Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
groep7mama

groep7mama

19-06-2014 om 20:30

hoeveel moet je scoren in LVS voor VWO?

Onze zoon scoort al zijn hele lagere school periode hoge A's. Was in groep 5 al Avi uit. Verrijkt en compact. Werkt met speciaal pluswerk. Heeft DLE's (leerrendementen) van soms 200 %. Nu kregen we onlangs het voorlopig schooladvies HAVO. Onbegrijpelijk.
Begrijp me niet verkeerd. We zijn trots op zoon en whatever it may be maar ik snap het gewoon niet. Juf zei dat ze hem een VWO kind vindt, maar omdat hij 2 keer een II had voor rekenen afgelopen 1,5 jaar (en verder I) en dus alle rest ook I, kon ze alleen maar HAVO/VWO geven, maar dat mag niet en dus moet je naar beneden afronden zei ze dus werd het HAVO.
In hoeverre telt dit voorlopige advies dan weer mee voor een VWO? kijken ze naar een groep 7 advies of gaan ze alleen af op het uiteindelijke advies, want we hebben zoon wel gezegd ff door te pakken met dat rekenen want die II scores is puur slordigheid en luiheid om het nog even een keer na te kijken, soms zit ie er net 1 naast, slordig.
Ik lees natuurlijk hier vaak hoe streng tegenwoordig die LVS is, maar toch was ik er een beetje van ontdaan. Ik had zelf vroeger LBO getest maar lachtend zei de meester; ach meid, beetje slordig geweest. Jij kan wel VWO. En dat werd het ook, zonder problemen.....30 jaar geleden ha ha ha.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 20:33

Huh

Mijn zoon heeft ook een havo advies. Rekenen meestal een a of b. Begrijpend lezen een B. Spelling een D of E.

Ampersand

Ampersand

19-06-2014 om 20:45

Kweetniet

Ik weet niet hoe het NU zit, maar mijn jongste heeft voor (hoofd)rekenen in groep 6 en 7 wel eens iets lagers dan 'n A gehaald (C+ zelfs, inclusief handelingsplan), maar kreeg gewoon VWO-advies (vorig jaar, dus er kan inmiddels wel iets veranderd).

Ik snap niet dat als juf hem 'n VWO-kind vindt ze hem niet gewoon VWO-advies geeft. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van het LVS?

betty

betty

19-06-2014 om 20:47

nog wat info

Kun je aangeven wanneer hij die II had voor rekenen? Op de M7 en E7 toets?
En op begrijpend lezen altijd een I?

groep7mama

groep7mama

19-06-2014 om 20:49

ampersand

Nee precies. Daarom vroeg ik me ook af of daar nog naar gekeken gaat worden door een VWO school, want dat zou eeuwig zonde zijn en ga ik echt nog protest maken. Echt ALLES hoge A's of nu I. Begrijpend lezen, spelling, weet ik veel wat nog meer behalve rekenen meestal een I en de laatste cito een II en nog een keer een II. Volgens mij wil ze zoon het vuur aan de schenen leggen en uitdagen het beste uit zichzelf te halen omdat hij soms lui en slordig is. Maar of dit nu de manier is? op zich prima als het niet teveel consequenties heeft voor een eventueel echt concrete VWO plaatsing (ze hebben hier geen cito in groep 8 maar alleen NIO in november en dan cito in april ouzo )

Dalarna

Dalarna

19-06-2014 om 20:51

entreetoets

Doet hij nog een entreetoets?

Ga je anders eens verdiepen in de aanmeldings'eisen' voor het VWO.

Katniss

Katniss

19-06-2014 om 20:51

Alleen maar B's

Mijn oudste heeft, m.u.v. de M8 cito, altijd een B gehad voor het onderdeel rekenen. Voor de rest A's (en een keer C op dmt). Ze heeft gewoon een vwo-advies gekregen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2014 om 20:58

groep7mama

Wij kunnen daar alleen maar over speculeren. Er is maar 1 partij die beslist over de toelating van je kind, en dat is de middelbare school. Hebben jullie al een school op het oog? Vraag het daar. Wij kunnen natuurlijk aangeven hoe het bij onze kinderen is gegaan, of hoe het op onze scholen gaat, maar daar heb je gewoon niets aan. Nou ja, het kan je sterken in je overtuiging dat het advies te laag is, maar het advies wordt er niet anders van.

En voor jouw statistieken: mijn jongste kind kreeg wel een VWO-advies, en heeft de laatste jaren de nodige II'en en zelfs III'en gescoord. Zelfs de laatste reguliere Cito in groep 8 liet een III zien op begrijpend lezen. Gelukkig hier (nog?) geen regionale afspraken over welke LVS-scores bij elk advies passen. Heeft vervolgens 547 op de eind cito gehaald en gaat in september naar het gymnasium.

groep7mama

groep7mama

19-06-2014 om 21:12

betty

Uit mijn hoofd op de e7 een II. Op m7 een I.
Ga het nog maat es aankaarten bij juf.
Nee geen entree en geen eindcito. Maar nio. Verder lvs met cito's.

Zus

Zus

19-06-2014 om 21:55

Ja, onbegrijpelijk

Met zo'n score kan ik ook niks anders bedenken dat dik vwo!
Mijn dochter had vanaf groep 6 meestal A', spelling en technisch lezen D's, rekenen heel soms een B. Ze kreeg gewoon vwo advies, zonder twijfel. Haalde op eindcito 546, dus het klopte met elkaar in ieder geval. Ze zit nu op het vwo en gaat straks over naar de tweede klas.

Povo, Bovo, Digidoor, Kern, noem het maar

groep7mama, dit klinkt als een procedure. Ik heb hem ook al wel eens zo precies gezien, al weet ik niet meer waar precies. Was dat niet ergens rond Haarlem/Heemstede?
Je kunt het zelf nakijken. In jouw regio is een povo, bovo, of welke naam het ook heeft gekregen procedure. Die werkt inderdaad zoals juf het zegt. Ze moet zich houden aan de regels. Ze mag geen ander advies geven dan dat wat er is afgesproken. Eigenlijk is er helemaal geen juf nodig voor een advies. Je kunt het ook een robot (of spreadsheet) laten doen, als de cijfers uit het lvs maar bekend zijn.

Hoe de eisen precies zijn, verschilt per regio. Het zijn de scholen zelf die hierover afspraken maken. Ja, je kan de pech hebben in een regio te zitten waar alleen maar I scores (vanaf groep 6, maar vanaf groep 1 mag ook) worden toegelaten tot vwo.

groep7mama

groep7mama

20-06-2014 om 08:49

povo m lavell

Inderdaad miriam ik heb de povo gevonden. Regio utrecht. Maar daarin staat keihard dat je voor een vwo/gymn brugklas alleen I hebt met her en der een II......en dat heeft hij.
Heeft het zin hierop te protesteren?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2014 om 09:11

groep7mama

Ik lees dat je in de regio Utrecht zit. Mocht je er niet uitkomen met school, dan wil ik je alvast ter overweging geven dat je op het gymnasium van Amersfoort wél met een lager advies wordt aangenomen. www.jvo.nl.

Lynn

Lynn

20-06-2014 om 23:18

JVO

En ligt vlakbij station Amersfoort.

En ja, ik zou hier,bezwaar tegen maken.

NB Ik snap het niet zo goed: het schooladvies staat toch, ook in de regio Utrecht, los van de toelatingseisen op LVS?

Het is wel zo dat VO-scholen juist allerlei eisen stellen: VWO-advies EN die scores op LVS. Maar als je dan VWO-advies hebt maar niet die LVS-scores kan je dus alsnog op het VWO geweigerd worden.

Daar hebben wij ons dit jaar ernstige zorgen om gemaakt. Kind met VWO-advies en alleen I+ voor rekenen, maar voor begrijpend lezen i, groep 6 en 7 een III en zelfs V (groep 8: I).

Toch goedgekomen en op VWO aangenomen, maar we hebben hem flink geknepen. Hadden ook Amersfoort achter de hand gehouden (op cito eindscore zonder probleem overal aangenomen).

Wat ik zou doen is beginnen met vragen hoe ze erbij komt dat ze niet,hoger dan HAVO advies mag geven. En als ze gezegd heeft dat ze het eigenlijk een VWO -kind vindt, zou ik haar mailen, dat bevestigen in die mail (Dan ligt day maar vast) en Dan dus in die mail vriendelijk vragen hoe ze erbij komt dat het HAVO-advies moet zijn. Dat afwachten en Dan discussie erover voeren, want volgens mij klopt dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.