Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

01-03-2015 om 14:04

Hoe leer ik dochter zorgvuldiger werken?

Dochter had een slechtere Cito score dan normaal op rekenen. Ik ben eens met haar en een Cito gaan zitten, want school had geen idee. Ik zie een kind dat heel gemakkelijk, snel en goed rekent. En een kind dat fouten maakt als: jan betaalt met honderd euro, hoeveel krijgt hij terug, waarbij ze dan feilloos uitrekent hoeveel jan moet betalen en dat invult. Dan zeg ik: kijk nog eens. Rekent ze het weer uit en leest weer over die hoeveel geeft hij terug. Zonde vind ik, maar hoe krijg ik haar daarvan af? Nakijken hielp dus niet, ze bleef in haar gedachtengang.

Sanne

Marjolein

Marjolein

01-03-2015 om 15:16

Oefenen met het lezen van de vraag

Je dochter werkt niet onzorgvuldig.
Ze leest de vraag niet goed genoeg en blijft "hangen" op de helft.

Ze heeft een leesprobleem.
De instructie "kijk nog eens" is te globaal.

Wat helpt wel: Oefenen met het LEZEN van de vraag.
Dus:
"Lees de vraag eens hardop voor? Ja, ook het laatste stukje van de vraag?"

Markeerstift erbij en onderstrepen wat van belang is.
Dan uitrekenen en dan nogmaals checken: Wat was de vraag ook weer precies?
Als je dat met haar oefent, kun je heel veel winst behalen.

Bijzonder herkenbaar probleem.
Oefenen, oefenen, oefenen.

Succes

Barvaux

Barvaux

01-03-2015 om 17:39

mooi

Ik zag je verwijzing uit het andere draadje en de oplossing is heel simpel: samen een minuut of tien instinkers zoeken. Dus je leest samen een vraag en om de beurt zoek je instinkers bij het voorlezen.

"Mam er staat NIET, daar las ik bijna overheen!"
"Mam, je moet aftrekken, ik had optellen verwacht"
"Oh wat gemeen, ze willen dat je uitrekent wat hij terug krijgt, niet wat hij moet betalen".

En dan samen de som oplossen.

Mijn oudste bleek ruim vier jaar geleden hetzelfde probleem met begrijpend lezen te hebben. Wij hebben toen op de nintendo DS citotraining gedaan hierop en hij maakte een enorme sprong in zeven weken!

Karen

Karen

01-03-2015 om 17:45

Idem Barveaux

Zo heb ik het ook aangepakt. Cito's oefenen en eerst zoeken naar de instinken. Zie ook een ander draadje. Eerst voor je zelf bepalen: wat wordt er gevraagd. Een voorbeeld dat ik eerder aanhaalde: er wordt een percentage gevraagd maar de som laat je een breuk uitrekenen. Die breuk staat dan ook bij het antwoord. Vergeet je van 1/5 20% te maken heb je een fout terwijl je volgens mij wel goed rekent! In dit voorbeeld is het dus van belang dat je ergens een aantekening voor jezelf maakt dat er een % wordt gevraagd. Wij zochten naar de instinkers: gevonden? High five!

Sanne

Sanne

01-03-2015 om 19:21

Wat een leuk idee!

Instinkers zoeken! Dat gaat ze vast leuk vinden!
En die markeerstift ga ik ook gebruiken.
Sanne

Karen

Karen

01-03-2015 om 19:43

Aanvulling arceerstift

Mijn zoon mocht absoluut niet schrijven op de CITO opgaven zelf. Dus ook niet markeren. Hij mocht ook niets anders dan potlood en gum op zijn tafel hebben (en soms rekenmachine en kladpapier). Daarom heb ik met hem geoefend op te schrijven als hij kladpapier mocht gebruiken. Hij is nogal slordig dus: opgave nummer met daarachter de 'tip' voor jezelf. Opgave klaar? Doorhalen en naar de volgende.
Bij sommige opgaven mocht ook geen kladpapier gebruikt worden, daarom ook geoefend met 'onthouden'. Moeilijk! Dus gezegd dat hij in dat geval iets zou kunnen verzinnen om het toch te onthouden: zijn gum op de antwoorden leggen bijvoorbeeld.
Kijk, voordat je een routine verzint even wat er mag!

Moni

Moni

01-03-2015 om 22:17

Die instinkers helpen straks ook zonder markeersstift

Het idee is dat je leert alert te zijn op de instinkers. Dat kan prima met een markeerstift of wat dan ook. Die stift dwingt je om de instinkers aan te geven.
Als je hieraan gewend bent, kun je gaan oefenen zonder stift. Dan ga je praten over: hoe ga je dat onthouden.
Ik zou die twee stappen niet in één keer doen. Dan zijn ze minder effectief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.