Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

29-06-2013 om 11:08

Hoe kies je een vo school?

Dochter gaat komend jaar naar groep 7 en dan wil ik eens met haar naar vo scholen gaan kijken. Ze is slim, 1 keer versneld, adhd en dysthyme stoornis. We zijn bezig met een rugzak aanvraag.
Over 2 jaar zal hier waarschijnlijk nog maar 1 vwo school zijn, dit ivm plannen die er zijn om de huidige scholen samen te voegen. Die zal dan waarschijnlijk aan de andere kant van de stad liggen, denk zo'n 20 tot 25 minuten fietsen. Er is nog 1 vrije school, die blijft ook apart. Deze staat vrij goed bekend. Daarnaast is er in een buurtgemeente een vrij goede vo school, gymnasium gedeelte, tegen die tijd waarschijnlijk begaafdheidsprofielschool. Ze zou dan ongeveer 15 minuten moeten fietsen en tien minuten met de trein. De school ligt daar zo ongeveer naast het station.
Ik weet dat ik er vroeg mee bezig ben, ik maak me vooral druk erom dat ik niet weet hoe de vo scholen er dan uit zullen zien. Krijg zo'n leerfabriek idee en dat vind ik niets voor mijn dan toch nog vrij jonge dochter.
Ik vind het heel moeilijk inschatten waar ik op moet letten en wat ik belangrijk moet vinden.
Dochter is nu net 9, ik weet niet of zij zelf echt al een fatsoenlijke inschatting kan maken. Er is ons wel aangeraden om zeker in groep 7 al te gaan kijken zodat we in groep 8 op tijd kunnen gaan praten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Geduld

Als je straks in januari/februari op de open dagen gaat kijken met je dochter ben je echt vroeg genoeg. Je dochter en jullie kunnen dan van alle scholen een indruk krijgen, en vervolgens heb je nog een heel jaar om e.e.a. te laten bezinken, voor je echt een keuze moet maken.
Het heeft weinig zin om je er nu al mee bezig te gaan houden.

P

P

29-06-2013 om 12:35

Leerfabriek

Zet dat leerfabriek idee nu eerst eens uit je hoofd. Ik ben van mening dat een kind bij een school past en dat heeft niets te maken met grote of kleine scholen. Ze kunnen allebei voordelen hebben en nadelen. Je ziet ook dat grote leerfabrieken er alles aan doen om te laten zien dat ze ook klein zijn. Ze delen de school op in niveaus, dus een eigen gebouw voor de mavo/havo/vwo of ze maken op een andere manier gebruik van verkleining.

Op de school van mijn oudste zijn er leerkrachten die met een klein team zoveel mogelijk alle VWO 1 en 2 brugklassen les geven of de betastroom (havo en vwo) of de mavostroom. Er zijn iets van 10 onderverdelingen. Ze houden het klein en vergaderen met dat team over de klassen die ze dus grotendeels allemaal hebben.

Op de beoogde school is de school onderverdeeld in 10 huizen, die allemaal een eigen ingang hebben, twee klaslokalen, een klaslokaal met voor ieder kind een computer, een vergaderruimte en een teamleiderhokje. Vier klassen bewonen zo'n huis en ook de kluisjes staan er. Kinderen uit andere klassen komen zo'n huis niet in en de klassen uit dat huis gaan hun huis uit voor de vakken gymnastiek, biologie (microscopen), scheikunde, techniek en tekenen enzo. De vaste leerkrachten van dat huis (mentor, engels, nederlands, wiskunde etc) vergaderen elk week over de problemen in die vier klassen.

Een kleine school heeft ook zo zijn nadelen, de school van mijn oudste heeft tijdens de onderbouw NOOIT een tussenuur zonder leerkracht. Als er een leerkracht ziek is neemt iemand anders die klas over voor een studie uur.

Op grote scholen kan er ook makkelijker iemand vrij gemaakt worden voor uren voor kinderen met problemen. Op de school van mijn oudste is er bijv een aparte autileraar.

Dus ga niet met vooroordelen naar een leerfabriek!

Marjoleine64

Marjoleine64

29-06-2013 om 12:40

Allemaal bezoeken

en inderdaad in groep 7 beginnen. Vaak zijn open dagen allemaal in een paar zaterdagen in januari/februari, en dat is te kort om ze allemaal in één jaar uitgebreid te kunnen bezoeken. Misschien wil je in groep 8 nog een keer langsgaan voor een definitieve keuze. Wij hadden heel veel keus, alleen was alles 'ver weg', 2 op 10-12 km fietsen (en in de bovenbouw 18-25) en nog >5 op 18-22 km fietsen. Uiteindelijk hebben beide zoons gekozen voor de scholengemeenschap met mavo/havo/vwo technasium/gymnasium keuze. Oudste gaat nu naar 4 VWO technasium, jongste naar 3 gymnasium, en ze zijn beide erg nog steeds tevreden over de keuze. De 18 km fietsen doen ze zonder veel problemen, er is ook een best goede busverbinding (half uur bussen, plus voor/na ook ca. een uur reistijd) die ze 's winters gebruiken.
Bij de keuze is vooral je gevoel belangrijk, gaat je kind zich thuis voelen op die school? Daarbij kan een open dag een beeld geven, maar scholen presenteren zich daar natuurlijk op hun allerpositiefst. Praat vooral ook met ouders van andere kinderen daar op school, dat geeft een goed beeld.
Marjoleine

T&T

T&T

29-06-2013 om 12:50

Alles op zijn tijd...

Mij is het ook aangeraden om vooral al in groep 7 met mijn dochter naar het vo te gaan kijken. Ze heeft ass en op de basisschool een rugzakje.
Wij hebben dat heel braaf gedaan, maar ik kan je zeggen dat het alleen maar een hoop onrust bracht. Zij was er nog helemaal niet aan toe! en mij sloeg het hart op hol op zo'n open dag waar ik dan stond met een huilend meisje aan mijn arm tewijl er horde's enthousiaste brugpiepers voorbij renden die hun school wilden laten zien. Wat een ellende, ik zag haar helemaal nergens naartoe gaan.
Dit jaar zijn we naar twee open dagen geweest, van de scholen die we vorig jaar dus het beste vonden passen, en een van die twee is het ook geworden. Dochter huilde niet meer, ging gezellig mee in de proefles, en heeft er nu ook echt zin in! de kennismaking met haar nieuwe klas heeft ze al gehad. Wat een verandering in een jaar!
Als ik je een tip mag geven; het is wel belangrijk om je op tijd te verdiepen in welke school de beste hulp kan bieden voor jou kind, dus vraag schoolgidsen op, kijk op websites, en nog beter: praat met ouders die al een kind hebben op deze school. Maar laat je dochter er nog even buiten. Het is voor een kind echt nog een ontzettend lange tijd... twee jaar, eigenlijk niet te overzien. Als jij een voorselectie maakt en dochter is heel nieuwsgierig kun je dit jaar al met haar naar een open dag gaan, dat mag best, maar als ze er niet mee bezig is of het erg spannend vind zou ik gewoon wachten tot ze in groep 8 zit en dan met haar naar een open dag gaan. Jij als moeder hebt dan natuurlijk je voorwerk gedaan!
Nee, voor mijn jongste ga ik het heel anders aanpakken: ik kies twee scholen waar we in groep 8 gaan kijken, en hij mag keizen tussen die twee! Het gedoe allemaal, ik ben zo blij dat we er nu even mee klaar zijn, pfff...
groetjes en succes ermee, laat je niet gek maken, Tess

Stenna

Stenna

29-06-2013 om 14:10

Andere ouders!

Ik heb maar 1 raad, en een heel dringende: Vraag het vooral andere ouders die al kind of kinderen op het vo in de omgeving hebben. De open dagen of websites van scholen zijn pr apparaten die in sommige gevallen een volstrekt onjuist beeld geven van de werkelijkheid. Mijn zoon had extra zorg nodig, is rugzakleerling. Op alle scholen heb ik speciaal naar hun zorgprogramma gevraagd op de open dagen, alles nagelezen en gesprek met alle zorgcoordinatoren gevoerd. Een school stak daar met kop en schouders boven de rest uit, leek het. Die dus gekozen en het was een grote vergissing. Ze hadden het alleen op papier goed voor elkaar. Een van de andere scholen bleek het in praktijk veel en veel beter te doen hoorde ik later van andere ouders en bijv ook de leerkracht groep 8 van onze basissschool. Had ik daar destijds maar aan gevraagd. Dan had ik geweten dat de school die wij kozen inderdaad daar nu juist niet goed om bekend stond.
Jullie hebben ongetwijfeld een heel ander aspect dat je belangrijk vindt (dan zorg): vraag daar vooral naar bij andere ouders, hoe het daarmee in praktijk gesteld is bij hun school. En bij hun kinderen, de (ex)leerlingen van die scholen.
Veel scholen huren voor de open dagen zelfs extra inrichting in (plantenbakken en lampen) zodat de school gezelliger uitstraling heeft, etc. Leerkrachten en anderen die op open dagen aanwezig zijn en voorlichten zetten dus waarschijnlijk ook hun "positieve lampje"aan. Geeft echt geen goed beeld.

Ouder avonden?

De scholen hier in de buurt houden in het najaar speciale avonden met voorlichting voor ouders van leerlingen van groep 7 & 8. Misschien bij jullie ook? Dan kun je zelf eerste eens luisteren, vragenstellen en informatie verzamelen. En praat vooral ook met ouders die al kinderen op het VO hebben.
Misschien kom je dan wel tot de beslissing dat bepaalde scholen al helemaal afvallen. Of dat je toch liever wacht met de open dagen tot ze in groep 8 zit.
Het is belangrijk dat jij(de ouders) je al oriënteert, maar je kan niet van een 9 jarige verwachten dat die daar al heel verstandig mee aan de slag gaat, bij mijn dochter was halverwege groep 7 de middelbare school iets wat "ooit" zou komen, niet iets waar ze al in staat in was om verstandige keuzes te maken.

P

P

29-06-2013 om 18:38

Goed punt

Ga inderdaad zelf kijken en vaak zijn er dan mensen die je kunt spreken over kinderen met rugzakjes etc. Tenminste een goede school heeft die mensen klaar staan.

Jouw dochter is inderdaad wel erg jong om tussen die groepers 8 een school te bekijken. Mijn zoon hoorde in groep 8 maar zit in 7 en voor hem was het bij de eerste school ook even erg veel om meteen met een groep kinderen door de school te lopen onder begeleiding van een leerkracht. Ze hadden dat wel goed gedaan omdat de ouders ondertussen een voor de kinderen saaie voorlichting kregen.

Hij is wel meegegaan en bij school 2 en vooral 3 (dat wordt zijn school) ging het al veel makkelijker af maar als jouw dochter het ook even te veel vindt tussen al die groteren die natuurlijk soms al 12 zijn verpest dat haar zicht op die school.

Annet

Annet

29-06-2013 om 18:48

Juiste aanpak hangt sterk van kind af

Hier ging oudste ook in groep 7 mee naar open dagen. Doel was vooral om te zien hoe een VO school eruit zag. Per school werd ze minder voorzichtiger en begon aan het idee te wennen. De bezoeken hadden later vooral een positief effect op haar inzet op school. Want op de basisschool was ze al lang uitgekeken.
Jongste was al vaker op een VO school geweest maar ook hij is vanaf groep 7 gaan kijken. Dit waren voor hem feestjes! Een soort Nemo met al die proefjes en proeflessen. Hij was toen ook 9 jaar. (1 jaar versneld, zomerkind)
Voor onze kinderen heeft het dus goed uitgepakt.
Wat ook interessant voor ze was, waren de verbredingslessen op het gymnasium. Dit kon al vanaf groep 7. Gedurende 6 weken hebben ze dan een serie lessen (wiskunde of china/chinees). Op deze manier leren ze zowel de school kennen als een aantal kinderen. En het is een leuke uitdaging.
Kijk dus vooral waar in jullie buurt zo'n aanbod is. Oudste is daarna inderdaad naar dit gym gegaan, jongste niet.

Andere tip: zoek uit hoe de plaatselijke scholen omgaan met jonge slimme kinderen die misschien niet de vereiste citoscores vanaf groep 6 hebben.

Verder ben ik het eens dat een fabriek veel te negatief is.

En inderdaad: vraag ervaringen bij andere ouders waarvan de kinderen al in hogere jaren zitten.

Relithe

Relithe

01-07-2013 om 11:27

Laten jullie je kind zelf kiezen?

Onze dochter gaat dit jaar naar groep 7 en heeft het er nu al over naar welke middelbare school ze wil maar wij hebben daar zelf andere ideeën over. Wat geeft bij jullie de doorslag? Jou mening of die van je kind?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

01-07-2013 om 12:12

Mijn plan

Hoi,

Ik wil echt nog niet in groep 7 al gaan kijken, ik vind dat veel te vroeg. Verder ben ik van plan in groep 8 zelf een aantal scholen te kiezen die me goed lijken (vier of zo) en dan gaan we bij die scholen kijken en dan mag mijn zoon uit die scholen ook echt kiezen welke hij het liefste wil.
Als ik bij voorbaat een school niet wil, ga ik ook niet de illusie creëren dat hij erheen kan.

Als zoon zelf heel graag op een andere school wil kijken die ik ook goed genoeg vind, dan is dat prima.

Ik hoor weleens mensen die op erg veel scholen gaan kijken en het lijkt me voor een kind dan toch wel erg moeilijk om iets uit te kiezen.

Liora

Maylise

Maylise

01-07-2013 om 12:31

Voor selectie

Ik maak zelf eerst een voor selectie van geschikte scholen en daar tussen laat ik de kinderen kiezen. het is ook belangrijk dat zij zich hier thuis voelen. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik mijn jongste zoon helemaal geen keuze heb gegeven. Er was eigenlijk maar een school die ik echt geschikt vond. Nu was het aanbod ook veel beperkter dan bij onze oudere kinderen dus er was minder te kiezen. Als ik meerdere scholen geschikt vind dan mogen ze daar tussen kiezen. Overigens als ze hele goede argumenten hebben waarom een andere school wel geschikt zou zijn dan wil ik daar best naar luisteren. Misschien hebben ze wel een argument waar ik helemaal nog niet aan gedacht heb.

Relithe

Relithe

01-07-2013 om 14:14

Geschikte scholen

Wij hebben ook twee geschikte scholen voor dochter over twee jaar. De ene school is de school waar onze oudste naar toe ging en waar ze Ass klassen hebben (dochter heeft ook een diagnose) en de vrije school. Beide scholen waar niemand uit haar klas heen zal gaan en wat zij dus absoluut niet wil.
Wij zien echter met haar hetzelfde gebeuren als met oudste in het verleden, weggepest, buitengesloten in groep 7 en 8. Ik heb er een draadje over in zorgenkinderen want het begint nu al.
Zoon heeft er veel baat bij gehad om naar een school te gaan waar niemand anders heen ging.
Gewoon voet bij stuk houden?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2013 om 14:37

Voorselectie

Wij hebben een voorselectie gemaakt. Begonnen met een lijstje met de 10 scholen in de stad met vwo. En toen zijn we gaan wegstrepen. Slechte beoordeling inspectie? Van de lijst af. Reformatorisch? Van de lijst af. Vernieuwingsonderwijs? Van de lijst af. Er bleven 5 over, waarvan zoon zelf een helemaal niet zag zitten (vraag mij niet waarom). Van de 4 overgebleven scholen zijn we met zoon naar de open dagen geweest. Twee vielen overduidelijk af. Grappig hoe snel dat helder was. Daar kun je van te voren heel lang over nadenken (wat vinden we echt belangrijk), maar als je er rond loopt, voel je soms of het wel of niet wat is voor je kind (en dat vond hij zelf ook).
Toen waren er nog twee serieuze opties over. gelukkig waren zoon en wij het wel eens.
Ik vind de stem van je kind op zich belangrijk, maar ik heb niet de illusie dat een kind goed kan inschatten of een school wel of niet geschikt is. Voor ons als ouders is dat al lastig. Ik weet serieus niet wat ik zou doen als wij een duidelijke andere voorkeur zouden hebben als kind.

P

P

01-07-2013 om 15:38

Liora

Denk daar goed over na, want het is momenteel erg populair om groepers 7 mee te nemen. Kinderen die in groep 8 voor het eerst komen komen dan nog maar amper aan bod.

Als je vier scholen hebt kun je best 2/3 scholen bezoeken in groep 7. Veel kinderen zien de eerste keer niet echt de verschillen en vinden elke school leuk. De tweede keer prikken ze echt wel door al die leuke proefjes heen en zien ze het opeens heel anders (ook al omdat ze weer verdrongen worden door die kinderen die voor het eerst in die microscoop mogen kijken).

lisbeth

lisbeth

01-07-2013 om 16:34

Dank

Voor alle reacties, ik haal er zeker nuttige dingen uit.
Zoals ik al eerder schreef zullen alle vo scholen in onze stad fuseren. Er zal dus straks nog maar 1 vwo school zijn in onze stad, dat zelfde geld ook voor vmbo en havo. Wat mij een beetje beangstigd is dat dus bijna alle vwo leerlingen daar naar toe zullen gaan. Dat zijn er best veel. De enige andere optie is de vrije school of kiezen voor een school in een buurtgemeente.
Ik hou zeker andere kinderen in de gaten. Zeker die een beetje op dochter lijken.
Dochter heeft zelf nog geen idee wat voor school ze wil.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2013 om 18:41

Lisbeth

Maar betekent dat fuseren dat alle scholen ook op dezelfde locatie komen? Hier zijn in het verleden ook diverse scholen 'gefuseerd', maar dat betekent alleen dat ze bij dezelfde stichting horen (zoals ook verschillende basisscholen bij een stichting horen). Het zijn echter gewoon afzonderlijke scholen gebleven, met hun eigen methoden, aanpak, sfeer etc.

Stenna

Stenna

02-07-2013 om 01:02

Fuseren, en in groep 7 gaan

Precies, ijsvogeltje, dat dacht ik ook net. Hier zijn 3 scholen "gefuseerd" een paar jaar geleden maar het zijn nog steeds 3 aparte scholen in hun eigen gebouwen. Met alleen een gezamenlijke vereniging /bestuur. In de dagelijkse praktijk is er niks veranderd.
In groep 8 is best laat, je moet ze al in februari inschrijven he.

lisbeth

lisbeth

02-07-2013 om 07:55

Fuseren

Zoals de plannen eruit zien komt er 1 gebouw voor vmbo en havo ( kader apart volgens mij) en 1 gebouw voor vwo en vwo +. Alle vwo leerlingen zouden dus naar dat ene gebouw moeten gaan.
Er zijn nog wat bezwaren vanuit oudergeledingen, dus misschien wijzigt er nog wat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

02-07-2013 om 09:13

Liora

Ik denk juist dat je wel in groep 7 al moet gaan kijken. Je kan dan nog heel vrijblijvend kijken. Scholen die je niet leuk vind hoef je dan niet meer te bekijken en de scholen die jij en je zoon wel leuk vinden kan je dat jaar erop nog eens uitgebreid bekijken. Vaak heb je heel veel tijd nodig om zo'n school goed te bekijken en mensen te spreken. Het eerste jaar dus gewoon lekker sfeer proeven en in groep 8 serieus gaan kijken. Want echt, na de opendagen moet je best snel beslissen.

pooh bear

pooh bear

02-07-2013 om 11:31

Hier

Wij zijn ook in groep 7 al overal gaan kijken. Want zo kon ze lekker ontspannen kijken zonder gelijk een beslissing te hoeven nemen. In groep 8 hebben we met een paar scholen een afspraak gemaakt omdat we meer wilde weten over de extra zorg.
Daarna met dochter weer de scholen bezocht. Dochter had al jaren een duidelijke voorkeur voor een bepaalde school alleen kregen wij steeds meer twijfels over deze school.
Toen we bijna zoiets hadden van laat haar dan toch maar naar die school gaan besloten we om nog even te gaan kijken op een school die wat verder weg lag. Hier wisten we erg weinig van we konden niemand die er op zat en we waren er ook nog niet eerder geweest.
Toen we daar vandaan kwamen waren wij en vooral onze dochter erg enthousiast
En hier gaat ze volgend jaar ook heen. Ondanks alle voorbereidingen gaat ze dus naar de school waar we het minst van wisten.
Toch ben ik blij dat we al in groep 7 zijn gaan rondkijken nu wist ze in groep 8 wat ze kon verwachten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Woensdag

Woensdag

02-07-2013 om 18:03

Groep 7 ja

Wij zijn ook dit jaar al gaan kijken met onze rugzakleerling, in groep 7 dus. Wel vooraf ook afgestemd met de meester, wat zijn advies waarschijnlijk wordt volgend jaar. We hebben niet eens alle scholen in de buurt kunnen bezoeken, zoveel open dagen zijn er in januari/februari in 2 weken tijd gepropt. Dus we hebben nog wat scholen te bezoeken in groep 8.
Wat bijzonder handig is, is dat we nu eigenlijk al een school hebben gezien die we geschikt vinden, en dat ze gráág hebben dat zorgleerlingen zich eerder aanmelden en niet op het laatste nippertje. Ze zeiden dat ze dan (een of ander???) extra budget konden aanvragen.
Sowieso is het leuk om met je kind open dagen van scholen af te struinen, die van ons ziet het als een uitje, dus gewoon dóen. Er lopen zelfs kinderen van 7 jaar rond die zich aan het oriënteren zijn op de middelbare.
En over het reizen van/naar school zou ik me voorlopig niet te druk maken, nog 2 jaar te gaan tenslotte! De laatste 2 jaar op de basisschool schieten sommige kinderen echt omhoog en vooruit.

Knurf

Knurf

02-07-2013 om 19:16

Wij zijn ook in groep 7 al gaan kijken

we hebben drie scholen kunnen doen, meer tijd (en fut) was er niet. De open dagen waren ook allemaal op dezelfde dag trouwens.

Een school viel meteen al af, mijn dochter vond het er 'een zooitje'. Daar hoeven we volgend jaar dus geen energie meer in te steken.

P

P

02-07-2013 om 20:37

Knurf

Wat een slechte verdeling zeg, hier zijn er altijd open avonden en open dagen, dus altijd twee per school en het lukt altijd om bij de vijf scholen in de buurt allemaal te kijken als je zelf natuurlijk alle avonden en zaterdagen kunt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2013 om 22:38

Ha lisbeth

Die school uit de buurtgemeente ken ik. Dit is een school die van oudsher al goed bekend staat, en nu tegenwoordig dus blijkbaar ook al begaafdheidsprofielschool.

Mijn oudste zit ook op een bps en afgaand op je verhaal kan ik je alleen maar adviseren om deze school heel serieus te bekijken. De andere school ken ik verder niet maar ik.

Mijn oudste moet ruim een half uur fietsen. Dat is voor hem geen probleem.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

lisbeth

lisbeth

02-07-2013 om 23:06

Ginny

Die school is ook zeker een optie. De afstand is alleen wel een obstakel, ze moet eerst naar het station fietsen toch zeker 20 minuten, dan met de trein en dan nog eens lopen. En dat voor een net 11 jarige. Ik ken echter ouders met kinderen daar en die zijn bijna allemaal enthousiast en inderdaad een bps. In onze stad ligt op dit moment ook een bps, namelijk het PM maar daar ben ik zelf niet heel enthousiast over. Zo heb ik een mentor van die school horen zeggen dat ze geen goede ervaring hadden met versnelde leerlingen en dat die meestal wel ergens op het vo bleven zitten. Tja ergens voelt het niet goed aan mijn dochter daarheen te sturen. Mocht de school over twee jaar nog bestaan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

03-07-2013 om 16:46

Verbaasd

Goh nou, ik zal er nog eens over nadenken. Het lijkt me zo onzinnig om al naar een school te gaan kijken waar je dan misschien anderhalf jaar later nog eens heen gaat!

Maar ach, wie weet ga ik al met zoon in groep 7

P

P

03-07-2013 om 18:06

Liora

Veel ouders van oudste kinderen denken net als jij... Je zult er achter komen dat je te weinig tijd hebt om alle scholen te bezoeken die je wilt en dat het zo stervensdruk is dat je niets ziet Daar heb je dus twee jaar voor nodig tenzij je maar tussen 2 scholen hoeft te kiezen.

Stenna

Stenna

03-07-2013 om 22:50

Kort jaar

Zoals anderen hier al aangaven: anders moet je ook al heel snel beslissen na de open dagen, in groep 8. Dat groep 8 schooljaar is heel kort om alles te bekijken en rustig te overwegen, in februari moet je ze al inschrijven op een VO school

Knurf

Knurf

04-07-2013 om 07:37

Liora

'Het lijkt me zo onzinnig om al naar een school te gaan kijken waar je dan misschien anderhalf jaar later nog eens heen gaat!'

Dat is ook wel zo. Mar aan de andere kant is het ook leuk! Mijn dochter kreeg helemaal zin in haar entreetoets omdat ze dan dichter bij het v.o. kwam

Liora

"Het lijkt me zo onzinnig om al naar een school te gaan kijken waar je dan misschien anderhalf jaar later nog eens heen gaat!"

Maar je bent toch ook niet pas basisscholen gaan kijken toen je zoon 3,5 was?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.