Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

24-11-2013 om 21:27

Hoe lees ik de uitslag van de 0-toets VO?

Dochter komt net naar me toe met het leerlingrapport van de Toets 0 Vmbo-kb/gt. Er staan allerlei kolommen op, varierend van BB tot Havo en daarnaast de toetsonderdelen. Ik begrijp alleen totaal niet hoe ik dit nu moet lezen. Heb net al zitten googlen maar kan het ook niet zo gauw vinden. Ze zegt zelf dat ze GT gescoord heeft maar ik kan het er niet uit opmaken. Volgens mij valt ze meer in KB. Zou zomaar duidelijk maken waarom ze niet al te geweldig scoort in de brugklas.
Wie weet waar je uitleg over deze toetsuitslagen kunt vinden of heeft zelf een duidelijke uitleg?

bertje1

bertje1

25-11-2013 om 09:55

is het..

zo'n lijst met een heleboel vakjes per nivo en dan ingevuld wat de score is???

Yura

Yura

25-11-2013 om 10:06

Citotoets?

Is dat die citotoets? Als ze op de eindscore zit voor GT tussen 40 en 60 procent dan zit ze daar goed.

Toetsmaker

De uitgever van de toets heeft het antwoord.
Hier http://www.cito.nl/nl/Onderwijs/Voortgezet%20onderwijs/cito_volgsysteem_vo/over_toets_0_3.aspx vind je (rechts) een pdf met informatie van de Cito nul toets.

Maar als de toets niet van Cito komt maar van een andere uitgever, dan moet je het aan die uitgever vragen.

Molleke

Molleke

25-11-2013 om 12:25

Zo uit mijn hoofd

want heb het formulier niet binnen handbereik. Zie je rechtsboven de gegevens van je kind. Daaronder staat niveau en daarachter dus het niveau. Ik moest ook even zoeken maar het staat er wel op. Dochter had dezelfde uitslag als op de groep 8 cito.

Tango

Tango

25-11-2013 om 13:43

Bedankt!

Ik ben weer iets verder. Het is inderdaad een toets van Cito, was ik even vergeten op te schrijven. Er staat bovenaan (niet rechts maar linksboven) de gegevens van mijn dochter en daaronder niveau. Er staat GT ingevuld. Dat niveau zou ze dus behaald moeten hebben. Echter bij de vakjes onder GT scoort ze slechts op enkele onderdelen tussen de 40 en 60% en voor de meeste onderdelen lager. Bij VMBO-kader zit ze aardig in het midden. Sommige onderdelen hoger, andere lager.
Ik ga het maar eens meenemen naar de tafeltjes-avond over 2 weken, want ik maak me hierdoor wel een beetje zorgen.
In groep 8 hebben we geen Cito gehad, dus vandaar dat dit formulier nieuw voor me was. Wel in groep 7 de Cito Entree en daar scoorde ze dus ook basis/kader. Op de NIO in groep 8 wel weer VMBO-T.

Molleke

Molleke

25-11-2013 om 15:21

Gevonden dus. Ik ben net thuis en heb even gekeken. Idd. staat het links Eerlijk gezegd vind ik het flauwekul dat ze weer een cito hebben afgenomen. Dochter heeft in februari net de cito gedaan. Bij mijn dochter klopt het wel. In groep 8 tl/havo en nu weer. Meer tl dan havo moet ik zeggen terwijl haar rapport echt supergoed is en ze kan met de cijferlijst van nu doorstromen naar de Havo. Nog even zien hoe de rest van het jaar verloopt. Ik vind het overzicht zelf ook niet echt duidelijk. Ook ik neem het formulier meer naar het mentorgesprek.

Yura

Yura

26-11-2013 om 12:39

Niet erg

Op onze school geven ze aan dat het verder niet van belang is voor het onderwijsniveau van het kind. Er zijn gewoon overgangsnormen en als ze daaraan voldoen gaan ze door naar de volgende klas op hetzelfde niveau. Als ze niet voldoen aan de overgangsnormen dan worden ze een bespreekgeval en zijn er verschillende mogelijkheden: over met een taak/voorwaarden, doubleren, over naar volgende jaar op 1 niveau lager of doubleren plus een niveau lager. Voornaamste criterium zijn je resultaten (zit je dik onder de norm of een beetje) en je werkhouding, maar bij twijfel kan de cito-uitslag er ook bij genomen worden.
Mijn zoon (nu 4 vwo) zat vorig jaar lange tijd net onder de overgangsnorm en zijn cito was ook erg laag, voornamelijk veroorzaakt omdat hij niet kan spellen, want voor spelling zat hij op 2% op vwo-niveau, ik heb hem dus aangeraden om maar gewoon te zorgen dat hij aan de overgangsnormen voldeed om vooral geen bespreekgeval te worden. Was heel zwaar die laatste weken, maar hij heeft het gered.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.