Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

06-02-2014 om 13:55

homoseksualiteit op school

Zijn er hier ouders wiens homoseksuele kinderen op de middelbare school al uit de kast waren of al kwamen? Hoe wordt/werd dat geaccepteerd?
Zijn er ouders of leraren die ervaring hebben met leerlingen die uitkomen voor hun geaardheid en hoe wordt dat geaccepteerd?
Zijn er leraren of anderen die ervaring hebben met een project op school om het anders zijn, waaronder homo-zijn een beter geaccepteerd issue te maken? Lukt dat?

Karmijn

Karmijn

06-02-2014 om 14:27

Paarse Vrijdag

Op de school (ong. 1400 ll) van mijn zoon wordt altijd uitbundig Paarse Vrijdag gevierd. De organisatoren (leraren en leerlingen) doen dat vanuit een gsa (gay straight alliance)

Ik vond dit: http://www.gaystraightalliance.nl/ul/cms/fck-uploaded/GSAdocentenhandleiding.pdf

Er zijn op de school geloof ik wel wat kinderen die uit de kast zijn gekomen tijdens hun schoolopleiding. Maar ik vind vooral de boodschap zo belangrijk. Al die paarse kleren op purple friday zeggen toch: als je homo bent, vind ik het in ieder geval helemaal geen probleem. Er zijn een paar leraren die hier erg de kar in trekken. Vooral een jonge, enthousiaste leraar, die iedereen aardig vindt. Dat is denk ik heel belangrijk, dat er karrentrekkers zijn in het docenten team. Dan kan er een traditie ontstaan.

Maar ook op deze school zitten homofobe kinderen en wordt er over gepest en worden er walgelijke rotopmerkingen over gemaakt. Hoe triest dat ook is.

Erg situatie-afhankelijk

Ik heb (vooralsnog, voor zover ik weet) geen homoseksuele kinderen, maar mijn dochters hebben op hun twee vo-scholen wel schoolgenoten die uit de kast gekomen zijn. Mijn ene dochter zat op een hele gewone school (havo/vwo), onderdeel van een grote christelijk scholengemeenschap. In elk geval één van haar klasgenoten was uit de kast. Eén van haar docenten was openlijk homoseksueel, zag er übergay uit (rose lakschoenen, rose gebloemde stropdas op een rose overhemd) en in beide gevallen was het geen issue, volkomen geaccepteerd dus. Ik geloof niet dat er specifiek lesonderdelen of projecten over homo-emancipatie en -acceptatie zijn geweest, maar het is sowieso een school met een prettige sociale omgang.

Andere dochter zit op een theaterschool. Van de weinige jongens zeker de helft homo. Sommigen kwamen al in de brugklas uit de kast. Er zijn ook homoseksuele docenten, dat komt wel eens ter sprake als het eens over zijn thuissituatie gaat, dat hij dan geen vrouw maar een man heeft. Op een theaterschool verwacht ik, heel clichématig ook eigenlijk niet anders. Paarse Vrijdag is vaste prik, maar eigenlijk is homoseksualiteit vanzelfsprekend geaccepteerd dat het niet eens zo'n enorme happening is.

Gek eigenlijk dat ik wel van homojongens weet op de scholen van mijn dochters, maar niet van homomeisjes. Het lijkt wel alsof het bij jongens heftiger is, meer weerstand oproept, en dat meisjes altijd een beetje in de luwte homo kunnen zijn. Vandaag las ik dat van de 2600 Olympische sporters 7 openlijk homo zijn. Allemaal dames. Alsof lesbisch zijn als 'homo-light' beschouwd wordt. Kan nog net. Da's vast omdat mannen het over het algemeen voor het zeggen hebben in deze wereld. Die mannen vinden een film met vrijende vrouwen misschien nog wel opwindend, maar aan vrijende mannen willen ze meestal niet denken.

Het zal best uitmaken op wat voor soort school je zoon zit, hoe de medeleerlingen in zijn algemeenheid tegen homoseksualiteit aankijken, of er meer openlijke homo's zijn, of je op de Biblebelt woont of in Amsterdam.

skik

Pipo

Pipo

07-02-2014 om 23:11

Homofobie

Leuke vraag, Skik, waarom het voor mannen 'erger' lijkt om homo te zijn dan voor vrouwen. Misschien is het bedreigender? Ik moest in elk geval aan deze definitie van homofobie denken: Homophobia is the fear that another man will treat you like you treat women.

Jaina

Jaina

07-02-2014 om 23:42

Niet veel

Ik ken echt nauwelijks jongens die op de middelbare school er al voor uit komen dat ze homo zijn. Wel een paar meisjes. Dat is inderdaad meer geaccepteerd. Die kregen ook wel eens stomme ondoordachte opmerkingen van jongens maar ze werden nooit echt bedreigt en in elkaar geslagen. Ik wel een homo jongen die op de middelbare school echt enorm is gepest en bedreigt. Echt enorm treurig. Op de meeste middelbare school is het niet echt geaccepteerd heb ik het idee.

Dat mannen lesbische vrouwen vele malen minder erg vinden dan homoseksuele mannen heb ik ook al vaak opgemerkt. Ik ken meerdere mannen die homoseksuele mannen verschrikkelijk vinden maar bij lesbische vrouwen iets hebben van ach nou ja. Ik heb wel eens een gesprek gehad met een vriend die zei dat lesbische vrouwen niet vies zijn maar homoseksuele mannen wel want vrouwen kunnen onderling geen seks hebben. Ik vond dat een vrij vreemde redenatie maar voor hem is seks alleen seks blijkbaar als er een penis aan te pas komt.

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 09:25

niveau bepaalt

Hoe meer VWO hoe makkelijker je er voor uit kan komen, hoe meer vmbo, of nog lager, hoe moeilijker. Ik denk niet dat ik mijn zoon op het vmbo zou adviseren om er voor uit te komen tenzij hij weet dat andere homo's op zijn school uit de kast zijn gekomen.

En inderdaad mijn nichtje zit ook op een soort kunstzinnige school in Amsterdam, daar is het bijna normaal dat er homo's uit de kast komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.