Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mirreke

mirreke

12-08-2013 om 17:18

Hoeveel kinderen in de klas?

Mijn zoon (9 jaar) is vandaag weer begonnen in groep 6. Vanmorgen bij het wegbrengen viel me al wel op, wat een bomvolle klas, je kunt er je kont niet keren, kinderen zitten met de ruggen tegen elkaar.
Vanmiddag riep zoon al toen hij uit school kwam: 35 kinderen in de klas...
Hoe zit dat bij jullie?

mirreke

mirreke

12-08-2013 om 17:19

En daarnet las ik in de nrc

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/12/meer-leerlingen-en-minder-leraren-door-geldgebrek-in-basisonderwijs/

Meer leerlingen en minder leraren door geldgebrek in basisonderwijs
Terug naar school

Kinderen in de klas vanochtend tijdens de eerste schooldag van basisschool Het Bossche Broek in Den Bosch. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen
door Christiaan Pelgrim
Binnenland

Veel basisschoolleerlingen komen dit schooljaar in grotere klassen terecht dan vorig jaar. Dat komt door geldgebrek in het basisonderwijs. Dit zegt Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad, de koepel van schoolbesturen in het basisonderwijs vandaag in NRC Handelsblad.

Naar verwachting 1.600 leraren zullen komend jaar hun baan verliezen, waarschuwt Walvisch. Alleen al door de ontslagkosten die dat met zich meebrengt, zullen nog eens vijfhonderd leraren hun baan verliezen, aldus Walvisch.

Hoewel het bedrag per leerling volgens staatsecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) is toegenomen, stijgen de personeelskosten op scholen nóg sneller, onder meer door inflatie. Tel daar de leerlingenkrimp bij op, zegt Walvisch, en leraren moeten worden ontslagen.

Tot nu toe werd vooral gesneden in overheadkosten, zoals de conciërges. Er werd alles aan gedaan om niet aan de groepsgrootte te komen. Maar het einde van die kostenbesparingen is nu in zicht.

Basisschoolleerlingen in Brabant, Zeeland, Limburg en delen van Gelderland gingen vandaag weer naar school.

liora

liora

12-08-2013 om 17:38

Hier

30

KGO

KGO

12-08-2013 om 18:21

Hier 2 klassen samengevoegd

Middelste gaat naar groep 8 waar twee groepen zeven worden samengevoegd, resultaat 38 leerlingen.

Okee, ze heeft jarenlang de luxe gehad van een kleine groep, maar 38 vind ik wel erg veel in toch weer een belangrijk jaar.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dalarna

Dalarna

12-08-2013 om 18:45

Kgo

Ik zie het nut echt niet meer in van een kleine groep in groep 8. Groep 3, 4 en 7 vind ik dan een stuk belangrijker. Als je kind zolang zo'n kleine groep heeft gehad is dat toch veel belangrijker. Hier had mijn zoon dat in groep 3 en 4. Daarna altijd meer dan 25 (ook nog niet heel erg groot maar wel een problematische klas).

Sneeuwitje

Sneeuwitje

12-08-2013 om 19:24

Hier

25 of 26 dacht ik, in groep 3. Groep 8 is al wel 2 jaar met 35 de grootste groep. Daar hebben ze dan nog wel deels een extra leerkracht op. Of ze splitsen op.

Sneeuwitje

Vic

Vic

12-08-2013 om 19:48

Dochter start over ruim 2 weken in groep 5 met 23 leerlingen. Het is de enige groep die geen combi is, en de overige (combi-) klassen hebben tussen de 18 en 31 leerlingen. Die 18 zitten in een kleutergroep 1/2, maar daar komt dus nog instroom bij.

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2013 om 20:49

Dalama

Dat dacht ik ook, maar 40 kinderen, bijna pubers in een lokaal is toch wel veel, hoor. Ze hebben veel lebensraum nodig en dat was er niet. Drukte en onrust was het resultaat ondanks een goede leerkracht,en het was beslist niet dochters leukste jaar op deze manier.

Hier

Zoon groep 4: 22 kinderen
Zoon groep 1/2: 24 kinderen

Dus je hoort mij niet klagen!

Egel

Egel

12-08-2013 om 22:50

Rond de 30

Hier weten we de klassensamenstelling al sinds juni. Over een paar weken begint mijn zoon in groep 7 in een klas van 29 kinderen. Vrijwel altijd zijn het er 30 (of 29).
Het is een grote school (iets van 550 kinderen)

Dalarna

Dalarna

13-08-2013 om 06:46

Fiorucci

Ik vind 40 ook veel te veel, en 35 ook maar ik vind toch dat je niet echt wat te klagen hebt als je de rest van de basisschool met minder dan 20 zat. Mijn nichtje heeft van groep 3-8 met zo'n grote groep gezeten.

Verder hoor je hier ook wel eens dat er over een grote groep gesproken wordt en opeens is er de helft van de tijd een extra leerkracht aanwezig, of een LIO of wat dan ook.

Overigens is het Dalarna, niet Dalama.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2013 om 07:32

Dalarna

Hier was ook een onderwijsassistent, fulltime zelfs, maar dat maakt de groepsdynamiek niet anders. Vol = vol. Heel vol in dit geval.

Ise

Ise

13-08-2013 om 12:38

Oeps

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zoon zit in een groep 8 van 22 kinderen. De school heeft met krimp te maken en heeft vorig jaar voor het eerst combinatiegroepen moeten vormen. Groep 8 ontspringt de dans dit jaar.

Tink

Tink

13-08-2013 om 16:29

En hier

Momenteel eentje in groep 6/7 van 27 kinderen, best gemiddeld dus, en jongste in groep 3 van 15 kinderen. De andere groep 3 telt 16 kindjes. Dat klinkt heel erg luxe maar het duurt maar tot ongeveer kerst. Daarna worden de twee groepen 3 samengevoegd tot 1 grote van 31 kinderen. Maar goed, dan hebben ze dus de eerste leren-lezen-hobbels al wel achter de rug. De juf die dan vrij komt wordt voor de dan nieuw te starten 'groep nul' gezet, een 4e kleutergroep dus.

Oudste zoon zat vorig jaar in een groep 8 van 38 kinderen (ook 2 samengevoegde groepen 7, net als bij iemand anders in dit draadje). Ze hadden gelukkig wel het grootste lokaal ter beschikking, al zegt dat nog niet veel want die zijn in onze school vrij krap bemeten. Plus een brede gang ernaast, waar ook gebruik van gemaakt werd om wat groepjes apart te laten werken. En er was 2 dagen per week een extra leerkracht. Verder hadden ze 1 van de 2 gym-uren gesplitst. Het andere dus met de voltallige klas en dan was het zelfs in de gymzaal echt dringen. Op zich was het geen slecht jaar, maar onze zoon kwam in die massale klas toch ook niet echt uit de verf.

Dat samenvoegen van 2 groepen 7 tot 1 grote groep 8 is hier al eerder gebeurd, mijn oudste zat jaren geleden ook al in een groep 8 van 33 stuks. Ik ben erg benieuwd hoe dat het volgende schooljaar zal gaan, want dan zijn er in totaal geloof ik 45 groep-achters. Dat lijkt me wel héél erg veel voor 1 groep. Maar een combi 7/8 lijkt me ook niet ideaal.
Toch ben ik het wel met Dalarna eens dat het belangrijker is om in de lagere groepen een kleinere klas te hebben dan in groep 8. Maar, ook met Fio, dat vol soms wel heel erg vol is. Zelfs op het podiumpje bij de groep-8-musical was het dringen
Tja het blijft lastig en school doet enorm z'n best, we hebben vorig jaar ook echt uitgebreid uitleg gekregen over het hoe & waarom van deze groepsindeling. School had het toen ook liever anders gezien maar het zat er jammer genoeg niet in.

Jesse_1

Jesse_1

13-08-2013 om 18:42

Vanwaar de verbazing mirreke?

Was dit voor de zomervakantie nog niet bekend?

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-08-2013 om 19:00

En hier

Groep 6: 25
Groep 4: 27
Groep 3: 21

Jongste zal na de herfstvakantie naar groep 1/2 gaan, ik gok op 23 kinderen.

Hier

Zoons zitten momenteel samen in een klas, een combi 3-4-5 groep met 16 leerlingen. Krimpschool, ook het laatste jaar op deze school, hij sluit aan het einde van dit schooljaar. Dus ik ben al aan het orienteren op een andere school.
Groep 6/7 heeft 28 leerlingen, groep 8 heeft 21 leerlingen. Groep 1/2 is er niet meer.

mirreke

mirreke

14-08-2013 om 13:27

Verbazing of constatering...

Tijdens de vakantie zijn er blijkbaar 3 kinderen bijgekomen. Voorheen zouden het er 32 zijn, nu dus 35.
Ik hoorde gisteren dat alle klassen zo groot zijn, wat volgens mij bij de telling van oktober ertoe zou kunnen leiden dat school een extra leerkracht krijgt... Hoop ik...
Het is een samengestelde klas, helft groep 5, helft groep 6. De andere combiklas met half groep 6 is ook zo groot.
Groep 6 zelf is denk ik 24 leerlingen nu.
Waarom het me vooral rauw op mn dak viel is dat ik het lokaal zo VOL vindt. Er is meer tafeloppervlak dan vloeroppervlak. Kinderen zitten met de ruggen tegen elkaar. Als er iemand zit, kun je er niet meer achter langs...
Ik weet uit ervaring thuis dat fysieke nabijheid vaak leidt tot ergernissen. En dan ook nog een hele nieuwe juf, die de kinderen nog niet kent.
Verder: drie ochtenden per week zit groep 6 wel als groep bij elkaar, dus dan zijn het 24 leerlingen. Dat scheelt al wel.

lennest

lennest

14-08-2013 om 14:21

Volle klassen

Wat ik me afvraag, is: zijn al die klaslokalen wel berekend op zoveel kinderen? Op het werk zijn er regels hoeveel mensen er per vierkante meter mogen werken. volgens NEN 1824:4 vierkante meter voor elke werkplek die gewoonlijk langer dan 2 uur per dag wordt gebruikt, inclusief kantoorstoel en circulatieruimte op de werkplek. Maar dan ben je er nog niet, want: een 1-persoonswerkplek bestaat uit
- 1 medewerker: 4 vierkante meter
- 1 ladekast: 1 vierkante meter
- 1 lees/schrijfuimte: 1 vierkante meter
- 1 monitor: 2 vierkante meter
Bij elkaar 8 !!! vierkante meter. Volgens mij hebben de kinderen op school amper een vierkante meter!
Maar volgens de rijksoverheid gelden er andere regels voor scholieren: het gaat dan om bruto vloeroppervlakte en die bestaat uit het klaslokaal,gangen, trappen, toiletten etc. Per leerling moet er een ruimte zijn van 3,5 vierkante meter. Een en ander staat vermeld in het Uitvoeringsbesluit voorzieningen in de huisvesting PO/VO. Lekker makkelijk als je de gangen en dergelijke mee mag tellen.

amk

amk

14-08-2013 om 14:33

Ja maar

die gangen worden toch ook volop gebruikt als les ruimte. Bij ons in elk geval wel. Dan vind ik het ook logisch dat je die mee mag tellen.

Maar opzich heb je wel een punt.

Dalarna

Dalarna

14-08-2013 om 18:50

Mirreke

De telling van 1 oktober bepaalt hoeveel de school het schooljaar erná krijgt.

wizzer

wizzer

14-08-2013 om 20:13

Dat is niet helemaal waar

In principe wordt de bekostiging bepaald op grond van het leerlingaantal van 1 oktober van het schooljaar daarvoor. Maar als blijkt dat er sprake is van onevenredige groei van het aantal leerlingen kan een school groeibekostiging aanvragen. De telling van het aantal leerlingen op 1 oktober is daarom ook van belang voor het lopende schooljaar.

Dalarna

Dalarna

14-08-2013 om 21:32

Klopt

Maar dat geldt eigenlijk alleen voor nieuwe scholen, in een nieuwbouwwijk ofzo. Ik weet niet of dat ook geldt als je gewoon opeens in alle klassen er drie bij krijgt.

wizzer

wizzer

15-08-2013 om 10:20

Maakt niet uit waar de school staat

Het gaat bij groeibekosting echt om het aantal leerlingen. Volgens mij is de drempel 3 %, daar kom je gemakkelijk aan met drie leerlingen extra per klas.

(probleem is alleen dat je meestal niet over de hele school zo snel groeit).

Niempje

Niempje

16-08-2013 om 21:22

Groeibekostiging

Groeibekostiging kan inderdaad ook in oktober, maar ook in andere maanden. Voor groeibekostiging wordt echter gekeken naar groei op bestuursniveau en niet op schoolniveau. Vaak vallen er meer scholen onder een bestuur en als slechts 1 van die scholen groeit, komt je daar vaak niet aan.

mirreke

mirreke

18-08-2013 om 17:31

Oh jee, per bestuur

Dan zal er wel geen extra docent inzitten, vrees ik.

Ik ben er toch niet vreselijk blij mee...
Eens afwachten hoe het gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.