Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Flora B

Flora B

09-05-2014 om 11:47

hoeveel leren voor het examen..

Mijn zoon doet vmbo T en zit vlak voor het examen. Hij presteert eigenlijk onder zijn niveau, heeft nog nooit voor een toets geleerd en zit allemaal rond de 7. Zou hij leren, dan zou hij veel betere cijfers hebben. Nu met het leren voor het examen, groot drama..."hij heeft het niet nodig"... doet ook alles op zijn boerenfluitjes...
Eigenlijk is hij een Havo leerling, maar is enorm gepest op de basisschool en eerste jaar brugklas.. vanaf het 2e jaar zit hij super in zijn vel en veel vrienden in zijn vmbo klas. Voor ons was zijn persoonlijke welzijn veel belangrijker dan zijn prestaties op school. Maar nu, als hij een uurtje per dag leert voor de examens is het veel ( als hij dat al haalt) Hij heeft geen geschiedenis of biologie, volgens hem zijn dat de vakken waar je echt voor moet leren.
Voor wiskunde, nederlands, duits, engels... hoef je niet te leren....alleen economie en nask dat zijn de vakken waar ik even door heen moet bladeren...
Wie kan mij hier wat meer over vertellen...is hij te relaxt of ik te bezorgd?

Geen ervaring met huidige examens

Ik ben nog niet zo ver dat mijn kinderen examen doen. Oudste gaat volgend jaar naar VO.
Ik ben wel van mening dat kinderen die nu nog stevig moeten blokken voor hun examen, de voorgaande jaren weinig hebben opgestoken.
Een eindexamen toetste vroeger de kennis die je in al je jaren school had opgedaan. Als je zo in de laatste week nog onder de knie moet krijgen hoe je de wiskunde sommen moet uitrekenen is er volgens mij in de voorgaande jaren iets fout gelopen.
Dat hij economie en nask even wil doorbladeren om formules paraat te hebben snap ik.
Na 4 jaar VMBO-t beheerst hij op zijn niveau de talen, nu nog woordjes stampen of grammaticaregels heeft geen zin meer.

Hoeveel leren voor het eindexamen:
Niet in mijn opinie, leren nu nog noodzakelijk is te laat begonnen met echt werken.

Katniss

Katniss

09-05-2014 om 12:36

Klopt wel

Voor zover ik me herinner uit het stenen tijdperk heb ik aan de talen niets meer gedaan voor mijn examen. Biologie, geschiedenis en economie was een kwestie van een paar keer goed doorlezen en ik heb ook wel de nodige proefexamens gemaakt.

Jaina

Jaina

09-05-2014 om 12:40

Klopt wel deels

Niet alle eindexamens zijn echt voor te bereiden.
Ik weet niet precies hoe het op VMBO niveau is maar ik neem aan dat het soort opdrachten ongeveer gelijk is.
Bij Nederlands ligt de nadruk op lezen, samenvatten, vragen over de tekst beantwoorden en een opstel schrijven. Als je dat allemaal al redelijk onder de knie hebt dan hoef je verder niet veel te oefenen natuurlijk. Je kan wel eindeloos teksten blijven analyseren en opstellen schrijven maar ik denk niet dat dit perse nodig is om een goed resultaat te behalen. Als je altijd goede resultaten hebt op Nederlands dan kan je niet heel veel meer doen om dit nog beter te krijgen.
Voor de andere talen geldt min of meer hetzelfde. Natuurlijk kan je nog even woordjeslijsten en grammatica regels doornemen maar als je daar nu nog mee moet beginnen dan gaat het niet meer lukken waarschijnlijk. Dus het is gewoon een kwestie van herhalen en als je het beheerst dan hoef je dat natuurlijk niet eindeloos te doen.

Bij wiskunde gaat het ook om beheersen van de stof en logisch nadenken. Beheerst hij de stof en haalt hij altijd uitstekende cijfers voor wiskunde heeft het ook niet zo veel zin om nog 100 soortgelijke opdrachten te maken. Hij snapt dan de formules en/of hij kan dusdanig redeneren dat hij de sommen tot een goed einde kan brengen. Natuurlijk kan het geen kwaad om nog even door te nemen wat hij precies moet kennen maar wederom eindeloos oefenen hoeft niet als hij gewoon de stof beheerst.

Dus nee het is niet perse dat je de weken voor het eindexamen nog heel veel hoeft te doen.

Flora B

Flora B

09-05-2014 om 12:56

bedankt...

Fijn bedankt voor jullie reacties, net een gesprek met hem achter de rug en eigenlijk kwam hij met dezelfde conclusie als jullie.
"ik heb toch alle proefexamens goed gemaakt"... Ik lees heus de belangrijke punten nog door.."wees blij dat ik zo relaxt ben"...
Mede door jullie steun kan ik het los laten en mijn vertrouwen aan hem uiten.
Hartelijke dank nogmaal...
Floor ( die vroeger een grote stresskip was)

Vroeger

Ik heb voor mijn mavo-examen destijds helemaal niets gedaan. Kwam er soms op school pas achter dat we een tentamen hadden. In de cse-periode heb ik voornamelijk vlaaien gebakken. Toch geslaagd met gemiddeld een 8. Als je zoon er goed voorstaat en zijn proefexamens goed heeft gemaakt zou ik me verder niet druk maken. Succes!

skik

Inge

Inge

09-05-2014 om 13:36

Wisselt per vak

Kind doet VWO examenen en de voorbereiding is per vak verschillend. Soms is het vooral proefexamens maken, zoals voor nederlands. Voor andere vakken zoals wiskunde is het nog even de lastige onderwerpen goed doorkijken.

tante_pollewop

tante_pollewop

09-05-2014 om 14:12

Samengevat

Voor mijn zoon VMBO-TL heb ik "samengevat" boekjes gekocht voor de vakken NASK, Economie, Wiskune en Biologie. Dit zijn boekjes met alle stof die ze eigenlijk moeten weten.
Hij heeft de afgelopen weken sporadisch wat pagina's doorgenomen, maar ik denk dat er nu niet veel meer te leren is. De examens is het vragen naar kennis, die dus al aanwezig moet zijn.
Nederlands en Engels zijn is inderdaad meer tekstverklaren en brieven schrijven; voor de andere vakken zijn er proefexamens gemaakt.

Mijn zoon staat er niet echt goed voor, maar heeft zelf gelukkig alle vertrouwen.

Druif

Druif

09-05-2014 om 14:59

te veel leren

Ik vond dat onze dochter juist veel te gestrest aan het leren was, deze vakantie. Ze doet vwo examen.

Ik heb haar gezegd dat ze ook tijd moet nemen voor ontspanning en uitrusten. Van die proefexamens werd ze alleen maar zenuwachtig.

Nu doet ze wat rustiger aan en dat lijkt mij beter. Moe aan de examenweken beginnen, lijkt mij geen goed idee.

weinig

Zoon hier moet examen vwo halen maar zit hooguit een uurtje per dag in een boek te bladeren. Waarschijnlijk slaat ie hiervan ook nog weinig op. Hij staat goed voor de meeste vakken maar voor latijn niet zo. Ook hier doet ie niks aan. Hij beweert dat hij het toch niet onthoudt. Waarschijnlijk begint hij de dag voor het examen als een trein te leren. Ik vrees voor een onvoldoende voor dit vak maar waarschijnlijk gaat de rest wel goed dus hij gokt er gewoon op dat ie slaagt.

carola

carola

10-05-2014 om 11:18

echt waar?

Dus de meeste kinderen leren bijna niet voor het examen? Ik kan me daar niets bij voorstellen hoor.
Zoon zit pas in de derde,dus het is nog niet van toepassing,maar als ik zie hoeveel natuurkunde formules er zij,om maar een voorbeeld te geven en hoeveel er uiteraard in de bovenbouw bijkomt,lijkt me dat niet iets dat je zonder leren uit je hooft weet.
Ook bv biologie ,jee wat veel en pittig.
Ik ken iemand die daar examen in gaat doen,maar dat weet je toch ook allemaal niet meer zonder te leren of hebben jullie wonderkinderen?
Hoor in mijn omgeving echt alleenmaar kinderen die veel en lang leren.

Annet

Annet

10-05-2014 om 12:06

Over natuurkunde

Die formules hoeven ze niet uit hun hoofd te kennen. Die staan in de BIAS (verzamelboek dat bij het examen gebruikt mag worden). Je moet wel weten welke je moet nemen. Dat leer je door de jaren heen.
Ik weet niet hoe dat bij biologie zit. Dochter is niet in de buurt.

Annet

Annet

10-05-2014 om 12:16

Aanvulling

Het moet zijn BINAS. Staat voor biologie, natuurkunde en scheikunde. Boek mag bij deze vakken gebruikt worden.
In de derde moest dochter inderdaad wel formules leren.
Formules die niet in de BINAS staan, moeten op een formuleblad bijgeleverd worden.

Carola

Mijn dochter doet ook dit jaar eindexamen en die leert hard hoor, dat heeft ze ook nodig. Ik vertelde alleen maar dat ik destijds geen fluit heb uitgevoerd en toch geslaagd ben. Ik herkende me wel in de zoon van draadstartster, dus ik wilde haar laten weten dat niet elk kind hard zit te blokken voor het examen, soms kom je er doorheen zonder veel inspanning. Omdat je een niveau te laag zit, omdat je altijd hard gewerkt hebt dus nu een stevige basis hebt en geen last minute stress of omdat het je allemaal gewoonweg heel makkelijk af gaat. Ik denk dat de vraag dit soort reacties van herkenning oproept. Een vraag over: leert mijn kind niet veel te hard en lang zal weer heel andere reacties opleveren.

skik

carola

carola

10-05-2014 om 13:17

gelukkig

Was al bang dat zoon de enigste zou zijn tegen de tijd dat hij examen doet,die wel veel leert haha...
En dat binas boekje klinkt goed,ik ga eens snuffelen wat dat precies inhoud.

Carola, Binas

Als je zoon natuurkunde, scheikunde of biologie kiest vanaf de vierde krijgt hij die Binas vanzelf, zit gewoon in het boekenpakket.

skik

koffiekwast

koffiekwast

10-05-2014 om 15:44

Hier wordt gewoon hard geleerd

dochter is ambitieus en wil niets aan het toeval overlaten, dus ze heeft de afgelopen 2 weken gemiddeld 7 uur per dag besteed aan stof doornemen, examens oefenen en herhalen van alle stof. Ze heeft een volledig NT/NG pakket met economie en Grieks. Voor haar vervolgstudie moet ze in ieder geval boven de 7 gemiddeld staan, maar bij veel concurrentie zal een hoger gemiddelde zeker helpen. Dus vandaar de extra motivatie.

Ze voelt zich inmiddels zeker van de eerste vakken en is verder vrij ontspannen. Vooral omdat ze door de proefexamens weet dat ze zich niet al te veel zorgen hoeft te maken als ze maar uitgerust de examens ingaat.
De meeste examens zijn in de middag. Dat betekent dat ze in de ochtend vast richting sportschool gaat, probeert even 1,5 uur flink te zweten en daarna richting examen vertrekt.

Ik kan me wel voorstellen dat je bij veel moderne talen minder hoeft leren. Vriendin van dochter heeft Frans, Duits en Spaans naast Engels en is gewoon goed in tekstverklaren. Zij heeft voldoende tijd om leuke dingen te doen en uit te gaan. Voor Engels doet dochter ook niet veel - zal hoogstens wat teksten oefenen de dag ervoor om er een beetje in te komen.

leren

Zoon heeft op school instructie gehad wat hij thuis kan doen. Met name de definities van algemene begrippen en jaartallen. Hij wisselt leren hier af met bezoek aan vrienden en samen muziek maken. Hij heeft zich voorgenomen op de examendagen 'smorgens nog een uurtje te lezen en algemene begrippen in te prenten. Ook wat je op het laatste moment nog even inprent kan profijtelijk blijken te zijn bij het examen.

Hier ook vmbo-t.

Hier ook vmbo-t examen. Dochter maakt elke dag oude examens. Neemt elke dag een hoofdstuk biologie door uit samengevat en leert Franse examenwoordjes. Zij heeft het nodig, want ze staat er niet heel goed voor en de oude examens gaan ook niet zo goed. Ze doet dus wat ze kan en dan zien we wel. Op de dagen van de examens gaat ze s'morgens niet meer leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.