Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haarborstel

Haarborstel

29-10-2012 om 08:41

Hoe zien jullie dit?[Ziek op voortgezet onderwijs]

Ik wil jullie iets voorleggen zodat wij ideeën hebben/krijgen hoe we hier mee om moeten gaan.
Ons kind zit op het voortgezet onderwijs en heeft een chronische ziekte waardoor het vaak moe is. Het gebeurt een beetje in periodes maar dan is het arme kind te moe om huiswerk te maken en verzuimt dan op school.
In 'uitgeruste' toestand haalt het zeer goede cijfers en in vermoeide toestand zijn de cijfers duidelijk lager.
Zouden jullie dan zo'n kind beoordelen op de goede cijfers die wél gehaald worden of vinden dat lesverzuim leidend zou moeten zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanpassingen?

Krijgt ze geen aangepast onderwijs dan? Dat lijkt mij de meest zinnige oplossing. Dat ze kan werken als ze niet moe is. Dat kan bijvoorbeeld best op zaterdag of zondag zijn.
Ken je ziezon? http://www.ziezon.nl
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

29-10-2012 om 11:29

Rijbewijs

Stel je voor, dat het niet zou gaan om een middelbareschool, maar om een rijschool. Beoordeel je op de goede moment, of op de (bijna)-ongelukken?

Flauwekul

Rare vergelijking tinus. Als je te moe bent om te rijden, doe je geen examen. Dat word je niet aangerekend.
Als school geen aanpassingen doet waardoor kind steeds naar school moet (moe of niet), of bij ziek melden ook feitelijk onderwijs mist, dan wordt dat haar wel aangerekend (minnetjes voor huiswerk, so's, werkstuk te laat).
De vraag is dus in hoeverre het onderwijs is aangepast.
Vergelijk het maar met werk: beoordeel je een werknemer op het werk dat hij aflevert, of (bij een chronische ziekte) op dat wat door verzuim is blijven liggen?
Groet,
Miriam Lavell

Andersom

"aar grote carriereklappers of extra loonverhogingen zitten er niet in, hij doet immers niks \'uitzonderlijks\'. "
Dat is de vraag niet.
"Dan ga je toch niet de lat leggen op het niveau wat het kind in goede periodes voor elkaar krijgt?"
Hoezo, lat hoog? Er is geen andere lat. Iedere dag naar school en iedere dag huiswerk maken, hoort tot elk gewoon lesprogramma bij elk lesniveau.
Haarborstel noemt geen lesniveau. Maar lesniveau verlagen verhelpt het probleem niet. Werk kunnen spreiden en prioriteiten stellen, helpt wel.
Daar zijn standaard programma's en begeleiding voor beschikbaar (bijvoorbeeld bij Ziezon). De vraag is of daarvan gebruik gemaakt wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

29-10-2012 om 12:46

Werk en school

Ik vind daar nog wel een verschil in zitten. Op school heb je heel veel energievretende minder zinvolle vakken. Ik zou het zoeken in ruimte vinden in het rooster, uurtje later beginnen, eerder naar huis, evt. huiswerkbegeleiding in het weekend. Het lijkt me zwaar frustrerend om in de beperkte tijd die je hebt waarin je je goed voelt, ook nog eens niet passend schoolwerk te hebben.

Tinus_p

Tinus_p

29-10-2012 om 19:14

Geen verschil

Miriam:
"Rare vergelijking tinus. Als je te moe bent om te rijden, doe je geen examen. Dat word je niet aangerekend."
Het gaat niet om het examen -het gaat er om, of je het KUNT.

Ik heb grote moeite met vrijstellingen wegens ziekte, zodra die de waarde van het diploma verwateren. daar heeft niemand wat aan, en vooral degene met zo'n verwaterd diploma niet, die denkt dat hij een papiertje heeft dat wat waard is, en daarna in de echte wereld er achter komt dat je ook iets moet kunnen.

Vic

Wat vind jij dan minder zinvolle vakken? Ik geef les in zo'n vak, dat pubers -maar ook ouders- vaak afdoen als 'onder de streep'.
Daarmee gaan ze voorbij aan allerlei vormende doelen, die onze burgers juist sociaal en breed opgeleid maken.

Onzin

"Het gaat niet om het examen -het gaat er om, of je het KUNT."
Ja tinus. Maar fysiek uithoudingsvermogen is daar geen onderdeel van.
Bij de lesprogramma's voor zieke leerlingen wordt niets afgedaan aan de eisen van dat wat je wel moet kunnen om een diploma te halen.
Groet,
Miriam Lavell

Ach welnee

Zili, ik weet niet welk vak jij geeft, maar de feiten zijn tamelijk helder. In Nederland krijgen leerlingen 1000 uur les (in het buitenland zijn dat er gemiddeld 200 minder) en ligt er ook nog een opdracht voor 600 uur huiswerk.
Dat is voor het belangrijkste deel bezigheidstherapie (ophokplicht).
Is niet erg voor de grootste bubs (wel een beetje duur, maar soit), maar voor die enkele leerling die dat fysiek niet volhoudt is het ook niet erg om er wat in te schrappen.
Groet,
Miriam Lavell

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-10-2012 om 20:56

Miriam

"Dat is voor het belangrijkste deel bezigheidstherapie (ophokplicht)."
Dit zou ik wel nader verklaard willen zien. Hoezo is het belangrijkste deel van die 1000 uur bezigheidstherapie c.q. ophokplicht? Ik geef voor het gemak even het weekrooster van mijn mentorklas (2 vmbo). Graag hoor ik precies welke uren vallen onder bezigheidstherapie (heb wel een vermoeden, maar het is leuker als jij het zelf zegt):
2 uur Duits
3 uur Engels
4 uur wiskunde
1 uur rekenen/spelling
1 uur begrijpend lezen
4 uur mens en maatschappij
2 uur gym
2 uur tekenen
1 uur sociale vaardigheden
4 uur Nederlands
2 uur biologie
2 uur nask
4 uur handvaardigheid/techniek
1 mentoruur
2 uur afwisselend ict, koken of project (kan van alles zijn, fotografie, freerunning, wilgen knotten etc.)
Misschien zijn er meer mensen die willen reageren? Kom op lieve dames, welke uren kan ik mijn klas naar huis sturen en waarom?

Niet een

Mea, je kunt je lln niet naar huis sturen. Dat is de kern van de urenplicht juist: ze moeten 1000 uur op school zitten en 600 uur zoet zijn met huiswerk.
Het is een 40 urige werkweek.
Die 600 uren huiswerk haalt de bubs waarschijnlijk niet. Maar dat is lastig te controleren. Die 1000 uur moet wel gehaald worden. Dat controleert de Inspectie.
Niet omdat dat zo vreselijk nodig is in tijd om te leren wat je moet kunnen voor een diploma, maar om ze van de straat en van het werk te houden.
Dat die uren niet nodig zijn voor het halen van een diploma kun je zien aan de verschillen met andere scholen en andere landen.
Ca 30% van de lestijd wordt ingevuld naar de smaak van de school (op elke school anders, dus facultatief).
Vavo doet 2 jaar in 1 in nog geen 500 lesuren per jaar. Levert ook een diploma op.
Maar goed, dat is allemaal een zijpad.
Kern is dat fysiek uithoudingsvermogen (kun je 40 uur per week draaien), geen onderdeel is van de diploma-eisen. Voor kinderen die het lesrooster wegens ziekte niet volhouden, is aanpassing mogelijk en toegestaan.
Groet,
Miriam Lavell

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2012 om 21:45

Niet een

Maar dan omdat ik vind dat ze allemaal toegevoegde waarde hebben.

Vic

Vic

29-10-2012 om 21:53

Tja

Stel dat een kind maar voor 20 uur belastbaar is, dan zou je bijvoorbeeld de vakken waar examen in gedaan wordt kunnen laten voorgaan boven LO, tekenen, handvaardigheid, muziek, levensbeschouwing. Nee, dat is niet leuk want van die vakken steek je ook wat op, maar dat is ook kennis die je net even wat makkelijker in je vrije tijd opdoet dan Nederlands, wiskunde en NT. Er zijn ook kinderen die met de helft van het aantal lesuren bepaalde vakken best onder de knie krijgen. Daar kun je ook in schrappen.

Tineke

Tineke

30-10-2012 om 08:15

Het kan best minder

Wij doen dat namelijk, een aangepast rooster voor mijn minder belastbare zoon. Dit houdt vrijstellingen in voor vakken als gym, drama, keuzelessen. Het betekent ook: vrijstellingen voor alles wat 'leuk' is, zoals introductieprogramma's, sportdagen, kerstgala, uitwisseling, etc. En het betekent dat hij bij sommige lesuren eerder weg mag. Na 20 minuten is de stof behandeld, en daarna gebeurt er niets zinnigs meer. Dit komt sporadisch voor, maar het komt voor. Ook betekent het dat hij thuis mag blijven als het toch teveel is. Hij mailt dan met de docenten over het huiswerk.
Maar ondertussen doet hij wel gewoon atheneum. Eigenlijk vergelijkbaar met de Loot-leerlingen (topsport) die ook een aangepast rooster volgen. Het enige verschil is dat zij dan sporten en mijn zoon dan thuis zit en muziek maakt.
Ik geloof beslist niet dat dit atheneumpapiertje straks minder waard is dan dat van klasgenoten.
Een papiertje staat voor de kennis, en niet voor het aantal uren dat er voor staat aanwezig.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

30-10-2012 om 08:15

Miriam / haarborstel

Miriam, je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag. Het ging natuurlijk niet om het naar huis sturen. De vraag was: welke lessen vind jij dan vallen onder de ophokplicht?
Haarborstel, is er een mogelijkheid om voor je dochter een REC-3 aan te vragen op grond van chronische ziekte? Dan heb je ambulante begeleiding die jou dingen uit handen neemt, zoals het regelen van huiswerk, een aangepast rooster etc. Ik zou sowieso even met school en leerplicht rond de tafel gaan zitten, meestal willen mensen best meedenken.
En ik vind belastbaarheid op het werk iets anders dan belastbaarheid op school. Je zit niet uitsluitend op school zodat je later kunt werken, je zit er ook voor je algemene ontwikkeling. Toch? Of is een school gewoon een productiefabriek van belastingbetalers? Hihi.

Quê?

Als je mijn antwoord niet duidelijk genoeg vindt, dan is dat van Vic en Kaatje het wel, toch?
"En ik vind belastbaarheid op het werk iets anders dan belastbaarheid op school. "
Dat begrijp ik niet. Belastbaarheid gaat over uithoudingsvermogen. Dat heeft betrekking op duur, niet op inhoud.
"Je zit niet uitsluitend op school zodat je later kunt werken, je zit er ook voor je algemene ontwikkeling. Toch? Of is een school gewoon een productiefabriek van belastingbetalers? Hihi."
Ik weet niet welke mooie droom je hebt en ik wil 'm niet per se kapot maken. Maar het aantal schooluren per jaar (of per schooldag) is een politieke keus. Dat betekent dat het niet speciaal ergens voor of tegen is en al helemaal niet dat het een of andere waarheid dient waar niet van afgeweken kan worden. Het betekent zelfs niet dat burgers er in individuele of algemene zin wat aan hebben.
Wat het in ieder geval wel is, is een productiefabriek van belastingbetalers, met als aanvulling dat ze ook nog mooie statistieken op moeten leveren ihkv het Lissabon akkoord.
Groet,
Miriam Lavell

Inerdaad loot kinderen

Mijn zoon is LOOT-leerling (topsporter). Om te sporten krijgt een aantal vrijstellingen (LO, godsdienst, mentorles) en van een aantal vakken volgt hij maar de helft van de lessen. Dit blok gaat dat om Nederlands, wiskunde en aardrijkskunde. Daarvan volgt hij 1 les wel, de andere niet. Dat kan dus gewoon. (zoon zit in 1 gym)

Vraag terug

Mea, wat vind je daar nou van, dat er leerlingen zijn die niet het hele schoolprogramma afwerken?
Zou jij dat een van je leerlingen gunnen?
Ik merk dat ik zelfs wat emotioneel word van je verbazing en de manier waarop je onmogelijkheden op lijkt te werpen. Ik ken geloof ik teveel kinderen met naam en toenaam aan wie dat werkelijk misgund is. Is het niet door de school, dan wel door een enkele leerkracht met een bevlogen mening over het belang van het ondergaan van ruis, voor de algemene ontwikkeling. Het wordt er een alles of niks model van.
Zie je werkelijk niet dat jouw vasthouden aan die gedachte voor sommige kinderen het effect heeft dat ze dan helemaal niet meer naar school kunnen?
Please, laat los.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

30-10-2012 om 14:03

Alleen leervakken

Voor het grootste deel van de kinderen is de afwisseling tussen leervakken en zaken als tekenen/handenarbeid/gym/drama natuurlijk prima. Beetje afwisseling en je steekt er ook nog wat van op.
Bij een kind wat oververmoeid is of om andere redenen niet in staat is alle uren te volgen zou ik gaan schrappen in de vakken. Ik zou dan inderdaad er voor pleiten dat de bovengenoemde vakken niet gevolgd worden en alleen de leervakken.

Het kan natuurlijk zijn dat een leerling bijvoorbeeld wel examen wil doen in tekenen of muziek of juist van zo'n vak energie krijgt. Echter ik zou de focus leggen op de leervakken voor zoveel mogelijk. Dat zijn de vakken die uiteindelijk je toelating tot de universiteit bepalen.

Voor de meeste leerlingen is de franje er om heen en zijn de vakken onder de streep natuurlijk prima maar als je maar beperkte energie hebt dan is het niet logisch om die aan de minder belangrijke vakken te besteden.

Van Mea's lijst zou ik dan bijvoorbeeld sociale vaardigheden/project/mentor uur/gym/handenarbeid en tekenen schrappen. Een en ander uiteraard afhankelijk van de individuele leerling en zijn/haar behoeftes.

Daarmee zeg ik niet dat die vakken niet leuk/belangrijk zijn maar ik vind ze wel minder belangrijk dan de kern vakken die je toelating tot een vervolgopleiding bepalen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

30-10-2012 om 21:01

Miriam (antwoord terug)

Mijn vraag over welke uren van mijn mentorklas dan zouden vallen onder de 'ophokplicht' was algemeen geformuleerd en duidelijk (dacht ik in elk geval) niet toegespitst op het geval van Haarborstel. Ik viel over de manier waarop jij 'het belangrijkste deel' van een schoolprogramma even achteloos wegzette als opvulling voor de duizendurennorm, en zette daar het weekrooster van mijn klas tegenover met de vraag: nou, zeg het maar, wat is er overbodig? Tuurlijk was dat gedeeltelijk een plaagstootje, maar het was tegelijkertijd een serieuze vraag. Op mijn school doen we namelijk niet aan ophokuren, tussenuren, huiswerkuren en wat dies meer zij. Je kunt niet op die manier alle lesprogramma's over een kam scheren. Daar lag mijn verbazing, Miriam, bij die badinerende toon over ophokuren, en niet bij dat aangepaste rooster.
Jij reageert daarop met het idee dat ik het kind van Haarborstel geen aangepast rooster zou gunnen. Waarop ik mijn kaak van de vloer moest rapen (en dat in de stadsbus, waar ik jouw reactie las). Waar heb ik dat beweerd? Sterker nog, ik heb juist gezegd dat er wellicht middels een REC-3-beschikking verlichting kan komen, onder andere via een aangepast rooster.
Ik heb zelf leerlingen die om uiteenlopende redenen een aangepast rooster draaien. Niemand die daarvan opkijkt.
En over die algemene ontwikkeling: ja, ik heb leerlingen die voor hun algemene ontwikkeling op school zijn aangewezen. Ik heb ook leerlingen die alleen naar school komen omdat het daar warm is of omdat je daar een keer kunt lachen. En ik heb leerlingen die helemaal niet tegen ruis kunnen. Ook voor hen wordt gezorgd.
Ik zou haast zelf emotioneel kunnen worden bij het idee dat jij denkt dat wij kinderen maar een beetje laten verzuipen ter meerdere eer en glorie van de algemene ontwikkeling. Laat ik dat maar niet doen.
Overigens kan ik me redelijk vinden in je verhaal over het opleiden van brave belastingbetalers in het algemeen, al gaat die vlieger voor mijn leerlingen niet op. Dat is de makke hier sowieso wel een beetje. Niet elke leerling kan met een paar uur zelfstudie per dag/week het VWO halen, niet elke leerling heeft een achterban die er dubbel en dwars voor het kind is en ook nog op niveau kan stimuleren en meedenken. De wereld is groter dan OO.
En nog heel even: ik heb ook leerlingen voor wie techniek een belangrijker vak is dan Engels. Het ligt er maar aan wat je toekomstperspectief is.
Ugh, ik heb gezegd.

Haarborstel

Haarborstel

31-10-2012 om 08:17

Afspraak

Voor vrijdag staat er een afspraak op school. Ik ben benieuwd.

Tineke

Tineke

31-10-2012 om 09:01

En?

Ga je vrijdag afwachten wat zij te bieden hebben, of neem je alle tips uit dit draadje als agendapunten mee en vertel jij wat er moet gebeuren?

Wel

Mea:"Op mijn school doen we namelijk niet aan ophokuren, tussenuren, huiswerkuren en wat dies meer zij."
Wel.
De school vult de verplichte 1000 uur. Dat heeft geen samenhang met noodzaak, maar met de politieke keus dat lln 1000 uur per jaar van de straat gehouden moeten worden.
Jouw school vult dat op een andere manier in dan een andere school. Juist uit die verschillen blijkt de inwisselbaarheid.
Mea:"Dat is de makke hier sowieso wel een beetje. Niet elke leerling kan met een paar uur zelfstudie per dag/week het VWO halen,"
Ik heb het niet over vwo.
Er is voor geen enkel niveau een steekhoudend argument dat dat 1000 uur zou moeten zijn. Dat meer leerlingen dat niveau halen bij dat urencriterium. Op elke school en elk niveau wordt de urenplicht gevuld.
Meer is het niet.
Ik zou niet weten waarom je over dat feit gepikeerd moet doen.
Groet,
Miriam Lavell

Sluit me aan

Ik vond het ook wt badinerend zoals je spreekt over t onderwijs. Er wordt veel geklooid, en heus wel opgehokt, maar het stoort me een beetje dat je het onderwijs zo makkelijk wegzet. Ik waardeer wel jouw bijdragen aan deze rubriek enorm omdat ze kritisch en intelligent zijn. Wt het draadje betreft:
Ii geef kunstonderwijs. Met hart en ziel, en zie dagelijks dat leren in heel kleine stapjes gaat, en dat hoewel de leerling zal zeggen 'dt hij niks geleerd heeft deze les' zie ik zijn totale plaatje en welke stapjes hij maakt.

Haarborstel

Haarborstel

31-10-2012 om 15:47

Tips

Ik neem zeker de tips mee en gelukkig komen die overeen met mijn/onze ideeën hierover.
Helaas is er (zoals wij het nu zien) geen meedenkende mentor beschikbaar, tot nu toe vond hij een gesprek absoluut niet nodig ondanks verschillende pogingen daartoe.
Wat er nu gebeurt was wel iets dat ik verwachtte maar niet dat het zo extreem zou zijn.

Nog een tip

Scholen en leerplichtambtenaren zijn geneigd om de GGD-arts in te zetten bij verzuim. Die GGD-arts gedraagt zich dan als een soort bedrijfsarts. De context is meestal dwang (controle of er wel sprake is van ziek zijn).
Maar je kunt ook op eigen initiatief de GGD-arts inschakelen. Dan kun je het positief gebruiken.
Stel voor dat je in overleg gaat met de GGD-arts om de belastbaarheid van je dochter te bespreken. Samen met de GGD-arts kun je dan tot een lesprogramma komen. Bijvoorbeeld een uurtje later beginnen of juist wat eerder weg, geen gym of leukigheid en regelmatig evaluatie.
Dan kun je de GGD-arts voor je kar spannen om het lastige overleg te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Beetje relativeren

Zili, ik vind het fascinerend hoe je je persoonlijk aangesproken lijkt te voelen. En nee, dat bedoel ik niet als compliment.
Het gaat helemaal niet over jouw hart of ziel.
Groet,
Miriam Lavell

Nou zeg (ot)

Wat een scherpe toon. Jij maakt t met je mail persoonlijk. Ik doelde in mijn 'met hart en ziel' op mijn beroepspraktijk, het onderwijs. Die jij in de mails hiervoor vrij genadeloos neersabelt. Daar voel ik me in aangesproken en voel
Me geroepen dat te nuanceren.
Het heeft niets met het onderwerp van het draadje te maken, en ik hoop van harte dat dat probleem opgelost wordt (en weet ook dat scholen hierin rigide kunnen zijn) maar ik wilde aan de kaak stellen dat er een idee lijkt te zijn over meer en minder belangrijke vakken. Er is momenteel e.e.a. gaande, zoals je ongetwijfeld weet, zie t wetsvoorstel mbt de tweede fase en t afschaffen van CKV.

En de verplichte stage

"maar ik wilde aan de kaak stellen dat er een idee lijkt te zijn over meer en minder belangrijke vakken. Er is momenteel e.e.a. gaande, zoals je ongetwijfeld weet, zie t wetsvoorstel mbt de tweede fase en t afschaffen van CKV."
Ja. En het afschaffen van de verplichte stage. Er zit vast nog meer aan te komen. Feit is namelijk dat Nederland kampioen lestijd is. Veel uren per week in een lang schooljaar waarbinnen veel tijd is voor ideologische wensen.
Dat is een politieke keuze. Zoals de invoering van CKV en de maatschappelijke stage dat ook was.
Inwisselbaar voor een volgend ideetje. Minder belangrijk dus. Ik kan het ook niet helpen.
Waren er maar minder uren, dan was er minder om mee te marchanderen en rommelen. Dat zou een stuk rustiger zijn voor iedereen.
Groet,
Miriam Lavell

Haarborstel

Haarborstel

02-11-2012 om 22:20

Gesprek gehad

Man en ik hebben een heel fijn gesprek gehad met de mentor.
Volgende week zijn de rapportvergaderingen en dan gaat hij:
- alle docenten nog even goed informeren
- afspraken maken met docenten over extra instructie bij missen les
- bespreken met docenten van techniek, tekenen e.d. dat door missen lessen dit geen consequenties heeft voor het cijfer omdat werkstuk niet af is
- beperken huiswerk (zoals bijv. een zeer tijdrovende mindmap/samenvatting voor wiskunde terwijl ze daar zeer goed op scoort)

Na de rapportvergadering neemt hij weer contact met ons op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.