Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

21-01-2018 om 21:03

Hoeveel proefwerken en SO's in VWO brugklas

Even spiegelen: hoeveel SO's en proefwerken krijgen jullie kinderen in de brugklas VWO? Mijn dochter komt om in toetsen: iedere week wel 5 toetsen, in verschillende combinaties: 3 PW's, 2 SO' en allerlei varianten daarop.

Het gewone huiswerk van alle andere vakken is dan dus nog niet meegerekend.

Ik vind het echt heel pittig voor haar. Alle dagen gaan aan uren huiswerk maken, de weekenden idem dito. Haar cijfers zijn mooi, maar ik vraag me af of deze school nou extreem toetsgedreven is of dat dit normaal is?


vlinder72

vlinder72

21-01-2018 om 21:11

Zoon op het gymnasium

Bij hem zijn er standaard 3 proefwerken per week. Die worden ingeroosterd. S.o.'s mogen er nog tussendoor gepland worden. Bij dochter is een vwo brugklas op een andere school is het totale willekeur. De ene keer wel vijf dan weer twee weken niks. Dan weer drie werkstukken en twee filmpjes etc.

Ze kunnen het allebei prima aan. Bij mijn zoon in een mavo/havo brugklas ging het juist helemaal mis met die chaotische manier van toetsen. Hij kon vijf toetsen nauwelijks aan. Nu in 4 havo vindt hij toetsweken nog steeds een drama. Alles door elkaar leren blijft hij moeilijk vinden. Net als plannen en van te voren beginnen.

Interessant.

Laatst bij ons op school onderzoek gedaan naar de ‘toetsdruk’ . Kinderen en ouders klaagden over teveel toetsen. Beetje onde4oek leverde ook best ruige getallen op. Brugklas weet ik niet, maar bv vwo 3 zat op iets van 130 cijfers per jaar (/inclusief werkstukjws, tekeningen, gym dingen etc). Nu heeft vwo 3 wel een stuk of 15 vakken...en 8 cijfers per vak per jaar klinkt al een stuk redelijker ( 2 a 3 cijfers per vak per trimester is toch niet zo gek?)

De talen maakten t echter wel wat bont met lange rijen woordjes so’s, dus die hebben dit jaar als experiment de toetsdruk een stukje teruggeschroefd. En wat blijkt? Leerlingen ( en ouders) klagen dat ze de kleine woordjes-so-thee missen. Daar kon je je cijfer zo leuk mee ophalen, en het dwong je ook je huiswerk ( woordjes leren en zo) een beetje bij te houden. ‘Formatieve toetsen’ ( diagnostisch, zonder cijfer, gewoon om te zien hoe je er voor staat) helpen bar weinig. Veel te vrijblijvend klaarblijkelijk. De cijfers voor die vakken zijn significant lager dan vorig jaar.

Tja. De kinderen klagen over de vele toetsen, maar zijn inmiddels verleerd om te werken als er geen cijfer tegenover staat. . Interessant.

Ingrid

Veel

Oudste had er elke week zes in de eerste van het gym, jongste heeft er nu minder, meestal vier of vijf. Ik vond het bij mijn oudste ook wat veel, maar wat IngridT zegt klopt: die kleine so's zijn handig voor het leren bijhouden van je huiswerk en voor het ophalen van je cijfer. Hij besteedde dagelijks ongeveer drie kwartier tot een uur aan zijn huiswerk. Mijn jongste nog veel minder, tien tot twintig minuten en dat niet eens elke dag.

Als alle vrije tijd opgaat aan huiswerk maken dan zou ik toch even kijken wat er mis gaat, want dat is niet vol te houden voor een twaalfjarige. Het hoeft niet allemaal perfect he, het is maar huiswerk.

Triva

Triva

21-01-2018 om 21:31

donderkopje

Tel eens het aantal cijfers wat ze tot nu toe gehad hebben per vak. Misschien zie je dan rare uitschieters want met de info van 5 per week kunnen we niet zo veel. Misschien zijn de talen de uitschieters, zie Ingridt, dan kijk je daar naar, niet naar deze brugklas op zich.

Mia9

Mia9

21-01-2018 om 21:35

Zoals bij vlinder

Bij dochter op (3)gym idd pw volgens een rooster waar niet van afgeweken wordt, vaak nog wat so'tjes erbij. Toevallig deze week ook nog 3 groepsopdrachten, dus druk weekje, maar op dat vlak kan het ook een tijd stil zijn. Maar de pw-en en so's lopen eigenlijk altijd door met dit tempo.

@Emma

@Emma

22-01-2018 om 08:43

vmboT

Verschilt niet veel van wat mijn dochter kreeg in de 1e vmboT. Ik krijg toch steeds meer een raar gevoel bij die school Ze moesten alles maar kunnen want ze zaten tenslotte in een "theoretiche leerweg".

braam

braam

22-01-2018 om 08:51

hier niet

Hier weinig toetsen, maar dat heeft ook nadelen. Wat Ingridt ook noemt: nooit een relatief simpel SO om met wat inzet je cijfer op te kunnen halen. Alle toetsen tellen vind ik heel zwaar mee, wat maakt dat er weinig ruimte is om fouten te maken, en om zelf te ontdekken wat werkt. Een dikke onvoldoende haal je dan niet zomaar meer op. Wat nog vervelender is omdat eerste klassen hier ook vrij streng zijn met overgang, je mag geen onvoldoendes staan op kernvakken bijvoorbeeld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-01-2018 om 08:56

Verschilt per vak

Mijn dochter krijgt voor sommige vakken elke week wel een toets. Ik vind dat juist een groot voordeel. Voor een toets is ze nog wel enigszins gemotiveerd om te leren. Leerwerk zonder toets doet ze niet, waardoor ze voor een proefwerk voor een vak zonder so's vaak in een keer een hele berg moet leren. Haalt ze dan een laag cijfer, dan telt dat ook nog eens extra zwaar omdat er maar zo weinig cijfers zijn.
Gemiddeld heeft ze ca 3 toetsen per week, waarvan dus meestal een SO Frans en biologie.

kaplablokje

kaplablokje

22-01-2018 om 09:02

Hier

brugklas gymnasium per vak vier keer per jaar een proefwerk en daarnaast een of twee SO's per vak per periode.

Mijntje

Mijntje

22-01-2018 om 09:48

hier

ook veel vind ik. Soms een week met maar 1 toets per week (zoals nu), maar dat is stilte voor de storm. Vaker 3 toetsen, naast het gewone huiswerk, wat ook veel maak- en leerwerk is.
Na drie weken in de brugklas kreeg hij al 4 toetsen in 1 week (so's en toetsen), dat was wel even schrikken. Een paar keer per jaar is er ook nog een toetsweek. Dat was wel even wennen, daar had mijn zoon eerder aan moeten beginnen eigenlijk, wat lastig is naast het gewone huiswerk en de gewone toetsen.

mijk

mijk

22-01-2018 om 15:50

veel te weinig

misschien 5 per jaar per vak. Weinig so's dus spannend als je uit de bocht vliegt en moeilijk om te blijven leren als het nooit getoetst wordt...

Mijk

Sanne

Sanne

24-01-2018 om 00:09

Weinig

Bij ons ook weinig, net als bij Kaplablokje. Maar vergis je niet inderdaad: na drie maanden één toets is drie maanden terug leren, dus heel veel stof en dan in één week zeven erop of eronder toetsen. Dit vraagt heel veel planning en discipline.

Als je kind veel uren maakt thuis hangt dat denk ik niet met veel toetsen samen. Je moet de stof uiteindelijk toch helemaal leren, of het in veel kleine of in een paar grote porties is.

Wordt er effiecient geleerd? Of teveel of op een niet handige manier of afgeleid of iets anders? Let ze op in de klas? Maakt ze goede aantekeningen? Wat zegt de mentor erover? Kijk je mee als ze leert en kijk je wel eens samen toetsen na?

Freya

Freya

24-01-2018 om 10:21

Domme vraag misschien?

... maar wat is het verschil tussen een so en een proefwerk? Hier bij ons (Vlaanderen) heet het gewoon allemaal toetsen. En ze hebben voor de hoofdvakken (vakken van 4u per week) een vijftal cijfers per kwartaal en voor 'kleinere' vakken (zoals geschiedenis en aardrijkskunde) vaak maar 1 of 2 cijfers. Talen moet je geregeld toetsen, want woordenlijsten bijhouden doen tieners nu eenmaal niet uit zichzelf

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2018 om 10:42

Freya

Een SO (schriftelijke overhoring) is eigenlijk een klein proefwerk. Hier hebben ze er meestal ca 20 min de tijd voor. Het cijfer telt niet zwaar mee.
Een proefwerk/repetitie gaat over meer stof en vraagt dus meer voorbereiding. Een repetitie duurt hier een heel lesuur (50min) en telt zwaarder mee dan een SO.

Belgje

Belgje

24-01-2018 om 11:10

Vertaling voor Freya

De Vlaamse scholen van mijn kinderen gebruiken ook de benamingen SO en proefwerk.
In Nederland krijg je meestal/altijd een cijfer op 10 punten, waarbij de proefwerken bijvoorbeeld 4x of 5x zwaarder tellen.
Even vertaald in Vlaamse termen: een SO telt meestal voor 3-8 punten, een proefwerk voor 30 of 40 punten.

Triva

Triva

24-01-2018 om 12:05

een so

is vaak een deel van een proefwerk. Dus soms krijg je eerst 2 so's en dan 1 proefwerk over dezelfde stof. Je hebt ook mo's: mondelingen overhoringen maar dat wordt niet vaak meer gebruikt.

best veel deze week

Deze week heeft onze dochter 4 so's en 2 pw's.
Daarnaast voor 14 vakken huiswerk.
Vorige week had ze maar 1 so.
Door het jaar heen heeft ze 3 proefwerkweken.
Ze zit in de brugklas van een categoriaal Gymnasium.
Vaak schiet dan het sporten er bij in als ze het druk heeft.
Ze is het afgelopen weekend ziek geweest.
Dan is het wel veel als ze niet helemaal fit zijn.

Hoe vaak telt een cijfer bij jullie mee?
Hier varieert het van 0.5 tot 3.0 keer.

lieverdje

lieverdje

30-01-2018 om 15:22

hmmm

3 proefwerken in de week hier is wel normaal voor mijn zoon in 1vwo, maar hij heeft ook wel eens een week geen enkele toets.
Ik kijk net naar zijn rapport (net gehad) en zie dat hij bij elkaar opgeteld gemiddeld 2 toetsen per week heeft gehad (gym, beeldende vorming en techniek niet meegerekend, daar zit doorgaans geen huiswerk bij). Niet Nu maakt hij niet zoveel huiswerk, zelden meer dan een uur per dag. Het zou wel wat meer mogen gezien zijn rapportcijfers (gemiddeld een 7, met als hoogste cijfers een 8 maar ook een 5 en een heel krappe 6).

5 proefwerken lijkt me wel veel in 1 week! Als het daarna maar weer een poosje rustig is met toetsen...

Heeeel veel

Bij mijn zoon is en blijft het veel. Vorig jaar in brugklas havo/vwo élke week toetsen, ongeveer 4-5 per week. Wel variërend van SO/PW, maar leerwerk = leerwerk. Als er maar 2-3 toetsen waren was het een "rustige week"' maar dan was er vaak wel nog een werkstuk/opdracht/presentatie erbij.

Ik vond en vind het nog steeds achterlijk veel. Er is zelden tijd voor ontspanning, weekends is altijd leren en vooruit werken. Het maakwerk is wel te doen, maar de hoeveelheid toetsen......ik vind het serieus soms ook gewoon zielig. Zoon moet hard werken voor de havo (en ik hoop dat ie het redt, spant erom) maar heeft ook weleens behoefte aan gewoon een weekendje niksen. Vrijdagmiddag huiswerk maken en klaar. Maar dat is het dus nooit.
In vergelijking met andere havo-scholen geeft deze school heel veel toetsen op. Tja...overstappen wil ie niet, dus dan maar doorbikkelen. Of eventueel afstromen als het echt niet wil lukken. Dan komt het via een omweg wel.

Ik heb wel ondervonden dat de verschillen op de scholen onderling groot zijn. Qua hoeveelheid leerwerk en toetsen, maar ook met proefwerkweken. Hier 4x per jaar, sommige scholen 3 en andere helemaal niet.
Ook mogen ze hier noooooit herkansen, terwijl ik van een andere school lees dat na elke proefwerkweek herkansingen mogen zijn. Dát alleen al maakt een groot verschil.
Zoon heeft helaas net een mindere goed proefwerkweek (door omstandigheden) achter de rug: zou hij 1-2 vakken mogen herkansen dan zou het de wereld van verschil maken. Helaas doen ze dat dus niet.
Eerlijk gezegd voelt het voor mij wel een beetje oneerlijk door die verschillen: uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde examen maar de weg ernaar toe is op de ene school beduidend makkelijker dan de andere.
Voor de jongste ga ik dergelijke zaken tzt bij de schoolkeuze dus echt wel beter navragen.

Angela67

Angela67

30-01-2018 om 16:31

toetsen/mamaonbekend

hoe efficiënt werkt hij zelf in de klas dan? want zoveel toetsen betekent volgens mij dat alles wat uitgelegd wordt/wat je aan huiswerk maakt, vrij snel getoetst wordt (daar zit dus niet bijvoorbeeld 5 of 6 weken tussen).
Dat betekent dat je het soms op 'korte termijn'geheugen kunt redden.
Je krijgt iets van grammatica Frans uitgelegd in les 1, in les 2/3 maak je daar huiswerk over en wordt het nagekeken/kijk je na en dan komt er alweer een toets Frans. Dan hoef je soms toch ook niet veel meer te leren dan datgene wat je twee of drie weken ervoor hebt gemaakt?
Maar ik snap wel dat als elk vak dat doet, dat het dan wel veel dingen zijn (maar niet allemaal heel omvangrijk). Ik zou inzetten op heel goed opletten op school en huiswerk direct nakijken zodat je zeker weet dat je het meteen goed doet. Misschien dat hij daarmee het gevoel heeft dat hij minder tijd aan leren hoeft te besteden?
gr Angela

verschil per school

Als ik dit zo lees is er best veel verschil tussen de scholen.
Mogen herkansen, 3 of 4 proefwerkweken, verschil in hoeveel so's en pw's.

Ik had nooit verwacht dat onze dochter zo veel tijd kwijt zou zijn aan huiswerk en gezamelijke opdrachten.
Nu is ze wel redelijk perfectionistisch en wil ze graag alles goed doen.
De school vertelde bij de info avond dat 2 uur huiswerk normaal zou zijn, maar vaak kost het onze dochter veel meer tijd.
Vandaag kwam ze thuis met gelukkig een voldoende maar echt veel hadden een onvoldoende.
De toetsen zijn echt pittig en moeilijk om een hoog cijfer te halen.
Het verschilt blijkbaar per kind ook heel veel hoeveel tijd ze aan het leren besteden.

@mamaonbekend
Inderdaad slim om voor jullie jongste dit beter te bekijken w.b.t. de schoolkeuze.

Nou

Natúurlijk heb ik destijds bij oudste ook naar de huiswerkbelasting gevraagd. Ca 1,5-2 uur werd er toen gezegd. Ja mehoela, maakwerk ja. Dat kost elke dag al minstens een uur, soms al 1,5. Zeker als er veel opdrachten voor wiskunde bij zitten en er in de les niet/nauwelijks al aan gewerkt is. Maar dan moet je daarna nog beginnen met je leerwerk! En meerdere vakken geven dan SO's in een week inderdaad. Dus in zijn totaliteit is het dan alsnog gewoon veel. En vooral: het houdt gevoelsmatig maar niet op. Als je weet dat je een week keihard moet knallen en flink leren en dan weer 2-3 weken nagenoeg alleen maar maakwerk of een enkele opdracht hebt, maakt dat veel uit. Vind ik.
Dus tip: vraag heel gericht naar de hoeveelheid toetsen per week, herkansingsmogelijkheden, hoeveelheid extra opdrachten etc.
@Angela: helaas heeft mijn zoon ook concentratieproblemen en een slecht korte-termijn-geheugen (door een medische aandoening). Dus hij moet echt alles van vooraf aan weer leren. Herhalen, herhalen, herhalen zeggen we tegen em. Maar ja, ook nog es een dwarse pubert die het allemaal beter weet maakt het er niet makkelijker op. Maar we doen ons best.

Amelie

Amelie

30-01-2018 om 22:15

Veel proefwerken en so’s juist fijn

Mij lijkt het juist fijn om veel so’s te krijgen. Op die manier beheers je de stof goed voor een proefwerk. Hier geen of nauwelijks so’s. Ik merk aan mijn dochter dat ze zolang er geen proefwerk aanbkomt geen reden ziet om iets te gaan leren. Als het proefwerk dan eindelijk is dan moet ze zo veel leren (terwijl ze altijd op het laatste moment begint) dat een goed cijfer halen soms lastig is. En omdat er maar weinig so’s en proefwerken zijn is het ook lastig een slecht cijfer weer op te halen.

Nadeel

Dat is inderdaad een nadeel van minder toetsen hebben.
Er zijn altijd plussen en minnen maar het kan ook gewoon té zijn.
Had ik dit vantevoren geweten, dan weet ik eerlijk gezegd niet of ik voor deze school gekozen had. Al heeft zoon uiteindelijk zélf de keuze gemaakt en hebben wij hem daarin redelijk vrij gelaten. HIJ moet het immers doen, niet wij. Maar switchen van school wil hij ook niet, dus we maken er maar het beste van. En hopen dat hij het redt.

Veel

Als het huiswerk zoveel is dat het in de brugklas al niet te doen is in 2 uur per dag, dan denk ik dat je moet kijken naar de manier van huiswerk maken, wat doet je zoon in de les, etc. En als daar niets mis mee is, dan moet je je afvragen of het niveau wel bij hem past. Twee uur per dag vind ik heel erg lang na een schooldag. Meer dan dat lijkt me voor kinderen van die leeftijd niet te doen en ook niet gezond.

De kinderen bij mijn oudste zoon in zijn klas die zo lang aan hun huiswerk zaten zijn allemaal afgestroomd. Sommige pas na drie jaar struggle. Dat is niet wat je wilt voor een puber, die ook zoveel te ontdekken heeft buiten school (sport, vrienden, gamen, etc).

Zelf ben ik ook wel een voorstander van veel kleine toetsen in de brugklas. Ze leren dan toch alvast een beetje huiswerkdiscipline en de toetsen zijn klein. Al klopt het wel dat de druk dan nooit weg is, voor de kinderen die last hebben van toetsdruk.

Bo

Bo

31-01-2018 om 14:22

valt mee

Ik vind het huiswerk bij onze zoon (1VWO) reuze meevallen. Hij ziet dat zelf heel anders. Deze week heeft hij dan wel 4 proefwerken, maar de afgelopen 2 weken geen een. Hij kon dus mooi vooruit leren.

Hij klaagt zelf over het vele huiswerk maar ik zie dat anders. Ik zou het normaal vinden als hij elke dag 1 uur aan zijn huiswerk besteedt, dus 7 uur per week. Dat redt hij vaak geeneens. Nou moet ik ook zeggen dat zijn cijfers niet al te best zijn en dat wijt ik ook aan zijn gebrekkige inzet. Hij is liever lui dan moe helaas.

Het meeste maakwerk doet hij op school al tijdens de domein uren, het leerwerk is echt voor thuis.

Sanne

Sanne

01-02-2018 om 00:43

hier

Gemiddeld vijf uur per week kwijt aan al het huiswerk, maken en leren, en een 7 als laagste gemiddelde cijfer, meeste hoger. Maar ze leert en werk wel heel geconcentreerd, plant goed, maakt nette aantekeningen, vraagt in de klas wat ze niet snapt, verdeelt leerwerk in tien minuten stukjes, doet veel op de computer, laat zich overhoren. Als ze een 6 haalt waar ze een 8 verwachtte gaat ze met de docent praten en we kijken ook samen de toetsen na. Wat is er gevraagd? Moet je veel details leren of juist het toe kunnen passen? Wat wordt er verwacht?

Als het zoveel tijd kost, kijk je dan wel eens mee hoe ze het aanpakken? Als ze dat willen tenminste? Ik probeer nog zoveel mogelijk te helpen met het leren leren nu ze nog wat van mij aanneemt. Dat zal over een jaar of twee ook wel anders zijn...

Toets

Krijgen jullie kinderen de toetsen altijd mee naar huis dan?
Gebeurt hier nooit ! Alleen het antwoordenblad, maar daar kun je dus niks mee. Dus samen nakijken en zien waar het mis ging of wat zo'n toets nu inhoudt, gaat hier niet. Maar soms bij een heel slecht cijfer vraag ik kind om de toets + zijn antwoorden op te vragen en dat mag dan wel. Maar echt bij uitzondering.
Vind ik een slecht beleid overigens.

Sanne

Sanne

01-02-2018 om 21:40

Toets mee

Ja, met de antwoorden en met het verzoek van school om er samen naar te kijken. Heel handig.

Beter

Hier doen ze dat dus niet want dan kunnen ze die toets niet meer gebruiken of kan het aan iemand anders ter inzage gegeven worden.
Tja, ik zou ook graag zien dat alle toetsen mee naar huis gingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.