Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Uitwisselaartje

Uitwisselaartje

11-04-2014 om 19:00

hoe zit het met de kosten bij een uitwisseling via school

Onze dochter is onlangs op uitwisseling geweest naar een ander land, via haar school. Dit gebeurde met de hele klas, en alle klassen van het zelfde niveau tegelijk.

Wij hebben gevraagd om een kostenspecificatie. Die kunnen/willen ze niet geven. Er werd expliciet aangegeven dat dat zo eenvoudig niet is. Ik weet dat de school subsidie krijgt van de EU. De ouderbijdrage was 480 euro.

School biedt wel aan een gesprek te willen voeren, met de coördinator van de uitwisselingen, iemand van de financiën en een conrector erbij. Maar wij willen eerste een specificatie.

Volgens mij moeten kosten altijd transparant gemaakt kunnen worden, (zeker in deze tijd met al die gevallen van misbruik en financieel wanbeleid). Maar weet iemand daar iets meer over. Bij wie kan ik terade, welke instantie? Weet iemand dat?

Alvast dank!

Wellicht

Misschien toch handig als je dat gesprek aangaat en daarin je vraag blijft herhalen.

Tsjor

Annet

Annet

11-04-2014 om 19:55

Kun je wat meer vertellen over de reis?

Naar welk land (of hoeveel reiskosten zou normaal zijn), gastgezinnen of hotel, inhuur onderwijskrachten ter plekke ja/nee, hoe was het eten geregeld, excursies?
Als deze factoren hebben invloed op de reis. Zo op het eerste gezicht vind ik 480 euro erg veel voor een uitwisseling, maar beoordelen kan ik het niet.

uitwisselaartje

uitwisselaartje

11-04-2014 om 21:21

gesprek

Wij zijn met een groep ouders, en zijn ons nu aan het beraden. De meesten (waaronder iemand die zelf ook op scholen werken) vinden dat een kostenspecificatie geen probleem mag zijn, en willen die graag eerst afwachten.
Daarom ben ik ook gaan rondvragen. Uiterlijk maandag geven we reactie terug.
Jouw optie, tsjor, is sowieso natuurlijk de optie die wij zullen kiezen als men blijft treuzelen. Maar ik wil graag weten of hier regels voor zijn. Scholen moeten toch ook transparantie bieden.

uitwisselaartje

uitwisselaartje

11-04-2014 om 21:32

kostenopbouw

De kosten zijn voor: vliegreis, bussen, disco (afgehuurd), theater (afgehuurd). Enkele dagen les op school. Geen extra docenten. Verblijf en eten op kosten van de ouders die de uitwisselaar ontvangen. Ook op onze kosten uitjes als bowlen, zwemmen, schaatsen.
Dit is dus een beetje het probleem. Na de uitwisselingen zagen wij de gemaakte kosten niet echt terug in het bedrag. Ook was er niet iets als een museumbezoek in Amsterdam, helemaal niets georganiseerd, alleen de busreis. Het is ons ook onduidelijk of wij de kosten in het gastland hebben betaald. In ons land hebben wij nl ook voor de uitwisselaars alles betaald. Maar het is ons op dit moment onduidelijk of wij voor de activiteiten in het buitenland hebben betaald, of de ontvangers. En of dit dan voor alle groepen hetzelfde was of niet.

Zoals ik in eerste posting aangaf zijn alle klassen van hetzelfde jaar op uitwisseling geweest, met nogal uiteenlopende bestemmingen. Niet alleen dat, zo bleek (en dat wisten we natuurlijk), maar onze groep is precies een week weggeweest, en de uitwisselaars kwamen ook maar een week hier, terwijl sommige groepen wel twee weken wegwaren, en twee weken gasten hadden, met dus ook meer activiteiten.

Dat alles maakt dat wij graag inzage krijgen in de kostenopbouw. Het lijkt wat scheef zo. Het is ook niet duidelijk of wij voor het verblijf van de docenten hebben betaald, of de school. De school krijgt namelijk ook subsidie van de EU hiervoor.

Daarnaast kan ik zelf een vergelijking maken met de uitwisseling van onze zoon enkele jaren eerder. Dat was goedkoper, en we kregen meer 'waar' voor ons geld, plus het duurde veel langer...

Wij dachten een simpele kostenspecificatie op te vragen, maar het blijkt dus niet zo simpel.

En daarom wil ik graag weten waar onze rechten liggen, om te voorkomen dat we met een kluitje in het riet worden gestuurd.

uitwisselaartje

uitwisselaartje

11-04-2014 om 21:34

Nog vergeten

De kosten waren voor alle groepen gelijk.

Zelf vind ik het dus ook veel voor een uitwisseling...

Suze

Suze

12-04-2014 om 09:27

vooraf of achteraf

Hebben jullie nou vooraf of achteraf opgekregen wat jullie moeten bijdragen?

En hebben jullie het al betaald?

ik zit zelf nog niet in de uitwisselingen, maar kan me voorstellen dat jullie keer helderheid willen, zoals je het beschrijft. Fijn dat je met een groep ouders bent.

Wat heb ik raar vind is dat ik zou verwachten dat ze van tevoren meer helderheid geven ook in relatie van wat kinderen nog zelf moeten betalen en wat je als ouders die een kind te logeren hebben voor dat kind betaalt. En dat je dan, van tevoren, een beetje kan kijken of het in jouw land en het ontvangende land hetzelfde gaat.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-04-2014 om 11:39

Inderdaad veel geld

Wij zitten nu met de eerste week uitwisseling (3VWO), we hebben 5 dagen (6 nachten) een italiaan in huis. De kosten voor deze eerste 'week' zijn voor ons 80 euro, plus kost en inwoning voor de gast en bijkomende kosten van een dagje uit op zondag (niet verplicht uiteraard, maar dat regelen de kids zelf). Hiervoor krijgen ze 4 volle dagen activiteiten verzorgd door school: 2 dagen in en om Breda, een dag Den Haag (ridderzaal, 2e kamer, strandwandeling) en een dag Amsterdam (o.a. Anne Frank huis). Hiervoor wordt de bus van de Italianen gebruikt (die wordt dus 4 dagen goed gebruikt, zij zijn hier met 2 klassen en van onze school ook 2 klassen, steeds één NL klas met de Italiaanse partnerklas). Voor het bezoek aan Italie in oktober is een soortgelijk programma beloofd (Venetie, Vicenza, Verona), en daarvoor zijn de kosten op 250 Euro begroot (plus naar eigen inzicht extra zakgeld voor zoon). Ik vind dat alleszins redelijke bedragen en had er daarom nog niet aan gedacht om een specificatie op te vragen. Maar zeker in jouw geval waarbij andere klassen voor hetzelfde geld veel meer krijgen lijkt het me een zeer terechte vraag!

uitwisselaartje

uitwisselaartje

13-04-2014 om 10:51

Leuke uitwisseling ook!

Die naar Italie.

Bij ons is het totaalbedrag bedoeld voor in- en uitreis.

In antwoord op Suze's vragen: wij hebben vanteoveren een bedrag opgekregen, en dat hebben wij ook al betaald. Hierover werd heel streng gedaan.

Er is vantevoren wel gezegd dat de verschillende klassen naar verschillende landen zouden gaan, dat was dus bekend en geen probleem, maar er is telkens aangegeven dat de kosten zo ongeveer gelijk zouden liggen en dat in ieder geval ook de programma's vergelijkbaar zouden zijn. Een paar jaar eerder was dat inderdaad zo, soms scheelde het een dag, maar meer ook niet. Maar nu is er dus bijna een week verschil (in EN uit, dus twee keer een kleine week minder) en minder te beleven. De kinderen zijn gewoon gedropt in Amsterdam, zonder enige begeleiding losgelaten met alleen het tijdstip waarop de bus weer terug zou rijden. Vantevoren ook naar Zaandam geweest (dus op dezelfde dag) met hetzelfde recept. Geen rondleiding niks. Je raadt al waar de kinderen in Amsterdam naartoe gingen. De wallen en die wietshops...
Vorige keer stond een trip naar het VanGogh museam plus een rondleiding door de stad op het programma, en hadden ze kort de tijd om wat de shoppen. Nu dus niets en hebben ze als die tijd rondgehangen. Ik begrijp daar niets van. Daarnaast hebben ze enkele activiteiten (zoals bv. sportdag) gemist omdat onze klas een week korter was, en hebben wij ouders zelf drie keer een activiteit (met kosten) georganiseerd om de gemiste dagen wat te compenseren. De uitreis was heel vervelend gepland, precies midden in het weekeinde vertrekken en aankomen, zodat ze in het uitland geen extra activiteiten met 'hun' familie konden doen.

Verder gaan normaal gesproken alle klassen hun uitwisselaars op het vliegveld afhalen. Toevallig net bij onze klas kon dat ook niet, omdat ze twee inreizende groepen in de bus konden combineren, en op die manier geld konden uitsparen... Dit was erg jammer, omdat juist dit onderdeel altijd voor erg veel voorpret en spanning zorgt, en na de busreis terug zijn er al banden gesmeed.

Bij elk los dingetje denk je, ach, kan gebeuren, maar nu we het terugkijkend optellen zijn er wel heel veel dingetjes die juist bij onze groep zijn voorgevallen.

Vandaar dat wij eens gingen nadenken over wat voor ons de werkelijke kosten zouden zijn geweest. Dat zijn m.i. bij lange na geen 480 euro...

uitwisselaartje

uitwisselaartje

13-04-2014 om 10:55

Wat het trouwens voor de kinderen extra zuur maakte

Is dat zij wel weer gewoon naar school moesten, terwijl hun kameraden en parallelklassen allemaal nog weg waren of (in de eerste week) leuke activiteiten aan het doen waren.

Nogmaals: een enkel voorval kan gebeuren, maar opgeteld vinden wij het heel veel verschil met andere groepen. Ik vi

Uitwisselaartje

Uitwisselaartje

13-04-2014 om 11:00

Nog niet af

Wat ik vooral jammer vind is dat ik eigenlijk goed te spreken ben over deze school. Maar hoe dit is geregeld, en hoe men op onze vraag om een kostenspecificatie reageert, stelt mij erg teleur. Onze vragen en bezwaren worden een beetje zuchtend van tafel geveegd, en ik krijg het gevoel dat men ook over ons heen wil walsen tijdens het gesprek dat ze hebben aangeboden.

Iedereen uit onze groep ouders wil trouwens eerst een kostenspecificatie en dan pas een gesprek. Er zijn ouders bij die zelf op scholen werken, en niet snappen waarom dit zo'n moeilijke vraag lijkt te zijn, omdat kostentransparantie volgens hen gewoon normaal is.

Ik ben echt teleurgesteld merk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.