Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-06-2013 om 22:20

Hoera, een meester!

Even een leuk berichtje. Schreef ik een aantal maanden geleden nog dat bij zoon beide juffen vertrekken, 1 met pensioen de ander (tijdelijk dus) met zwangerschapsverlof. We baalden best wel want het gaat bij deze juffen juist zo goed met hem en hij zou ze anders nog een jaar hebben.
Vandaag komt zoon dus thuis met de mededeling dat hij volgend jaar een meester krijgt. Dat is dus de eerste meester die we meemaken op deze school. Er waren altijd (in inder geval sinds dochter, nu groep 8, er zit) alleen maar juffen.
Ik vind het zo leuk. Zoon overigens ook. Vandaag was de nieuwe meester even op bezoek geweest. Zoon vond hem aardig. En oh ja, toen dochter vanavond vroeg of hij knap was, moest zoon even nadenken en zei toen dat hij op Mark van Bommel lijkt. Echt een antwoord voor een voetballer.
Ik ben overigens wel heel benieuwd of een meester heel anders is dan een juf. Vroeger had ik zelf ook wel meesters maar die waren zo divers dat ik er niets zinnigs over kan bedenken. Het is ook al zo lang geleden. Wie heeft er ervaringen?


Tango

`Ik ben overigens wel heel benieuwd of een meester heel anders is dan een juf. Vroeger had ik zelf ook wel meesters maar die waren zo divers dat ik er niets zinnigs over kan bedenken`

Nou, dat is dus het zinnige. Het zijn net mensen, allemaal anders.

Groeten,

Temet (niet van Mars of Venus, maar van Pluto)

Tango

Tango

24-06-2013 om 22:48

Haha, temet

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Maar je hoort zo vaak dat meesters toch anders zijn en dat het bijv. voor jongens goed is om ook eens een meester te hebben (volgens mij voor meisjes trouwens net zo goed). Dus vandaar dat ik me eens afvroeg wat er nou zo anders is.

Fiorucci

Fiorucci

25-06-2013 om 07:23

Geen idee

Voor mij zoon bleek het een ramp, terwijl hij zich zo had verheugd.

Jessica O

Jessica O

25-06-2013 om 07:41

Hier

is de meester helaas weer weg, maar zoon vond het geweldig. Meester trapte een balletje mee op het schoolplein, meester pakte die pestkop uit (toen nog) groep 8 aan. Meester deed leuke dingen en was stipt.
Zijn juf nu is chaotisch en daar kan zoon niet tegen. Om mij mag meester zo terug komen, wil ik nog wel meer gaan betalen!!!!

Tineke

Tineke

25-06-2013 om 07:48

Tja

Een goede meester is beslist een verrijking voor de kinderen in de klas, maar dat is een goede juf net zo goed.
"De" Meester bestaat niet, ze zijn allemaal verschillend van heel soft tot meedogenloos hard.
Maar natuurlijk is het wel goed voor kinderen om eens een mannelijk rolmodel te hebben in de klas. Voor meisjes in groep 8 is het soms minder handig, tegen de meester moeten zeggen dat je net ongesteld bent geworden is toch lastiger dan bij een juf.
Maar het is fijn dat je blij bent! Een formatiewisseling is heus zo gek nog niet.

Tineke

Tineke

25-06-2013 om 07:57

En ervaringen

Zoon had ooit een oude meester, hij was geweldig, rustig, pedagogisch en didactisch zeer sterk. Daarna een jonge vent, deze man schreeuwde veel tegen de kinderen. Na een maand of twee weggegaan. Daarna weer een meester, een rustige vent die wel heel veel achterover leunde. Kon leuk over voetbal praten met kinderen, trapte een balletje mee, maar de kinderen die voetbal niet als liefhebberij hadden, daar keek hij niet naar om. En onder zijn leiding waren de uitslagen van de eind-citotoets dramatisch. Teveel tijd besteed aan het bekijken van voetbalwedstrijd-herhalingen, dat was toch een beetje jammer.

Veel meesters

Vier fulltime meesters, één parttime, een lio'er en een paar invalmeesters waren er de afgelopen jaren op de school van mijn kinderen. Welke invloed het heeft op de kinderen (of het nou jongens of meisjes zijn), daar kan ik in zijn algemeeenheid weinig over zeggen, gezien hun verschillen, die onderling net zo groot zijn als tussen juffen. Ik vond het allemaal fijne leerkrachten, ieder op hun eigen manier.

Wel lijkt het mij goed voor de teamsamenstelling om ook mannen in het leerkrachtenbestand te hebben, ik vind uitsluitend vrouwen bij elkaar al gauw wat kippenhokkerigs hebben.

skik

Tango

Tango

25-06-2013 om 11:36

Voetbal

Die meester van Kaatje zou zoon ook wel willen. Maar ikzelf zou er minder blij van worden. Voetbalwedstrijden kijkt hij maar lekker thuis.
We wachten het maar af en hopen dat het een geschikte meester is en dat hij het gaat redden in het kippenhok. Want verder zijn er dus alleen maar juffen.

Anne Carin

Anne Carin

25-06-2013 om 12:32

Meester

Ik denk dat het meer afhankelijk is van de persoon of het klikt met je kind dan van het feit of het een juf of meester is. Zoon hier had in groep 6 en 8 een (dezelfde) meester. Dat klikte juist helemaal niet. Meester hield van hup-hup-opschieten, zoon is juist een dromer en niet zo vlot. Dat gaf nogal wat irritatie over en weer. Er werd dus veel gemopperd wat de vetstandhouding niet ten goede kwam. In groep 7 bleek zoon HB. Zijn juf toen, een topjuf, pakte dat heel goed op. Eenmaal in groep 8 en weer bij dezelfde meester werd het net zoals het jaar daarvoor; veel mopperen, slechte verstandhouding en daardoor weinig plezier op school. Wij waren heel blij toen groep 8 er op zat! Zoon floreert nu op het VWO, bijna 5e jaar alweer.

Wisselt

Hier: Groep 3: goede meester - fijn!. Groep 4 (andere): een ramp. didactisch niet goed. Groep 6 (weer een ander): onge-interesseerd en weinig attent.

Kortom: ligt echt aan de persoon

tonny

tonny

25-06-2013 om 19:39

'hoe is dat nou, een juf'

Hilarisch, deze draad.

(Tonny, moeder van een meester; ik geloof niet dat iemand van jullie met hem te maken heeft gehad, ik herken hem niet 100% uit de omschrijvingen
Maar ja, ik ben dan ook niet geheel onpartijdig.

Tango

Tango

25-06-2013 om 21:13

Oke

Ik heb zeker een rare vraag gesteld. Maar na al die juffen die hier gepasseerd zijn vroeg ik het me gewoon even af. Gewoon omdat we het niet gewend zijn. Het valt me op dat jullie wel allemaal meesters zijn tegengekomen. Zijn wij dan echt een uitzondering met een school met al 8 jaar of meer alleen maar juffen?
En natuurlijk zijn alle meesters weer anders en moet het maar net klikken. We wachten het gewoon af, maar ik vind het nog steeds wel erg leuk voor zoon.

P

P

25-06-2013 om 22:42

Tja

Mijn jongens hebben samen 5 meesters gehad en jongste krijgt na de zomer de zesde.

Ik ben maar van 1 meester onder de indruk geweest en procentueel verliezen ze het daarmee van alle juffen!

Ik weet nog hoe blij mijn vriendin en ik waren dat onze kinderen een meester kregen die eens niet zwanger kon worden maar je wilt niet weten wat er dat jaar en het jaar daarop allemaal gebeurde...

Ik heb tot oudste in groep 4 zat om een meester geroepen maar ik roep echt alleen nog maar om een GOEDE leerkracht!

Annet

Annet

25-06-2013 om 22:52

Ervaring met drie meesters in 12 jaar

Net uitgerekend dat ik nu 12 jaar ervaring heb in het basisonderwijs. Dat is langer dan heel wat leerkrachten
Mijn oudste heeft 1 meester meegemaakt. Dat was het dieptepunt van alle leerkrachten in haar basisschoolcarrière.
Mijn jongste heeft een meester gehad die op één na de beste leerkracht was die hij heeft meegemaakt (zit nu in groep 8). Qua rolmodel was hij misschien wat minder passend, hij is homo ))) Maakt mij niet uit maar de combi rolmodel en homo vind ik grappig.
Mijn jongste heeft nu ook een meester. Deze leerkracht heeft hele goede kanten maar ook flink slechte kanten.
Jongste heeft mannelijke bso-leiders gehad, ik geloof twee en nog een stagiaire. Dat werkte helemaal prima, vooral ingesteld op sport en avonturen. Een prachtige tegenhanger voor het geknutsel en gefrutsel.

Ehm annet

Ik ken toevallig een verse homo- meester, oei wat zou ik graag willen dat mijn kind bij hem in de klas kwam!
Los daarvan, weet je toch niet of je zoon niet homoseksueel lijkt te zijn, ooit? Lijkt dat je zo erg?

liora

liora

26-06-2013 om 00:38

Annet

Waarom kan een homo geen rolmodel zijn eigenlijk?

P

P

26-06-2013 om 06:59

Liora

Dat kan wel maar het punt is dat veel jongens een meester nodig hebben omdat die even wat anders naar jongens kijkt en geduldiger zou zijn met de echte jongensproblemen. Het ZOU kunnen dat een homomeester daar weer anders mee om gaat.

Ik heb er geen mening over.

Annet

Annet

26-06-2013 om 09:05

Er stonden smileys bij hoor!

Ik vond het gewoon grappig.
En het is een goede leerkracht.
Maar dat had ik al geschreven.

Koolmees

Koolmees

26-06-2013 om 09:56

Onzin

Ik vind het echt onzin hoor. Ik heb jongens en meisjes kinderen. En ze hebben zowel meesters als juffen gehad. In mijn beleving maakt het weinig uit. Ik heb juffen gezien die juist lekker stoer konden zijn en prima om konden gaan met 'jongensproblemen' (hoe die er ook uit mogen zien) en meesters die juist erg zorgzaam en betuttelend waren. Volgens mij hebben deze eigenschappen vooral te maken met je manier van leren/denken/werken en niet zozeer met je X of Y chromosoom.
Ik vind het wel belangrijk, dat een leerkracht zich bewust is van de eigen manier van leren/denken/werken en die in kan zetten als hulpmiddel om kinderen op een manier te benaderen die deze kinderen uitdaagt. En dat mis ik nog regelmatig. Maar ook dat is volgens mij niet afhankelijk van geslacht. Ik vind de theorie van Kolbe altijd wel interessant daarbij.
Op de middelbare school van mijn oudsten, is het de opdracht ook voor de leraren, om op verschillende manieren les te geven, zodat je ook kinderen aanspreekt die liever met beelden leren, bijvoorbeeld.

Mussie

Mussie

26-06-2013 om 11:39

Had het wel leuk gevonden

Ik had het wel leuk gevonden, een meester. Vooral voor jongste want die heeft met geen van zijn juffen tot groep 7 goed geklikt. Een meester was wel leuk geweest, ik had altijd het idee dat die misschien iets meer begrip zou hebben voor de wens om eindeloos te voetballen. Maar nu heeft hij de juf die dat ook snapt! Elke middag tijdens het overblijven mogen de jongens (en een paar meisjes) voetballen buiten. Hoe drukker ze zijn, hoe meer ze het stimuleert. En heeeeeel gek: het werkt. Daarna zijn ze rustiger. Ja, het lijkt mij geen hogere wiskunde. Maar de vorige juffen snapten dat echt niet: die straften de baldadige jongensboek door ze niet te laten voetballen. En dan werden ze nog drukker. Ik wil deze juf dus niet meer inruilen voor 10 meesters en gelukkig gaat ze mee naar groep 8!

Alcedo atthis

Alcedo atthis

26-06-2013 om 13:44

Helaas, een meester...

Net vandaag gehoord dat zoon volgend schooljaar (groep 8) eindelijk een mester krijgt. De enige meester op school. Maar ik en er absoluut niet blij mee. Ik roep al jaren "als zoon deze meester krijgt, dan halen we hem van school". De meester staat bekend als iemand die helemaal niets heeft met kinderen die 'anders' zijn. We hebben het jaren getroffen met juffen die accepteren dat onze zoon 'anders' is en daar goed mee weten om te gaan. Pfoe, ik vind dit wel balen hoor!
Nee, van school zullen we hem niet halen (zal hij zelf ook niet willen), maar ik denk dat ik wel met de IB'er in overleg ga (= zijn huidige juf) hoe zij de kansen inschat. Er is een parallelklas, misschien is dat nog een optie.

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2013 om 15:44

Alcedo

Zeker doen! Ik heb dat niet gedaan en mijn zoon had echt twee rotjaren.

Monique D*

Monique D*

26-06-2013 om 16:05

X of y-chromosoom.. het maakt niet uit

Op de basisschool waar mijn kinderen een aantal jaren geleden op zaten waren er 3 meesters. Ze gaven alleen les aan groep 7 en 8. Er was ook één juf die ook voor groep 7 of 8 stond.
Mijn zoon heeft alleen in de onderbouw les van een meester gehad (dat komt zelden voor). Die meester werkt niet meer op die school. In groep 8 kreeg hij geen les van een meester, maar juist van die juf. Zij was een hele goede juf die de kinderen heel goed kon stimuleren. Hij heeft hele goede herinneringen aan haar.
Mijn dochter kreeg pas een meester toen zij in groep 7 was. Die meester was "vers van de pers", hij had net zijn opleiding gedaan. De kunst van "de klas onder de duim houden" verstond hij nog niet. Mijn dochter vond hem niet leuk en verlangde naar haar juf van de vorige groep en wilde helemaal geen meester hebben. Het jaar daarop in groep 8 kreeg zij weer een meester. Ook daar klikte het niet goed mee. Hij was een onsympathieke man bij wie je heel goed moest scoren. Het enige wat telde was goede cijfers halen. Als je intelligent was en je kon goed meekomen, dan had je aan hem een goeie. Als je niet goed kon meekomen dan liet hij je barsten. Mijn dochter begreep vaak dingen niet en kwam vaak met vragen (leren en maken huiswerk) naar mij toe. Dat was jammer. Gelukkig kon ze daarna de lessen wel goed volgen. Ook had zij een vriendin die helemaal niet goed kon leren. Zij had helemaal niets aan hem, waardoor zij vaak de clown uithing. Van bijles had hij nooit gehoord. Wat ik nooit meer ben vergeten is dat hij haar voor het bord haalde om een som op te lossen. Dat kind snapte er niets van. Gevolg is dat hij tegen haar begon te schreeuwen. Kind was in tranen. Een vreselijke kerel dus!
Op de middelbare school heeft dochter een gymjuf die alleen voetballen bij gym gaf. Andere sporten "scheen" ze niet te kennen!! Dochter en nog een paar andere meisjes weigerden om mee te doen. Zij gaven aan dat ze niet alleen wilden voetballen. En tussen de boys rennen die alleen naar elkaar overspeelden was geen lol aan! Maar de juf is blijkbaar zelf een voetbalfan, dus de gymlessen bestonden alleen maar uit voetballen. Uiteindelijk hebben de meiden haar zover gekregen dat ze buiten mochten joggen!!
De laatste weken ging juf "overstag" door de leerlingen te laten basketballen. Dat kon er nog mee door, maar volgens dochter werd dat wel eentonig!
Gelukkig krijgt dochter volgend jaar een andere gymleerkracht. Hopelijk brengt hij of zij meer variatie in de lessen.

Thursday Next

Thursday Next

27-06-2013 om 10:48

Nee!

Nou, "een meester" maakt mij niet uit, maar liefst niet de enige meester die de school hier rijk is. Want dan weet ik al dat het niks wordt met het pluswerk, of de begeleiding van ht pluswerk.
Alcedo, sterkte dit jaar!

Wel verschil

Hoewel ik ook heel blij was met de juffen op de school van zoon zijn de 3 meesters in de bovenbouw beslissend geweest voor zoon. Blijkbaar hadden zij het wel in zich om het pesten in de klas te kunnen stoppen. Op de opvang ging het onverminderd door maar dat scheelde al. Ook gaven de meesters zoon de functie van keeper bij het door hen in gang gezette voetbal in de pauzes. Dat was voor hem zo'n beetje de enige functie die hij met zijn syndroom van Asperger goed kon doen. Bovendien zeiden sommige kinderen heel eerlijk tegen hem dat ze hem niet meer zouden pesten omdat hij zo'n goede keeper was. Vreemde zaken. Zoon heeft ook een andere band met zijn meesters. Af en toe terug op zijn oude basisschool heeft hij met name met zijn meesters nog weer een babbeltje gehouden. Er was ook een invalmeester waar hij veel contact mee had over de wat nerdy onderwerpen waar beiden interesse in hadden. Dat had zoon ook met deze meester, niet met juffen.

Fijn dat jullie allemaal zo blij zijn met een meester

Dan heeft oudste de juiste keuze gemaakt voor de PABO, op de stages wordt hij ook allemaal zo geschikt geacht. (effe Off topic)

En de opvang

Vrouwelijke leiding op de opvang bij zoon was leuk met hem en zorgzaam. Maar ook zorgelijk, tja zoon was anders. Maar ik weet nog van een mannelijke invalleiding toen zoon 2 was die voor mij zo'n mooi mantra had over zoon: als hij zich niet verveelt is hij ook niet vervelend. Gewoon even praktisch waar de rest van ons tuttenbollen toch vaak teveel bleef hangen in het zorgen maken, ja ook ikzelf. Dat mantra had het antwoord in zich: zorgen dat zoon zijn tijd goed invult en hem dat aanreiken zonodig.
Ook op de basisschool had zoon een parttime opvangleider waar hij een klik mee had. Leuke vent die ook in een band speelde zodat zoon elke week even zijn eigen gitaar mee nam als hij toch naar les ging om even samen te spelen. Niets ten nadele van de juffen. Hij had ook aardige leuke en betrokken juffen die het altijd voor hem opnamen als hij weer eens gepest werd. Maar die meester had ik ook niet willen missen.

P

P

27-06-2013 om 14:20

Jeanhil?

Allemaal blij? Heb je de draad wel helemaal gelezen of bedoel je het juist andersom? Ik ben blij met een goede leerkracht, dat waren er in 18 jaar basisschooltijd ongeveer 7/8 waaronder 1 meester (van de vijf) en dan ook nog eens veel duofuncties.

Tineke

Tineke

27-06-2013 om 18:30

Mannen

Mannen zijn beslist welkom in het onderwijs.
Op de Pabo werden de mannen nogal in de watten gelegd, alleen om het feit dat ze man waren, kregen ze veel complimenten. Een studiegenote van mij, moeder van vier zonen (-met dus best wat jongenservaring), begon veel vragen of opmerkingen richting de pabo-docenten met: "Het spijt me dat ik geen man ben, maar...". Ook op de Pabo werd vaak gedaan alsof vrouwen jongetjes per definitie niet begrijpen. Oftewel: er heerst een negatief beeld van vrouwen voor de klas, en een te positief beeld van mannen voor de klas. Omdat het een man is, is het leuk. De juf moet het nog maar waarmaken.
Uit deze draad en uit alle onderwijservaringen blijkt eigenlijk alleen maar dat het er niet zoveel toe doet. Je kunt heel blij zijn met een goede leerkracht, en dan maakt het niks uit of het een man of een vrouw is.

T&T

T&T

28-06-2013 om 08:08

Hihi kaatje

Ja dat is zo. Als je als man veel vrouwelijke aandacht wil moet je vooral meester worden lees ff een vette knipoog, want ik ken hele goede meesters, maar ook hele goede juffen!
Mijn moeder zei trouwens een keer precies hetzelfde als jij maar dan over het huishouden: als een man een keer de stofzuiger pakt en de kinderen van school haalt moet je hem zo ongeveer de hemel in prijzen, maar als een vrouw dat doet is het allemaal vanzelfsprekend... groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.