Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

05-12-2016 om 00:55

Hoeveel dagen huiswerkbegeleiding?

Middelbare waar de dochter heen wil heeft in de school betaalde huiswerkbegeleiding. Wij als ouders zijn hier enthousiast over en dochter wil het ook in de brugklas. Zij omdat ze graag de avonden zoveel mogelijk vrij wil en denkt dat ze het anders 's middags niet al zelf gaat doen en wij omdat ze daar ook heel goed helpen met plannen en structureren en dat lijkt ons handig voor haar.

Het ziet er ook goed uit, systeem gekoppeld aan magister, samen maken ze daar een planning in, voor de dagen dat ze op huiswerkbegeleiding is en de andere dagen, zodat het zo helder mogelijk is wat ze wanneer moet doen. Zes kinderen per begeleider en zo overhoren ook etc, en zo nodig boek je echte bijles bij, maar daar gaan we om te beginnen maar niet van uit.

Dochter wil graag vier dagen en financieel is dat geen probleem. Wat ik me wel afvraag: is dat sociaal lastig? Spreken ze in de brugklas vooral direct na schooltijd af en loopt ze dat dan mis of kan ze dat prima op andere momenten regelen?


@Emma

@Emma

05-12-2016 om 06:58

Drie

Toen mijn dochter in de brugklas zat was drie keer hw begeleiding "dekkend" voor de hele week. Dat beetje wat ze thuis moest doen ging makkelijk. Ze heeft er erg veel geleerd aan plannen etc. Nu zit ze in de vierde en ik help zelf nog maar heel af en toe. Na de tweede had ze geen hw begeleiding meer,

sara

sara

06-12-2016 om 07:55

hier

geen huiswerkbegeleiding maar dochter spreekt vanaf brugklas nog maar zelden af.
Ook vanwege het huiswerk dat ze iedere dag wil/ moet doen
Afspreken doet ze vooral in echt rustige perdiode met meer vrij, na toetsperiode etc.
Ik zou gewoon met iets beginnen, ik neem aan dat je dagen tussendoor kunt aanpassen als het teveel/te weinig blijkt.

Sanne

Sanne

06-12-2016 om 19:17

Sara

Ja, je kunt het per maand bijstellen. Dan beginnen we met vier, naar minder is altijd makkelijker dan naar meer.

Triva

Triva

06-12-2016 om 20:53

vier?

Echt heel veel. Leer je kind om veel in het weekend te doen en doordeweeks moet je dan alle nieuwe dingen maken, herhalen met leren en het nieuwe leren. Elke doordeweekse dag om in de avond niets te hoeven doen is niet haalbaar. Wat als ze twee dagen les heeft tot en met het achste? Ik zou zeker niet met vier dagen beginnen. Een middagje even geen mensen om je heen kan ook fijn zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat veel brugklassers begin sept meteen met vier dagen beginnen. Sociaal wat doen op een rustige middag is ook belangrijk.

Elfje65

Elfje65

07-12-2016 om 07:45

Veel

Ik zou inderdaad met 3 beginnen. Ook in de brugklas moeten ze soms in groepjes aan projecten werken na school en dat wordt lastig met 4 x. Als je eenmaal ingeschreven bent dan kun je ook opschalen. Het nadeel is ook dat als kind eerder uit is door uitval van les, zij op school moet wachten tot de hwk begint.

2/3

Ik zou ook niet met vier beginnen. Eerder twee of drie dagen, afhankelijk van wat je denkt dat je dochter nodig gaat hebben. Niet alleen blijft er dan tijd over om eventueel af te spreken, maar ook krijgt je dochter de kans om een kleiner deel zelf te doen. Gaat dat goed in combi met de huiswerkbegeleding, dan kan je op termijn afbouwen op dagen en utbouwen op zelfstandig huiswerk plannen en maken. En mocht blijken dat het niet genoeg is, kan je nog opschalen qua hw-begeleiding.

Her heb ik de afspraak dat hij tot het eerste rapport de tijd krijgt om te laten zien dat hw geen probleem is, anders zetten we hwb in direct erna. Dat komt omdat hij niet zelf meteen al hwb wilt.

Silver

Silver

18-12-2016 om 18:10

Wel 4 dagen

Onze dochter heeft 4 middagen huiswerk per week gehad. Streven van huiswerkjuf was dat alle huiswerk bij haar gemaakt/ geleerd werd zodat avonden en weekenden vrij waren.

Dochter begon hiermee in de tweede klas. Soms zat ze na schooltijd er een half uur- soms 2 1/2 uur. Voor haar heel ontspannen dat ze thuis echt vrij was en alle avonden kon lummelen, chillen enz.

Na schooltijd spreken ze hier zelden af. Soms als ze vanaf 13.30 vrij zijn (is eens per week) anders enkel de weekenden en zomers wat meer's avonds. En natuurlijk sport ed 's avonds.

Bij vrienden en vriendinnen zie ik het net zo; eerst braaf huiswerk maken

Dochter zit nu in de vierde. Is gaan afbouwen in de derde en halverwege derde gestopt m et huiswerkbegeleiding. Kan nu goed plannen.

Bij haar broer ging het ongeveer net zo. Zit inmiddels in de vijfde; heeft t plannen wat minder goed opgepakt. Vroeg laatst wel zelf of hij rond de toetsweek er een paar weken heen mocht. Geeft toch rust en overzicht denk ik.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-12-2016 om 09:23

hier vijf

Hier heeft zoon vijf dagen huiswerkbegeleiding.
Ik herken het van mijn kinderen niet dat ze eerst 'sociaal' willen doen na school. Al hun vrienden gaan na schooltijd gewoon naar huis, en de meesten gaan direct aan hun huiswerk. En als ze wel een keer willen afspreken (bijvoorbeeld om aan een project te werken), dan melden we hem die dag gewoon af voor huiswerkbegeleiding.

"Ik zou ook niet met vier beginnen. Eerder twee of drie dagen, afhankelijk van wat je denkt dat je dochter nodig gaat hebben. Niet alleen blijft er dan tijd over om eventueel af te spreken, maar ook krijgt je dochter de kans om een kleiner deel zelf te doen."
Even een misverstand wegwerken: ook bij huiswerkbegeleiding moeten kinderen 'het zelf doen'. Huiswerkbegeleiding is gericht op het aanleren van vaardigheden (plannen, studievaardigheden, samenvattingen maken, ...). Het is er juist op gericht dat kinderen het zelf (leren) doen, niet om ze dingen uit handen te nemen. (En daarnaast is het gewoon een rustige plek, zonder de afleiding van TV en computerspelletjes. En altijd mensen die kunnen overhoren.)

Als je een kind hebt dat serieuze problemen heeft met het organiseren van zijn werk, dan is het juist aan te raden om met veel dagen te starten. Dan schiet je niet zo veel op met 2 of 3 dagen. Als er geen serieuze problemen zijn (maar het vooral een opstapje is, een zetje in de rug) dan vind ik het wat anders.

eens met ijsvogeltje

Ik ben het wel eens met wat je zegt over een kind met serieuze problemen. Ik bekijk het ook vanuit onze situatie waarin het plannen niet vanzelf gaat maar ook geen groot probleem is. Uit de eerste post begreep ik ook dat het meer om een steuntje in de rug gaat, omdat de dochter onzeker is over haar plancompetenties en misschien discipline.

Overigens ben ik niet onder de indruk dat op huiswerkbegeleiding dingen uit handen genomen wordt, ik heb zelf vroeger ook op huiswerkbegeleiding gezeten. Wat ik met zelf doen bedoel is dat een planning gevolgd wordt in een omgeving die er minder op gemaakt is. Een huiswerkbegeleiding heeft minder afleiding, meer begeleiding, vaak ook vreemde ogen dwingen, meer handvatten etc.
Leren zelf je planning volgen, al is die samen met een begeleider gemaakt, is een grote stap om hopelijk ooit zonder hwb te kunnen. En dan bv drie dagen hwb en twee dagen thuis, liefst niet aaneengesloten, geeft hwb ook de kans om in te schatten of dit een goede balans is voor die fase.

Misschien is het ook geen gek idee om deze vraag voor te leggen aan de huiswerkbegeleider. Ik neem aan dat je daar een intakegesprek krijgt en die kunnen ook vast wel helpen met beslissen over het aantal dagen. Wie weet wat de opties zijn. Misschien kennen ze wel zoiets als variabele dagen die afhankelijk zijn van veel huiswerk hebben, proefwerkweken etc.

Sanne

Sanne

20-12-2016 om 00:52

Mening huiswerkbegeleiding

Drie dagen is het minimum daar, anders werkt het niet zeggen ze, maar ze raden vier of vijf aan, juist zodat ze iedere dag goed samen het nieuwe werk kunnen plannen.
Alles lezende denk ik dat we met vier beginnen, dan mag ze dat houden als ze wil en anders is de 'beloning' als het goed gaat naar drie dagen gaan. School is in de brugklas 3 dagen om 3 uur uit en 2 dagen om 2 uur. Ze fiets in een kwartier naar huis. Wij zijn pas om 6 uur thuis. Voor oppas vind ik de middelbare wat te groot, maar zo heeft ze toch een kopje thee uit school. En hopelijk dus hele avonden vrij.

Mijn grootste zorg was het sociale, maar als ze toch allemaal naar huis gaan is het in de huiswerkklas nog socialer denk ik.

Triva

Triva

20-12-2016 om 06:56

vreemd

Dat je nu al precies de eindtijden weet vd dagen in de week en ja als ik aan de kant vd inkomsten zit zou ik ook 4/5 dagen aanbevelen. Natuurlijk is dat makkelijker voor ze. Ik vind dit bij voorbaat wel een beetje veel en zou het fijn vinden om zeker twee middagen lekker alleen thuis te studderen. Zit ze nu vijf dg per week op de bso dan? Wat kost vier dg eigenlijk en tot hoe laat is het? Wellicht tot ze het af heeft. Zit ze op die korte dagen nog 2,5 uur alleen thuis en jij maar betalen

Aantal dagen

Wij maken geen gebruik van huiswerkbegeleiding, maar ik heb me er vooraf wel in verdiept. Hier wordt op school huiswerkbegeleiding aangeboden. Je betaalt een vast bedrag per maand, los van hoe vaak je komt. Maar de voorwaarde is wel dat je minimaal drie middagen komt, anders heeft het te weinig effect, zeggen ze. Dat is dus niet winstgedreven, want of je nu drie of vijf dagen komt, je betaalt geen cent meer.

Met die schooltijden zou ik beginnen met vier dagen en dan de vrijdag niet. Als er wordt afgesproken (of nog even een ijsje wordt gehaald of zo) is dat vaak op vrijdag. Later zou ik het dan langzaam afbouwen.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-12-2016 om 11:15

huh

Doen jullie kinderen niet aan sport of een andere hobby? Er moet toch ook tijd zijn voor ontspanning? En niet alleen 's avonds voor de tv of laptop/iPad?

Hier ook een zoon in gr 8 maar hij mag tot de herfstvakantie laten zien of hij het zelf kan, zo niet gaat hij alsnog naar huiswerkbegeleiding. Uiteraard helpen wij hem thuis. Laat hij dat niet toe dan ook naar hwb. Ik ga ervan uit dat hij dan thuis beter zijn best gaat doen...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-12-2016 om 11:32

hobby

"Huh? Doen jullie kinderen niet aan sport of een andere hobby? Er moet toch ook tijd zijn voor ontspanning?"

Ja hoor. Training begint voor zoon om 17.30 of 18.30 . En huiswerk moet er toch gemaakt worden of het nu thuis is of bij huiswerkbegeleiding. Maar het is echt wel een verschil hoor, tussen basisschool en VO. School kost echt veel meer tijd.

Molleke

Molleke

20-12-2016 om 12:41

Hobby

Achter de PC kan ook een hobby zijn.

Tuinstoel

Zoals ik als schreef maken wij geen gebruik van huiswerkbegeleiding. Ook hier wordt een paar keer per week gesport en training begint om 18 uur. Zoon is niet zo vroeg thuis als het kind van Sanne, dus hier zou huiswerkbegeleiding max op drie dagen haalbaar zijn. De andere dagen is hij te laat uit. Maar het is dus gelukkig niet nodig. Wat Jippox schrijft klopt. Dat huiswerk moeten ze toch maken. Hier is het ongeveer een uur tot anderhalf uur per dag (in de derde, daarvoor ongeveer een uur).

Kind van Sanne is om kwart over twee of kwart over drie thuis (wat fijn trouwens!) Heeft dan nog genoeg tijd om anderhalf uur huiswerk te maken (op huiswerkbegeleiding of thuis) en daarna te ontspannen en sporten. Geen probleem dus.

Sanne

Sanne

21-12-2016 om 02:13

Triva / ijsvogeltje /drietje

Vreemd dat ik de eindtijden weet? Staat in de schoolgids. Gegarandeerd geen tussenuren in brugklas of 2e en om 2 of 3 uur uur uit. Lalena vroeg wat huiswerkbegeleiding adviseert en daar gaf ik antwoord op. Ik ga er niet vanuit de ze puur op inkomsten adviseren, maar zoals gezegd is dat bij ons op dit moment ook geen belangrijke overweging. Huiswerkbegeleiding voor vier dagen kost veel minder dan de oppas nu kost.

Dochter heeft haar hobbies thuis, dus juist heerlijk als ze daar 's avonds na het eten alle tijd voor heeft.

En drietje: ja wat heerlijk vroeg he! En dan de school zo dichtbij. Het heeft een regiofunctie, dus veel kinderen moeten veel langer fietsen. Geen idee hoe moe ze is, en ze moet het zelf in gaan richten, maar in haar schoenen zou ik die vier dagen zoveel mogelijk doen en dan thuis zoveel mogelijk echt vrij. Ik blijf zelf tenminste liever tot 8 uur op het werk zitten dan dat ik de laptop in het weekend weer open moet klappen.

Dees

Dees

21-12-2016 om 07:28

zelf

Wat dacht je van zelf huiswerk begeleiding geven? Hoe heb je zelf leren huiswerk maken ?

Triva

Triva

21-12-2016 om 07:37

sanne

Geen tussenuren kan nog steeds betekenen dat ze de eerste twee uur vrij zijn.

Dees

Nou, daar zou mijn kind weinig aan hebben, hwb van mij. Niet alleen zou het strijd opleveren, maar huiswerk maken en planning hierbij is bij mij ook een behoorlijk zwak punt.

Sanne, ik geloof ook niet dat ze alleen in het financiele voordeel denken. Uiteindelijk is reputatie ook erg belangrijk.Ik vind 4 dagen nog steeds veel, maar het sociale aspect is er ook 1 om mee te nemen. Dat ze daar dan haar kopje thee krijgt en mensen om zich heen heeft is mss wel prettig.

Tuinstoel, wij hebben precies hetzelfde afgesproken, zoon mag eerst laten zien of hij het zelf kan, met hulp van ons uiteraard, maar anders gaat hij naar hwb en dan denk ik ook aan drie dagen in de week.

Li

Li

21-12-2016 om 11:30

misschien

gaan er ook klasgenoten heen, dan kan het best gezellig zijn. Hier gaan we er ook mee beginnen en er zitten ook 2 vriendinnen van dochter.

Triva

Triva

21-12-2016 om 11:33

Lalena

'Tuinstoel, wij hebben precies hetzelfde afgesproken, zoon mag eerst laten zien of hij het zelf kan, met hulp van ons uiteraard, maar anders gaat hij naar hwb en dan denk ik ook aan drie dagen in de week.'

Ik blijf het een vreemd uitgangspunt vinden. Ik help mijn kinderen in de brugklas om op gang te komen. Samen plannen, overhoren en helpen dus. Als het goed gaat laat ik ze steeds losser. Dit ter voorkoming van de eerste onvoldoendes wat betekent dat je meteen achterloopt met de stof en dat je dan met een slechte basis dan de komende stof extra hoog moet scoren.

Ik mocht laatst ook al niet vergelijken met dyslexiebegeleiding maar dan leer je wel die strijd te voorkomen of aan te pakken als je kind anderhalf jaar lang elke middag onder jouw begeleiding huiswerk moet maken. Ik doe dat op een positieve manier en ik geef het kind vertrouwen dat het het zelf kan en daarna altijd nog naar mij kan komen voor overhoren etc. Als ik perse huiswerkbegeleiding zou willen dan zou mijn kind daar dus meteen heen gaan zodat er een goede start gemaakt kan worden. Veel prettiger als het kind nog zin heeft (de eerste weken) dan als het kind geen zin meer heeft en al onvoldoendes heeft staan.

Yep

Ik denk ook dat meteen starten het beste is. Ze moeten zoveel leren in het begin (huiswerk noteren, plannen, leren leren). Ik doe dat zelf in de eerste weken en kijk daarna in hoeverre ik los kan laten. Ik zou ook gaan voor een goede start en denk dat het juist in het begin nodig is.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-12-2016 om 15:15

Triva

Misschien werd dat niet helemaal duidelijk uit mijn opmerking, maar ik bedoel eigenlijk dat hij tot de herfstvakantie de tijd krijgt om te laten zien of hij het aankan MET hulp van mij/ons thuis. Mocht hij te veel protesteren of het gaat om wat voor reden dan ook niet goed, dan gaan we over op huiswerkbegeleiding.

Zoon vindt hwb een soort straf en wil het liefste gewoon uit school naar huis. Dat mag en begrijp ik goed, maar dat moet hij het wel thuis laten zien. Dus een soort stok achter de deur: hij weet wat er gaat gebeuren als hij niet goed z'n best doet en thuis de strijd aangaat over huiswerk.

Triva

Triva

21-12-2016 om 16:01

Tuinstoel

Beetje ingewikkeld maar ik had het niet tegen jou maar tegen Lalena die reagéérde op jou Jij staat er anders in dat zag ik maar Lalena heeft het al weer over die eeuwige 'strijd' thuis.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-12-2016 om 16:10

Triva

Aha.. OK

Wij kiezen ook voor een school waar veel huiswerk al op school gedaan wordt. Nu zoon nog weten te overtuigen dat het ook echt verstandig is om dat dan ook daadwerkelijk op school te doen... ben benieuwd. Hij is braaf, maar ook lui.

En toch trivia

En toch bedoel ik ook wat tuinstoel zegt: hij mag het proberen met behulp van thuis. Mijn man is goed in agendas doornemen en ik inhoudelijk, maar toch moet hij dan zelf dingen doen. En mocht blijken dat het niet werkt door onvoldoendes dan schakelen we vrij snel hwb in.

Ik heb overigens niet door gehad dat ik alweer over strijd thuis begon. Strijd is misschein zwaar benoemd, maar zuchten en steunen over huiswerk of afdwingen dat gamen moet wachten tot na het huiswerk is iets wat de sfeer niet bevorderd. Dan dwingen vreemde ogen toch.

En trivia, van mij mag je vergelijkingen maken met dyslexiebegeleiding. Heb nooit gezegd dat dat niet mag.

En iedere middag samen plannen gaat zeker niet aangezien we beiden fulltime werken. Ik begrijp niet zo goed waarin je vind dat ik heel wat anders zeg dan tuinstoel. Hooguit dat tuinstoel misschien meer tijd heeft om te begeleiden dan ik.

Zoon,ief ziet hwb overigens niet als straf. Hij begrijpt dat het een hulpmiddel is. Wil wel graag de kans om te kijken of het hem zelf lukt.

Mijn oudste

Vindt het heel moeilijk om aan zijn huiswerk te gaan als er niemand thuis is. Hij zal nooit gaan gamen, maar verdoet zijn tijd wel met zijn ipad en telefoon. Als er iemand thuis is doet hij dat veel minder. Omdat ik veel thuis werk gaat het prima zo, maar anders was het hier ook huiswerkbegeleiding geworden, denk ik. Het helpen met plannen e.d was vooral in het eerste jaar nodig. Inhoudelijk heb ik nooit hoeven helpen, op wat overhoren na. Nu ben ik dus vooral de (door hem aangestelde) politieagent

Triva

Triva

22-12-2016 om 05:54

lalena

Je noemde je man niet en dat was verwarrend. Je zei dat je geen hwb kan geven want dat wordt strijd.

Een planning maak je mijns inziens op vrijdagmiddag voor het weekend en de week erna. Per dag pas je de planning dan aan met nieuw huiswerk.

planning

Sorry voor de verwarring

Ik probeer na de kerstvakantie trouwens de 1blok-agenda uit om te kijken of hij (en ik) ermee kan leren plannen.

Om on topic te blijven: ik denk dat voor onze situatie het het beste is om hem wel de kans te geven, maar zodra er tekenen zijn dat het niet goed gaat, direct hwb in te schakelen. En dan denk ik aan 3 dagen, maar sta open voor bijvoorbeeld korter en vaker of iets dergelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.