Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe krijg ik kind met ADHD/ODD door middelbare school?

Onze zoon (14) doet voor de tweede keer de brugklas VMBO-T. Vorig jaar is hij blijven zitten en is de diagnose ADHD/ODD gesteld. Voor kinderen met ODD is alles wat 'moet' een ramp. Hij moet echter de middelbare school door om aan een vakopleiding te kunnen beginnen; hij is extreem geïnteresseerd en heel goed in alles wat met ICT te maken heeft (programmeren, hacken om problemen op te lossen of te voorkomen, design, etc.).
Hij wil dus zo snel mogelijk de middelbare school door om een vak te gaan leren, maar is absoluut niet gemotiveerd om huiswerk te doen voor vakken die hem totaal niet boeien en waar hij later ook zeker niks mee gaat doen.

Wie heeft suggesties hoe we hem zo snel en met zo weinig mogelijk ruzie door het VMBO-T kunnen loodsen? Zijn er mogelijkheden om vrijstelling voor bepaalde vakken te vragen? Hoe motiveer je kinderen die een hekel hebben aan dingen die 'moeten'? Zijn er bijzondere vormen van huiswerkbegeleiding of boeken daarover? We willen hem overigens niet op een cluster 4 school plaatsen.

benieuwd naar jullie suggesties, waarvoor alvast dank.|
Erik

kader?

Is er in zijn interessegebied niet een Kaderklas met iets meer praktijk en minder algemeen theoretische vakken? Voor het uitstromen naar MBO hoeft het niet veel uit te maken, maar dan is hij wellicht wel meer gemotiveerd om z'n best te doen.

Dalarna

Dalarna

21-04-2014 om 17:14

gonniegans

Dan moet hij toch in ieder geval nog kaderklas 2 door zonder veel praktijk.

Erik1506

Erik1506

21-04-2014 om 19:27 Topicstarter

ICT onderwijs op VMBO?

het schijnt dat sommige scholen op kaderniveau ook ICT lessen aanbieden. Ik verwacht daar echter niet zoveel soelaas van omdat hij denk ik al op een veel hoger niveau denkt en werkt.

verschil

Het verschil is niet zo groot hoor, alleen meer praktijk dan theorie en dat lijkt me in dit geval goed bij je zoon passen. Althans, je stelt deze vraag niet voor niets.

Met Kader kan je ook naar MBO4 uitstromen, dus dat zegt genoeg. Bovendien doet hij de VMBOT brugklas voor de 2e keer: of hij op zoveel hoger niveau denkt is nog maar de vraag.

pettie

pettie

21-04-2014 om 20:41

democratisch onderwijs?

Daar kan hij zelf kiezen hoe en wat hij leert..? Hoewel je met dat 'hoe' dan wel een beetje geluk moet hebben met de mogelijkheden die ze bieden, maar doorgaans kun je op zo'n school behoorlijk overleggen.

Dalarna

Dalarna

21-04-2014 om 20:42

gonniegans

Vraagsteller bedoelt niet dat de mavo op een hoger niveau is maar dat dit kind op een hoger niveau denkt dan die ict lessen op kader en dat zal zeker wel. Daarvoor hoeft hij dat echt niet te gaan doen.

Erik: met kader hoeft hij nog maar één jaar alle theorievakken en dan kan hij al wat laten vallen, neemt 1 praktijkvak en 4 theorievakken waar hij op de mavo 6 theorievakken moet doen en dan hup naar het examen.

Evanlyn

Evanlyn

22-04-2014 om 21:49

Feuerstein

Er zijn een heleboel methodes en manieren om gedrag te beïnvloeden, maar ik weet maar één methode voor leren leren: de Feuerstein-methode. Deze methode is ontwikkeld voor getraumatiseerde kinderen, maar kan eigenlijk voor iedereen gebruikt worden. Nadeel: ik vind het wat theoretisch, omdat ik geen achtergrondkennis heb. Maar ik heb een training gevolgd en toen kreeg ik toch wel hele handige tips. De docent had zelf ADHD, dat hielp ook. Je zou kunnen kijken op de sites van Stibco en/of het Feuerstein Instituut.

mirreke

mirreke

22-04-2014 om 23:22

Dank Evanlyn

voor je tip. Ik ben ook op zoek naar manieren om ongemotiveerd kind te stimuleren. Ik ben blij met alles

Feuerstein

Goed zeg Evanlyn! Het leek mij ook een hele gepaste manier om op maat met je kind samen te leren puzzelen. Ik ben 2x bij een infomiddag geweest maar werd helaas weer verzwolgen door rechtzaken en een niet rondkomend pgb en lgf. En je hebt echt wel externe financiering nodig voor instituut Feuerstein, tenminste als je geen liggende gelden hebt.
Het leek me echt wel een soort hand-in-handbegeleiding voor ouders. Ze werkten met de kinderen waar de ouders bij waren. Heel praktisch.
Later kreeg ik de tip van autisme centraal en na veel gedoe na jaren de lgf rond. Maar inderdaad, dat leek me nou een goede methode. Leuk om te horen dat je er ook echt iets aan hebt gehad.

Evanlyn

Evanlyn

23-04-2014 om 11:07

ja,

ik was ook alleen bij een infodag hoor, maar met wat literatuur erbij heb ik toch veel opgestoken. Er waren ook workshops en ik leerde veel van een basisschooljuf die daar ook gewoon op die cursus zat op haar vrije zaterdag. En zo waren er daar een heleboel. Helaas niet van scholen bij mij in de buurt...

Zo'n dagje kostte 45 euro, dus dat viel nog wel mee. Ik heb er ook 2 handige boeken gekocht: "Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs" van Vermeulens etc., van Autisme Centraal in België, en "Ontwikkeling stimuleren" van Albert Janssens, ook een Belg. Die hebben volgens mij die Feuerstein methode veel beter opgepakt dan de Nederlanders.

Dat laatste boek gaat echt over de Feuerstein methode, om zelf toe te passen zonder dat je een pedagogische achtergrond hoeft te hebben. Er waren meer boeken, maar deze waren lekker praktisch.

Zo, en nou maar samen aan het werkstuk dat voor de vakantie al af had moeten zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.