Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vera

Vera

30-06-2017 om 12:02

Hoe kind uitgedaagd houden? (gr 5)

Ons kind zit in groep 4, gaat naar groep 5. Waar zijn zus al op kleuterleeftijd een flinke voorsprong had en dus groep 2 oversloeg, is de voorsprong van de jongste pas later ontstaan. Een kleuterklas overslaan is dan ook nooit aan de orde geweest.

Zowel in groep 3 als 4 kregen we de vraag vanuit school om zoon een klas te laten overslaan, maar dit wil hij pertinent niet. En hij heeft nu de leeftijd dat hij hierover mee mag praten vinden wij. Hij zit ook echt op zijn plek in zijn klas. Heeft veel vrienden en wordt op vrijwel alle feestjes uitgenodigd.

Cito's groep 4: alles I of I+. Rekencito zelfs foutloos gemaakt.

Zoon krijgt pluswerk: rekenmeesters, rekentijgers en Grieks rekenen en schrijven op school. Helaas ziet hij pluswerk als saai en extra werk terwijl hij liefst gewoon snel klaar wil zijn en zijn eigen gang wil gaan. Zit ook in de plusklas, maar dat stelt niet veel voor.

Heeft iemand goede ideeën hoe wij groep 5 toch uitdagend voor hem kunnen laten zijn zonder te versnellen?

Marianne

Marianne

30-06-2017 om 12:07

Pluswerk

Ziet hij pluswerk als extra werk of is pluswerk extra werk? Als het extra werk is, dah heeft je zoon groot gelijk. Er zijn allerlei goede manieren om te compacten zodat hij in de tijd dat de anderen de normale rekenstof doen hij rekenwerk doet dat voor hem passend is. Hier kun je een hoop informatie vinden.
http://hb-kind-forum.nl/viewforum.php?f=30

Vera

Vera

30-06-2017 om 12:13

deels

Deels wordt er gecompact, en deels is het extra werk. Hij hoeft bepaalde instructies niet mee te doen en bij nieuwe sommen kijkt de juf eerst of hij het snapt voordat hij alles moet maken. Maar een gedeelte van het gewone werk moet hij doen, omdat dat volgens de juf en eitje is voor zoon en hij dat heel snel af moet hebben.

Ondertussen staat op zijn rapport voor concentratie en werkhouding een zwak. Terwijl die toch niet echt zwak kan zijn met zulke goede cito's.

Ik weet het niet.. ik vind pluswerk een lapmiddel maar versnellen wil hij echt niet. We hebben hem nooit laten testen overigens.

Sanne

Sanne

01-07-2017 om 00:30

Lapmiddel

Goed pluswerk verbreed, verdiept, daagt uit en leert omgaan met frustratie en falen; dat is alles behalve lapwerk. Dat zorgt voor concentratie. Werk snel kunnen doen is geen reden om het te doen. Ze moeten doortoetsen, op niveau aanbieden, begeleiden en nakijken. Klas overslaan is lapwerk, na drie maanden is hij bij en na zes maanden is hij weer bij.

Met school gaan praten dus.

lisbeth

lisbeth

01-07-2017 om 07:54

Pluswerk

Mijn beide kinderen waren wel versneld maar zaten alweer boven klas niveau na een paar weken. Dus ook na en versnelling is pluswerk noodzakelijk, dat is dus ook maar een tijdelijk lapmiddel.
Mijn jongste nu groep 7 krijgt sinds groep 5 levelwerk en kien of rekentijgers. Vanaf groep 6 is daar engels bij gekomen en wiskunde.
Rekenen compact hij flink en taal en spelling ook. In plaats daarvan krijgt hij levelwerk. Dat bestaat uit rekentaken, spaans, geschiedenis. Er zit eigenlijk van alles in. In plaats van het normale rekenhuiswerk kreeg hij tot nu toe wiskunde maar sinds kort redactiesommen van een jaar hoger. Dit om hem wat te trainen in het goed lezen van verhaalsommen.
Daarbij gaat hij niet naar de normale plusklas maar naar de externe plusklas, een halve dag in de week. Ook krijgt hij nog eens 1 op 1 begeleiding van de hb specialist van de school.

Vera

Vera

01-07-2017 om 13:07

lisbeth

Maar is dat bij jouw zoon voldoende? Zoon krijgt ook rekentijgers en rekenmeesters, Grieks, gaat een halve dag naar een bovenschoolse plusklas, etc. Daar werken ze aan projecten over de Egyptenaren en het heelal, maar om nou te zeggen dat dat heel veel toevoegt...

Ik vind eigenlijk versnellen een betere optie, heeft mijn oudste gedaan en dat ging prima. Dat is gewoon een permanente plusklas. Maar zoon wil dit absoluut niet en ik zoek dus naar alternatieven.

Als ik jou begrijp doet school al wat mogelijk is en is er niks beters.

Dinke

Dinke

01-07-2017 om 14:03

Hier

Mijn zoon heeft z'n hele schooltijd een behoorlijke voorsprong gehad (jaren), daar was niet tegenop te versnellen en dat wilden hij (en wij) ook niet.

Naast plusklasjes en compacten, heeft hij zichzelf op school leren programmeren. Daarmee is hij begonnen in groep 2 en hij is er eigenlijk nooit meer mee gestopt. Uiteraard hadden school en wij dat niet vooraf zo gepland of bedacht, maar heeft wel heel goed uitgepakt. Het grote voordeel is dat het helemaal uit hemzelf kwam (hij doet niet graag iets wat hij niet nuttig vindt) en het is ook nog eens een heel nuttige vaardigheid.

lisbeth

lisbeth

01-07-2017 om 19:11

Vera

Hij hoeft niks te doen, als dat is wat je bedoelt. Hij is binnen 5 minuten met al zijn huiswerk klaar en ook het huiswerk van de plusklas kost niet echt moeite. Maar er is niet echt een alternatief. Weer versnellen dan, een tweede keer. Zit hij ook weer binnen twee maanden boven klas niveau. Mijn jongste is al versneld en dat is echt geen permanente plusklas. Onze ervaring is dat het hoogstens 2 tot 3 maanden werkt. Ik heb me er bij neer gelegd dat het niet optimaal wordt. Een slim kind zal nooit leren leren op de basisschool en als je oech hebt ook niet op het vo. Wat ik wil is dat mijn jongste een zo hoed mogelijke schooltijd krijgt en 100 % ideaal gaat het niet worden.

willie

willie

02-07-2017 om 10:15

versnellen

Je hoeft niet fysiek van klas te wisselen om de stof te versnellen. (het enige dat je nodig hebt is een school die niet al te moeilijk doet)
Nadeel kan wel zijn dat hij straks klaar is al vroeg met bs. Maar tsja, nu is hij ook al(lang) klaar met de stof die hij aan het leren is maar herhaalt tóch nog maar eens. (opdat de school moeilijk kan blijven doen)
Die totaal onzinnige herhaling, die moet er echt vanaf. Het zorgt voor problemen vroeg of laat. Kleine problemen heeft hij vast al ontwikkeld (onderpresteren, negatieve kijk op leren) maar het tij is nog deels te keren en grotere problemen wil je niet afwachten.
Onzinnig herhalen kan voor heel slimme kinderen niet alleen onzinnig zijn maar echt buikpijn oid geven. Het doet gewoon letterlijk pijn. Niet te lang toelaten dus.

Verder alvast oriënteren op hb onderwijs. Het gaat nu goed sociaal, maar je moet iets achter de hand hebben wanneer het minder gaat lopen.
Punt is dat je (zonder aanpassingen) alleen maar méér wrijving kunt verwachten. Nu al past het niet. De school blijft door gaan op dit kabbelende tempo. Hij gaat als een sneeuwbal; de voorsprong wordt steeds groter.
Ook tav aanpassen aan kinderen met andere behoeften lijkt de school erg traag te gaan. Waarschijnlijk gaat hij daar nooit krijgen wat hij nodig heeft, nog niet een beetje.

Hij heeft passend aanbod nodig. Andere kinderen hebben daar geen keuze in. Omdat slimmere kinderen vaak de uitzondering zijn wordt hen vaak keuzes gegeven die andere kinderen nooit gegeven worden.
Er wordt nooit een kind gevraagd of hij wil doubleren. Versnellen wordt wel vaker als een keuze gepresenteerd.
Ik zou daar voorlopig ook niet aan morrelen, omdat hij nu eenmaal de keuze al gekregen heeft en bij een slim kind kun je dat vaak niet zomaar meer omzetten.
Maar ik zou zijn 'wensen' niet te snel als leidraad zien. Wensen kunnen botsen met dat wat goed is voor kind.

Sanne

Sanne

04-07-2017 om 01:07

Huiswerk plusklas

Kunnen ze het niet moeilijker maken? Dochter had opdrachten van de plusklas waar ze zo 30 uur zoet mee was. Dat was echt wel plannen om het af te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.