Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique D*

Monique D*

09-11-2013 om 15:27

Hoe wordt Sinterklaas op school gevierd?

Ik ben benieuwd hoe Sinterklaas op de basisscholen wordt gevierd n.a.v. de discussie over Zwarte Piet.

Hoe zal de Piet op 5 december bij jullie op school eruit zien?

kweenie

Ik ben reuze benieuwd. Ik vermoed dat Piet er niet heel anders uit zal zien dan vorige jaren, maar wie weet. Ik krijg niet de indruk dat de discussie onder de ouders enorm leeft maar ik kan het mis hebben, en over de opvatting van het team weet ik niks. De kinderen is het vermoedelijk een biet zolang er maar snoep en een feestje zijn.

Groeten,

Temet

Esmee

Esmee

09-11-2013 om 18:11

Hoe die eruit ziet?

Gewoon op de manier zoals het alle voorgaande jaren is geweest?!

Inanna

Inanna

09-11-2013 om 18:29

hier hetzelfde

Het zou me erg verbazen als het anders was dan eerdere jaren bij ons op school.

Ik denk dat het gros van de Nederlanders

zich echt niets zal aantrekken van de berichten in de media over Zwarte Piet, en gewoon het feest vieren zoals men gewend was.
Zij zullen pas veranderingen gaan doorvoeren als het van hogerhand wordt opgelegd, vermoed ik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2013 om 18:45

Hetzelfde

Want "onze" pieten hadden al geen oorbellen en waren ook niet zwart maar bruin. En ze spraken ook gewoon Betuws

Tango

Tango

10-11-2013 om 20:33

Geen idee

Er werd wel aan ons gevraagd het Sinterklaasjournaal te volgen. Het hangt dus af van de ontwikkelingen daar of er iets veranderd in de Sint-viering.
Overigens voor het eerst de vraag het Sinterklaasjournaal te volgen. Voorheen wilden ze weleens iets doen op school dat totaal niet overeen kwam met het Sinterklaasjournaal. Ik kan me nog herinneren dat ik daar vorig jaar een mail over stuurde naar school met als tip het Sinterklaasjournaal eens te volgen. Zouden ze dat nou zomaar hebben opgevolgd?

Lucerna

Lucerna

10-11-2013 om 23:43

Hetzelfde als voorheen

Ook onze pieten spraken gewoon Nederlands, droegen toch al geen oorbellen en hebben al jaren een prachtig samenspel met Sinterklaas. Meer dan leuk en lief, die pieten bij ons. Ik verwacht niet dat ze een andere kleur krijgen, daar heb ik nog geen signalen van gehad. Maar al gebeurde dat wel, dan zou dat niet veel verschil maken, geloof ik. Onze pieten zijn hartstikke piet en de kinders vinden ze geweldig. Ikzelf piet nog zwart, zo heb ik begrepen. In de praktijk dus donkerbruin, zo ook mijn meepietende spruiten. maar dat is niet op school.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 07:46

Tango

Ik geloof niet dat ze het sinterklaasjournaal hebben aangepast, daar zijn zelfs schoolpakketten voor die je al weken geleden kon bestellen. Meer dan een klein itempje (kort nieuws) kunnen ze er niet van gemaakt hebben maar de rode draad wordt altijd in de zomer opgenomen (bomen vol in blad).

Niet Piet

Niet Piet

11-11-2013 om 08:07

Sinterklaasjournaal

Het Sinterklaasjournaal gaat over rare pakjes bij de kinderen thuis (met paardendrollen, zoutvaatjes en andere rare dingen erin), de kleur van Piet is gewoon zoals hij alle andere jaren al was.

Bij mijn kinderen op school volgden ze soms het Sinterklaasjournaal, soms deden ze een eigen verhaallijn. Sinterklaas had ook nog wat in te brengen, en die was erg voor 'n verhaalloze Sinterklaasviering, gewoon lopend aankomen, klassenrond en weer vertrekken

Tango

Tango

11-11-2013 om 16:29

Oke

Is het Sinterklaasjournaal al begonnen dan? Ik dacht dat het vanmiddag voor het eerst was. Zal overigens wel weer op een onmogelijk tijdstip zijn (18.00 u precies tijdens etenstijd ofwel trainingstijd van de voetbal). Moeten we er maar weer aan denken het bij uitzending gemist te kijken
Maar gewoon zwarte pieten dus. Fijn!

sinterklaasjournaal eerder gedraaid

ja maar, het sinterklaasjournaal wordt toch veel eerder in het jaar opgenomen.... die zwartepietendiscussie is veel recenter.
Ik vraag me af waarom ze dat doen. Die pieten lopen standaard tussen zomers bebladerde bomen en het weerbericht klopt ook van geen kant.

Monique D*

Monique D*

12-11-2013 om 15:54

Wat mijn zoon (19) denkt..

.. is dat buiten de Randstad de pieten gewoon zwarte pieten blijven en binnen de Randstad een paar aanpassingen gedaan zullen worden. Wat die aanpassingen zullen zijn weten wij nog niet.
Zie ook de intocht van de Sint in Amsterdam: hun haar zal niet altijd kroes zijn, ze dragen geen oorbellen en er is een variatie in de kleuren van de lippenstift. Ze blijven wel gewoon zwart..

Wel weet ik dat in Amsterdam in het St. Lucas/Andreas ziekenhuis zwarte pieten niet binnen komen (ook niet in de vorm van decoraties), maar in het Onze Lieve Vrouwe Ziekenhuis zijn ze wel welkom!

Daarom ben ik zo benieuwd hoe de scholen dit op 5 december a.s. zullen aanpakken.
Wat ik begrijp is dat op het Sinterklaasjournaal de pieten gewoon piet blijven zoals we ze altijd gekend hebben. Als dit eerder in het jaar is opgenomen (toen was die discussie er nog niet), dan is dat begrijpelijk.

Dalarna

Dalarna

12-11-2013 om 19:50

mamahippie

Ik kom niet meer bij van jouw 'weerberichtargument', je was toch niet serieus hoop ik

nouja....

....aan het weerbericht zouden de kindertjes toch kunnen merken dat het Sinterklaasjournaal nep is... ik verbaas me er nog steeds over dat mijn oudste vorig jaar niet heeft doorgehad dat het weerbericht geen rekening hield met de winterse omstandigheden van dat moment (volgens mij lag er sneeuw toen).

Maar ik vraag mij dus wel serieus af wat erachter steekt om die serie in de zomer op te nemen... zouden ze dat expres doen om het doorzichtig te maken voor de 8-jarigen onder ons?

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 10:20

mamahippie

Al die programma's en films en series worden in de zomer opgenomen. Het is gewoon te kort dag om het later te doen (sommige series beginnen al eind oktober) en omdat de acteurs nu eenmaal ook andere dingen te doen hebben denk ik zo. In de zomer ligt alles veel meer stil qua toneel en tvprogramma's. Het is nu eenmaal niet hun enige bron van inkomsten!

maar dat kan dan toch ook een jaar eerder?

...zou ik zeggen? Het sinterklaasjournaal is een jaarlijks terugkerend gebeuren, dus dan kun je nu ook alvast wat opnemen voor volgend jaar toch.

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 15:39

mamahippie

Nee, want zoals ik al zei deze dagen zijn veel drukker dan een paar maanden eerder. Dan zijn er geen theatervoorstellingen en ook de tvprogramma's vallen in herhaling.

en hoe het was

Zo, dat was even zoeken, maar ik heb het oude draadje gevonden.

Hier was de Sintviering precies als de vorige jaren, zij het dat de goedheiligman aankwam in een vrachtwagen ipv een bakfiets. Hij werd vergezeld door een stuk of 5 pieten die er ook precies hetzelfde uitzagen als vorige jaren: roetzwart geschminckt. De hele discussie heeft hier dus geen enkel effect op de viering gehad, maar dat had ik ook niet verwacht.

Iemand hier die kan melden dat de Sintviering was aangepast dit jaar?

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

06-12-2013 om 10:49

Bestelbusje

Sint kwam hier op school aan in een bestelbusje. Zelfde Sint en zelfde zwarte Pieten als voorgaande jaren.

zoals anders

hier speelt de zwartepieten discussie helemaal niet.

Tink

Tink

06-12-2013 om 12:36

niks veranderd

Gewoon Sint met 3 springerige roetzwarte Pieten, net als elk jaar.
Wel werd hij deze keer door de politie afgeleverd, met zwaailicht en al, omdat hij verdwaald was.

Tango

Tango

06-12-2013 om 15:33

Beetje saai

De Sint aankomst hier op school was een beetje saai. Sint kwam met 3 zwarte(!) Pieten bij school aan op de fiets. Sint achterop bij 1 van de Pieten. De meeste kinderen hebben ze niet eens aan zien komen omdat ze nog stonden te zingen op het schoolplein.
Sint en de Pieten waren zelf ook vrij saai. Weinig te vertellen. Waren allen ouders van bovenbouw-kinderen. Eerder toen er nog een Sint en Piet werd ingehuurd vond ik het eigenlijk veel leuker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.