Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Suus

Suus

23-02-2019 om 11:17

Hoe pakt jouw kind leerwerk aan?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-03-2019 om 22:12

Suus

Tja, het is vreselijk frustrerend, voor mij dan. Als ze gemiddeld tussen de 6 en 7 staat voor nagenoeg alle vakken, met een kwartiertje leren per week, dan moet er toch meer in zitten. Maar ja, ooit gaat het kwartje wel vallen. Dan doet ze er maar wat langer over.

LiesbethB

LiesbethB

14-03-2019 om 15:34

Leren met video's

Ik heb vier kinderen, de oudste twee 16 (Havo) en 17(VWO), maken gebruik van leren via video (Digistudies). Beiden zijn niet vooruit te branden kwa leren, maar video's kijken doen ze nog wel. Overhoren gaat moeizaam, de emoties lopen vaak hoog op, maar het gaat steeds beter. Ik probeer vooral positief te blijven, om ze een goed gevoel te geven over wat wél lukt. Daarnaast heb ik de afspraak met ze gemaakt, elke dag 1,5 uur aan hun huiswerk te besteden.

Suus

Suus

16-03-2019 om 20:52

Video

Dat video-leren ken ik niet, zal het es opzoeken.

Kind had zowaar een voldoende voor de toets. Gaf zelf nog eerlijk toe dat er weinig voor gedaan was ook. Maar ja...kennelijk genoeg dus. Fijn natuurlijk.
Het boek wil echter nog niet vlotten. Een week verder, maar nog geen bladzijde verder terwijl er tijd zat was.
Tja.....de inlever-deadline komt steeds dichterbij, kinds probleem, niet de mijne. Ik zie wel wat het wordt.

Suus

Suus

27-03-2019 om 15:09

Frustratie

Het helpt hier nog niet hoor, dat ik mijn mond hou.

Kind zit in de toetsweek nu. Heeft straks van 11.00-14.00 achter de telefoon gezeten. Onder het mom van “documenten en samenvattingen op Magister leren”. Maar ik zíe aan de hele houding dat dat niet gebeurt. Zit gewoon Filmpjes te bekijken. En als ik er iets van zeg, geeft kind het ook toe.
Ben net toch weer een keer uitgevallen, kan het niet aanzien. De héle dag dat scherm in handen, maar leren ho maar. En áls kind al een keer naar boven vertrokken is, staat het binnen een kwartier weer beneden met de volgende smoes. En ik zit me op te vreten en ontzettend in te houden. Wat moet ik dan toch? Telefoon maar weer afpakken?
Waarom, waarom, waarom toch die werkeloze houding en geen inzet tonen. Ben zo verdrietig gewoon en heb net weer even een potje zitten janken. Pure frustratie en onbegrip. Kind gooide telefoon gauw in de hoek en vloog naar boven “sorry mam”. Tja...dat hoor ik al zo vaak maar er verandert niks.

Sorry, moest het even kwijt.

Carla

Carla

27-03-2019 om 19:58

Suus

Ligt eraan hoe oud hij is en welke schoolniveau hij doet. Persoonlijk vind ik dat als je in de bovenbouw zit, je zelfstandig je werk moet kunnen doen en verantwoordelijk bent voor je eigen cijfers. Als hij nou 13 is en in de 2e zit, is telefoon afpakken als hij een onvoldoende haalt de beste optie. Zo stimuleer je hem om te leren en wordt je pas boos zodra hij een cijfer terug heeft

Lydia

Lydia

27-03-2019 om 20:04

Suus

Houd vol! Je kind gaat pas iets doen als het merkt dat jij het niet gaat oplossen. En als er een concreet probleem is, lees: zware onvoldoendes.
Probeer je ergernissen voor je te houden. Straal uit dat je blij bent dat kind het nu zelf doet. Jij hoeft je geen zorgen meer te maken. Het is verantwoordelikheid van kind.
Doe luchtig, fake it till you make it.

En het zou zomaar kunnen dat er helemaal geen concreet probleem komt. Dat kind alle cijfers gemiddeld op een 5 of 6 houdt. Met de stand; overgaan.
Meer zal kind niet nodig vinden. En jij ook niet toch? Want jij bent reeeeeelaxeeeeeeeed.

Tango

Tango

27-03-2019 om 21:48

Zou weg gaan.

Zo lang je ziet dat hij niets uitvoert ga je je irriteren. Ik zou er dus voor zorgen dat ik niet in dezelfde ruimte als je zoon zou zijn. Ga lekker naar buiten, in de tuin werken of whatever. Maar laat je zoon het zelf doen.

Suus

Suus

28-03-2019 om 19:02

Lastig

Beetje lastig, want kind zit in dezelfde ruimte als ik, de woonkamer. Waar ik juist even wil zijn en ontspannen een boekje kunnenlezen of op de iPad iets lezen oid. En natuurlijk zeg ik dat kind naar boven moet gaan, maar dat gebeurt niet altijd.

Kind zit in de 3e dus wordt tijd dat er een kwartje gaat vallen.
Echter, eerste cijfer in de proefwerkweek is al binnen en dat is een dikke onvoldoende (voor het probleemvak waar kind al dik onvoldoende voor stond. Niks opgehaald dus). Boeit niet, want ben niet verder gezakt dus geen probleem, aldus kind. Zucht.
Lekker begin dus.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-03-2019 om 19:44

Tja

Maar dit is ook geen loslaten wat je doet. Dit is niets doen en bij het minste of geringste weer in de stress schieten en je op het kind storten. Ik zie dus nog niet zo goed wat je anders doet dan voorheen.

Angela67

Angela67

28-03-2019 om 20:55

zelf weggaan

ik merk dat het enige wat mij echt helpt - als ik het met mijn steeds betere goede voornemens én uitvoering ervan niet red . . - is weggaan.
ik ga desnoods met mijn laptop bij de plaatselijke koffietoko zitten, extra lang boodschappen doen of naar de bieb tijdschriftjes lezen . .
die fysieke afstand maakt dat ik m'n ergernis onder controle kan houden...
gr Angela

Suus

Suus

28-03-2019 om 21:16

Loslaten

Phyrne, ik heb geen Magister meer. Zeg niet meer paar keer per dag dat kind aan de gang moet. Ik verplicht niet meer tot overhoren of woordjes voorkauwen, ik zeg niet meer dat er oefenstof beschikbaar is in Magister.

Ik vraag wel netjes elke dag hoe het op school gegaan is. Ik bied, nu in de toetsweek, elke dag wel een keer aan of er nog overhoord moet worden, of stof moet worden doorgenomen of mondeling oefenen. Wil kind allemaal niet, is niet nodig.

En natúurlijk vreet ik me op. Maar ik hou me in. Wordt niet meer boos. Ik zeg hooguit een keer dat het allemaal eigen keus is om zo weinig te leren en het aanbod tot overhoren niet aan te nemen. That’s it.
Tot gisteren, toen werd het me even teveel, kon het even niet meer aanzien. En dan is het vooral een verdrietig gevoel en onmacht,
Maar ik heb verder niks gezegd bij dit slechte cijfer, alleen dat het geen goed begin is natuurlijk. Maar verder heb ik geen preek gehouden dat ik eerst wel gedaan zou hebben (want niks gedaan).
En ik heb niks gezegd toen kind hele weekend buiten ging voetballen, met toetsweek voor de deur. Ik herhaal alleen als een soort mantra continue “eigen keuze”.
Ik vind het zelf toch wel een verschil met enkele weken geleden. Het heeft alleen nog geen effect.

Angela67

Angela67

28-03-2019 om 21:19

zennn

ik geloof oprecht dat ik het pas los kan laten als ik echt vind dat het o.k. is en dat het zijn levenspad is. En nee, dat kan ik vaak niet echt 'voelen', maar soms al wel. En dat is echt een veel fijner gevoel. Dus hou vol en probeer voor jezelf mantra's te vinden om los te laten wat jij vindt. Want hoe ontzettend 'gelijk' je ook hebt, het is een mening.
gr Angela

Saar

Saar

28-03-2019 om 23:43

Huh?

Maar wat heeft dit nu voor zin dan?
Je doet net alsof het niet aan jou is maar verwacht wel vanalles van je kind en raakt over je toeren als je kind niet aan je verwachtingen voldoet?
Ik geloof dat ik als kind dan liever een zeurende moeder zou hebben..
Je kind is ook niet gek natuurlijk.

Ik moet ook vaak genoeg faken en op m'n tong bijten maar alles bij elkaar ben ik zo blij dat ik gewoon meeleef met kind. En gewoon blij met haar ben met haar krap aan voldoendes en met haar mee zucht met onvoldoendes. Haar leven, haar school.
Bedenk wel dat een eventueel te lage opleiding altijd nog opgehaald kan worden. Een gevoel altijd te kort te schieten bij je ouders niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-03-2019 om 00:17

Afspraak

Had ik het al eerder gezegd? Wij hebben de afspraak dat ze mij later niet mag verwijten dat ik haar niet genoeg achter de vodden heb gezeten, als ze bedenkt dat een beetje meer inzet toch verstandiger was geweest. Nu ze steeds vaker hoort dat vriendinnen wel soms een uur per dag leren komt toch steeds meer het besef dat wat moeder zegt zo raar nog niet is. Niet dat het heel veel doet, maar soms bladert ze wel eens door een boek voor een toets.

Marijne

Marijne

29-03-2019 om 07:37

Suus

Vergaat de wereld als je kind blijft zitten?

Nanda

Nanda

29-03-2019 om 09:11

blijven zitten

Nee de wereld vergaat dan zeker niet. Punt is dat het vaak niet meer mág. En dat betekent afstromen. En afhankelijk van welk jaar/niveau is dat soms dubbel blijven zitten omdat je niet naar een examenklas mag.

Wij hebben net rapport gehad en zoon heeft één 5 voor Engels en ze beginnen over afstromen. Terwijl hij meerdere 7's en één 8 er tegenover heeft staan. Kinderen worden afgerekend op hun slechtste vak. Kan me daar zo boos over maken. Maar dat is een andere discussie.

Om welk jaar/niveau gaat het hier?

Triva

Triva

29-03-2019 om 09:30

Nanda

Nee, kinderen worden afgerekend op een slecht kernvak. Ned, Eng en wis is nu eenmaal een ander verhaal.

Suus

Suus

29-03-2019 om 10:10

Zitten blijven

Nee hoor, dan vergaat de wereld niet als kind blijft zitten.
Vind ik ook niet erg, kan heel nuttig zijn. Maar ik vind het wél zonde als het niet hóeft. En daarbij denk ik dat het voor kind weinig zou oplossen, want moet dan alles opnieuw doen, terwijl kind de lastigste (op één kernvak na) volgend jaar laat vallen.

En het feit dat twee vriendjes (van sport, op andere school), er heel slecht voor staan en gaan afstromen helpt ook niet.
Het zou prettiger zijn als kind juist gedreven personen in de omgeving heeft, en zich daaraan kan optrekken. Maar helaas.
En ik zeg vaak genoeg dat ik van kind hou hoor, en gelukkig komen er vanzelf nog knuffels, dus ik denk niet dat kind iets tekort komt.
Wat Phryne zegt heb ik ook gezegd: verwijt me later niet dat ik niet genoeg achter je broek heb aangezeten. Want je deed er vervolgens zelf niets mee. Dus jouw keuze en laat het me weten waar je hulp bij nodig hebt.

Nanda

Nanda

29-03-2019 om 11:43

Triva

Dat snap ik Triva, maar waarom moet 1 5 al direct een probleem zijn? Dat snap ik niet. Zeker als je ruim voldoende compensatiepunten hebt.

Marijne

Marijne

29-03-2019 om 11:48

Nanda

"Punt is dat het (zittenblijven) vaak niet meer mág. En dat betekent afstromen. En afhankelijk van welk jaar/niveau is dat soms dubbel blijven zitten omdat je niet naar een examenklas mag."

Tja, als het kind niet wil of kan, dan is afstromen blijkbaar de beste keuze. IQ is niet zaligmakend voor een schoolcarrière. Ouders zeggen dan dat het kind het wel kan, maar niet laat zien, maar zo werkt het nou eenmaal. Als je iets kunt, moet je dat laten zien en dan pas zijn anderen ervan overtuigd dat je het werkelijk kan.

Suus kan gewoon niet loslaten. Zie maar "Ik zeg hooguit een keer dat het allemaal eigen keus is om zo weinig te leren en het aanbod tot overhoren niet aan te nemen. That’s it." Dat is weer je kind dwingen.

Triva

Triva

29-03-2019 om 14:48

Nanda

Ze beginnen over afstromen om duidelijk te maken dat waarschijnlijk een vier reden is om af te stromen, dat je dat wel weet? Geen idee vraag het op school. Ik wilde alleen even aangeven dat Engels niet zomaar een vak is. Mijn zoon had enorm veel moeite met Engels op de Havo (hij zat ergens op kaderniveau volgens de cito in de brugklas), jammer want alle vakken zou hij makkelijk op VWOniveau hebben kunnen doen. Uiteindelijk viel het kwartje pas eind vierde klas. Ik denk dat als hij toch naar VWO was gegaan dat kwartje nooit was gevallen omdat zijn achterstand dan al te groot was geworden. Nu op het HBO heeft hij geen probleem meer met Engels (boeken en presentaties en werd hij zelfs aangenomen voor zijn afstudeerproject obv een gesprek met zijn Engelse begeleider daar). Had ik echt nooit verwacht.

Suus

Suus

29-03-2019 om 15:19

Goh

Marianne, jij zegt zeker he-Le-maal niks tegen je kind? Noppes om hem/haar aan te sporen?
Ik geloof dat er maar weinig ouders zijn die werkelijk geen énkel woord over school zeggen.

Ik dwing niet. Dat heb ik gedaan, maar bal ligt nu bij kind. Ik ga niet meer verplichten tot overhoren. Die tijd is geweest.

En bij één 5 direct over afstromen spreken vind ik absurd. En ook bij één 4 vind ik dat.Zelfs als het een kernvak is. Dat vak zal je maar net niet liggen terwijl je compensatiepunten genoeg hebt, ik vind dat onterecht afstraffen, maar ja.
Maar de regels per school verschillen ook zo enorm. Bij de ene school mag je 3 tekorten staan, bij een ander maar eentje. Raar eigenlijk.

mutsje

mutsje

29-03-2019 om 15:55

ons verhaal

Hier ook een puber die zijn hele schoolcarrière niks heeft gedaan. Bij ons was het ook dat wij alleen meekeken in magister en pas ingrepen als de cijfers op niet overgaan stonden. Elke keer was het met hakken over de sloot overgaan, tot frustratie van ons.
Helaas in 5VWO stond hij er na 2e rapport zo slecht voor dat wij met kind werden opgeroepen op school te komen. Soort interventie. Hij moest zelf aangeven wat hij nou wilde doen om blijven zitten te voorkomen en gaf zelf aan dat thuis leren gewoon heel moeilijk was met alle afleiding. Dus 3 keer in de week ging hij voortaan na school naar huiswerkbegeleiding en 1x naar bijles (hij was bijna elke dag pas om 18.30 thuis). En waarachtig hij ging over zonder onvoldoendes. Niet dat deze les hem had geholpen, 6VWO deed ie weer niks, maar slaagde toch met hakken over de sloot (echt waar, de school dacht in eerste instantie dat ie was gezakt...).
Tja, en dan gaat ie studeren en gaat het dus alsnog mis. Halverwege het jaar had hij zijn voorlopig studie advies binnen en we wisten allemaal dat doorgaan geen zin had. Zijn we teleurgesteld? Ja natuurlijk, maar we zagen vooral een heel teleurgestelde zoon. Hij baalde vreselijk dat hij gefaald had. Dus wie weet pakt hij het volgend jaar wel op (wij hebben er nog een hard hoofd in).
In ieder geval heeft zowel loslaten, als heel stevig aanpakken met bijles en huiswerkbegeleiding niet het gewenste resultaat opgeleverd. Wij denken dat hij nog steeds teveel puberbrein is en hopen dat het kwartje alsnog valt...

Triva

Triva

29-03-2019 om 16:48

Suus

Suus met 1 vier op Eng/Ned/Wis en de rest allemaal tienen dan slaag je niet hoor....

Saar

Saar

29-03-2019 om 17:09

Suus

Ik zeg heel veel over school tegen kind.
Maar al voor dat kind naar brugklas ging heb ik me zelf heilig voorgenomen me niet te bemoeien met het schoolwerk. Had ik dat wel, ook maar een klein beetje, gedaan, dan had ik dikke kans gehad dat kind ook achterover zou zijn gaan leunen.

Ik doe nu vooral het tegenovergestelde, niet opjutten maar juist afremmen. Als kind zich weer eens druk maakt (red ik het wel) leg ik rustig weer eens alle opties open. (zitten blijven, afstromen, bijles, huiswerkbegeleiding enz)
En ik stimuleer tot ontspanning en rust op bepaalde momenten. En de momenten dat ik denk begin nu gewoon op tijd, of doe eens wat meer, dan bijt ik op mijn tong.
Ik fasciliteer wel, en ben altijd bereid op vraag van kind te helpen.
(maar wil kind afstromen oid, ook ok voor mij.

Suus

Suus

29-03-2019 om 19:04

Examen

Klopt Triva. Dit heb ik gelezen: voor de havo mag je niet meer dan één 5 halen voor de verplichte vakken Wiskunde, Nederlands en Engels. Daarnaast mag je niet meer dan één 4 halen voor de keuzevakken. Dit betekent dat je zelfs met 2 onvoldoendes je diploma kan behalen, mits je totale gemiddelde eindcijfer uitkomt op een voldoende, oftewel een 6 of hoger.

En kind staat nu een 4.5 voor een kernvak Dat betekent echt aan de bak, maar jaaaaaa..
(Voor de rest van de vakken van de profielkeuze staat kind overal voldoende hoor)
Heb het vandaag nog kort even over school gehad. Kwamen er in de auto op. Kind gaf eerlijk toe dat er inderdaad best een stapje bij zou kunnen, maar waarom ? Staat nu 2 tekorten dus zou nu gewoon over gaan, dus is het nu vooral “maak je niet druk mam”.
Heb aangegeven dat ik dat allemaal best vindt, moet je zelf weten, maar als je maar wél overgaat. En dat kind dan moet inzien én ernaar handelt dat dat stapje erbij in de 4e klas wél gebeurt. En dat dat dan ook echt nodig is omdat sommige onderdelen immers dan al gaan meetellen voor je examen. Daar kwam -uiteraard- wat schaapachtig gelach op en hop, door naar een ander onderwerp

Suus

Suus

29-03-2019 om 19:13

Oja Mutsje

En Mutsje, dat lijkt me echt heel moeilijk voor jullie. Ook jouw kind heeft in feite laten zien (in de 5e) dat hij het wel kan.
Ontzettend frustrerend als het dan toch niet lukt, ondanks al jullie inzet en begeleiding als ouders, en lijkt het meer een onwil ? Of luiheid ? Of geen zin? Of niet leuk?
Hoe gaan jullie nu verder ? Blijft hij op deze opleiding en doet hij het eerste jaar over ? Of geldt er een BSA en moet je ook weer een andere vervolgopleiding zoeken?
Dat lijkt mij dus echt een heel moeilijk. Als je kind een opleiding doet, daarvoor zelfs op kamers moet en dan na het eerste jaar moet afhaken vanwege onvoldoende inzet en nul motivatie. Tel even uit hoeveel geld dat dan kost, mag ik misschien niet zo hard zeggen maar dat schiet wel door me heen dan.
Kijk, een verkeerde studiekeuze kan altijd gebeuren, of er is hard gewerkt maar het niveau blijkt toch te hoog, dat is allemaal balen maar wel te begrijpen. Maar niksnutten en vooral feesten en je capaciteiten niet gebruiken, vind ik dan toch wel zuur hoor, eerlijk gezegd.

Triva

Triva

29-03-2019 om 19:14

hmm

Je kind staat dus een 4,5 en als je dat had gezegd ipv een 5.... Dit is 0,1 boven een 4 en ik vind idd een 4 op een kernvak wel reden om af te stromen ja.

Suus

Suus

29-03-2019 om 19:56

Ik niet

Ik vind een 4 geen reden voor afstromen eigenlijk. Als je voor het overige voldoende compensatiepunten hebt?
Je zult maar geen talenknobbel hebben of gewoon geen bal van wiskunde snappen? Dat kan, wat mij betreft.
Maar goed, dat kan ik wel vinden, maar de exameneis is nu eenmaal anders dus kind zal voor dat vak toch echt flink bij moeten zetten. En hopelijk komt dat besef en het ernaar handelen, in elk geval in de 4e klas zodat het straks geen risico op zakken wordt.

mutsje

mutsje

29-03-2019 om 19:57

Suus

Het is geen onwil, een tikkeltje luiheid, maar vooral enorm veel zelf overschatting. Denkt dat ie genoeg gedaan heeft en toch weer zijn neus gestoten en was het moeilijker dan hij dacht. Of hij kwam thuis en dacht dat ie het wel goed had gemaakt en dan was het toch een onvoldoende. Maar eigenlijk gewoon net te slim om met weinig actie net voldoende te halen om over te gaan en daarom gewoon echt niet weet hoe hij stof tot zich moet nemen. Nu heeft ie dikke pillen van boeken en weet niet hoe je dat moet aanpakken om de stof te leren. Hij begrijpt de stof prima, maar dat is niet hetzelfde als reproduceren en dat kwartje is nog steeds niet gevallen.
Maar wat ik wil zeggen is dat het komt zoals het komt. Als je zoon niet wil dan loopt hij ergens een keer vast, die van ons pas toen hij ging studeren (helaas). Gezien de kosten kan dat misschien maar beter tijdens schooltijd gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.