Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe krijg ik mijn zoon naar open dagen voor een plan B?

Een ander draadje gaat al over wanneer je open dagen moet bezoeken, mijn vraag is hoe ik mijn zoon (dit jaar Havo 4) zo ver krijg dat hij dat ook wil doen.
Zoon wil beslist een bepaalde vervolgopleiding doen en wil daarom geen open dagen bezoeken, omdat hij "het toch al weet". De toelatingseisen van de vervolgopleiding zijn alleen heel streng (medische/psychologische keuring) en ik vind dat hij daarom ook een plan B moet hebben, voor het geval dat hij de opleiding van zijn dromen niet mag doen.
Maar zodra ik erover begin, zegt hij dat ik hem aan het tegenwerken ben en niet wil dat hij zijn droomopleiding gaat doen.
Ik heb hem geprobeerd duidelijk te maken dat hij zijn droom moet proberen te volgen, maar dat tussen droom en daad de werkelijkheid wel eens in de weg kan staan. Ook als vader, zus en vriend van zus hem dat proberen duidelijk te maken, wordt er zo gereageerd.

Hoe krijg ik mijn zoon toch zo ver dat hij zonder al te moeilijk te doen open dagen gaat bezoeken?

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 13:42

Gaat niet lukken

Ik denk dat dat nu niet gaat lukken en dat je het los moet laten, als hij niet wordt aangenomen is er niets mis met een jaar werken en goed bedenken wat je wilt. Je hebt nu de kans dat hij iets kiest wat hij toch niet wil en over twee jaar ook niet wil en dan heeft hij nog niets of hij begint er met tegenzin aan en het wordt niets.

bibi63

bibi63

11-08-2014 om 13:43

Decaan?

Poe, ja dat is lastig. Hij heeft zich duidelijk gefixeerd op iets. En dat is begrijpelijk. Helaas geldt voor iedereen, welke opleiding dan ook en om wat voor reden dan ook, dat het niet altijd kan (al betreft het simpelweg teveel aanmeldingen).
Is het geen optie hem met de decaan van school te laten praten. Die zou er alles van moeten weten. Hem wellicht ook passende alternatieven voorleggen (waar je zoon en/of jullie nog niet aan gedacht hebben). Wellicht neemt hij meer van de decaan aan.
Succes!
Bibi

Theekopje

Theekopje

11-08-2014 om 15:34

verstand zegt eens, maar...

Met mijn verstand ben ik het helemaal met je eens. Hij moet een plan B kiezen.

Maar ik weet dat sommige mensen dat anders zien. Ik las ooit een interview met iemand die selecteerde voor een toneelopleiding. Diegene zei: "We vragen aspirant-studenten altijd wat ze gaan doen als ze niet worden aangenomen. Degenen die zich voor een andere opleiding hebben aangemeld voor het geval wij ze niet aannemen vallen al af, want wij willen geen studenten die ook wel iets anders zouden willen. Als je bij ons wil studeren dan ga je daar 100% voor en zie je geen andere opties".
Ik vond dat een bizarre opvatting, zelfs een beetje kwalijk, maar goed, kennelijk denken sommigen zo.

In het hoofd van je zoon heeft kennelijk ook postgevat dat het hebben van een plan B zijn kansen voor plan A verzwakt. En dat is misschien zelfs zo, als er bij zijn voorkeursopleiding ook iemand in de selectiecommissie zit die zo denkt.

Tante Tiny

Tante Tiny

11-08-2014 om 16:22

Dit jaar met rust laten

Hij gaat nu naar 4 Havo. Ik zou het loslaten tot volgend schooljaar.

blik

blik

11-08-2014 om 16:47

nog even laten

Dat verhaal van Theekopje zit wel een waarheid in terwijl dat belachelijk is natuurlijk. Mijn dochter heeft een soortgelijk voorbeeld. Dochter doet twee studies tegelijk op de universiteit. Toen ze na het eerste jaar een 2e studie aan het zoeken was had ze een eerste voorkeur. Daar werd ze niet aangenomen onder hetzelfde mom. Ze wilden studenten die 100% achter die keuze stonden en je kunt, volgens hun, niet 100% voor de eerste optie gaan als je ook met je gedachten bij de andere studie zit. Ook bij haar eerst gekozen studie zitten studenten die dat als zijsprong doen, wachtend op een evt plaats op hun voorkeurstudie. Tegen die studenten wordt toch anders tegenaan gekeken dan tegenover degenen die wel 100% gekozen hebben voor die studie.

Ik zou het ook loslaten. Hij gaat nu pas naar 4. Er is echt nog genoeg tijd om daar volgend jaar nog eens over te beginnen, er zijn meestal meerdere keren per jaar open dag, oriëntatiedagen, meeloopdagen. Wel leuk dat hij zo gedreven is, dat hoorde ik niet vaak in die laatste jaren op het VO. Veel kinderen die het in het laatste jaar echt nog niet wisten. Of schaf de keuzegids aan, staan alle opleidingen in om eens door te bladeren. Is wel best duur, vijf jaar geleden tenminste.

Auwereel

Auwereel

11-08-2014 om 19:18 Topicstarter

Dan wacht ik nog een jaar

Wie weet of in tussentijd vrienden van 'm met iets aan komen zetten wat hem ook interesseert...

Toch plan B te zijner tijd

Mijn dochter had al jarenlang haar zinnen gezet op een bepaalde opleiding. Voor de vorm is ze naar open dagen geweest en ze heeft zich voor drie opleidingen opgegeven omdat je je nou eenmaal voor drie opleiding op mag en kan geven.

Toen we op vakantie waren kreeg ze een intakegesprek. Haar examencijfers vielen voor de benodigde vakken toch wel tegen, de intaker gaf haar onomwonden te kennen dat ze waarschijnlijk met kerst al gestrand zou zijn. Dat werd dus een paar dagen huilen en stress, ontkenning, kwaadheid, acceptatie en berusting, en uiteindelijk de keuze voor optie B. Ik ben blij dat ze zich daar op voorhand voor had ingeschreven, want anders had ze nu niks gehad.

In het examenjaar zou ik dus wel van je zoon verlangen dat hij toch serieus naar open dagen van andere opleidingen gaat kijken en zich ook inschrijft voor plan B, al is het maar voor de zekerheid.

skik

Oh, nog wat

Ik weet niet of dit op het hbo ook speelt, misschien zijn daar ook lotingsstudies of toelatingstesten o.i.d. Dat zou ik even goed navragen voordat hij van plan is al zijn eieren in één mandje te stoppen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.