geen raad met alle prikkels en geluiden, zielig . Zijn woordenschat is enorm goed. Begrijpend lezen ook (allebei een A op cito. Lezen doet hij veel en snel, hij was in groep 5 avi uit. Ik heb soms het gevoel dat hij in zijn boeken woont. Taalgevoel heeft hij wel, spreekt ook goed Engels doordat hij altijd naar national geografic kijkt . De concentratie problemen daar moeten we iets mee..... Het is wel zo dat de kans inderdaad groot is dat de concentratie problemen groter zullen zijn bij saaier werk op school. Zoon is sinds dit jaar ook opstandiger en zijn cijfers gaan omlaag. Hij is erg onzeker en gaat op school erg zijn eigen gang. Heeft wel een vriend maar speelt vaak alleen in de pauze. Hij is kwetsbaar en wordt hierdoor gepest. Dit heeft ook invloed op zijn zelfvertrouwen. Soms zegt hij dood te willen want niemand vind hem aardig. Ik vind dit zorgelijk. Het lijkt me toch dat hij meer aansluiting zal vinden op het vwo en dit de kans op pesten ook zal verkleinen. Tenminste dat hoop ik...... We gaan hulp zoeken voor zoon. Kijken in welke mate de concentratie problemen en prikkelgevoelig zijn invloed hebben op zijn welzijn. Verder opnieuw een iq test want ze willen een recente iq test zien. ik ben anders bang dat het helemaal fout gaat als we een verkeerde keuze maken. Havo/vwo brugklas is een goed idee. Nu nog een school vinden die en rekening houdt met dyslexie, concentratie problemen, het zal niet makkelijk zijn.... Vandaag hoorde ik weer hoe zoon gepest is op school en hoe slecht hij in zijn vel zit. De tranen zitten erg hoog momenteel. Ik weet als ouder even niet waar te beginnen om hem te helpen. Voel me machteloos. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Annet

Annet

28-11-2013 om 08:02

Ik zou een vwo+ zoeken

Ik denk dat hij het beste past in een klas met leerlingen die graag en makkelijk leren (op inzicht). In zo'n klas wordt de meeste uitdaging geboden en vinden eenlingen zoals jouw zoon makkelijker aansluiting.
Ja, het automatiseren zal lastig worden. Dat betekent veel begeleiding bij woordjes leren en zo. Mijn zoon is dit jaar gestart in de brugklas. Hij sprak al goed Engels maar het schrijven viel erg tegen. Dat moest hij echt nog leren. Dit zal op een Havo niet anders zijn.
Behalve een gymnasium (lastiger met dyslectie, maar ze lopen er echt wel rond) zijn er ook scholen die een VWO+ aanbieden. Bij mijn zoon bieden ze twee extra vakken: filosofie en ict. Op andere scholen is dat weer anders.

Een moeder

Een moeder

28-11-2013 om 08:59

Concentratie eerst

Die IQ test heeft pas nut als het gebrek aan concentratie duidelijk is. Hier ook een kind (adhd, ritalin) met een concentratiestoornis en daar zijn we mee aan de slag (gegaan). Ik herken veel van wat je schrijft in mijn kind.

Heks

Heks

29-11-2013 om 13:02

VWO+, hoeveel handicaps wil je een kind aandoen?

Voor mijn zoon HB en dyslectisch hebben we een technasium gekozen. Hij zit nu in de tweede en we hebben spijt als haren op ons hoofd.
Een VWO is alleen al hartstikke pittig voor een dyslectisch kind. Een hoog IQ biedt wel wat compensatie voor de dyslexie, maar het blijft heel hard werken.
Mijn zoon heeft geen verdere etiketjes, maar het is voor hem heel moeilijk (zo niet onmogelijk) om tijdens de lange lesdagen zijn concentratie te bewaren. Hij komt steeds in moeilijkheden vanwege wild en impulsief gedrag. Thuis herken ik dat helemaal niet, want daar is hij een heel rustig en bedachtzaam kind. En dan loop je op school tegen een muur op, want van de VWO-plus kinderen wordt wel wat extra's verwacht, aldus school. Concreet houdt dat in, braaf hard leren en anders mis je de juiste houding om op het VWO plus te "mogen" blijven. Ook hulp bij de dyslexie dient op dien manier "verdiend" te worden, want met een in de ogen van leerkrachten slechte werkhouding gaan zij "natuurlijk" geen extra tijd en energie in een kind steken.
Als ik het verhaal van Anton lees, zal dit gewenste gedrag voor zijn zoon ook een behoorlijke opgave worden; dus hoeveel handicaps wil je een kind aandoen? Als ik opnieuw zou kiezen (en dat ga ik waarschijnlijk binnenkort doen) dan kies ik voor een school waar een stevige structuur heerst en een "gewoon" VWO of HAVO.

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 13:16

Heks

Weer even voor de duidelijkheid: technasium hoeft helemaal geen VWOplus te zijn, zelfs geen VWO, je hebt ook technasia op havoniveau en daar is het gewoon een vervangend vak, niets geen plus.

Heks

Heks

29-11-2013 om 15:15

@ Dalarna

ja schat dat weet ik
maar toch bedankt voor de aanvulling

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 15:22

Heks

Het was ook niet voor jou maar in zijn algemeenheid bedoeld... ik erger me aan het allover verkeerde beeld van het technasium (als men er uberhaupt al een beeld bij heeft) maar dat is voor een ander draadje....

Heks

Heks

30-11-2013 om 21:42

Een gewone VWO brugklas zonder poespas

Bij mij in de stad (toch goed voor 6 scholengemeenschappen en een gym) zijn er geen mogelijkheden voor het begaafde niet-talige kind. Het Technasium zou een optie moeten zijn, met compacten en extra tijd voor projecten. Maar nu hebben ze bedacht om het als "echt VWO plus" in de markt te zetten en er Latijn bij te doen. Mijn dyslectische zoon staat nu een 3 voor Latijn en loopt vast met de vele talen. En dan vragen ze zich af waarom het techniek onderwijs in Nederland zo slecht van de grond komt.....je komt pas bij een echte techniek opleiding als je je door jaren talen-ellende hebt heen gewerkt. Daarbij is het Technasium sterk op zelfwerkzaamheid en samenwerking gericht, ook geen zaken waar mijn zoon in uitblinkt.
Om terug te komen bij de topic starter (Anton, ben je daar nog?): laat je zoon naar het VWO gaan op een ouderwetse schoolse school met veel structuur en zonder franje en blabla; naar de HAVO kan hij altijd nog. Als je keus hebt; geen HAVO-VWO brugklas, maar meteen naar het VWO. Mijn zoon past zich aan aan het niveau; als het niveau HAVO is en je met mooie cijfers naar het VWO mag, dan wordt het HAVO (in een MAVO/HAVO brugklas zou het MAVO worden, ongeacht hoe slim hij is)

Suze

Suze

01-12-2013 om 14:21

Dalarna

Nee, ik denk niet dat het niveau van de vriendjes het schoolniveau van een kind moet bepalen. Dat zeg ik ook niet.

Ik denk wel dat in geval van twijfel (dus zoals hier tussen Havo en VWO) het n.m.m. goed evt. rekening te houden met sociale aspecten. Zeker waar, zoals gezegd, kinderen keuze hebben en bijv. alleen maar VWO vriendjes hebben kan dat toch wat zeggen. Dan is jouw kind (qua type) wellicht meer VWO dan Havo.

Dit sociale aspect is pas op mijn netvlies gekomen toen een vriendin het meemaakte dat haar zoon die altijd een van de besten in de klas was zijn NIO "verpestte" en daardoor op de school van zijn keuze niet naar de Atheneum of Gymnasiumklas mocht, maar naar de Havo/VWO-klas moest. Daar zitten op een school die ook pure VWO-klassen heeft vaak vnl. Havo-kinderen. Die jongen had daar helemaal geen aansluiting bij zijn klasgenoten! Echt niet leuk. Gelukkig presteerde hij buitengewoon goed en mocht daardoor al na het 1e jaar door naar het VWO, waar hij vervolgens heel veel leuke vrienden kreeg. Maar het is voor mij een extra reden om voor ons kind dat naar onze mening een echt VWO kind is en ook alleen bevriend is met "VWO-kinderen", ook in geval van niet overtuigende VWO-scores en een middelbare school die aan bepaalde resultaten negatieve consequenties kan verbinden, te proberen het kind op het VWO te krijgen (de tijd zal leren of dat lukt). Die scores zeggen nl. niet alles.

talen in vwo-onderwijs

Ik heb me ook wel eens verbaasd over het gewicht van talen in het vo. Als je vwo+ wilt, zit er gauw standaard een klassieke taal erbij, waarom niet een exact vak? Ik ken wat kinderen in mijn omgeving op het vwo die heel slim zijn, maar niet zo best in talen. De meest extreme is een meisje dat HB is, tienen voor wis- schei- en natuurkunde staat maar tweeën en drieën voor Frans en Duits. Grote kans dat ze niet overgaat met zulke cijfers.... Technasium was mooi voor haar geweest, ware het niet dat hier in de omgeving daar standaard de klassieke talen in het pakket zitten dus die keuze viel dan toch af).

Beetje ot: Het valt me wel op dat kinderen tegenwoordig vaak slecht zijn in taal. In mijn omgeving kinderen van verscheidene basisscholen die slecht zijn in spelling (bij ons op school is het heel slecht, maar elders blijkbaar ook). Maar dus ook op het vo: veel buurtkinderen en familieleden die slecht met de talen overweg kunnen. Ook zoveel dyslectici, dat ik mij afvraag of er niet wat aan het (basis)onderwijs mankeert.

Maartje

Maartje

02-12-2013 om 10:17

herkenning en ons verhaal;

Onze zoon zit inmiddels in de brugklas. Ik herken veel in het verhaal van AntonH: moeilijk concentreren, problemen met spellen en automatiseren. Is (nog) niet officieel gediagnostiseerd met ADD of dyslexie. Ik zou onze zoon niet hoogbegaafd durven noemen, maar hij is ook beslist niet op zijn achterhoofd gevallen. Kreeg van de basisschool een Havo-VWO advies. Diep teleurgesteld, want hij wilde naar het twee-talig VWO, en daar moet je echt een VWO-advies voor hebben. Hij is uiteindelijk, met een goede Cito toets op vol VWO-niveau, toegelaten op het tweetalig VWO (alle leervakken behalve Nederlands en Frans, in het Engels). Hij werkt hard,haalt goede cijfers, gemiddeld boven 7,5. Dat moet ook, want om op het tweetalig VWO te mogen blijven moet hij gemiddeld ruim boven de 7 halen. (In de 2e vervalt deze eis van boven de 7 gemiddeld) Hij heeft huiswerkbegeleiding om dat hoge gemiddelde vast te houden. Hij zit op een school waar een leercultuur heerst: hoge cijfers zijn vanzelfsprekend en fijn, want dat geeft compensatie voor de lagere cijfers. Goede cijfers zijn niet nerdy in ieder geval. Zessen horen erbij, maar zijn wel jammer, want dat haalt je gemiddelde naar beneden. Het is een school met alleen Havo en VWO, die niet heel groot is, ongeveer 700 leerlingen. Dat is wellciht ook iets om aandacht aan te geven bij de schoolkeuze. Onze zoon heeft het erg naar zijn zin op school, zei hij dit week-end nog, en hij is blij dat het huiswerk maken steeds beter gaat.
Concentratieproblemen, slecht spellen en automatiseren en naar het VWO kan dus wel, maar ik ken jullie zoon natuurlijk niet en het éne kind is het andere niet. Veel sterkte en succes met de beslissing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.