Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe lang aankijken? Kind gaat niet goed op school

Afgelopen weken ben ik me erg aan het afvragen hoe lang ik de situatie van kind op school moet aankijken. Wanneer besluit je je kind van school te halen?
Mijn kind zit in groep 3. Het is een pittige klas, aantal druktemakers en aantal kinderen dat zich hierdoor laat opjutten. Ze hebben ook een lastige start gehad. Leerkracht viel al heel snel uit en in het begin diverse invalkrachten gehad. School heeft toen besloten een andere vaste leerkracht voor de rest van het jaar in te zetten. Helaas is deze ook uitgevallen. Hierdoor lukt het slecht om structuur in de klas te krijgen. Het is erg druk, veel onrust in de klas, veel ruzie.
Kind doet het eigenlijk heel goed. Gaat eigen gang, zoekt eigen rustige vriendjes en vriendinnetjes, doet het goed en gaat met plezier naar school. Komt niet altijd blij uit school. Thuis kan kind af en toe heel boos reageren, iets wat ik niet zo gewend ben.
School is bezig om het op te lossen. Er is bijna altijd een 2e leerkracht/ondersteuner in de klas, er zijn consequenties en beloningen en een soort diva/antipest training.Echter de communicatie vanuit school is heel beperkt. Meeste hoor ik van kind. Onrust onder ouders is heel erg groot.
Ruimte om met klas te wisselen is er nauwelijks. Grote kans dat kind de hele lagere schoolcarrière met deze klas moet doen.
Ik vraag me steeds af hoe lang je zoiets aankijkt. Nu gaat het met kind goed, maar mijn angst is dat het ondersneeuwt in deze klas en dat het in een rustiger klas beter tot zijn/haar recht zou komen, en het wellicht nog beter doet. Voor de duidelijkheid, nu van school wisselen is te vroeg, maar wissel je als dit niet verbeterd aan het einde van het jaar van school? Hoop je dat een nieuw jaar, met andere leerkracht beter gaat?
Op school heb ik aangegeven dat ik graag betere informatie wil, en mijn bezorgdheid over kind. Maar eigenlijk weet ik ook niet goed wat ik hier nog meer over moet zeggen. Het probleem is bekend.

Graag zou ik ervaringen horen van mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Wat hebben jullie gedaan, en wanneer weet je dat het niet meer gaat verbeteren?
Aan de andere kant denk ik nl ook, tel je zegeningen. Kind doet het goed, wordt niet gepest, gaat met plezier naar school, en heeft op zich leuke leerkrachten. Wat krijg je terug als je wisselt? Andere kind zal mee moeten wisselen, ik kan ze niet naar 2 scholen brengen. Kan ik dat maken?

Tango

Tango

16-12-2017 om 15:02

Ik zou het blijven aangeven

Wat ik zou doen is blijven aangeven dat je informatie wilt. Niet via je kind, maar via de schoolleiding zelf. Misschien kan je meer ouders erbij betrekken, die zich ook zorgen maken. Het mooiste zou zijn als ze iets van een informatieavond voor deze klas gaan organiseren om de ouders te informeren wat het plan is.
Diva/antipest training klinkt heel vaag. Daar zou ik ook meer over willen weten.
Hoe heeft je andere kind het op school? Gaat het in die klas beter?
Ik zou voor jezelf een limiet stellen, bijvoorbeeld als er met de meivakantie nog steeds zoveel onrust is, dat je dan verder gaat kijken. Je hebt dan nog tijd genoeg als je na de zomer wil overstappen.

Jackie

Jackie

17-12-2017 om 13:04

Niet doen

Ik zou niet van school wisselen. Helemaal als daarbij ook nog eens een broer/zus mee moet. Je weet nooit hoe het daar dan zal zijn. Een kind dag blij terugkomt op school, inderdaad, tel je zegeningen. En volgend jaar weer een een nieuw jaar met een nieuwe leerkracht die hopelijk wel blijft.

Jackie

Jackie

17-12-2017 om 13:04

"Een kind

dat blij terugkomt van school"

moet het zijn.

Wanneer de druppel

Mijn kind werd op school gepest, grof gepest. Gesprekken over, oplossing van school was dat mijn kind therapie zou moeten krijgen. Kind kreeg al allerlei therapieën voor zijn eigen onderdrukte boosheid. Analyse van school was dat het door de scheiding kwam, maar later bleek dat het aantoonbaar en evident door pestgedrag kwam.
Ik heb veel gesprekken op school gevoerd, toch maar therapieën etc. De breuk kwam, toen kind in groep 8 (N ook nog, voor zijn gevoel, zijn enige vriendje verloor. Iets met meisjes.
Zonder dat vriendje, zonder goede analyse van de problemen, zonder bescherming van de leerkrachten, dat vond ik teveel van het goede. toen heb ik voorgesteld om van school te wisselen en daar was hij tot tranens toe bewogen zo blij mee. Daarna is het beter gegaan, maar hij heeft altijd veel last gehouden van het pestgedrag.
Voor mij lag de grens dus op: geen enkele bescherming meer.
Hij kwam wel altijd boos thuis, liep soms weg van school uit boosheid etc. Met andere woorden: er waren heel veel signalen dat het niet goed ging.
die signalen zijn er bij jouw kind niet, bovendien lijkt het erop dat de school het probleem ziet en alles doet om het aan te pakken, alleen lukt het ze nog niet.
Misschien is het goed als de school een algemene groepsavond houdt met alle ouders van deze klas en samen met hen bespreekt wat de problemen zijn, welke oplossingen werden gezocht,w at wel en niet werkte. zoveel leerkrachten die voortijdig vertrekken of ziek worden is natuurlijk ook voor de school een slecht teken aan de wand. en slecht voor de financiën.

Tsjor

Marit

Marit

18-12-2017 om 11:32

lastig

Wij hebben een vergelijkbare situatie vorig jaar gehad met zoon, toen groep 4. 2 juffen, waarvan de beste ziek werd, de vervanger was een jonge onervaren juf (wat niet erg is, maar ze deed hele onhandige dingen met betrekking tot een stoutbord en sterren uitdelen), juf kwam weer terug om na een maand of 2 er weer achter te komen dat het niet meer ging en vertrok toen definitief. De andere vaste juf is lief, maar vonden wij niet een hele sterke leerkracht. Pittige klas, de klas groeide van eind 20 kinderen naar boven de 30, met daarbovenop ook nog een aantal kinderen met forse problemen, die niet gezien werden in de klas. Zoon deed het prima, ook geen last van gehad. We hebben het diverse keren aangegeven, ook bij de directeur (vooral vanwege de groei van de klas met 4-5!) kinderen in zo'n lastig schooljaar, maar dat hielp nagenoeg niet. Volgens hem was het geen bijzondere klas met bijzondere behoeften en dergelijke. Kortom, we hebben het jaar uitgezeten. Nu hebben ze dit jaar 2 fantastische juffen, die er erg bovenop zitten. Er zijn 2 kinderen weggegaan/ blijven zitten, waardoor ze nog steeds boven de 30 zitten, maar wel 2 minder dan eerst. Nu merken we dat er relatieve rust is, maar ook voor deze juffen is het soms heel hard werken en hebben ze aangegeven dat het best een pittige klas is (terwijl dat vorig jaar dus niet gezegd mocht worden).

Ik zou dus nu niet van school wisselen, niet als je nog vertrouwen hebt dat het volgend jaar ook zomaar weer beter kan zijn. Je kan tenslotte ook zomaar een keer een leerkracht krijgen waar het niet mee klikt. Ik zou wel heel alert zijn op signalen bij je kind (mijn kind gaf die weinig af, maar had er soms toch last van), en dat zeker, vanuit je eigen kind blijven benoemen. Maar ik vrees dat het ook gewoon een beetje uitzitten is...ook school kan geen ijzer met handen breken en het zijn - zeker in sommige gebieden - moeilijke tijden om (goede) docenten te vinden.

Sterkte ermee!

Marit

Ava

Ava

18-12-2017 om 11:45

uitstellende en oprekkende druppel

Jarenlang heb ik mij deze vraag gesteld en achteraf had ik toen meteen moeten ingrijpen. Zeg ik achteraf. Toen wist ik nog niet dat school wel vanalles zei, maar niets deed. School kwam haar eigen beloftes nooit na maar gesprekken daarover gingen heel moeizaam. Dat is natuurlijk ook een teken aan de wand maar waarom dat zo moeizaam gaat, kwamen wij pas later achter (ze hadden iets te verbergen, nl hun eigen wanprestatie). Die bekende druppel, die rekte steeds op.

De uiteindelijke druppel was dat ik het vertrouwen in school kwijt was op teveel gebied. Pas einde groep 4, nadat ik vanaf groep 1 al dat gevoel had. Namelijk, toen er ook nog een achterstand van bijna een schooljaar in een bepaald onderdeel was opgelopen, waar ikzelf iemand voor moest zoeken (en betalen) om uit te vinden waar het misging (in dat vak).

We zijn gewisseld en blij toe! Kinderen vonden het lastig maar passen zo goed op deze school dat het heel vlot is gegaan. Dat had ik veel eerder moeten doen.

Blijf goed opletten, blijf vragen hoe het zit met de verhalen die je kind je thuis vertelt en wat school heel praktisch van plan is. Je kan een verslagje bijhouden als het veel is.

Na de kerstvakantie begint de klas sociaal opnieuw, dwz de sociale orde wordt opnieuw bepaald. Dan kan je zien welke werking de aanpak van de leerkracht/school heeft op de klas. Als de onrust even na de vakantie aanwezig is maar daarna gaat liggen, is dat een goed teken. Zoniet, krab jezelf dan eens achter je oren; dat deze klas druk is, is 1 maar wat laat school (niet) zien? En school als geheel verander te niet zomaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.