Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe gaat het met de brugklassers?


Tango

Tango

03-09-2013 om 17:04

Vandaag

Is brugpieper hier gestart met de introductie. Ze was niet eens erg zenuwachtig maar had haar klas dan ook al voor de zomervakantie een keer gezien.
Ze ging al zeer chaotisch weg, vergat bijna haar brood en drinken dat ik op tafel klaar had staan. Zelf was ik toen al weg maar hoorde dit later van man.
Ze heeft het wel leuk gehad vertelde ze net, de kinderen zijn aardig, maar het programma was wat saai. O.a. veel uitleg over de Ipad (ook hier Ipadklas) en hopelijk ook het rooster want dat is voor mij abacadabra met al die afkortingen. Ze heeft wel een gunstig rooster: 4 dagen t/m het 7e uur, 15.00 u. uit en 1 dag maar 5 uur, volgens mij is ze dan rond 14.00 u. uit. Verder heb ik nog weinig gehoord want ze ging bijna meteen weer met een vriendin van de basisschool (een jaar jonger) de stad in. Nu kan het nog.
Morgen het tweede deel van de introductie en dan gaan ze de Ipad installeren en bowlen, zal wel iets leuker worden. Donderdag beginnen ze met de lessen.
De communicatie van school is overigens nu al onduidelijk. Er stond voor vandaag dat ze gymschoenen mee moesten maar nu werd gezegd dat dat morgen moest en daarna weer dat dat ook niet nodig was. Pff, lijkt de basisschool wel.
Even een vraagje, ik zie iedereen over Wrts schrijven. Wat is dat nu weer?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2013 om 17:13

Tango

wrts (www.wrts.nl) is een online overhoor-programma. Reuze handig om bijvoorbeeld woordjes voor de talen te leren. Alleen al het zelf intypen van de woordjes is leerzaam, maar vrijwel nooit nodig. Even googlen en je vindt de woordenlijsten ook wel (bijvoorbeeld op websites van de uitgeverijen van de betreffende methode).
Als je eenmaal de lijst in wrts hebt staan, kun je je zelf overhoren. Twee kanten op, fouten worden bijgehouden, tijd ook etc.

pooh bear

pooh bear

04-09-2013 om 16:58

Vandaag

Gisteren had dochter een soort introductie Vandaag heeft ze haar eerste echte dag volgens rooster gehad. Ze vond het best leuk. Maar ze is heel erg moe nu. En wiskunde vond ze erg moeilijk.

Rosa-

Rosa-

04-09-2013 om 20:33

Helemaal geweldig

Zoon ook voor het eerst brugklas, vorige week gestart met 3 dagen introductie, eerste dag beetje school verkennen, war is wat en waar. Tweede dag, sport en spel en euh nog iets leuks (wel lange dagen overigens van 9:00 tot 16:00 of zelfs 17:00, 3de dag fotosessie in de stad rondom de school, daarna heen en weer meer dan 40 kilometer fietsen waarin ook nog 3 uur zwemmen zat in een subtropisch zwemparadijs. LOL, De eerste lesdag was dus rustig begonnen.

Zoon heeft het geweldig naar zijn zin, kent heel veel stof al (had ik hem al voor gewaarschuwd en is al door de wiskundeleraar uit het raam gezet (was een grap). Zijn Engelse juf geeft nu al aan dat hij gigantisch voorloopt dus dat zal wel een gesprekje worden van wat hij kan overslaan en waar hij eventueel dan anders tijd in kan steken.

3 dagen tot 15:40 2 dagen tot !4.10 waarvan 1 eerste uur vrij. Kortom totnutoe loopt het op rolletjes. Blokuren van 80 minuten, twee keer per week gym, heerlijk.

Zoon is heel tevreden en zegt; wanneer wordt het nu moeilijk?

Dat komt echt nog wel jong, heus.

Rosa-

Tango

Tango

04-09-2013 om 22:49

Morgen

De echte eerste lesdag voor dochter. Ze heeft er nu wel zin in maar vanmorgen klaagde ze nog dat ze liever nog op de basisschool zat. Vandaag een leuke dag gehad met haar klas.
De Wrts-app hebben we inmiddels gedownload op de Ipad, was allemaal nogal een gedoe met Apple ID aanmaken en zo maar uiteindelijk gelukt.
Voor onszelf is het ook allemaal nog erg nieuw. Ik moet er vooral aan wennen dat je niet even de school binnen stapt om iets te vragen. Zo hebben we bijv. nog geen inlogcode gekregen voor Magister terwijl in een mail stond dat die was uitgereikt. Ik heb er maar voorzichtig een mail aan gewaagd. Lijkt me toch wel handig om dit te hebben.

Tango

Tango

04-09-2013 om 22:55

Pooh bear

Ik vind dat rooster van jouw dochter echt zwaar hoor. Tot 17.00 u. school, hoeveel uur is dat bij jullie? Hier is dochter als ze 7 uur les heeft om 15.00 u. uit. Ze begint net als jouw dochter om 8.20 u.

Thursday Next

Thursday Next

05-09-2013 om 09:06

Hier

heeft dochter inmiddels ook de eerste lesdag gehad. Ze vond het leuk, wel druk in de pauzes maar dat went wel. Latijn en natuurkunde waren het leukst, bij natuurkunde had ze zelfs echt na moeten denken!
Prima rooster, 3 dagen tot 14:20 en 2 dagen tot 15:20

Tink

Tink

06-09-2013 om 09:53

kamp

Hier is zoonlief nu op brugklaskamp. Gisteren vertrokken, vanmiddag rond half 2 alweer terug. Ben benieuwd hoe hij het gehad heeft. Ze zitten een km of 10-12 hier vandaan in een kampeerboerderij.

gruffalo

gruffalo

06-09-2013 om 13:00 Topicstarter

natuurkunde?

He Thursday heeft jouw dochter al natuurkunde? mijn dochter het eerste jaar nog niet, ook nog geen duits trouwens. komt denk ik het 2e jaar?

tot 17.00 uur school vind ik wel heel zwaar voor een 1e klasser. Dan zijn ze zo laat thuis en daarna ook nog huiswerk maken! Dochter heeft elke dag van half negen tot kwart voor drie les. Elke dag om kwart voor acht op de fiets en rond half vier thuis. dan wat drinken, en huiswerk maken. ze moet nog steeds erg wennen dat ze niet meer gewoon lekker kan spelen als ze eenmaal thuis is.

Tango

Tango

06-09-2013 om 14:22

Eerste week voorbij

Dochter kwam vandaag blij thuis om iets na 13.00 u. Was lekker vroeg uit. Ze had een leuke dag gehad, heeft al 3 vriendinnen en thuis lag er ook nog een kaart op haar te wachten van een vakantie-vriendje. Tja, dan ben je toch gelukkig?
Zometeen even met haar naar de fietsenwinkel om toch maar een rekje voor op de fiets te laten zetten want tassen onder snelbinders krijgen lukt haar niet en is natuurlijk ook vreselijk ouderwets. Ze rijdt nu met de tas op de rug wat echt gevaarlijk is met op en afstappen want hij is best zwaar.
Net ook maar even een curusje huiswerk in de agenda schrijven gegeven. Ze had alles bij lesrooster (?) geschreven i.p.v. bij de juiste datum. Vind dit eigenlijk iets voor de mentor maar die ging er blijkbaar vanuit dat ze dat wel weten. Ging ik ook maar bleek dus niet het geval.

Koolmees

Koolmees

06-09-2013 om 16:26

Haha

Dochter heeft vandaag ook haar eerste echte lesdag gehad. En ze heeft nu het huiswerk al gemaakt, voor volgende week donderdag. Laat ik even van het moment genieten....
Als ze een beetje op haar broer en zus lijkt (en dat doet ze), is dit de laatste keer dat ze zo goed vooruit kijkt.

Rosa-

Rosa-

06-09-2013 om 16:57

Hier ook al schei, nat, en duits

Hier heeft zoon ook al gelijk scheikunde, natuurkunde en duits. Schei/nat/en bio worden in het verzamelpakket natuurwetenschappen gepropt= Science. Duits wordt ook gelijk hops meegepakt. Frans natuurlijk ook. Opvallend veel gym. Zoon doet TTO VWO en vindt het echt heerlijk.

Rosa-

Thursday Next

Thursday Next

07-09-2013 om 00:06

natuurkunde

Hier is het eigenlijk een combinatie van natuurkunde en scheikunde. Volgende week gaan ze ook wat doen met reageerbuizen "en zo'n coole bril en coole jas, ik hoop dat ik dan naar de wc moet want dan kan ik er mee door de gang lopen", zei dochter. Duits hebben ze nog niet, dat komt inderdaad in de 2e.
Jongste dochter was trouwens hevig teleurgesteld in het lesrooster van oudste, want "het is alleen maar een papiertje!" Ze had een groot houten rooster verwacht met kaartjes die je daarin kon schuiven of zo...

pooh bear

pooh bear

07-09-2013 om 08:48

De eerste week

De eerste week zit er op. Dochter heeft het best leuk gehad. Ze heeft al een vriendin. Van het zware rooster is nog niet veel te merken donderdag had ze een tussenuur door uitval en gisteren was ze door roosterwijzegingen 3 uur eerder uit.
Hier overigens natuurkunde, scheikunde, biologie en economie samen in het vak ambacht science. Snap niet echt wat die laatste erbij doet maar die komt er pas het tweede jaar bij denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

07-09-2013 om 09:05

net niet meer brugger...

Mijn dochter is net begonnen in de tweede...ook heel grappig...ze voelt zich zo groot ineens:
'Nou ja, mam, bruggers worden steeds kleiner! Alsof ze uit groep zes komen!' Alsof ze al jaren op het VO zit..

Egel

Egel

10-09-2013 om 10:43

dochter gemengde gevoelens

Mijn dochter is naar de 1e klas gymnasium gegaan op een scholengemeenschap. De eerste week vond ze erg leuk: dinsdag een introductie-ochtend (rooster, kennismaking, uitleg). Woensdag naar brugklaskamp fietsen en vrijdag begin middag weer thuis. Dat kamp was erg leuk en ze heeft nu 2 vriendinnen.
Gisteren begonnen dan eindelijk de lessen. Eindelijk al het nieuwe waar ze al zo lang naar uitgekeken heeft (de reden dat ze groep 7 heeft overgeslagen: ze wilde graag eerder naar het VO). Sommige lessen waren wel aardig, maar over het algemeen ging het over hoe je moet studeren, dat je altijd eerst je huiswerk moet maken en dan pas iets leuks doen. Er werden weer namenspelletjes gedaan ter introductie, enzovoort. Ze was benieuwd naar wiskunde, maar daar ging het na alle introducties telkens over het boek. Waar staat de inhoudsopgave, hoe werk je met het boek. Ze werd er chagrijnig van. Er kwam zelfs een speciaal stencil over het boek! Huiswerk wiskunde: opgaven over hoe je het boek moet gebruiken.
Begrijpen die leraren dan niet dat er heel wat kinderen zijn die nu eens echt met de inhoud willen beginnen? Zeker na zo'n volle week introductie. Ze was best teleurgesteld, het blijft maar wachten tot het ECHT begint.

Christel

Christel

10-09-2013 om 20:06

ook een net niet meer brugger

die met geweldige verhalen thuiskomt over de bruggers. Een vriend van hem had aan een brugger gevraagd: wil je dit even in de prullenbak gooien? Had die brugger gezegd: natuurlijk mijnheer!

Hij voelt zich zo groot en stoer, is ook daadwerkelijk 10 cm gegroeid afgelopen schooljaar.

gruffalo

gruffalo

13-09-2013 om 08:24 Topicstarter

en nu....

dochter is nu al een paar weken bezig en gaat nu al met flinke tegenzin naar school. Het is saai. Met Engels beginnen ze helemaal overnieuw omdat er kinderen zijn die geen engels hebben gehad. frans en wiskunde vindt ze wel leuk maar het gaat haar te langzaam. tegelijkertijd zijn de dagen lang. ze is om half vier thuis en na een kop thee moet ze een uurtje huiswerk maken. ze is moe, ontzettend moe. ondanks dat ze extra vroeg naar bed gaat en we het weekend rustig houden is het nauwelijks voldoende om bij te komen.
verder gaat het ok, ze heeft een goede klik met de leerlingen en ze vindt de leraren aardig. haar cijfers zijn allemaal boven de 9. maar ja...

gaat het bij jullie ook zo? ik weet niet goed wat ik hier mee moet. is het wennen en afzien tot aan de herfstvakantie?

gruffalo

Ik begrijp de combinatie: "saai en te langzaam" en een uur huiswerk maken niet. Als de les saai is, kan ze het huiswerk toch al in de les maken? Dan hoeft ze thuis niets meer te doen! Gezien de cijfers moet dat wel kunnen. Dat scheelt misschien al iets in het gevoel dat ze alleen maar met school bezig is.
En die vermoeidheid hoort er echt bij de eerste periode. Vaak gaat het na de herfstvakantie wel wat beter maar hebben ze hun draai pas echt gevonden na de kerst. Mijn tip: plan niet te veel in de herfstvakantie!

gruffalo

gruffalo

13-09-2013 om 09:55 Topicstarter

jippox

hoi jippox

tijdens de les doet ze al veel maar ze heeft daarnaast vakken die ze nog niet in de lessen kan doen. niet elke leraar geeft tijd in de les om zelf aan je huiswerk te maken.
Voor bijvoorbeeld wiskunde, latijn en aardrijkskunde dan moet ze echt een hele lijst met opgaves maken. en ook al snapt ze het allemaal, het kost veel tijd.

en dank voor de tip voor de herfstvakantie. helaas zal ze een paar dagen bij opa en oma moeten logeren, omdat wij niet voldoende vrije dagen hebben voor alle vakanties. maar ik zal hen in ieder geval vragen om het rustig te houden en niet te veel uitjes in te plannen.

gruffalo

Misschien kan ze dan eens vragen of ze tijdens de uitleg mag werken en/of ze niet alle opgaven hoeft te maken. Sommige docenten staan daar wel voor open, zolang de resultaten goed zijn.
En misschien lost het zichzelf op omdat het tempo nog wel omhoog gaat.
Als het echt te makkelijk blijft (ik zou dan het eerste rapport even afwachten) dan zou je zelf met school (mentor) kunnen gaan praten.
En nou ja, het kost gewoon echt tijd om te wennen. Dus in zekere zin is het gewoon afzien tot aan de herfstvakantie...

Marieke

Marieke

25-09-2013 om 11:09

stand na 5 weken brugklas

We zitten nu in de 5e week van de brugklas en ze is moe, heel moe. Afgelopen week hadden we ouderavond en volgens de mentor is dit heel normaal, een zoektocht door het forum leverde zelfs de uitspraak '5-weken-dip' op. Het eerste nieuwe is eraf, het huiswerk blijft echt elke dag terugkomen en wordt steeds meer, proefwerken, overhoringen, het komt allemaal voorbij en ze is moe, heel moe. Waar mijn dochter ook stevig van baalt, is dat er door de weeks geen tijd meer is om nog wat af te spreken. Ze krijgt bijles voor Nederlands, begrijpend lezen, telkens een 7e uur, waardoor ze nu drie dagen rond vier uur thuis is. Even zitten, wat drinken, half 5 naar boven voor huiswerk, 6 uur eten en dan weer terug voor de laatste dingen en om 8 uur moet ze echt naar bed, anders gaat het niet. Ik heb het zo met haar te doen! Afgelopen maandag begon ze spontaan te huilen; 'ik vind er niks aan, die hele brugklas! Ik zie X haast niet meer, alleen nog via de app hebben we contact, alles moet gepland worden, ik heb amper tijd om even op de bank te liggen! Ik ben moehoe'. Nog 2 weken dan is het herfstvakantie, ik heb helemaal niets gepland, laat ze maar eens bijslapen, afspreken met de oude vriendinnen, op de bank liggen om een filmpje te kijken, gewoon even niets.
Maar met de resultaten is niets mis: alles tot nu toe voldoende, geen giga hoge cijfers, veel rond de 7, dat is dus prima.
En jullie brugklassers?

Tijgeroog

Tijgeroog

25-09-2013 om 12:18

Gruffalo

Mijn kinderen zijn nog lang niet aan de middelbare school toe, maar mij mijzelf heeft die vermoeidheid zoveel indruk gemaakt dat ik het nog steeds weet. Ik moest wel elke dag twintig km fietsen.
Ik was moe, moe, moe, nergens meer toe in staat. Bijna in slaap gevallen bij muzieklessen na school (nou lag dat me toch al niet zo goed...) En zeker tot de kerstvakantie, toen is alle vermoeidheid eruit gekomen en kreeg ik twee weken lang amper een hap door m'n keel. Zelfs een oliebol kreeg ik niet naar binnen.
Van de periode daarna herinner ik me niets specifieks, dus toen zal het wel weer wat beter zijn gegaan.

Koolmees

Koolmees

25-09-2013 om 12:46

Hier ook moe

Hier is dochter ook erg moe. En dan doen ze met huiswerk nog rustig aan gelukkig.
Ze gaat ook laat slapen. We sturen haar op tijd naar bed, maar dan bedenkt ze nog dat ze morgen gym heeft, of dat ze dat ene boek nog moet zoeken, of dat haar telefoon nog opgeladen moet worden.... enzovoort, enzovoort. We hebben er al een paar keer ruzie om gehad.

gruffalo

gruffalo

29-09-2013 om 11:32 Topicstarter

moe

hoi Tijgeroog, fijn om te weten dat het herkenbaar is. dochter moet ook sinds de middelbare elke dag 2 * 30 minuten fietsen, is ze niet gewend. komende weken houden we het heel rustig, veel weekenden gewoon lekker thuis, bijkomen en spelen.

Koolmees, heel herkenbaar dat ze de hele tijd in haar hoofd nog bezig is met wat er allemaal moet gebeuren. het ritme en de rust zal misschien nog wel even duren.

Marieke je verhaal over je dochter zou mijn verhaal kunnen zijn. hier precies hetzelfde! en inderdaad...bijna herfstvakantie.

dochter is nog steeds erg moe, lag vorige week om 8 uur 's avonds te slapen op de bank. Komende week nog druk (maandag proefwerk, woensdag 1 proefwerk en 2 so's). maar na deze week is het wat rustiger. volgende week is er een activiteitenweek, dus niet leren/huiswerk, en daarna is het herfstvakantie. Nog een weekje buffelen dus.
we hebben ondertussen een -standaard- gesprek met de mentor gehad. Als ze het te saai/langzaam vindt dan moet ze maar extra werk bij de leraren vragen. tsja, nog meer huiswerk daar zit ze echt niet op te wachten. we laten het dus maar heel even zo, ik ga er van uit dat het tempo/de moeilijkheidsgraad vanzelf om hoog gaat.

hoe gaat het verder met jullie brugsmurfjes?

Molleke

Molleke

29-09-2013 om 11:48

Leuk al die verhalen!

Leuk om al die verhalen te lezen. Hier is dochter helemaal niet moe. Moet elke dag 7 km heen en 7 km terug fietsen. Ik had ook gedacht dat ze 's avonds wel bekaf zou zijn maar nee hoor. Ik merk (nog) geen verschil. Op school gaat het verder goed. Die 5 weken dipje heeft ze hier ook wel even gehad. Het nieuwe is er af en ze sprak ook niet veel af met haar vriendinnen terwijl dat wel gewoon mag. Daar heeft ze haar weg nu wel aardig weer in gevonden. Het huiswerk maken gaat echt heel goed. In het begin was het erg zoeken voor ons allebei. Ze zit op een Daltonschool en ik zat elke dag met mijn neus in de planning. Ik hoorde mezelf steeds maar vragen "heb je nog huiswerk, heb je nog huiswerk" Dochter werd er helemaal raar van Het leren viel in het begin wat tegen. dochter dacht na 1 a 2 keer lezen het wel te weten maar zo werkt het niet. Ook daar hebben we nu onze weg in gevonden. Kortom. Het gaat hier goed. De eerste cijfers zien er goed uit (allemaal tussen een 7 en een 9) Ze heeft wel veel proefwerken gehad en de komende weken gaat dit nog door. Hebben die van jullie dat ook? Oja en volgende week gaan ze de cito's overnieuw doen. Doen ze dat bij jullie ook?

gruffalo

Als het te saai/langzaam blijft gaan, heeft je dochter behoefte aan ànder werk, geen extra werk natuurlijk. Maar dit is helaas een veel gemaakte vergissing in onderwijsland...
Mijn zoon in gymnasium 2 mist elke week een paar lessen ivm zijn sport. In de brugklas moest hij al die lessen inhalen in andere klassen, maar dit jaar mag hij kiezen: de les inhalen of zo'n vak zelf bijhouden. Dat is niet zo'n moeilijke keuze voor hem... Verder krijgt hij bijvoorbeeld bij Latijn (samen met een klasgenoot) andere teksten te vertalen dan de rest van de klas.
Mij ervaring is dus dat er ook op het VO best wat mogelijk is, maar dat je het ten eerste moet treffen met een leraar die er 'iets mee wil', ten tweede dat je er vaak toch weer zelf achteraan moet, en ten derde dat je soms geduld moet hebben en je kind zich eerst moet 'bewijzen'. Het praat toch anders als er al wat goede rapporten liggen, zeg maar.

Zoon van 13

De vakantie duurde hem veel te lang, de nieuwe uitdaging lokte.
Hij was zoooo klaar met de basis school.
Helemaal enthousiast is hij gestart op het Nordwincollege.
Een samenraapsel van voorheen LHNO, TS en Agrarisch onderwijs.
Heel veel praktijk, van koken, tuinieren, sleutelen, dierverzorging tot aan metselen en timmeren toe.
Hij vindt het er super!
Nieuwe vrienden gemaakt.
Het huiswerk maakt hij gelijk dezelfde dag, ook al hoeft het pas klaar de week erop, hij zegt zelf, dan weet ik nog waar het over gaat.
Wij zien met heel veel plezier de ontwikkeling van een lagere schooljongetje naar een zelfstandige tiener.
Hij wordt TOP-kok, zoals Rudolf, weet hij nu al.
Elke week zet hij ons een heerlijke maaltijd voor.
Daarbij krijgen we meteen les in hoe we moeten eten, recht op zitten, mes en vork, polsen mogen niet op tafel, en eerst je mond leeg, voordat je een nieuwe hap op je vork schuift.
Geweldig, zo'n ontwikkeling, voor een joch dat altijd onderuitgezakt zijn eten naar binnen schoof.

Jasam

Wat leuk! En dat is het mooiste hè, als ze zo enthousiast zijn dat ze hun nieuwe kennis ook meteen willen overdragen aan anderen.

fleurie

fleurie

03-10-2013 om 13:36

mijn brugklasser heeft nog weinig contact

Mijn brugklasser, meisje, 11, heeft nog weinig contact met anderen. En dat doet mij, en haar, verdriet.
Ze kende niemand toen ze daar kwam, terwijl hele groepen meisjes elkaar al kende. Ze vind het heel erg moeilijk om zich erbij te voegen. Ik heb al wat tips gegeven, maar dan zegt ze: jij hebt makkelijk praten mam..
Ze had eerst meteen een vriendin gevonden, zij helemaal blij, maar dat meisje laat haar nu links liggen, en trekt toch meer met een ander meisje op. Dat doet haar verdriet. Dus nu loopt ze alleen in de pauze rond. De jongens pesten/plagen haar ook een beetje. Tevens voelt mn dochter zich ook bij veel meisjes in de klas niet op haar gemak, die zijn bezig met nagels lakken en hun mobieltjes, en dat vindt zij gewoon niet leuk. Zo ben ik niet, zegt ze dan, en ze zegt ook: als ik me daar aan aan moet passen om daarbij te horen, dan wordt ik daar ook niet gelukkig van en dan ben ik nog liever alleen.
Het doet me verdriet dit allemaal te horen. Binnenkort heb ik een mentorgesprek.Daar zal ik het aangeven.

Eigenlijk hoop ik hier te horen dat het allemaal wel goed komt..
Het gaat op school met de vakken ook vrij moeizaam, ze moet nog echt leren leren, terwijl ze op de lagere school nog nooit iets hoefde te doen. Ze is nu al bang dat ze vwo niet zal redden, terwijl ze een heel slim meisje is, alleen wat laks.

Iemand herkenning, ervaring, ideeen hoe ik haar kan helpen/steunen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.