Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
GertH

GertH

06-03-2015 om 09:42

Hoe is het Grotius College (VWO)?

Dochter wil graag Gymnasium doen. Als het Gymnasium toch te moeilijk of niet bij haar past wil ze op dezelfde school overstappen naar Atheneum. We wonen in Delft en hebben de scholen daar bekeken en ook in Den Haag gekeken. Ze wil het liefst een school met niet meer dan 1000 leerlingen. De andere scholen in Delft hebben meer dan 1500 leerlingen dus die vallen af. Over blijft dan het Grotius in Delft. Daar zitten ongeveer 800 kinderen. Graag hoor ik of iemand ervaring heeft met deze school? Hoe de sfeer is en of het een veilige school is (pesten etc). Ik vind het zo moeilijk om een school te kiezen die bij dochter past. Ze heeft 3 scholen gekozen waar ze graag naartoe wil. Het Grotius, Montaigne Lyceum en het Zandvliet. Het Zandvliet valt af, toch te veel reistijd. Montaigne lyceum valt af, dochter heeft wel goede begeleiding nodig (is soms gemakszuchtig) en teveel vrijheid lijkt me niet goed voor haar. Toch twijfel ik ook nog over het Grotius.... Wie kan mij meer vertellen. Alvast bedankt.

Delfia

Delfia

06-03-2015 om 10:07

Geen ervaring.

Wij vonden het Grotius vermoeid ogen, zowel de leerkrachten (TTO) als het gebouw. Graffiti op de muren, veel onderhoud nodig, de TTO-gang leek meer op een gevangenis, donker en weinig licht. Ze hebben wat meer probleemleerlingen dan de andere scholen in Delft (door ligging, denominatie, niveaus), maar ik weet niet wat je daarvan merkt. Qua sfeer is het wel een leuke school, tenminste, dat is wat ik om me heen hoor...

Zandvliet ken ik niet, Montaigne alleen van de open dagen en van (goede) verhalen. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn niet het zelfde Alledrie de scholen in Delft vind ik redelijk uitwisselbaar qua omvang. Ik vraag me ook af of je in de dagelijkse praktijk merkt dat een school 900 of 1200 leerlingen heeft (hangt ook af van het gebouw: Stanislas heeft net nieuwbouw voor h/v, CLD twee locaties voor h/v en ook bezig met nieuwbouw).

Hebben jullie als eens op een schooldag de scholen bezocht? Dat geeft volgens mij de beste indruk van de sfeer.

Delfgauwenaar

Delfgauwenaar

06-03-2015 om 10:48

Niet

Mijn kinderen waren er met groep 8 geweest en die vonden het beiden gewoon op het eerste oog gelijk niks, inderdaad vanwege de graffiti en een vreselijk stinkende container. Het kwam smoezelig over, wat ik weet is dat ze daar niet moeilijk doen over doubleren, dat je niet gelijk hoeft af te stromen. Dat is een grote plus tov bijvoorbeeld Stanislas, waar ze echt voor de goede slagingspercentages gaan.
Ik weet niet of je echt in Delft zelf woont of bijv in Delfgauw of Den Hoorn? Omdat je ook naar Zandvliet hebt gegeken en Montaigne? In Schiedam zit nog een zelfstandig gymnasium, dat is misschien een optie? Dat is in ieder geval een kleine school. Verkijk je verder niet op de omvang van de school hoor. Mijn kinderen zitten op Stanislas Pijnacker, daar zitten ca. 1200, maar elke afdeling heeft zijn eigen gang en het doet echt klein aan, elk afdelingshoofd kent eigenlijk alle leerlingen wel persoonlijk en de meeste ouders ook van gezicht en als broers en zussen op dezelfde afdeling zitten (beiden vwo bijvoorbeeld) dan weten ze ook wel dat het broers en zussen zijn. Ik was juist verrast door het persoonlijke, van de meeste mentoren heb ik het idee gehad dat ze mijn kinderen beter kenden dan elke leerkracht die ze op de basisschool hebben gehad.

Barvaux

Barvaux

06-03-2015 om 12:46

Precies

Streep een school niet weg vanwege de grootte, dat kan voordelen hebben die je niet kunt bedenken. Een grote school kan juist klein zijn door bepaalde regels en afspraken en een kleine school juist in vergelijking groot uitvallen. Een grote school kan ook meer aanbieden, juist vanwege de grootte.

Delfgauwenaar

Delfgauwenaar

06-03-2015 om 14:18

Meer aanbod

Dat is waar wat Barvaux zegt, een grotere school biedt veel meer mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld bij Stanislas Delft ook Chinees en Spaans doen en is het heel normaal om 1 of 2 extra keuzevakken te volgen in de bovenbouw. Bij Stanislas in Pijnacker is een extra keuzevak een grote uitzondering, daar krijgen ze het roostertechnisch niet rond. Achteraf gezien was daarom 1 van mijn kinderen daar beter op zijn plek geweest.

Marie

Marie

06-03-2015 om 15:14

zij wil

Je schrijft dat zij geen school met meer dan 1.000 leerlingen wil. Maar net zoals Barvaux al schrijft, zegt het aantal leerlingen niet zoveel. Hier is de VO-school bijvoorbeeld opgedeeld in 3 gebouwen. 1 Voor VMBO-onderbouw, 1 voor Havo/VWO en 1 voor VMBO-bovenbouw.
Gebouwen zijn wel met gangen onderling verbonden, maar omdat er ook 3 kantines enzo zijn, merk je als leerling er niet zoveel van dat het een grote school is. Alleen voor bepaalde praktijkvakken moeten ze soms van gebouw wisselen.

marie

marie

06-03-2015 om 15:16

geen ervaring met genoemde school

O, ja. Wij hebben geen ervaring met genoemde scholen, omdat wij daar helemaal niet in de buurt wonen. Maar als ik zo lees over graffiti en smoezeligheid...

HollieHobbie

HollieHobbie

07-03-2015 om 12:11

Mogelijkheden

Als je in Tanthof woont is Schiedam/Vlaardingen ook nog een optie. Half uur fietsen.
Stedelijk Gym, 800ll of zo. Nadeel dat je niet kan afstromen naar atheneum als latijn/grieks je niet zint
Lyceum Vos, 650ll of zo. Heeft TTO VWO

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.