Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe gaat het met de brugklassers?


Marieke

Marieke

11-10-2013 om 14:19

bijna herfstvakantie

Vanmiddag 14.20 is het herfstvakantie! Dochter kijk er enorm naar uit. Bijslapen, afspreken met oude vriendinnen maar ook met de nieuwe! Ze wil met haar nieuwe vriendinnen hier komen taart bakken, gewoon omdat het gezellig en lekker is! Waarschijnlijk gaat de Wii ook veel aan en sinds ze minecraft op haar laptop heeft, zal dat de komende week ook vaak het geval zijn. Van mij mag ze, nou ja, niet de hele dag hè?
Ze zit in een leuke klas, wel vol: 33 kinderen, maar volgens dochter en de mentor gaat het onderling goed. Ze komt met mooie cijfers thuis, behalve voor wiskunde. Maar: ze is niet de enige niet slecht scoort op wiskunde, bij het laatste proefwerk waren maar 2 (!) voldoendes. Ik had/heb niet de indruk dat dochter er te weinig aan doet, in tegendeel. Voor het laatste proefwerk heeft ze hard gewerkt, alle opgaven nog een keer gemaakt, daarna de diagnostische toets en die was ruim voldoende. Met een gerust hart naar het wiskundeproefwerk en dinsdag kwam ze echt verdrietig thuis: een 4,1 en daarmee zat ze nog redelijk hoog! Het regende nog lagere cijfers waarbij de 1 opvallend veel voorkwam. Na de vakantie toch maar eens een afspraak maken met de wiskundeleraar. Ondanks de wat lagere cijfers voor wiskunde staat ze een 7.8 gemiddeld!
Maar wat ik veel fijner vind, is dat ze het leuk heeft op school. Ik zie haar genieten van de nieuwe vriendschappen, het is 's ochtends gezellig naar school fietsen met zo'n grote groep, het eerste schoolfeest was een groot succes, de meeste vakken vindt ze leuk, vooral muziek en gym scoort het laagst als het gaat om leuk, kortom: het gaat goed!
En de vermoeidheid? Iedereen zegt dat het over gaat, ergens tussen herfst- en kerstvakantie, nou, daar wachten we dan maar even op?

patrica1966

patrica1966

11-10-2013 om 15:27

bespreekbaar maken

Ik zou het zeker bespreekbaar maken bij de mentor of evt afdelingsleider. Wanneer het probleem niet bekend is weet je zeker dat er niets zal veranderen. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

Annet

Annet

11-10-2013 om 23:36

Voor Julia 64

Ik zou zeker direct contact zoeken met de mentor, niet wachten. Bij de informatieavond van onze school is dit zo ongeveer 10x benadrukt in één avond: Wacht geen officiële gesprekken af, neem actie als dat nodig lijkt.

Je kunt de mentor ook vragen of hij/zij een goede bovenbouwer weet die wat huiswerkbegeleiding kan geven. Of zelf iemand zoeken via Marktplaats.
Juist omdat je zoon het naar zijn zin heeft, zou het fijn zijn als hij kan blijven waar hij zit.

Julia64

Julia64

12-10-2013 om 00:10

Annet

Je hebt helemaal gelijk! Precies dat bedacht ik me vanmiddag ook (dat de mentor er juist is voor dit soort dingen, dat je altijd kan mailen/bellen etc. als je vragen of zorgen hebt).... dus ik had me al voorgenomen om volgende week te gaan mailen. Maar jouw mail bevestigt mijn ideeen, dus dank daarvoor ! (ook voor de tip voor huiswerkbegeleiding trouwens)

caton

caton

08-11-2013 om 17:54

feestje

Terwijl ik dit berichtje typ, is er beneden een feestje aan de gang. Mijn dochter, na jarenlang buitengesloten te zijn en niet lekker in haar vel te hebben gezeten op de basisschool, viert haar verjaardag met 15 van haar klasgenoten en ik hoor alleen maar gegiechel, gelach en vrolijkheid. Ik ben helemaal blij! Eindelijk heeft ze iedereen uit kunnen nodigen die ze leuk vindt, zonder dat er 'politieke redenen' achter zaten. Gewoon, gezellig.

gruffalo

gruffalo

15-11-2013 om 10:40 Topicstarter

update

he Caton dat is fijn, kan me voorstellen dat dat een hele opluchting is na al die jaren basisschool!

een update van mijn kant: dochter heeft een flinke dip gehad. 'ik haat school' kwam er elke dag echt gemeend uit. ze is zelfs een paar dagen ziek geweest door buikpijn, wat volgens mij meer met school te maken had dan dat het fysiek was.
Drie weken geleden hadden we een info-avond voor ouders, en toen ben ik naar haar mentor gestapt. De mentor vind dochter een voorbeeld-leerlinge, rustig, goed luisteren en hoge cijfers halen wat wil je nog meer. ze had niets in de gaten.
De mentor heeft de dagen er na stappen ondernomen: leraren geïnformeerd die vervolgens met dochter zijn gaan praten en stof voor haar wat hebben aangepast (compacting, verrijking). Daarnaast praat mentor zo nu en dan met leerlingen in de klas waar het wat moeilijker bij gaat en maakt hen duidelijk dat dochter die kinderen graag wil helpen: dat vindt mijn dochter leuk en daarbij is het goed voor haar contacten in de klas.
binnenkort beginnen de extra-vakken en dochter heeft er voor gekozen om Chinees te gaan leren, helemaal enthousiast.

Het resultaat is dat ik deze week een hele andere dochter lijk te hebben. Ze gaat niet met enthousiasme naar school maar de tegenzin is er af. Op de een of andere manier heeft ze hierdoor een plekje in de klas weten te vinden, contacten met andere leerlingen gaat ook telkens beter. zo fijn om te zien, na al het geploeter! En ja ik vind haar heel erg veranderd in vergelijking met einde-basisschool. Zien jullie die verandering ook al?

en dan natuurlijk volgende week haar eerste rapport. voor zover ik het weet heeft ze mega-hoge cijfers, dat gaan we vieren

Dochter

Mijn dochter heeft het zo ontzettend naar haar zin gehad op de basisschool dat ze er best wel tegenop zag om naar de middelbare school te gaan. Ze was ook nog heel lang echt kind en dus ik was ook best benieuwd hoe dat zou gaan. Ook al omdat ze in de talentenklas van het conservatorium zit en heel veel tijd kwijt is aan muziek. Maar tjonge tjonge wat is ze gegroeid. Ze gaat naar het vwo alsof ze nooit anders gedaan heeft en geniet volop. Ze kwam vandaag helemaal blij thuis met een 10 op haar rapport voor naaien en textiel. Ook haar andere vakken gaan heel goed en ik vind het toch wel zo knap dat ze dat allemaal zelf doet. Ze is altijd wel rustig en stil maar de juf had gevraagd of ze een solo wilde zingen in het kerstconcert en voor de klas heeft ze al gezongen. Nou dat zou ik echt niet gedurfd hebben op haar leeftijd. Ook had ze al aan juf engels gevraagd of ze een moeilijker boek in de klas mag lezen en kwam zelf met Harry Potter aan. Ik verbaas me over haar zelfstandigheid en hoe dat gegroeid is in een paar maanden. Het lijkt nu een eeuwigheid geleden dat ze op de lagere school zat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.